Snok1 Skrevet 10. desember 2025 #41 Skrevet 10. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 22.42): Ja, har etterspurt det. Så venter på svar Anonymkode: 3c1ad...503 Hvordan kunne du klage uten å ha sett en begrunnelse for strykkarakteren? Hva skrev du i klagen? 2
Gaia Skrevet 10. desember 2025 #42 Skrevet 10. desember 2025 Kålrota skrev (På 9.12.2025 den 5.39): Ekstremt er det jo ikke, det er helt vanlig. Vi skrev 40 000 på master. Det er stor forskjell på fag. AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 5.32): 20.000 på bachelor?! Det skrev vi på master, og jeg synes det var ekstremt. Anonymkode: 1ac42...4e8 Jeg skrev 75. Vi måtte ha mellom 55.000 og 75.000. Min oppgave var vektet 30 studiepoeng. Dette var i 2019. Kålrota skrev (På 9.12.2025 den 6.49): Det høres ut som at du ikke har fått den hjelpen du trenger. Har du noen medstudenter eller andre som er bevandret i akademia som kan hjelpe deg på vei? Lese korrektur, komme med innspill? Det lurer jeg også på. Og hvis du ikke har noen, så kan du sende meg oppgaven din sammen med kravene for oppgaven din, så kan jeg hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #43 Skrevet 11. desember 2025 Snok1 skrev (9 timer siden): Hvordan kunne du klage uten å ha sett en begrunnelse for strykkarakteren? Hva skrev du i klagen? Det spille liten rolle, for ny sensor ser i utgangspunktet ikke begrunnelsen man gir for klage heller nå i Studentweb. Det er såkalt blind klagesensur. Ny sensor ser ikke hverken opprinnelig karakter eller studentens begrunnelse. Men dersom karakteravviket ved ny sensur blir mer enn 2 karatkerer, så blir det en slags samsensur mellom de to på noe vis, og først da før ny sensor se opprinnelig karakter og studentens begrunnelse. Hvor mye det vektlegges er jeg usikker på. Dette er i alle fall omtrentlig gangen ved eksamensklager, og jeg regner med fremgangsmåten er den samme ved en bacheloroppgave. Anonymkode: 7db7d...d7a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #44 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 13.43): Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg til dags dato ikke har møtt et eneste menneske som jeg ikke tror ville vært i stand til å bestå en eller annen from for høyere utdanning. Anonymkode: 7db7d...d7a Hva?? Jeg jobber i videregående og vi har hvert år flere elever som får fritak for vurdering med karakter i ett eller flere fellesfag (f.eks matematikk eller engelsk). Du høres virkelighetsfjern ut. Anonymkode: fb117...b22 3
Strigiformes Skrevet 11. desember 2025 #45 Skrevet 11. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 13.43): For så vidt enig i mye av essensen i disse postene. Og jeg tror også at TS bør legge fra seg tanken om at man stryker to ganger på en bachelor ved et uhell. Uhell er om du har en dårlig da på en eksamen i et emne du egentlig kan godt. Å stryke to ganger på en oppgave som skrives over mange måneder er ikke et uhell. Det er manglende kunnskap. Men jeg vil også nyansere litt her og jeg er ikke nødvendigvis helt enig i alt i de to postene ovenfor. Høyere utdanning er kanskje ikke for alle i form av strålende resultater. Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg til dags dato ikke har møtt et eneste menneske som jeg ikke tror ville vært i stand til å bestå en eller annen from for høyere utdanning. Det tipper jeg også gjelder TS. Men det fordrer jo at man legger ned det arbeidet som kreves da. Og for å stå på en bachelor så er det vel i hovedsak at man oppfyller de formelle kravene. Altså lengde, referanser, osv.. Og så kan den jo ikke fremstå som en eneste stor samling av skrivefeil.... Og så må teori forklares, og anvendes i noenlunde samsvar med forklaringen, og så må oppgaven treffe noenlunde på selve problemstillingen. For å få A må du selvsagt treffe veldig godt her. For å stå er det langt lavere krav, så lenge alle formaliteter er i boks. Det tror jeg de fleste er i stand til egentlig. Det jeg egentlig vil med dette TS er å få deg til å tenke over følgende og veldig grunnleggende: Fyller oppgaven alle formelle krav? Er den noenlunde vettugt strukturer og uten skrivefeil? Er det samsvar mellom teori og anvendelse av teori? Og er teorien relevant? Altså skriver du om det du skal skrive om? Jeg kan vanskelig se at en oppgave der du kan svare ja på alle disse grunnleggende spørsmålene får stryk. Anonymkode: 7db7d...d7a https://studenttorget.no/index.php?artikkelid=19531 https://www.an.no/nyheter/stryk-ble-til-meget-godt/s/1-33-5272130 https://studenttorget.no/index.php?show=3378&expand=3795,3378&artikkelid=11018 Endret 11. desember 2025 av Strigiformes
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #46 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva?? Jeg jobber i videregående og vi har hvert år flere elever som får fritak for vurdering med karakter i ett eller flere fellesfag (f.eks matematikk eller engelsk). Du høres virkelighetsfjern ut. Anonymkode: fb117...b22 Jeg skrev "bestå en eller annen form for høyere utdanning". Det at man ikke består matte på videregående, eller engelsk for den del, er ikke det samme som at man ikke er i stand til å bestå en eneste høyere utdanning. At ikke alle ville hatt glede av det, nytte av det eller gjort lurt i det er en helt annen sak. Men med nok motivasjon, vilje og arbeidsinnsats og tilrettelegging, tror jeg alle hadde vært i stand til å bestå i en eller annen form. Med andre ord: Jeg tror ikke det finnes noen som ikke er smart nok til å bestå en høyere utdanning om de virkelig vil. Men det finnes opplagt folk som får et mye bedre liv av å ikke kjempe seg gjennom høyere utdanning, men det er en helt annen diskusjon. TS har tross alt kommet seg nesten igjennom og har bare bacheloroppgaven igjen, og burde opplagt være i stand til å bestå i alle fall. Anonymkode: 7db7d...d7a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #47 Skrevet 11. desember 2025 Forsto TS slik at ønsket var å høre fra noen som har strøket, så bestått på bachelor. Jeg kjenner ingen, men vet om en person som gjorde det faglig ok b-c på alle eksamener, men endte opp med d på master (uten at veileder hadde hatt faglige merknader underveis - dårlig veiledning eksisterer altså.) TS: Kjenner du noen på studiet som presterer bra, som kunne sett på oppgaven din? Det høres ut som du trenger hjelp til det grunnleggende. Om noen skal mene noe fornuftig her, bør vi nok få vite fagområdet i det minste. Anonymkode: db769...e2e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #48 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva?? Jeg jobber i videregående og vi har hvert år flere elever som får fritak for vurdering med karakter i ett eller flere fellesfag (f.eks matematikk eller engelsk). Du høres virkelighetsfjern ut. Anonymkode: fb117...b22 Videregående er da ikke høyere utdanning. Anonymkode: 40fe0...246 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #49 Skrevet 12. desember 2025 Jeg syn ts får mye tyn her uten at hun har gitt mer info. Jeg strøk på bachelor fordi jeg hadde misforstått dette med referanser, og veileder sa ingenting. Strøk gang to og, husker ikke grunnen da det er 20 år siden. Gang tre skrev jeg en god oppgave, fikk A og tilbud om publisering. Har siden tatt ytterligere utdanning med toppkarakter, har publikasjoner, og jobber når som vitenskapelig ansatt i akademia, Ts er ikke dum og uegnet slik mange av dere skriver, men hun sier ikke hvorfor hun har strøket, og da er det vanskelig å veilede henne noe mer på det. Anonymkode: 7ddd6...e09
AnonymBruker Skrevet 19. januar #50 Skrevet 19. januar Besto etter klagen! 🥳 dette var barnehagelærer utdanningen. Så det ordnet seg heldigvis til slutt. Takk for tips og råd, og ikke minst egne erfaringer:) Anonymkode: 3c1ad...503 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #51 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Besto etter klagen! 🥳 dette var barnehagelærer utdanningen. Så det ordnet seg heldigvis til slutt. Takk for tips og råd, og ikke minst egne erfaringer:) Anonymkode: 3c1ad...503 Gratulerer med bacheloren! Anonymkode: 012b6...c74
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå