Gå til innhold

Hvor har dere EDB-apparatet deres?

Fremhevede innlegg

Skrevet

EDB-maskinen min står under pulten i hjørnet i stua.

Anonymkode: 85d8d...e3d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor er det blitt av de ergonomiske skjermene idag? (Skjermbilde fra "Med tekst som data" fra Datastart (1984); disse skolefjernsynsprogrammene skulle vært obligatoriske for dagens ungdom, slik at de kunne lære litt om hvordan livet var før i tiden.)

skjerm.thumb.png.d5fe1ff5ebb4f18bb2aa313190a8d2f0.png

Anonymkode: 12d9e...30d

Man forklarer teknologien på en enkel, pedagogisk måte i "Datastart", der elevene faktisk kunne forstå hvordan dette henger sammen.

I dagens skole mangler ungene grunnleggende kunnskaper om hvordan hardwaren de bruker, egentlig fungerer; selv mange lærere er analfabeter i forhold til dette.

data.thumb.png.d6da038bcdb3da3f7bb4d3bf9e89f049.png

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man forklarer teknologien på en enkel, pedagogisk måte i "Datastart", der elevene faktisk kunne forstå hvordan dette henger sammen.

I dagens skole mangler ungene grunnleggende kunnskaper om hvordan hardwaren de bruker, egentlig fungerer; selv mange lærere er analfabeter i forhold til dette.

data.thumb.png.d6da038bcdb3da3f7bb4d3bf9e89f049.png

Ja, jeg syns faktisk den digitale kompetansen har gått en god del ned de siste årene. Man tenker gjerne at «gamlingene» er de som ikke henger med, men de som har holdt på en stund har en helt annen forståelse av hardware, filsystemer, nettverk og os enn de yngre har. Det er jo ikke så rart med tanke på at vi gamlinger faktisk har måttet navigere i DOS for å finne filene våre og sette opp LAN for å spille med venner. Nå er jo alt plug and play med enkle brukergrensesnitt så da går jo litt av den forståelsen tapt.

Skrevet
Gliffy skrev (6 timer siden):

Ja, jeg syns faktisk den digitale kompetansen har gått en god del ned de siste årene. Man tenker gjerne at «gamlingene» er de som ikke henger med, men de som har holdt på en stund har en helt annen forståelse av hardware, filsystemer, nettverk og os enn de yngre har. Det er jo ikke så rart med tanke på at vi gamlinger faktisk har måttet navigere i DOS for å finne filene våre og sette opp LAN for å spille med venner. Nå er jo alt plug and play med enkle brukergrensesnitt så da går jo litt av den forståelsen tapt.

Ja, den "digitale kompetansen" man skrøt så mye av og brukte som argument for å kaste analoge bøker ut av skolen, ser ut til å bestå av å kunne trykke på to knapper for å åpne en app; det er neppe mange elever eller lærere som noen sinne fysisk har åpnet et nettbrett for å finne ut hva innmaten består av.

Hadde selv data som valgfag i 1986-87 og 1988-89, og i alle fall en av dem som også var interessert i dette på skolen min, ble senere på 1990-tallet det man kan kalle "ekspert" med tanke på data, noe som også gjelder en lang rekke andre fra generasjonen som begynte undervisningen med DOS.

Dagens unge generasjon er dum som et brød i forhold til dette.

• Nyttig 2
Skrevet

EDB har jeg på soverommet. Der står både harddisken og skjermene.

Anonymkode: be268...130

• Liker 1
Skrevet
Gliffy skrev (7 timer siden):

Den digitale kompetansen slik du kjenner den er gått ned av en enkel grunn. Det er ikke behov for den kunnskapen lenger.

Heldigvis så tilpasser hverdagskompetansen seg  etter utviklingen. Litt tregt, men den henger ikke fast i gamle dager. Behovet for å kunne det du beskriver trengs ikke for de fleste ikke 2025. 

Hvis man har spesielle interresser eller ønsker det så står man fritt til å tilegne seg den kunnskapen også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den digitale kompetansen slik du kjenner den er gått ned av en enkel grunn. Det er ikke behov for den kunnskapen lenger.

Heldigvis så tilpasser hverdagskompetansen seg  etter utviklingen. Litt tregt, men den henger ikke fast i gamle dager. Behovet for å kunne det du beskriver trengs ikke for de fleste ikke 2025. 

Hvis man har spesielle interresser eller ønsker det så står man fritt til å tilegne seg den kunnskapen også.

Ja, det er absolutt sant det. Jeg jobber med sånne ting da, så jeg trenger den kunnskapen. Hvis ingen kan det så kan heller ingen lagre de enkle grensesnittene som gjør det mulig å bruke IT på en så enkel måte som det gjøres nå. 

Var vel mest en kommentar på hvor feil det er å anta at folk over 40 har dårlig forståelse for IT, for det stemmer jo ikke. Syns det er kjipt med de fordommene.

Skrevet

Ved siden at fjernsynsapparatet og telefaxen.

Anonymkode: e53c5...d57

• Liker 1
Skrevet

EDB er det sånn Commodore 64 ? 

Skrevet

Tusen takk for å gi meg- og sikkert flere- en god latter, dere!! 🤣😂 (Ikke TS) 

Anonymkode: 11985...916

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Feil.

Det er kanskje begrenset i hvor stor grad man må kunne tekstkommandoer idag, men kjernen i datakunnskapene man lærte den gang, var en helhetlig og aktiv forståelse av hvordan dette fungerte, i motsetning til dagens passive "trykk på en knapp, og alt skjer automatisk"-tankegang. DOS-generasjonen åpnet maskinen, tok ut deler, lærte systemet fra bunnen av, piratkopierte disketter og hacket programmer; de var ikke redde for å eksperimentere i et miljø preget av anarki der alt var lov bare man fant ut hvordan dette kunne gjennomføres teknisk sett.

KI har skapt nye muligheter, men ser man hvordan "folk flest" bruker det, virker det som man tror at man får et godt resultat bare man taster inn noen få fantasiløse prompter. Skal man kunne bruke KI fornuftig, kommer man ikke utenom den gammeldagse tankegangen der man først får en helhetlig forståelse av hvordan KI tenker; det å "trykke på en knapp" er simpelthen ikke nok til å skape et resultat bedre enn det milliarder av andre har klart, og som derfor er verdiløst.

Slik at den anarkistiske "erfaring -> eksperimentering -> resultat"-logikken til DOS-generasjonen er på ingen måte noe som henger fast i fortiden; den er like aktuell den dag idag.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Pleier å bruke røyksignal, funker som bare det, kombinert som telefon og edb maskin.

Endret av makkapakka
Skrevet

Jeg har holdt på med EDB i en mannsalder, men nå begynner jeg å miste troa…edb.thumb.jpeg.a68f8aeb4063ab9c76be790600ebc971.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

EDB var mye mer sexy da jeg var ung 244749835_10159224620681201_2869263664561456599_n.jpeg.2e353e83a09f659ed50f79441eb7574b.jpeg🤓

Anonymkode: 0d86e...d20

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Gliffy skrev (6 timer siden):

Ja, det er absolutt sant det. Jeg jobber med sånne ting da, så jeg trenger den kunnskapen. Hvis ingen kan det så kan heller ingen lagre de enkle grensesnittene som gjør det mulig å bruke IT på en så enkel måte som det gjøres nå. 

Var vel mest en kommentar på hvor feil det er å anta at folk over 40 har dårlig forståelse for IT, for det stemmer jo ikke. Syns det er kjipt med de fordommene.

Akkurat 😊. Men at det mangler mye nødvendig og grunnleggende kompetanse nå i 2025 er helt riktig. Jeg tror vi står i et skille nå der de som nærmer seg pensjonsalder nå fortsatt synes at dette er kjempeskummelt og vanskelig å ta til seg. 

Jeg jobber ikke innen IT nå, men har god erfaring med å omvende mange av disse kollegene mine som for lengst var gitt opp av IT avdelingen. Måten jeg gjør det på er veldig enkel.

1. Trygging på at å prøve er helt ok, og gjøre de komfortabel med at årsakene trykke litt selv, kan gå galt på mange måter men alt kan fikses.

2. Forvente at de prøver selv, gjerne ved hjelp av en kort veiledning hvis det er behov for det.

3. Når de først trenger hjelp forventer jeg at de skal trykke selv, fremfor at jeg skal gjøre det for de.

Resultatet er at de gradvis bygger tryggheten og selvbildet som skal til. Når de faktisk prøver og får noe til selv, så blir det mindre skummelt og mer spennende. Først da sitter det.

Det er veldig gøy å se at selv de mest håpløse tilfellene nå sitter å sier, gi meg en sjanse til før jeg ber deg om hjelp 🤣

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Feil.

Det er kanskje begrenset i hvor stor grad man må kunne tekstkommandoer idag, men kjernen i datakunnskapene man lærte den gang, var en helhetlig og aktiv forståelse av hvordan dette fungerte, i motsetning til dagens passive "trykk på en knapp, og alt skjer automatisk"-tankegang. DOS-generasjonen åpnet maskinen, tok ut deler, lærte systemet fra bunnen av, piratkopierte disketter og hacket programmer; de var ikke redde for å eksperimentere i et miljø preget av anarki der alt var lov bare man fant ut hvordan dette kunne gjennomføres teknisk sett.

KI har skapt nye muligheter, men ser man hvordan "folk flest" bruker det, virker det som man tror at man får et godt resultat bare man taster inn noen få fantasiløse prompter. Skal man kunne bruke KI fornuftig, kommer man ikke utenom den gammeldagse tankegangen der man først får en helhetlig forståelse av hvordan KI tenker; det å "trykke på en knapp" er simpelthen ikke nok til å skape et resultat bedre enn det milliarder av andre har klart, og som derfor er verdiløst.

Slik at den anarkistiske "erfaring -> eksperimentering -> resultat"-logikken til DOS-generasjonen er på ingen måte noe som henger fast i fortiden; den er like aktuell den dag idag.

Kommentaren min du siterte er både rett og feil den ut i fra hvordan du leser den.

Den kompetansen som brukeren jeg siterte snakket om er nå i kategorien spesielle interresser som man kan tilegne seg om man har disse interressene. Det er naturlig at den kompetansen blir mindre av nå, da det i hverdagskompetsansen ikke er nødvendig å kunne.

Det er hverdagskompetansen jeg snakker om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommentaren min du siterte er både rett og feil den ut i fra hvordan du leser den.

Den kompetansen som brukeren jeg siterte snakket om er nå i kategorien spesielle interresser som man kan tilegne seg om man har disse interressene. Det er naturlig at den kompetansen blir mindre av nå, da det i hverdagskompetsansen ikke er nødvendig å kunne.

Det er hverdagskompetansen jeg snakker om. 

Det spørs hva man definerer som kompetanse; dersom man tar utgangspunkt i kunnskapene, sier det seg selv at det man lærte for 40 år siden, ikke er aktuelt lenger, noe som ikke bare gjelder IT, man mange andre fagfelt.

Men hvis man derimot definerer kompetanse som en helhetlig innstilling til og erfaring innenfor feltet, er det man fikk med seg den gang, fortsatt like aktuelt idag - også i hverdagen, der KI kommer til å ta mer og mer over, og det store skillet kommer antagelig til å gå mellom dem som behersker KI, og dem som ikke gjør det.

I forhold til nettopp KI fungerer den gamle "ingenting er umulig"-eksperiment-logikken som 80 og 90-tallets tenåringer vokste opp med utmerket; det var det jeg ville frem til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det spørs hva man definerer som kompetanse; dersom man tar utgangspunkt i kunnskapene, sier det seg selv at det man lærte for 40 år siden, ikke er aktuelt lenger, noe som ikke bare gjelder IT, man mange andre fagfelt.

Men hvis man derimot definerer kompetanse som en helhetlig innstilling til og erfaring innenfor feltet, er det man fikk med seg den gang, fortsatt like aktuelt idag - også i hverdagen, der KI kommer til å ta mer og mer over, og det store skillet kommer antagelig til å gå mellom dem som behersker KI, og dem som ikke gjør det.

I forhold til nettopp KI fungerer den gamle "ingenting er umulig"-eksperiment-logikken som 80 og 90-tallets tenåringer vokste opp med utmerket; det var det jeg ville frem til.

Kan legge til at styrken på dette feltet hos DOS-generasjonen ligger i at de grønne bokstavene og tallene man så på skjermen da folk lærte dette, var noe man psykisk sett distanserte seg fra; dette var like virkelig som et dataspill som ble slått av etter at man trakk ut kabelen.

For generasjoner vokst opp med skjermen fra barndommen av, blir det mentale forholdet til det man ser på skjermen, i langt større grad virkelig, og derfor blir også tankegangen rundt dette mer begrenset enn for folk som lærte at data bestod av 0 og 1.

Skrevet

Jeg har min edb i handa nå. Bruker mobilen til alt!

Anonymkode: 926dc...952

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...