Gå til innhold

Hvordan tolker du «neste torsdag» ?

147 stemmer

1. 1. I konteksten: «Da sees vi neste torsdag!»

• Den førstkommende torsdagen ( 11.desember )
      4
    • Torsdag i neste uke ( 18. desember )
      143

Fremhevede innlegg

Skrevet

I konteksten: «Da sees vi neste torsdag!»

Den førstkommende torsdagen ( 11. desember ) 

eller

torsdag i neste uke ( 18. desember )

Anonymkode: 31173...fb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neste uke. Ellers hadde det vært "Da sees vi til torsdag" eller "da sees vi på torsdag" 

Anonymkode: ef164...e99

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Torsdag i neste uke. Førstkommende torsdag er denne uka.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er selvfølgelig torsdag i neste uke.

Anonymkode: c021d...6a1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det blir sagt på en torsdag: torsdag om en uke (om 7 dager). Alle andre dager: mer enn en uke. Dersom man mener førstkommende torsdag, vil man si "på torsdag" eller "på førstkommende torsdag". 

Anonymkode: 497ac...240

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Torsdag neste uke, selvfølgelig. Det står jo rett ut i svaralternativene til og med 😜

Anonymkode: 9fdf4...b36

• Liker 4
Skrevet

Om du hadde sagt det til meg i dag (mandag), hadde jeg forventet å møte deg torsdag samme uke, altså førstkommende torsdag 11. desember. 

i mitt hode er «neste torsdag» den torsdagen som kommer først. For meg er det fullstendig logisk, det er ikke en torsdag mellom i dag og «neste» torsdag. Jeg har hatt samme «meningsmåling» i min vennegruppe, og det er vi ca 50/50. Jeg har lært meg å slutte å bruke utrykk som «neste helg» osv, for det skaper full forvirring når det viser seg at det finnes ulik definisjoner av begrepet. 

Anonymkode: b35e7...3a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Torsdag i neste uke selvsagt, hvis ikke ville de jo bare sagt «torsdag».

Anonymkode: d7285...b3c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Om du hadde sagt det til meg i dag (mandag), hadde jeg forventet å møte deg torsdag samme uke, altså førstkommende torsdag 11. desember. 

i mitt hode er «neste torsdag» den torsdagen som kommer først. For meg er det fullstendig logisk, det er ikke en torsdag mellom i dag og «neste» torsdag. Jeg har hatt samme «meningsmåling» i min vennegruppe, og det er vi ca 50/50. Jeg har lært meg å slutte å bruke utrykk som «neste helg» osv, for det skaper full forvirring når det viser seg at det finnes ulik definisjoner av begrepet. 

For meg er det sånn at når man bruker begrepet "neste torsdag", så er det det samme som å si, "ikke denne torsdagen, men neste". Altså en torsdag som er en uke eller mer til. 
Hvis man mener førstkommende torsdag, så kan man enten si "førstkommende torsdag", "torsdag denne uken". "nå på torsdag" eller gjøre det så enkelt som å si "torsdag". 

I det øyeblikket man sier "neste", så er det for å markere at det IKKE er første torsdag, men den etterpå, man snakker om.

Anonymkode: 20b30...bf2

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Hele poenget med å slenge på «neste» er at det ikke er førstkommende.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er torsdag neste uke. 

Anonymkode: 60bd8...f34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Torsdag 11 er på torsdag, torsdag 18 er neste torsdag. 

Anonymkode: 9876a...ae2

• Liker 2
Skrevet

Den neste som kommer etter førstkommende, selvfølgelig.

Anonymkode: c10a8...564

• Nyttig 1
Skrevet

TS her 👋🙂

Veldig fascinerende at det kan være så delte meninger rundt dette. 

Jeg har alltid tenkt at man mener uken etter den man allerede er i, 
og har oppfattet det slik at alle andre også tenker slik. 

Har aldri hatt et problem med å bestille legetimer, tannlegetimer eller å inngå avtaler. 
Har aldri opplevd forvirring rundt tidspunkt. 

En venn av meg tok opp temaet.
Hun insisterer på at neste torsdag er den første torsdagen som kommer. 
Ikke den neste. 
Hun er irritert over at folk blander og misforstår, noe som for henne er så opplagt.

(…Det er visst ikke så opplagt likevel, ettersom det er så mange som misforstår henne… ) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ville sagt at "neste" forutsetter at man har en "første". Så neste ville være torsdagen etter den første torsdagen som kommer. Men det er tvetydig finner jeg ut, så begge deler er rett. Og faktisk er det du som har rett ut fra den opprinnelige betydningen: 

"Opprinnelig betyr neste det samme som nærmeste, men det betyr også nærmeste etter noe man har i tankene (det første). Og da er det ikke nødvendigvis nærmest oss lenger" https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/neste-helg/

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her 👋🙂

Har aldri hatt et problem med å bestille legetimer, tannlegetimer eller å inngå avtaler. 

Ikke den neste. 
Hun er irritert over at folk blander og misforstår, noe som for henne er så opplagt.

(…Det er visst ikke så opplagt likevel, ettersom det er så mange som misforstår henne… ) 

Alle i tråden og avstemningen er jo enige om at det ikke er førstkommende torsdag?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 16.58):

I konteksten: «Da sees vi neste torsdag!»

Den førstkommende torsdagen ( 11. desember ) 

eller

torsdag i neste uke ( 18. desember )

Jeg tolker det ikke. Det er ikke min oppgave å tolke hva folk mener. Det er den som snakker eller skriver sin oppgave å være presis nok til at tolkning er overflødig.

Vaghet er latskap. Man har ikke orket tatt seg bryet med å lære å kommunisere på en rasjonell måte.

Anonymkode: ffd24...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her 👋🙂

Ikke den neste. 

I alle dager? 

Det har vel aldri vært en poll her inne der folk er så enige. 80 av 80 svar sier det samme. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Neste torsdag, neste uke.

Denne torsdag er den 11. Denne uka Er denne. 

Anonymkode: 0a06d...3a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle i tråden og avstemningen er jo enige om at det ikke er førstkommende torsdag?

Mente generelt ikke kun på KvinneGuiden

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I alle dager? 

Det har vel aldri vært en poll her inne der folk er så enige. 80 av 80 svar sier det samme. 

Beklager at jeg var upresis.
Folk på KvinneGuiden er ikke delte.
Her inne virker alle enige.

«Om du hadde sagt det til meg i dag (mandag), hadde jeg forventet å møte deg torsdag samme uke, altså førstkommende torsdag 11. desember. 

i mitt hode er «neste torsdag» den torsdagen som kommer først. For meg er det fullstendig logisk, det er ikke en torsdag mellom i dag og «neste» torsdag. Jeg har hatt samme «meningsmåling» i min vennegruppe, og det er vi ca 50/50. Jeg har lært meg å slutte å bruke utrykk som «neste helg» osv, for det skaper full forvirring når det viser seg at det finnes ulik definisjoner av begrepet.»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...