AnonymBruker Skrevet 10. desember 2025 #1 Skrevet 10. desember 2025 Ville du kjøpt en hunderase som er chondrodystrof rase? De som har korte bein med lang rygg. Anonymkode: 8aca8...358
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2025 #2 Skrevet 10. desember 2025 Måtte kopiere det rare ordet og derfor innlegget ble rart. Anonymkode: 8aca8...358
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2025 #3 Skrevet 10. desember 2025 Nei. For meg og mitt bruk av hund er det viktig med en kropp med lange bein, lett kroppsbygning og lang snute. Jeg har med hunden på langtur , ski og løping. Korte bein, lang rygg, inntrykt snute osv er en dealbreaker for det. Anonymkode: 81b8d...e3f
Gjest pinktulip Skrevet 10. desember 2025 #4 Skrevet 10. desember 2025 Nei. Jeg ønsker at dyra mine har normale og vanlige proporsjoner og er generelt friske. Det samme gjelder brachycephale hunder også. Ingen av rasene med disse trekkene passer til hva jeg ønsker i en hund mtp aktivitetsnivå, førerorientering, bruksområde eller arbeidsevne uansett.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2025 #5 Skrevet 10. desember 2025 pinktulip skrev (3 timer siden): Nei. Jeg ønsker at dyra mine har normale og vanlige proporsjoner og er generelt friske. Det samme gjelder brachycephale hunder også. Ingen av rasene med disse trekkene passer til hva jeg ønsker i en hund mtp aktivitetsnivå, førerorientering, bruksområde eller arbeidsevne uansett. Er dem mindre friske ? Hadde du vurdert en sånn rase om det er de trekkene som passer deg? Anonymkode: 8aca8...358
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2025 #6 Skrevet 10. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei. For meg og mitt bruk av hund er det viktig med en kropp med lange bein, lett kroppsbygning og lang snute. Jeg har med hunden på langtur , ski og løping. Korte bein, lang rygg, inntrykt snute osv er en dealbreaker for det. Anonymkode: 81b8d...e3f Hvis du ikke hadde med hunden på langtur, ski og løping .kunne du kjøpt en slik rase da? Anonymkode: 8aca8...358
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2025 #7 Skrevet 10. desember 2025 Nei. Aldri en rase som er så utsatt for plager, samme om det gjelder kort snute og pusteproblemer eller ryggplager. Har en nå som ikke er utsatt pga rase, men måten de går på. Han har hatt to prolaps og må være forsiktig med alt. Det er ikke noe liv for en liten som vil ha det moro. Anonymkode: cea58...987 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2025 #8 Skrevet 10. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke hadde med hunden på langtur, ski og løping .kunne du kjøpt en slik rase da? Anonymkode: 8aca8...358 Nei. Jeg vil ikke ha en hund som er spesielt utsatt for helseplager av noe slag. Anonymkode: 81b8d...e3f
Gjest Gliffy Skrevet 10. desember 2025 #9 Skrevet 10. desember 2025 Nei. Ingen hunder med ekstreme trekk er aktuelle for meg. Jeg vil ikke ha giganthunder (modnes sent og dør tidlig, problemer med ledd og skjelett) miniatyrhunder (har alltid dårlige tenner) hunder med flatt ansikt (får ikke puste) hunder med tunge store ører (konstant sopp og kløe i ørene) hunder med fleece-pels (våteksem og smertefulle tover hvis ikke man bruker en time på stell hver dag) avlange hunder (prolaps i ryggen, samt at noen av de faktisk er så dustete utforma at de sleper penis i bakken og får infeksjoner pga det). Dette er bare det jeg kom på i farta. Det er tragisk hvor mye defekte dyr vi har klart å avle fram altså.
PITTY Skrevet 10. desember 2025 #10 Skrevet 10. desember 2025 Hadde aldri skaffet meg en hund jeg ikke kan uttale navnet på..
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #11 Skrevet 11. desember 2025 PITTY skrev (11 timer siden): Hadde aldri skaffet meg en hund jeg ikke kan uttale navnet på.. Ordet chondrodystrof og brachycephal er kun bregrepene brukt til å beskrive hvordan hundene ser ut mtp på beinstruktur osv. Eks. chondrodystrofe hunder: Dachshund, corgiene, shih tzu, tibetansk spaniel - Lang rygg, korte ben. Eks. brachycephale hunder: Mops, fransk & engelsk bulldog, griffon, shih tzu - Flatt fjes Anonymkode: 34ab9...fca
PITTY Skrevet 12. desember 2025 #12 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ordet chondrodystrof og brachycephal er kun bregrepene brukt til å beskrive hvordan hundene ser ut mtp på beinstruktur osv. Eks. chondrodystrofe hunder: Dachshund, corgiene, shih tzu, tibetansk spaniel - Lang rygg, korte ben. Eks. brachycephale hunder: Mops, fransk & engelsk bulldog, Griffon, shih tzu - Flatt fjes Anonymkode: 34ab9...fca Uffda, burde jeg ha visst. Har Griffon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå