AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:30 #41 Skrevet onsdag kl. 22:30 Mandagsunge skrev (50 minutter siden): Korleis er det "respektlaust" at lærarar, som andre folk, råkar på å bli sjuke? Elevane får jo uansett den undervisninga dei skal ha (og om dei ikkje får den undervisninga dei skal ha fordi skulen ikkje sette inn vikar, så er det ikkje den sjuke tilsette sin feil) Problemet med høgt fråvære hos elevar er kollektivt at det går ut over klassemiljø og undervisningsplanlegging, individuelt at det fort blir vanskeleg å vurdere det faglege nivået til ein elev som er vekke frå klasserommet ein tredjedel av timane. Har eleven ein legitim grunn til å vere borte (sjuk), så får ein papirar på det viss ein nærmar seg grensa. Problemet med det førre regimet var at legekontora blei nedrent av småforkjøla tenåringar - nokre med panikk for ikkje å ha 0 timar 0 dagar på vitnemålet og nokre som spekulerte i å spare opp "eigenmeldingsgrensa" til mai og juni. Eg skal ikkje påstå at det nye systemet er perfekt, men det er faktisk ikkje sånn at sjuke elevar mistar karakterar fordi dei ikkje går på skulen. Nei, det stemmer ikke. Man får ikke legeattest før man er OVER grensa. Stor forskjell! Og da må man ha legeattest for ALT! Så ja, syke elever kan faktisk risikere å ikke få karakter i ett eller flere emner. Anonymkode: f8757...b2b 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:38 #42 Skrevet onsdag kl. 22:38 Mandagsunge skrev (57 minutter siden): Korleis er det "respektlaust" at lærarar, som andre folk, råkar på å bli sjuke? Elevane får jo uansett den undervisninga dei skal ha (og om dei ikkje får den undervisninga dei skal ha fordi skulen ikkje sette inn vikar, så er det ikkje den sjuke tilsette sin feil) Problemet med høgt fråvære hos elevar er kollektivt at det går ut over klassemiljø og undervisningsplanlegging, individuelt at det fort blir vanskeleg å vurdere det faglege nivået til ein elev som er vekke frå klasserommet ein tredjedel av timane. Har eleven ein legitim grunn til å vere borte (sjuk), så får ein papirar på det viss ein nærmar seg grensa. Problemet med det førre regimet var at legekontora blei nedrent av småforkjøla tenåringar - nokre med panikk for ikkje å ha 0 timar 0 dagar på vitnemålet og nokre som spekulerte i å spare opp "eigenmeldingsgrensa" til mai og juni. Eg skal ikkje påstå at det nye systemet er perfekt, men det er faktisk ikkje sånn at sjuke elevar mistar karakterar fordi dei ikkje går på skulen. Åå logikk på nynorsk Hvorfor er det mindre respektløst at lærerne er mer enn 10 % borte i et fag? Jeg foreslår at lærere som er mer borte enn 10 % i et fag får sparken! Hvem er mer nødvendig som eksempel og trygt klassemiljø enn dem? Anonymkode: c3228...0b4 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:45 #43 Skrevet onsdag kl. 22:45 Idiotiske regler som ikke er gjennomtenkt. Jeg bor på en plass der ungene pendler 1-1,5 timer hver vei til skolen nå pga kommunesammenslåing. Bussene korresponderer ikke og det er ofte forsinkelser, spesielt vinterstid. Hvis man er forsinket til bussen er det 2 timer til neste buss går. Det vil si 3,5 timers fravær pga 5 minutters forsovelse o. l. Dette har resultert i at min datter og de andre ungdommene som bor her, fikk fraværsvarsel allerede 2 uker inn i skoleåret pga forsinkelser. Min datter var i tillegg på sykehuset (ulykke) en dag der det var små fag. Det betyr at min datter, som i praksis kun har vært borte en dag, mister karakter hvis hun forsover seg bitte litt og ikke rekker bussen, eller at bussen er forsinket. Og det får man ikke legeerklæring på selvfølgelig. Ganske kjipt når man ikke en gang har kommet til desember, at det ikke er rom for èn forsovelse eller snøstorm... Anonymkode: 88862...89c 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:50 #44 Skrevet onsdag kl. 22:50 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Idiotiske regler som ikke er gjennomtenkt. Jeg bor på en plass der ungene pendler 1-1,5 timer hver vei til skolen nå pga kommunesammenslåing. Bussene korresponderer ikke og det er ofte forsinkelser, spesielt vinterstid. Hvis man er forsinket til bussen er det 2 timer til neste buss går. Det vil si 3,5 timers fravær pga 5 minutters forsovelse o. l. Dette har resultert i at min datter og de andre ungdommene som bor her, fikk fraværsvarsel allerede 2 uker inn i skoleåret pga forsinkelser. Min datter var i tillegg på sykehuset (ulykke) en dag der det var små fag. Det betyr at min datter, som i praksis kun har vært borte en dag, mister karakter hvis hun forsover seg bitte litt og ikke rekker bussen, eller at bussen er forsinket. Og det får man ikke legeerklæring på selvfølgelig. Ganske kjipt når man ikke en gang har kommet til desember, at det ikke er rom for èn forsovelse eller snøstorm... Anonymkode: 88862...89c Forsovelse bør man faktisk klare å unngå. En må gjøre nødvendige grep selv, sånn at man ikke kommer i den situasjonen. Snøstorm er det verre med. Vi dokumenterer forsinket kollektivtrafikk hos oss, så lenge elevene sender oss bildebevis. Dersom ditt barn ikke får karakter pga reisevei og uforutsette hendelser, ville jeg ha forsøkt en klage inn til statsforvalter. Fylket er jo pliktig til å sørge for skoleskyss til elevene. Anonymkode: 5f5d6...8a8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:56 #45 Skrevet onsdag kl. 22:56 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dersom ditt barn ikke får karakter pga reisevei og uforutsette hendelser, ville jeg ha forsøkt en klage inn til statsforvalter. Fylket er jo pliktig til å sørge for skoleskyss til elevene. Anonymkode: 5f5d6...8a8 Hvis du tror at en klage fører til noe, ville jeg ha anbefalt et kurs i møte med norsk byråkrati. Hva fylket er pliktig til, gir man i bunn og grunn blaffen i, og å klage på dette gir like stort resultat som å klage hos NAV. Anonymkode: 03006...002 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:10 #46 Skrevet onsdag kl. 23:10 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du tror at en klage fører til noe, ville jeg ha anbefalt et kurs i møte med norsk byråkrati. Hva fylket er pliktig til, gir man i bunn og grunn blaffen i, og å klage på dette gir like stort resultat som å klage hos NAV. Anonymkode: 03006...002 vel, da har vi ulike erfaringer. Anonymkode: 5f5d6...8a8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:20 #47 Skrevet onsdag kl. 23:20 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ti prosent, men per fag. Dermed veldig fort gjort å nå fraværsgrensa. Dessuten får de ikke levere legeerklæring før de har nådd de ti prosentene, så om t-banen er forsinka en dag deretter kan de stryke på den bakgrunn. Anonymkode: a52f3...80c Det er nettopp dette som er problemet. Anonymkode: c92a1...fe3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:26 #48 Skrevet onsdag kl. 23:26 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor er det et mål med 6 i alle fag? Dere burde jobbe hjemme med at det ikke må være et mål, så slipper dere konsekvensen at dem brenner seg ut. Anonymkode: fec2a...ea1 De brenner seg sannsynligvis ut fordi de går på skolen med feber fremfor å være hjemme som de burde. Er studier som krever 6 i alle fag. Medisin i Oslo krever topp karakterer så for de som ønsker å komme inn på medisin er faktisk dette et viktig mål. Anonymkode: c92a1...fe3 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:37 #49 Skrevet onsdag kl. 23:37 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Forsovelse bør man faktisk klare å unngå. En må gjøre nødvendige grep selv, sånn at man ikke kommer i den situasjonen. Snøstorm er det verre med. Vi dokumenterer forsinket kollektivtrafikk hos oss, så lenge elevene sender oss bildebevis. Dersom ditt barn ikke får karakter pga reisevei og uforutsette hendelser, ville jeg ha forsøkt en klage inn til statsforvalter. Fylket er jo pliktig til å sørge for skoleskyss til elevene. Anonymkode: 5f5d6...8a8 Forsover mann seg ofte er det selvsagt nødvendig å ta grep men det er faktisk ikke så uvanlig at mann på et eller annet tidspunkt er uheldig. Det holder med en forsovelse i april hvis mann hadde sykdom fravær som fylte opp kvoten i løpet av vintersesongen. I flere fag kan eleven knapt være borte. Anonymkode: c92a1...fe3 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:49 #50 Skrevet torsdag kl. 06:49 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er bare tull å gå på skolen når man er syk. 10% er veldig høyt fravær. Sett dere heller inn i hva fraværgrensen faktisk er. Be om å få se visma til ungdommen deres, så ser dere at det skal litt til. Jeg har elever med tre hele uker fravær og har fremdeles ikke nådd 10% grensa. De fleste er ikke borte så mange dager. Anonymkode: 5f5d6...8a8 Det stemmer ikke det du skriver. Min datter på vg2 hadde 0 fravær, ble innlagt sykehuset og lå der i to uker.. gikk da over 10% i alle fag. Anonymkode: ca870...085 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:03 #51 Skrevet torsdag kl. 07:03 Har en vdg-elev som dessverre blir lett syk. Jeg synes det er håpløst at vi ikke får levere legeerklæring nå, og på vitnemålet vil fraværet høres helt likt enten det er sykdom eller skulk. Synes det er urettferdig overfor de som faktisk er syke. Ser noen skriver at man kan levere legeerklæring, men det vil ikke skolen ha her. Anonymkode: 17cfb...a6d 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:05 #52 Skrevet torsdag kl. 07:05 Fraværsordningen er ikke problemet, det er kulturen og holdningene til de unge. Og det kan dere foreldre jobbe med. Men da må dere slutte å skylde på politikere. Makan for en sutring! Anonymkode: 92043...ea6 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:06 #53 Skrevet torsdag kl. 07:06 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men er de 10 % i hvert fag per halvår, eller gjelder det for hele året sett under ett? Jenta mi her sier at det halveres nå over nyttår?? Anonymkode: fa4a0...693 Hele året , idiotisk nok Anonymkode: 3b86b...ff3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:07 #54 Skrevet torsdag kl. 07:07 AnonymBruker skrev (11 timer siden): At de ikke tør å ha fravær bør man jo jobbe med hjemme. Hele poenget er jo at man vurderer selv når man bør holde seg hjemme. Når det nærmer seg grensa, får man legeerklæring om man blir syk igjen. Ikke nødvendig å mane frem katastrofescenarioer. Ved helt spesielle hendelser utenfor elevens kontroll, vil skolen ordne det. Det er mulig å sette karakter med inntil 15% fravær, som rektor avgjør. Og det gjøres jo ved sånt som t-bane. Jeg har også elever som ikke tør å ha fravær. De liker at det står null. Jaja. Jeg har også elever som absolutt må spare fravær, og så kommer det frem på utviklingssamtale at de har planlagt en uke i syden utpå vinteren. Akkurat derfor er de nye reglene innført. Anonymkode: f0f65...4e3 Den de nye reglene straffer er mest er de som er syke da, som ikke tør å være hjemme Anonymkode: 3b86b...ff3 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:08 #55 Skrevet torsdag kl. 07:08 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det stemmer ikke det du skriver. Min datter på vg2 hadde 0 fravær, ble innlagt sykehuset og lå der i to uker.. gikk da over 10% i alle fag. Anonymkode: ca870...085 Og så? Hun fikk vel legeerklæring? Eller strøk hun/fikk ikke vurdering pga dette og må ta fagene om igjen? Anonymkode: 92043...ea6 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:09 #56 Skrevet torsdag kl. 07:09 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg forstår det ikke - 10% fravær er jo skyhøyt! De er på vei ut i arbeidslivet, og der er det de færreste som har 10% fravær i hvertfall. Med 190 skoledager i løpet av et år, så er 10% hele 19 dager.. Så forstår jeg at det kan slå uheldig ut i små fag, men om et fag har 1 time i uka så må du fortsatt være borte 4 ganger av den samme dagen for å komme opp i 10%. Synes det er en fin overgang til arbeidslivet jeg - er man syk med feber og oppkast så holder man seg hjemme, er man forkjølet eller har litt vondt i hodet når man våkner, så prøver man seg gjennom dagen. Det er veldig mange større trusler for oppvoksende ungdom enn å ikke kunne ha mer enn 19 dagers fravær i løpet av et år. Hvem har egentlig 19 dagers korttidsfravær i løpet av et år? I mange bedrifter har man jo ikke så mange egenmeldingsdager en gang. Anonymkode: ce187...e4e Dette var både uvitende og nedlatende , huttetu Anonymkode: 3b86b...ff3 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:12 #57 Skrevet torsdag kl. 07:12 Mandagsunge skrev (9 timer siden): Korleis er det "respektlaust" at lærarar, som andre folk, råkar på å bli sjuke? Elevane får jo uansett den undervisninga dei skal ha (og om dei ikkje får den undervisninga dei skal ha fordi skulen ikkje sette inn vikar, så er det ikkje den sjuke tilsette sin feil) Problemet med høgt fråvære hos elevar er kollektivt at det går ut over klassemiljø og undervisningsplanlegging, individuelt at det fort blir vanskeleg å vurdere det faglege nivået til ein elev som er vekke frå klasserommet ein tredjedel av timane. Har eleven ein legitim grunn til å vere borte (sjuk), så får ein papirar på det viss ein nærmar seg grensa. Problemet med det førre regimet var at legekontora blei nedrent av småforkjøla tenåringar - nokre med panikk for ikkje å ha 0 timar 0 dagar på vitnemålet og nokre som spekulerte i å spare opp "eigenmeldingsgrensa" til mai og juni. Eg skal ikkje påstå at det nye systemet er perfekt, men det er faktisk ikkje sånn at sjuke elevar mistar karakterar fordi dei ikkje går på skulen. Det merkelige er vel at elever faktisk. Ikke kan/tør være syke mens lærere kan være borte som de vil Anonymkode: 3b86b...ff3 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:13 #58 Skrevet torsdag kl. 07:13 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er bare tull å gå på skolen når man er syk. 10% er veldig høyt fravær. Sett dere heller inn i hva fraværgrensen faktisk er. Be om å få se visma til ungdommen deres, så ser dere at det skal litt til. Jeg har elever med tre hele uker fravær og har fremdeles ikke nådd 10% grensa. De fleste er ikke borte så mange dager. Anonymkode: 5f5d6...8a8 Nei 10 er ikke veldig høyt Anonymkode: 3b86b...ff3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:14 #59 Skrevet torsdag kl. 07:14 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg og mine nærmeste venner tok skolen seriøst og fikk gode karakterer selv om vi skulket iblant altså.. Jeg hadde 5,7 i snitt. Vi gikk videre til høyere utdanning de fleste av oss. Ser mange nevner omgangssyke, får virkelig vgs-elever dette nå? Kan aldri huske jeg hadde det etter tidlig barneskole-alder. Og ingen jeg kjenner har hatt omgangssyke som voksne før de fikk småbarn igjen. Vi fikk alle kyssesyke men da fikk vi jo legeerklæring. Anonymkode: dac22...c86 Herlighet ja selvsagt før elever på vdg også omgangssyke Anonymkode: 3b86b...ff3 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:16 #60 Skrevet torsdag kl. 07:16 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fraværsordningen er ikke problemet, det er kulturen og holdningene til de unge. Og det kan dere foreldre jobbe med. Men da må dere slutte å skylde på politikere. Makan for en sutring! Anonymkode: 92043...ea6 Oh lord så sjarmerende Anonymkode: 3b86b...ff3 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå