Gå til innhold

Tomt jernlager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når kan man forvente bedring av jerntabeletter, om så bare litt? 

Jeg har fått påvist anemi og startet på 60 mg jerntabletter. Skal på kontroll om 12 uker sier legen. Men nå, på uke 2, så er jeg fortsatt så dårlig at jeg ikke klarer å gå 500 meter til butikken og rilbake igjen uten å gå i bakken. Jeg hadde jo hppet å bli litt bedre på den tiden.. 

Anonymkode: 18bdb...902

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så dårlig at du besvimer (?) av 500 meter x2, så kanskje du skulle spurt om å få jern intravenøst?

Anonymkode: 8b54f...9a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Viste ikke at injeksjon var et alternativ.. legen min er svært lite informativ. Fikk bare melding på telefonen. "Anemi pga tomt jernlager. Ta 60mg jerntabelett hver dag. Kontroll etter 12 uker". 

Men det skal jeg sjekke opp! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Viste ikke at injeksjon var et alternativ.. legen min er svært lite informativ. Fikk bare melding på telefonen. "Anemi pga tomt jernlager. Ta 60mg jerntabelett hver dag. Kontroll etter 12 uker". 

Intravenøst, ikke injeksjon.

Jeg fikk det da jeg hadde litt lav hb, og ifølge sykepleieren der skulle man merke forskjell mye fortere enn med tabletter. Nå hadde ikke jeg så veldig lav hb, så merket ikke så mye forskjell, men tenker at med helt tomme jernlager merker du sikkert en del. Vet ikke hvordan mine jernlagre var da jeg fikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Intravenøst, ikke injeksjon.

Jeg fikk det da jeg hadde litt lav hb, og ifølge sykepleieren der skulle man merke forskjell mye fortere enn med tabletter. Nå hadde ikke jeg så veldig lav hb, så merket ikke så mye forskjell, men tenker at med helt tomme jernlager merker du sikkert en del. Vet ikke hvordan mine jernlagre var da jeg fikk. 

Man kan få både injeksjon og infusjon med jern. Jeg har merket forskjell allerede dagen etter med infusjon. 

Anonymkode: 47094...935

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De prøver gjerne tabletter først. Men både sprøyter og intravenøst er muligheter om lagrene dine ikke går opp. Sprøyter på legekontoret er det neste som vanligvis prøves.

Du kan tips om at appelsinjuice/c-vitamin hjelper på opptaket av jern? Mens kaffe/te og kalsium hindrer det? Så lurt å ta et glass juice med tablettene.

https://www.helsenorge.no/sykdom/blod-og-lymfe/jernmangelanemi/

Anonymkode: 9d1ea...88f

AnonymBruker
Skrevet

Tar opptil 9 måneder og opparbeide seg jernlager, - dette er ingen quickfix. 

Så ja, du vil vere sliten ei stund til. 2 uker er for kort tid til å forvente stor bedring. 

Anonymkode: a6a3d...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Det tok flere måneder før jeg merket skikkelig bedring, hadde da et jernlager på 5 da jeg startet på høydose jerntilskudd.

Anonymkode: c12dc...e52

Skrevet

Hører flere sier at jernsprøyter er veldig smertefulle. Kanskje derfor en kan få det intravenøst 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

60 mg var ganske beskjedent når du skal bygge opp lagrene.

Anonymkode: ad36e...bc0

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (2 timer siden):

Hører flere sier at jernsprøyter er veldig smertefulle. Kanskje derfor en kan få det intravenøst 

Fikk intravenøst og det var da null problem. 

Men har aldri hørt at det settes med sprøyte. 

Anonymkode: 8431f...c6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fikk intravenøst og det var da null problem. 

Men har aldri hørt at det settes med sprøyte. 

Anonymkode: 8431f...c6f

Min x fekk jern i sprøyte i rumpeballen ( intramuskuleært)tror eg de var. Men de er mange år siden. Så mulig de heller bruker intavenøst nå

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når kan man forvente bedring av jerntabeletter, om så bare litt? 

Jeg har fått påvist anemi og startet på 60 mg jerntabletter. Skal på kontroll om 12 uker sier legen. Men nå, på uke 2, så er jeg fortsatt så dårlig at jeg ikke klarer å gå 500 meter til butikken og rilbake igjen uten å gå i bakken. Jeg hadde jo hppet å bli litt bedre på den tiden.. 

Google jern blokkering

Mange ting man tar hver dag som blokkerer jern opptaket

Kaffi blant annet og derfor må folk ha mer kaffi,mer kaffi

Fin forretningsmodell da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...