AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:32 #1 Skrevet søndag kl. 23:32 Hei; Vi er en familie med to små barn som vurderer å flytte fra Nord-Norge. Vi synes mørketiden er utfordrende, samt ønsker oss et mer urbant liv. Vi liker vinter, men ønsker også en tidligere vår og flere aktiviteter for barna. Vi jobber innen helse og har fått jobbtilbud både i Lillehammer og i Kristiansand. Vi har familie begge steder, vil ha ‘alltid hjem.’ Valget står derfor mellom Lillehammer og Kristiansand. Hvor vil dere anbefale at vi flytter, og hvorfor? Takk på forhånd! Anonymkode: 72fdb...2d5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:35 #2 Skrevet søndag kl. 23:35 Lillehammer pga de fine varme folkene, kulturen og hvor fint det er. Så er jeg ikke så glad i den dype mørke religiøst i kristiansand. Anonymkode: cd521...88b 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:37 #3 Skrevet søndag kl. 23:37 Kristiansand, koselig by, mindre snø, masse fine steder der, dyreparken osv Anonymkode: f35da...3ec 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:37 #4 Skrevet søndag kl. 23:37 Jeg er fra sørlandet (ikke Kristiansand), men ville ikke anbefalt å flytte hit. Anonymkode: dcb2f...b04 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:38 #5 Skrevet søndag kl. 23:38 Kristiansand om dere har økonomi til å bo i de finere strøkene. Anonymkode: 51285...6fb
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:39 #6 Skrevet søndag kl. 23:39 Er fra Lillehammer. Vil anbefale å flytte hit. Anonymkode: dd954...17f 2
AnonymBruker Skrevet i går, 04:52 #7 Skrevet i går, 04:52 Annen nordlending her, bosatt i kristiansand med mann og barn på 4 året, stortrives! Anonymkode: f8706...37d 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:13 #8 Skrevet i går, 05:13 Hvis dere fortsatt ønsker å ha ordentlig vinter om vinteren så definitivt Lillehammer! Nydelig by, og den koseligste julebyen 🩷 Med umiddelbar nærhet til masse moro om vinteren, ikke minst fjellet! Anonymkode: 2fc98...e8f 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:17 #9 Skrevet i går, 05:17 Hvis dere fortsatt ønsker å ha vinter og muligheten til skiaktiviteter så ville jeg valgt Lillehammer, hvis sommeren og enda tidligere vår er viktig Kristiansand. Lillehammer er en mer helårsby da. Anonymkode: d6361...68c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:21 #10 Skrevet i går, 05:21 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lillehammer pga de fine varme folkene, kulturen og hvor fint det er. Så er jeg ikke så glad i den dype mørke religiøst i kristiansand. Anonymkode: cd521...88b Sannhet med modifikasjoner. Oppvokst der. Forferdelig miljø, mobbing og utestengning. Anonymkode: 156e7...c00 2 1
Snok1 Skrevet i går, 05:22 #11 Skrevet i går, 05:22 Dersom dere ønsker et urbant liv er Kristiansand det enste alternativet av de to. Kristiansand har et universitet med hovedsete i byen, flere store kulturinstitusjoner og en skikkelig kvadratur med lang historie, samt et blomstrende næringsliv. Agder er et vekstfylke, mens Innlandet er innavl og stagnasjon. 1
Fant80 Skrevet i går, 05:35 #12 Skrevet i går, 05:35 Verste med sørlandet for min del er det ekstreme bibelbeltet. Her er det mye sekter og raringer. Kristiansand er også vesentlig lenger fra Oslo,som jeg personlig ser på som en ulempe. Verste med Lillehammer er at klima er kaldere. Synes og Lillehammer er litt "styggere" by en Kristiansand. Men igjen,personlig mening.
AnonymBruker Skrevet i går, 05:53 #13 Skrevet i går, 05:53 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sannhet med modifikasjoner. Oppvokst der. Forferdelig miljø, mobbing og utestengning. Anonymkode: 156e7...c00 Jeg er også oppvokst der. Trivdes godt. Men utfordringer finner man alle steder. Lillehammer har mye bra for barn og ungdom. Akkurat åpnet et helt nytt ungdomshus! Anonymkode: 90723...e51 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:55 #14 Skrevet i går, 05:55 Og Lillehammer er ikke så urbant. De gir kanskje uttrykk for det. Du har det du trenger av butikker, men det ligger ytterst i Gudbrandsdalen og det tar en time å kjøre til nabobyene. Anonymkode: 90723...e51
AnonymBruker Skrevet i går, 06:28 #15 Skrevet i går, 06:28 Er dere rike vil dere få det fint i Kristiansand. Ekstra pluss om dere er hvite, gode i idrett (helst håndball), tror på Gud, er heterofile, kan kjøre båt, har mulighet for å kjøpe en hytte og er gode på overfladisk small talk. Dere kan ikke regne med å få så mange venner og jeg vil ikke anbefale de fattigere områdene av byen. Men det er mange Instagram-vennlige steder og aldri skikkelig kaldt. Har dere barn kan dere ha årskort i dyreparken 👍 Anonymkode: f2cba...967 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Sannhet med modifikasjoner. Oppvokst der. Forferdelig miljø, mobbing og utestengning. Anonymkode: 156e7...c00 Som en over her sier, utfordringer finner man alle steder. Trist at du hadde en slik opplevelse. Jeg er også oppvokst på lillehammer, bor nå også på lillehammer med barn og kjenner meg ikke igjen i det du skriver. For å svare til TS, jeg ville valgt lillehammer. Det er mye som skjer i byen, for liten og stor. Stort utvalg av aktiviteter for barn. Anonymkode: 66d0f...b7e 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #17 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sannhet med modifikasjoner. Oppvokst der. Forferdelig miljø, mobbing og utestengning. Anonymkode: 156e7...c00 Ja jeg har ei venninne som flyttet dit i voksen alder , varme folk er det ikke mye av men mobbing og utestenging derimot… Anonymkode: f35da...3ec 1 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Skrevet 19 timer siden Jeg er oppvokst på Lillehammer, men bor nå i en annen landsdel. Lengter tilbake hver dag, og hadde definitivt valgt å bosette meg om jeg skulle valgt. Har dessverre en eks-partner som nekter, så da må jeg bare holde ut her til barna blir voksne. Skal definitivt tilbake til Gudbrandsdalen så fort jeg kan! Min opplevelse er at kulturen er helt annerledes en der jeg bor nå. På Lillehammer lever ekte dugnadsånd i beste velgående, det er lite stress, mas og fasade, og folk bryr seg faktisk om hverandre (på godt og vondt). Jeg er faktisk skikkelig lei meg for at barna mine ikke får vokse opp der. Anonymkode: 9bd55...447 2 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden Dere får ikke urbant liv noe av stedene, men Lillehammer har kortest reisevei til det urbane. Anonymkode: 50af6...9b1
AprilLudgate Skrevet 18 timer siden #20 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er dere rike vil dere få det fint i Kristiansand. Ekstra pluss om dere er hvite, gode i idrett (helst håndball), tror på Gud, er heterofile, kan kjøre båt, har mulighet for å kjøpe en hytte og er gode på overfladisk small talk. Dere kan ikke regne med å få så mange venner og jeg vil ikke anbefale de fattigere områdene av byen. Men det er mange Instagram-vennlige steder og aldri skikkelig kaldt. Har dere barn kan dere ha årskort i dyreparken 👍 Anonymkode: f2cba...967 Jeg er oppvokst i de «fattigere områdene» og har fortsatt familie der. Går helt fint 😅 Men ja: Familien min bor der nå som følge av foreldres «flukt» fra Finnmark. Jeg tenker om snø er viktig så unngå Sørlandet. Hverken Lillehammer eller Kristiansand er voldsomt urbant, men man får noen bykvaliteter. Tror uansett valg det kan være lurt å velge nybyggområdene - bor ofte flere barnefamilier der som ønsker mer sosialt samhold for ungene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå