AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #1 Skrevet 8. desember 2025 Har noen erfaring med denne rasen? Vi skal etter hvert ha en hund, og vil planlegge og sjekke ut hunderaser i god tid på forhånd. Vi bor ikke i et kaldt klima. Jeg vet at italieneren er veldig sensitiv til kulde. Vi har begge hatt hund før, men ingen av oss har hatt denne rasen. Jeg har lest så mye forskjellig om aktivitetsnivået. Noen sier den er aktiv, mens andre sier den er lat. Jeg får inntrykk av at den er fleksibel? På enkelte dager har den lyst på lange turer, på andre dager kortere. Vi kommer til å tilpasse oss aktivitetsnivået den trenger. Den får det rolig inne. Ingen små barn. Anonymkode: 4af8f...34e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #2 Skrevet 8. desember 2025 Den er mer aktiv enn man skulle tro og får ofte raptuser og blir spinnvill. Den har også enormt tynne bein og lett utsatt for benbrudd. Skal du ha en rolig hund av den typen må du se mot sofagrisen og koseklumpen Whippet. Anonymkode: d6b96...58c 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #3 Skrevet 8. desember 2025 Den er aktiv og livlig ute, og veldig rolig inne. Dette er en hund som trenger mye nærhet og kos, så tilgang til sofa og seng er nesten obligatorisk. Anonymkode: b7d27...731
Tabris Skrevet 8. desember 2025 #4 Skrevet 8. desember 2025 Som andre sier, den er avlet med så tynne bein at den lett får beinbrudd. Kjenner ei som avlivet sin før han ble året pga det. Han hoppet ned fra sofaen og knakk et bein. Som valp måtte han da være i ro og ha lang rekonvalesensperiode. Før denne var over så knakk han bein nr to.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #5 Skrevet 8. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har noen erfaring med denne rasen? Vi skal etter hvert ha en hund, og vil planlegge og sjekke ut hunderaser i god tid på forhånd. Vi bor ikke i et kaldt klima. Jeg vet at italieneren er veldig sensitiv til kulde. Vi har begge hatt hund før, men ingen av oss har hatt denne rasen. Jeg har lest så mye forskjellig om aktivitetsnivået. Noen sier den er aktiv, mens andre sier den er lat. Jeg får inntrykk av at den er fleksibel? På enkelte dager har den lyst på lange turer, på andre dager kortere. Vi kommer til å tilpasse oss aktivitetsnivået den trenger. Den får det rolig inne. Ingen små barn. Anonymkode: 4af8f...34e Fikk høre av folk da jeg var på utkikk etter hund og kikket på denne rasen at de gjerne er mer utsatt for beinbrudd enn større mynder er og vanskeligere å få husrene , og nå vet Jeg ikke TS sin erfaringer, men følte at tydeligvis var ikke det å ha hatt hund hele livet gjennom familie nok for visse oppdrettere av rasen. Vis man ikke hadde helt egen hund i nyere tid og hage vis man ikke ville påta seg risikoen at Italiensk Mynden kom til å stikke av en eller annen gang. Rett og slett krever en del selv om de er små i størrelse er inntrykket jeg fikk. Anonymkode: 7fc01...48a
Rødvinsfilosofen Skrevet 8. desember 2025 #6 Skrevet 8. desember 2025 Synes mynder er kjempefine, men jeg opplever de som litt sårbare for å være understimulert, trøbbel når det kommer til fôr, lite egnet for norske forhold, og veldig sarte (stor risiko for beinbrudd). De kan kose seg glugg i hjel innendørs, men jeg synes mange trekker for hardt og for ofte setter i gang med sprang. ( Sikkert fordi de har vært understimulert. ) Det virker for meg som at de ofte får en del trøbbel, og ofte må til veterinær, men det kan jo bare ha vært tilfeldigheter.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2025 #7 Skrevet 9. desember 2025 Spinnville, morsomme små hunder! Jeg har selv en stor mynde og har en forkjærlighet for alle mynder, med Italiensk mynde ville jeg personlig ikke hatt pga risiko for bruddskader og vanskeligheter for å bli renslig. De blir renslige altså, jeg bare orker ikke at det tar så mye lenger tid enn med andre raser. Anonymkode: 5041c...f19 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå