AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #41 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg foretrekker runer. Eller hieroglyfer. Skikkelig old School. Anonymkode: 85102...75a Har du studert hieroglyfer? Jeg tok det emnet på MF nå i høst. Spennende fag! 😊 Anonymkode: 5cd53...09a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #42 Skrevet 11. desember 2025 Har bare telefonen. Har aldri hatt pc. Kun mine foreldre når jeg bodde hjem til 2000 tallet. Den stod på loftstua. Etter jeg kjøpte med smarttelefon så har jeg kun brukt det. Fikk meg jobb pc for to år siden. Bruker den aldri til private ting. Kun jobb. Så den ligger i veska mi som jeg har med meg på jobb når jeg må det. Eller når jeg har hjemmekontor. Men jeg bruker den ikke hver dag. Heller ikke hver uke. Holder med mobilen. Får gjort mye der. Anonymkode: 20bc6...533
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #43 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 10.12.2025 den 4.25): Jeg har ikke så stor leilighet så jeg har EDB-apparatet mitt på soveværelset. Anonymkode: d1d3c...a27 Hva er et edb-apparat? Anonymkode: 66e61...d96
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #44 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er et edb-apparat? Anonymkode: 66e61...d96 Dette blir godt forklart i denne TV-serien fra 1972: Databehandling. En bred innføring i databehandling som dekker ungdomsskolens pensum. Skolefjernsyn for 7.- 10. klasse. https://tv.nrk.no/serie/databehandling Anonymkode: 12d9e...30d
Gjest Gliffy Skrevet 12. desember 2025 #45 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det spørs hva man definerer som kompetanse; dersom man tar utgangspunkt i kunnskapene, sier det seg selv at det man lærte for 40 år siden, ikke er aktuelt lenger, noe som ikke bare gjelder IT, man mange andre fagfelt. Men hvis man derimot definerer kompetanse som en helhetlig innstilling til og erfaring innenfor feltet, er det man fikk med seg den gang, fortsatt like aktuelt idag - også i hverdagen, der KI kommer til å ta mer og mer over, og det store skillet kommer antagelig til å gå mellom dem som behersker KI, og dem som ikke gjør det. I forhold til nettopp KI fungerer den gamle "ingenting er umulig"-eksperiment-logikken som 80 og 90-tallets tenåringer vokste opp med utmerket; det var det jeg ville frem til. Anonymkode: 12d9e...30d Det skulle man kanskje tro, men det meste av IT i dag er bygget på veldig mye av de samme byggesteinene som for 20/30/40 år siden faktisk . Selvsagt er det videreutviklet og raffinert gjennom årene, men en datamaskin består fortsatt av de samme komponentene og vi bruker de samme nettverksprotokollene som før. Mange jobber på et overordnet abstraksjonsnivå som gjør at de ikke trenger å forstå disse tingene, men det er også ganske mange som må forstå det for at hjulene skal gå rundt. Disse kunnskapene kommer dessuten ganske ofte til nytte i hverdagen også, ved at man faktisk klarer å løse problemer som dukker opp fordi man forstår hva det skyldes de gangene "trykk på knappen" ikke funker som forventet.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #46 Skrevet 12. desember 2025 Gliffy skrev (På 11.12.2025 den 9.37): Ja, jeg syns faktisk den digitale kompetansen har gått en god del ned de siste årene. Man tenker gjerne at «gamlingene» er de som ikke henger med, men de som har holdt på en stund har en helt annen forståelse av hardware, filsystemer, nettverk og os enn de yngre har. Det er jo ikke så rart med tanke på at vi gamlinger faktisk har måttet navigere i DOS for å finne filene våre og sette opp LAN for å spille med venner. Nå er jo alt plug and play med enkle brukergrensesnitt så da går jo litt av den forståelsen tapt. Har du gått inn i DOS ??? Du må ALDRI gå inn i DOS!!!! Mozartkule til de som tar referansen 😅 Forøvrig enig med deg ja.. .teensa i huset her er veldig flink på edb syns de 😅 Men den dagen det er noe som ikke funker og ikke er helt plug and play, så er det jo den gamle avleggse faren deres som har brukt edb daglig siden lenge før de ble født, som faktisk må fikse opp 😅 Anonymkode: 3c4d6...552 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #47 Skrevet 12. desember 2025 Gliffy skrev (1 time siden): Det skulle man kanskje tro, men det meste av IT i dag er bygget på veldig mye av de samme byggesteinene som for 20/30/40 år siden faktisk . Selvsagt er det videreutviklet og raffinert gjennom årene, men en datamaskin består fortsatt av de samme komponentene og vi bruker de samme nettverksprotokollene som før. Mange jobber på et overordnet abstraksjonsnivå som gjør at de ikke trenger å forstå disse tingene, men det er også ganske mange som må forstå det for at hjulene skal gå rundt. Disse kunnskapene kommer dessuten ganske ofte til nytte i hverdagen også, ved at man faktisk klarer å løse problemer som dukker opp fordi man forstår hva det skyldes de gangene "trykk på knappen" ikke funker som forventet. Hvis du tenker på selve fundamentet, har du naturligvis rett; likevel er det en god del praktiske ting man lærte den gang (80-tallet) som ikke er aktuelle lenger, som for eksempel kopiering av disketter, eller bruk av tilkoblinger som for lengst er blitt pensjonert. Innmaten i en PC har også endret seg som følge av dette, og selv om en skjerm fortsatt er en skjerm, har også skjermteknologien gjennomgått radikale endringer i løpet av disse årene. Går man framover til 90-tallet og Internett, finner man langt flere fellestrekk med dagens bruk av IT, noe som i enda større grad gjelder 2000-tallet. Men kanskje er det på det psykiske planet den eldre garde har den største fordelen også idag, i motsetning til generasjonen som ser på noen bits og bytes som en del av virkeligheten, og har et nesten religiøst forhold til det som foregår på skjermen. Anonymkode: 12d9e...30d
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #48 Skrevet 14. desember 2025 EDB Måtte virkelig tenke meg om nå. Anonymkode: ed428...3df
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #49 Skrevet 14. desember 2025 Det står innelåst i sekretæren i peisestuen, ved det gamle skatollet, sammen med blekkhuset og fyllepennen. Kammerjomfruen har nøkkelen på nøkkelknippet hun gjemmer i forklelommen sin til jeg behøver låse det opp. Anonymkode: 05211...1c1
skrue Skrevet 21. desember 2025 #50 Skrevet 21. desember 2025 EDB ja, tror jeg har en gammel bok som bruker det begrepet. Men, hvor står maskinene? Overalt, rask opptelling gir meg 17 apparater av ulike slag, mange uten skjerm, jeg kan logge meg inn på.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #51 Skrevet 21. desember 2025 Den står på ene soverommet. Elektronisk Data Behandling ble det kalt når data gjorde sitt inntog tidlig på 80-tallet, det samme er det som skjer i dag, alt foregår elektronisk bare. Anonymkode: dd578...7cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå