Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om barna som ikke hører til. 
Barn i Norge blir flyttet rundt i 30 fosterhjem i løpet av oppveksten sin. 
Hvert fjerde fosterbarn må flytte minst 5 ganger. Fosterforeldre kan si opp jobben sin med 3 mnd oppsigelsestid. Hva gjør dette med barna? De har krav på en trygg og stabil oppvekst. 
Hadde jeg tatt på meg å være fosterforelder hadde jeg stått i det løpet ut, hvis en ikke orker det bør man heller ikke være fosterforeldre. 
Disse fosterforeldrene sier også at den største utfordringen med jobben er barnevernet og ikke barnet i seg selv. 
Forskning viser også at det går ofte dårlig med de barna som lever under offentlig omsorg. 
Jeg ble fysisk kvalm da jeg såg dokumentaren. Rystet langt inn i hjertet, og kvalm av hele systemet helt opp til toppen som ser på barn som noe en bare flytter rundt. 
I Norge kan biologiske foreldre prøve saken i retten hvert år, men nesten igjen får igjen barna hvis Bv mener de ikke skal det sier Huitfeldt. Hva er poenget da? Og den usikker barna, fosterforeldrene og bio foreldrene må leve med hvert år? 
Jeg er glad våre barn kan føle seg trygg i vårt hus, legge seg hver kveld, få kjærlighet og trygghet og ikke tenke på at de må flytte neste uke, eller at politiet kommer å henter de på natta. 
politikere klager over at det fødes for lite barn i Norge, men vil tro mange ikke tør å få flere barn. I dag trykker bv på rød knapp for små ting kontra før. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kristineeeee skrev (5 timer siden):

Om barna som ikke hører til. 
Barn i Norge blir flyttet rundt i 30 fosterhjem i løpet av oppveksten sin. 
Hvert fjerde fosterbarn må flytte minst 5 ganger. Fosterforeldre kan si opp jobben sin med 3 mnd oppsigelsestid. Hva gjør dette med barna? De har krav på en trygg og stabil oppvekst. 
Hadde jeg tatt på meg å være fosterforelder hadde jeg stått i det løpet ut, hvis en ikke orker det bør man heller ikke være fosterforeldre. 
Disse fosterforeldrene sier også at den største utfordringen med jobben er barnevernet og ikke barnet i seg selv. 
Forskning viser også at det går ofte dårlig med de barna som lever under offentlig omsorg. 
Jeg ble fysisk kvalm da jeg såg dokumentaren. Rystet langt inn i hjertet, og kvalm av hele systemet helt opp til toppen som ser på barn som noe en bare flytter rundt. 
I Norge kan biologiske foreldre prøve saken i retten hvert år, men nesten igjen får igjen barna hvis Bv mener de ikke skal det sier Huitfeldt. Hva er poenget da? Og den usikker barna, fosterforeldrene og bio foreldrene må leve med hvert år? 
Jeg er glad våre barn kan føle seg trygg i vårt hus, legge seg hver kveld, få kjærlighet og trygghet og ikke tenke på at de må flytte neste uke, eller at politiet kommer å henter de på natta. 
politikere klager over at det fødes for lite barn i Norge, men vil tro mange ikke tør å få flere barn. I dag trykker bv på rød knapp for små ting kontra før. 

Det er utrolig viktig å bruke nok resurser på disse barna og ungdommene. Ikke minst for å gi de en mulighet for et godt liv, men også fordi det er samfunnsøkonomisk det beste.

Alle barna og ungdommene som faller utenfor vil kun være en utgift for samfunnet gjennom hele deres voksne liv, derfor må vi gå "all inn" når de er små. I dag gjør vi ting kun halvveis og ender altfor ofte opp med å være enda en "hindring" for disse unge menneskene i stedet for å løfte de frem.

Skrevet

Det er mange ulike grunner som bidrar til at det blir sånn. Først og fremst er det et stort behov for fosterhjem. Det betyr at man trenger at mange nok melder seg.

Noen barn og ungdommer er rett og slett for heavy for enkelte hjem å håndtere. Samtidig kan de samme fosterforeldrene være fantastiske for andre barn. 

Som lærer har jeg opp gjennom hatt ganske mange elever som vokser opp i fosterhjem, og jeg vil si at det stort sett fungerer veldig bra. Enkelte gjør rett og slett underverker. Andre kommer igjen og igjen med nye ungdommer som de har og gjør en strålende jobb. Noen er virkelig superhelter som redder mange liv fra å gå feil vei.

Så skal det sies at det ikke alltid klaffer for alle med en gang. Noen har vært i flere hjem, før det plutselig klaffer med det fjerde. Da tenker jeg at det er bedre at barna vokser opp i et hjem hvor de har god kjemi med fosterforeldrene enn at det nødvendigvis er det første hjemmet de havner i.

Skrevet

Har du noe belegg for påstanden din om at det "trykkes på en rød knapp oftere enn før," eller er dette bare nok en del i føljetongen din med konspirasjonsteorier forkledd som undring? 

Stort sett alle som blir fosterhjem tror de skal stå i det løpet ut. Så treffer virkeligheten, der oppfølgingen er grovt underfinansiert og dårlig organisert, og barna ofte alvorlig traumatiserte.

Det har forøvrig vært en markant nedgang i antall barn som flyttes ut av hjemmet fra 2017 til nå (https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/barnevern/barn-i-fosterhjem/ ).

Skrevet
robot skrev (1 time siden):

Har du noe belegg for påstanden din om at det "trykkes på en rød knapp oftere enn før," eller er dette bare nok en del i føljetongen din med konspirasjonsteorier forkledd som undring? 

Stort sett alle som blir fosterhjem tror de skal stå i det løpet ut. Så treffer virkeligheten, der oppfølgingen er grovt underfinansiert og dårlig organisert, og barna ofte alvorlig traumatiserte.

Det har forøvrig vært en markant nedgang i antall barn som flyttes ut av hjemmet fra 2017 til nå (https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/barnevern/barn-i-fosterhjem/ ).

Les boken på innsiden av barnevernet.

Fosterforelde skal ikke måtte stå i krig med barnevernet som mange gjør i dag. Derfor viktig at de får den oppfølgning de trenger og nok kursing. 
Hvis nedgang i antall barn som blir tatt ut av hjemmet - hvorfor så stor økning på fosterhjem? 
Det er noe som er riv ruskende galt når barn blir sendt som pakker mellom institusjoner og fosterhjem. 
Hva som koster samfunnet økonomisk er helt irrelevant, dette handler om en god og trygg oppvekst og barndom. Noe vi alle jobber for. 

Skrevet
Kristineeeee skrev (15 minutter siden):

Les boken på innsiden av barnevernet.

Fosterforelde skal ikke måtte stå i krig med barnevernet som mange gjør i dag. Derfor viktig at de får den oppfølgning de trenger og nok kursing. 
Hvis nedgang i antall barn som blir tatt ut av hjemmet - hvorfor så stor økning på fosterhjem? 
Det er noe som er riv ruskende galt når barn blir sendt som pakker mellom institusjoner og fosterhjem. 
Hva som koster samfunnet økonomisk er helt irrelevant, dette handler om en god og trygg oppvekst og barndom. Noe vi alle jobber for. 

Det er sikkert en interessant bok, men det er ikke en kilde hva én pensjonist mener om de relativt få stedene hun jobbet for relativt mange år siden. 

Lenken jeg viser til, viser hvordan fosterhjemsplasseringer har gått ned de siste åtte årene. Så hva legger du i denne røde knappen?

Jeg tror hovedproblemet med fosterhjemssituasjonen ligger i EMD-sakene og at man på grunn av disse dommene nå legger opp til enda større midlertidighet enn før. Mer samvær selv om det ikke fungerer godt og mange, mange år med tilbakeføring som mål selv der det fremstår ekstremt usannsynlig.

Kompetanseheving, en grad av sentralisert spisskompetanse og flere ressurser kan avhjelpe noe. Juridiske og politiske endringer kan avhjelpe noe. Så er det likevel absurd å tro at å flyttes i fosterhjem skal viske ut effektene av langvarig og grov omsorgssvikt. Selvfølgelig vil disse barna ofte streve videre i livet. 

Men hva tenker du da? Det er veldig lett å hive ut noen løsrevne påstander om ting som ikke virker. Det er vesentlig vanskeligere å komme opp med gode løsninger, og de er sjelden enkle universalkurer når det gjelder noe så komplekst som barnevernssaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...