AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #1 Skrevet 7. desember 2025 Hei jeg begynte i ny jobb nå, og sist gang var 20 år siden😅. Det er innen helse, så hektiske dager. jeg syns sjefen min bryr seg litt lite, føler nesten hun ikke liker meg. Jeg jobber 20t overtid hver mnd, burde hun ikke da sjekke om jeg kanskje har for mye å gjøre? burde hun ikke sjekke om jeg får god nok opplæring? Liksom ingen som holder i opplæringen, så jeg må etterspørre det selv. og hun skryter aldri av meg, selvom jeg vet jeg gjør en bra jobb og jobber på. men er jo også i deres interesse at jeg trives og vil bli tenker jeg, syns det er rart. heldigvis andre der som skryter og bryr seg. Forventer jeg for mye? Anonymkode: 12b5b...795 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #2 Skrevet 7. desember 2025 Antar du kødder? Hvorfor skulle sjefen sjekke om du har mye å gjøre? Det er vel sjefen som setter deg til overtid? Og hvordan kan du jobbe 20 timer overtid hver mnd om du nettopp har begynt? Hvordan kan du ha jobbet i 20 år, og likevel være så usikker på dine kunnskaper om du gjør en bra jobb at du trenger skryt? Hvorfor trenger du så mye opplæring om du har drevet med det i 20 år? Og hvorfor er det i arbeidsgivers interesse at du skal trives og være der? Du virker jo ikke akkurat som noen direkte god arbeidstaker med de behovene du har for oppmerksomhet. Du er nok bare helt vanlig.. Anonymkode: 91018...f6b 6
tøydokka Skrevet 7. desember 2025 #3 Skrevet 7. desember 2025 (endret) Ja, du forventer for mye. Hos oss får man to opplæringsvakter. Deretter forventes det at du spør ved behov. Og noen med 20 års erfaring; da forventer man en selvgående person som gjerne har noe å tilføre arbeidsplassen. Ikke en som forventer skryt og ros for å gjøre arbeidsoppgavene sine. Endret 7. desember 2025 av tøydokka . 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #4 Skrevet 7. desember 2025 Synes du får kjipe svar her. Nå vet ikke jeg hvilken jobb du har, men i min jobb blir man sett på som «ny» kanskje i et helt år, og får ekstra oppfølging av både leder og kollegaer. Synes det er helt rimelig å forvente oppfølging og spørsmål om hvordan det går, om du lurer på noe og så videre. Og det er ikke noe rart i at du søker bekreftelse på at jobben du gjør holder mål. Anonymkode: 8e292...459 3 1
Daria Skrevet 7. desember 2025 #5 Skrevet 7. desember 2025 Man har jo et ansvar for å spørre og kommunisere selv også, særlig når man et så voksen og erfaren. Lederansvar og "kommandolinjer" kan variere mye, men jeg har aldri hatt en jobb hvor den personen som har vært definert som leder/hatt personalansvar har vært så tett på min jobbhverdag, arbeidsoppgaver og fagfelt at den type oppfølging og kommentarer du etterspør har vært naturlig. De har knapt visst hva de skulle ha rost meg for... 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #6 Skrevet 7. desember 2025 Hvor nyansatt er du? Anonymkode: 50eaf...9e5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #7 Skrevet 8. desember 2025 Etter 20 år i arbeidslivet så vet jeg hva jeg holder på med. Hvilken opplæring jeg må følge, hva mine grenser for overtid er, hva mine sterke og svake sider er. Og setter derfor pris på ledere som ikke diller og blander seg. Hvorfor har du dette behovet for skryt og dilling? Anonymkode: 6cfab...982
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #8 Skrevet 8. desember 2025 Det kommer selvsagt an på hvilken jobb du har og om den og rutinene/arbeidsoppgavene i den nye jobben skiller seg vesentlig fra jobben du hadde i 20 år. Jeg er tannlege og det ville vært rart om jeg behøvde opplæring og tett oppfølging hvis jeg begynte i ny jobb etter allerede å ha arbeidet i 20 år. Hos oss er det tett oppfølging av de nyansatte som er relativt nyutdannede. Anonymkode: 73539...982 1
Me0987 Skrevet 8. desember 2025 #9 Skrevet 8. desember 2025 Hvis jeg hadde ansatt en person ed 20 års relevant erfaring så hadde jeg forventet at vedkommende ikke trengte særlig mye opplæring, og også forventet at vedkommende spør om noe er uklart. At leder spør hvordan det går er derimot naturlig å forvente. 2
Gjest Teknoil Skrevet 8. desember 2025 #10 Skrevet 8. desember 2025 (endret) Nesten hver eneste kommentar her har klart å lese denne setning til at du har 20 års erfaring: Sitat "jeg begynte i ny jobb nå, og sist gang var 20 år siden😅." Usikker om du mente at du nylig byttet jobb, eller vært utenfor arbeid. Arbeidslivet er sjeldent lagt opp til mye oppfølging, det er også mange som har stillinger/roller de aldri har passet til. Svært vanlig historie det du beskriver. Endret 8. desember 2025 av Teknoil
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #11 Skrevet 8. desember 2025 Jeg byttet jobb i fjor. Jeg har også mange års erfaring, men var jo helt avhengig av "opplæring" allikevel. Jobben jeg gikk fra og jobben jeg gikk til var jo ikke identiske, selv om de er beslektet og innenfor samme fagområde. Det var jo også en helt ny organisasjon og en helt ny sektor å sette seg inn, noe som ikke akkurat skjer av seg selv. Synes det er helt merkelig at man forventer at man skal være fullstendig selvdreven fra dag en bare fordi man har erfaring fra før. Skryt og slik fra sjefen har jeg aldri savnet da, regner med jeg får tilbakemelding dersom jeg ikke leverer i henhold til forventninger. Anonymkode: 9fe41...505
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå