Gå til innhold

Gir du gave kun til kontaktlærer?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er bare for de som pleier å gi gave til lærerne til barnet sitt. De som ikke gjør det trenger ikke svare at de ikke gjør det. Men dere kan gjerne si hva dere synes om spørsmålet.

Jeg er lærer og jobber som faglærer. Altså har jeg mellom 5-7 klasser i uka. Jeg har vært kontaktlærer én gang tidligere.

Da jeg var kontaktlærer, ble jeg nedlesset av gaver fra elever og foreldre hver jul og før sommerferien. Det samme blir de andre kontaktlærerne - hvert år. Det står haugevis av gaver og kort på kontorplassene deres, og det er reine julaften når de sitter der og åpner gavene og viser til hverandre.

Jeg får kanskje en liten sjokolade med et hyggelig kort annethvert år. Og ofte tegninger fra elevene. Men det er det. Det er det samme me de andre faglærerne. Ved siden av kontaktlæreren sin overlessede gavepult, står det kanskje en liten konfekteske med et kort fra Mona i 5a på musikklærerens pult.

Og jeg har blitt vant med å ikke bry meg. Jeg har jobbet som lærer i 10 år, vært kontaktlærer i 2 år. Så jeg er jo vant med det og tenkte fra starten av at sånn er det bare, kontaktlærererne gjør en viktigere jobb. 

Men, så har jeg tenkt litt på det etter at jeg selv har fått barn. Vi har lyst til å gi julegave til de voksne i barnehagen. Og da vil vi gi til alle de voksne på avdelingen - også assistenter og faste vikarer. Ikke bare pedagogiske ledere. De gjør alle en viktig jobb. Jeg er også med i fau, og vi skal gi en gave til alle voksne i barnehagen. 

Så tenkte jeg, hvorfor er det ikke sånn i skolen? Jeg mener ikke å fremstå egoistisk. Men jeg mener at jeg gjør en like god jobb som kontaktlærere, så hvorfor kan ikke vi bli satt pris på også? Mener ikke at jeg skal ha Rituals gavepakke fra alle klasser jeg er i. Men hadde det ikke vært bedre å gi en gave til hele teamet enn kun kontaktlærer? Eller bare en liten oppmerksomhet til de andre voksne i klassen også? Spesielt gaver fra klassekontakt og fau bør jo gå til flere enn bare kontaktlærer. Skjønner at noen ønsker å gi personlig gave til kontaktlærer fordi kontaktlærer har vært mye til stede i krevende tider. Men veldig, veldig ofte får kontaktlærere dyre gaver fra elever det ikke er noe ekstra rundt også. 

Hvordan gjør dere det på ditt barns skole, og hva mener du om saken? Bør kun kontaktlærere få gaver og ikke faglærere, spesialpedagoger og assistenter,? Eller bør det være mer rettferdig? Og hvorfor?

Anonymkode: 1b42f...9fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kontaktlærer selv, og tror det kanskje handler om den kontakten vi får med hjemmet. I min klasse er vi to kontaktlærere. Før jul får gjerne han jeg deler klasse med et kort eller en sjokolade av noen av de han er kontaktlærer for, jeg fra noen av de jeg er kontaktlærer for. Jeg har ikke noe kontakt utenom felles foreldremøte med de foreldrene jeg ikke er kontaktlærer for, men har tett kontakt med mange av de jeg er kontaktlærer for.

Jeg har selv barn i barnehagen og vi gir gave til avdelingen på fellesen. Det er fordi vi møter alle de ansatte ila tiden i barnehagen. En dag er det en av de som er der ved levering, en annen ved henting. Ila en uke har vi snakket med alle ansatte på avdelingen enten ved levering eller henting.

Så tror de gavene handler om kontakten man får med folk.

Jeg har selv vært faglærer et par år, da fikk jeg aldri noe gave eller kort, men jeg hadde heller aldri kontakt med foreldre. Så utover den presentasjonen av lærere på foreldremøtet på høsten, så så jeg aldri foreldrene igjen

Anonymkode: 45e8f...fe8

• Liker 1
Skrevet

Hos oss gir vi felles gave fra trinnet til de ansatte som jobber med barna våre. Det er klassekontaktene som ordner det, og stort sett er det gavekort på mat og uteliv. Ikke store summen, men da kan de spytte i resten selv og få en hyggelig kveld ute 😊 

Anonymkode: 39459...36f

Skrevet

Jeg har gitt gave til kontaktlærer da det er hun vi har relasjon til. Siden du har vært kontaktlærer, så vet du jo at det ligger en del ekstra arbeid i den jobben. Det er også den som sørger for "hjem-skole" samarbeid.

Gave til de andre ansatte sørger FAU for. 

Anonymkode: 0457d...2bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har et barn med spesielle behov. Vi gir en oppmerksomhet til spesialpedagog, miljøarbeider og assistent. Kontaktlæreren sin ser hun aldri, han får en fellesgave fra klassen barnet mitt sjelden faktisk er i.

Anonymkode: 7b34e...1a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gitt gave til kontaktlærer da det er hun vi har relasjon til. Siden du har vært kontaktlærer, så vet du jo at det ligger en del ekstra arbeid i den jobben. Det er også den som sørger for "hjem-skole" samarbeid.

Gave til de andre ansatte sørger FAU for. 

Synes det er like mye jobb som faglærer. Jeg kontakter også hjem hvis det er noe, så jeg er ikke helt ukjent for barna og foreldre. :)

kontaktlærere får også mer i lønn enn oss faglærere. Så når de får både høyere lønn og masse gaver så føler man seg LITT mindre verdsatt. Men jeg aksepterer det så klart hvis foreldre flest mener at det er kontaktlærer som gjør den viktigste jobben. Heldigvis er det den kontakten med barna som best viser at man blir satt pris på :)

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hos oss gir vi felles gave fra trinnet til de ansatte som jobber med barna våre. Det er klassekontaktene som ordner det, og stort sett er det gavekort på mat og uteliv. Ikke store summen, men da kan de spytte i resten selv og få en hyggelig kveld ute 😊 

Anonymkode: 39459...36f

Så hyggelig :) Tenker å foreslå det samme når barna mine begynner på skolen. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes det er like mye jobb som faglærer. Jeg kontakter også hjem hvis det er noe, så jeg er ikke helt ukjent for barna og foreldre. :)

kontaktlærere får også mer i lønn enn oss faglærere. Så når de får både høyere lønn og masse gaver så føler man seg LITT mindre verdsatt. Men jeg aksepterer det så klart hvis foreldre flest mener at det er kontaktlærer som gjør den viktigste jobben. Heldigvis er det den kontakten med barna som best viser at man blir satt pris på :)

ts

Jeg har aldri vært i kontakt med faglærere til noen av mine barn. Vet knapt hvem de er ved utseende. De er ikke med på foreldresamtaler, de er ikke på foreldremøter og har aldri tatt kontakt med meg på noen som helst måte. Informasjon går via kontaktlærer. En trenger ikke å måle gave, i hvor viktig jobben er. Jeg mener ikke at jobben en faglærer gjør er mindre viktig, men mindre i omfang. Den lønna man får for å være klasseleder, er latterlig. Den står ikke i samsvar med arbeidsoppgavene som følger med. Du har selvfølgelig lov til å være uenig.  

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

ts

Mener du helt seriøst at det er like mye jobb som faglærer?  Det blir jo en helt annen diskusjon, så trenger ikke gå videre med det her. Men da kan vi gjerne bytte, jeg drømmer tilbake til tiden som bare faglærer.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Hjelpe meg. Dette var jo også noe å være skuffet over, rituals gaveesker, julestjerner og sjokolade.

Vi gir utelukkende til kontaktlærerne, musikklæreren har ingenting å si for mine barns utdannelse, de er tonedøve, men han som underviser dem i norsk, matematikk, engelsk og naturfag gjør en kjempejobb!

Anonymkode: aeb0d...59b

• Liker 2
Skrevet

Å gi gave til lærere er bare tull og det provoserer meg at det er blitt vanlig. At ungene finner på noe ved avslutningsår er en ting, men den der forventing om at lærere skal ha gave for å gjøre jobben sin er latterlig! Jeg får julegave av arbeidsgiver. Det gjør de fleste lærere også. Hva er det neste? Gavne til legen? Til psykologer? Hjemmehjelp? 

Det skaper bare forventinger. Det finnes mange som knapt kan gi sine egne barn gaver også kommer disse kravene om "bare 30 kroner til lærer". Hvorfor i alle dager skal de få gaver for å gjøre jobben sin som alle andre mennesker? 

Anonymkode: d7014...96d

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Har aldri gitt gaver som kun foreldre i barnehage eller skole, det blir fort uetisk.

FAU har hatt oppgaven med å samle inn penger til felles gave - til alle ansatte i barnehage samt kontaktlærer+assistent. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv kontaktlærer, og synes det er synd at ikke fagarbeider og og timelærere får noe av foreldrene. 

Som mor, og foreldrekontakt til mitt eget barn, så samler jeg inn penger til både lærer og fagarbeider. De får samme gave. Jeg vet selv hva jobb fagarbeideren gjør for en klasse, de gjør en kjempe jobb. 

Anonymkode: 2d079...d54

Skrevet

Vi gir til miljøarbeider og pedagog (og sammen med klassen til kontaktlærer) til vår ungdom. Skulle vi gitt til alle faglærere på ungdomskolen så hadde det blitt veldig mange gaver å gi. Jeg er selv miljøarbeider og til tross for å være i samme klasse i alle årene hver dag og hver skoletime så har ikke jeg fått noe jule-sommergave. Utenatt det er noe problem. 

Anonymkode: dbd9c...27c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som forelder til to barn i barneskolen så må jeg si at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvem faglærerne til mine barn er. Har aldri sett de og vet ikke hva de heter. Så en faglærer en gang på et foreldremøte, men husker ikke hva han het.

Kontaktlærerne, derimot, har vi jevnlig dialog med. 

Syntes dette gavehysteriet har gått over styr, og stemmer heller på at ingen bør gi gave til lærene, siden det tydeligvis fører til så mye misnøye. 

Anonymkode: cb5ea...af9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det har nok med at det er de man ser og samhandler med ja. Julegave skal jo bare være en oppmerksomhet, en takk for samarbeidet. 

Om lønna til kontaktlærer er for lav sammenlignet med faglærer så er det ikke vi som foreldre som skal utjevne det med gaver.

Kommer til å foreslå en julekurv til teamet, det var en god idé. 

Jobber selv i barnehage, og opplever at foreldre ønsker å takke når barnet slutter i barnehagen. De som jobber på den avdelingen får veldig mye takk, de andre ikke fullt så mye..

Anonymkode: f50e5...5aa

Skrevet

Jeg er kontaktlærer. I fjor hadde jeg både assistent og to spesialpedagoger i klassen, og alle tre var veldig godt likt av barna og jeg tipper de ble snakket om hjemme også, sånn I forbindelse med at barna fortalte om skolehverdagen sin. De var også alle tre med på leirskole med klassen og meg. Da falt det nok veldig naturlig for foreldrene å kjøpe gave til oss alle fire. 

Andre år har jeg hatt klasser hvor faglærer ikke er like involvert, han har kanskje klassen i to eller tre timer per uke og det er det. Foreldrene vet lite om faglæreren og har gjerne ikke sett ham. Da er det kanskje ikke like naturlig å kjøpe gave til ham.

Anonymkode: df593...70e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Mener du helt seriøst at det er like mye jobb som faglærer?  Det blir jo en helt annen diskusjon, så trenger ikke gå videre med det her. Men da kan vi gjerne bytte, jeg drømmer tilbake til tiden som bare faglærer.

Det er ikke samme type jobb, men jeg jobber ofte like mye som kontaktlærere ja. Som faglærer i et fag på et helt trinn så har jeg ansvar for all undervisning  planlegging og vurdering. Jeg har som oftest to fag, men har ofte ett trinn i det ene og 2-3 trinn i det andre. (3 klasser per trinn) Så kan det suppleres med spes ped eller et fag her og der i én klasse. Ett år hadde jeg 10 forskjellige klasser. Det er mye planlegging det! Og ett år hadde jeg 4 klasser i engelsk. Jeg måtte skrive 80 halvårsvurderinger x2. For ikke å snakke om retting av prøver osv. 

Jeg savner ikke møter om mobbesaker og skolevegring og alt det der ekstra som kontaktlærere har. Men faglærere har flere klasser og står gjerne helt alene om å planlegge faget. Det jeg likte best ved å være kontaktlærer var at man kun hadde én klasse å forholde seg til - stort sett. 

Dette ble litt off topic. Men - det viser kanskje hvor lite folk tror at vi faglærere gjør! Ikke slemt ment altså, men vi blir nok litt undervurdert og glemt av både kolleger og foreldre. Vi er absolutt ikke anonyme og ukjente for elevene, men vi er det for foreldrene. Når det gjelder gave så forventer jeg som sagt ikke det. Men når det gis gave til kontaktlærere fordi foreldrene føler de har mest kontakt med de, så er vel gaven fra foreldrene - og ikke barna. For noen av oss faglærere er barna veldig glad i, men de har ikke noe de skulle sagt når det gjelder gaver til læreren. Som sagt, ikke slemt ment og jeg forventer ingenting. Det er bare mine tanker rundt det. For det var virkelig som natt og dag fra å være kontaktlærer til å være faglærer, og jeg føler ikke kontaktlærerjobben var noe "mer verdt" eller at det var mer å gjøre sånn egentlig. 

Ts

• Hjerte 3
Skrevet

Vi gir selvsagt en felles så alle deler , det er da virkelig ikke bare kontaktlærer som er viktig 

Anonymkode: 943c0...99f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Som forelder til to barn i barneskolen så må jeg si at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvem faglærerne til mine barn er. Har aldri sett de og vet ikke hva de heter. Så en faglærer en gang på et foreldremøte, men husker ikke hva han het.

Kontaktlærerne, derimot, har vi jevnlig dialog med. 

Syntes dette gavehysteriet har gått over styr, og stemmer heller på at ingen bør gi gave til lærene, siden det tydeligvis fører til så mye misnøye. 

Anonymkode: cb5ea...af9

Så utrolig merkelig å ikke bry seg mer om hvem barna dine har i timene 

Anonymkode: 943c0...99f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...