Tough cookie Skrevet 7. desember 2025 #1 Skrevet 7. desember 2025 (endret) Jeg har vært bruker her på Kvinneguiden i rundt 6 år, og har lagt merke til at tonen har blitt mer ondskapsfull og kverulantisk. Det er få forum der ts ikke blir latterliggjort, misforstått med vilje og det ts skriver blir vridd og vrengt på, og folk er ute etter å ta ts for enhver pris, selv om de ikke har lest skikkelig hovedinnlegget eller svarene til de andre. Bare i høst synes jeg den ondskapsfulle tonen i visse forum har eskalert, og har tippet over til ondskapsfull trakassering. I dag hadde jeg besøk av en venn som jobber i psykiatrien, dvs akuttpsykiatrisk avdeling og avdeling der pasienter er innlagt over en lengre periode. Vi begynte å snakke om Kvinneguiden, og han fortalte at flere av pasientene på hans avdeling (nå er det sikkert flere som begynner å kverulere med at han brukte "min"avdeling) er på Kvinneguiden mens de er innlagt, og at de ikke alltid burde ha tilgang til nettet, fordi de er psykisk ustabile. Jeg viste han noen av innleggene som har blitt skrevet bare denne helgen, og han ble ikke sjokkert over hvordan folk hakker på hverandre. Han sa at det mest skremmende er ikke de som er innlagt for å få hjelp, men de som sitter hjemme og freser bak tastaturet og tømmer seg for dritt. Jeg tenker at det ofte kan være et sart menneske som skjuler seg bak ts, og at ikke alle har psyke til å tåle all kveruleringen og dritten som blir slengt ut, til og med inne på sorgforumet, og at det kan føre til at folk klapper sammen. Lurer på hvilke type mennesker som misforstår med vilje, sprer edder og galle og kverulerer? De kan umulig ha det godt med seg selv. Endret 7. desember 2025 av Tough cookie 5 1 12
Maia70 Skrevet 7. desember 2025 #2 Skrevet 7. desember 2025 Det er slik på KG fordi det blir tillatt, admins vil ha det slik. ALLE forum som er dårlig moderert ender til slutt akkurat sånn. 5 4
Maia70 Skrevet 7. desember 2025 #3 Skrevet 7. desember 2025 Og folk vil jo ikke ha det sånn, for det har blitt startet mange tråder på dette i det siste. Jeg har selv opplevd de utroligste ting i helt uskyldige tråder som jeg har startet. Det er på personangrep med en gang, der de trekker konklusjoner om deg ut fra ingenting, og rakker ned på deg ut fra det de har tenkt ut oppi hodet sitt. 4 2 1
DesmondMiles Skrevet 7. desember 2025 #4 Skrevet 7. desember 2025 Slutt å ta dere nær av hva som skjer på internett. Logg av dersom det blir for tøft for dere. 7 4
Portia Catonis Skrevet 7. desember 2025 #5 Skrevet 7. desember 2025 Folk må skjønne at KG er en underholdningsplattform, på lik linje med Facebook og andre sosiale medier. Man starter ikke tråder på KG hvis man trenger profesjonell hjelp. Profesjonell hjelp må man betale for, enten det dreier seg om psykolog eller andre tjenester. Hvis jeg f.eks trenger hjelp til å borre et hull i en tann, så går jeg til tannlegen, ikke til hobbymekanikeren over gata. 8 2
Virrevirrevapp Skrevet 7. desember 2025 #6 Skrevet 7. desember 2025 Tough cookie skrev (2 timer siden): Jeg har vært bruker her på Kvinneguiden i rundt 6 år, og har lagt merke til at tonen har blitt mer ondskapsfull og kverulantisk. Det er få forum der ts ikke blir latterliggjort, misforstått med vilje og det ts skriver blir vridd og vrengt på, og folk dag hadde jeg besøk av en venn som jobber i psykiatrien, dvs akuttpsykiatrisk avdeling og avdeling der pasienter er innlagt over en lengre periode. Vi begynte å snakke om Kvinneguiden, og han fortalte at flere av pasientene på hans avdeling (nå er det sikkert flere som begynner å kverulere med at han brukte "min avdeling") er på Kvinneguiden mens de er innlagt, og at de ikke alltid burde ha tilgang til nettet, fordi de er psykisk ustabile. Mange som er innlagt foretar seg nok mye verre ting på nett enn å kverrrulere litt på KG. 6 2
GammelKaktus Skrevet 7. desember 2025 #7 Skrevet 7. desember 2025 Har vært her til og fra nesten fra starten og det har alltid vært mye rart her inne men er enig i at det er mye mer nå enn før. Er jo et sted der det er lav terskel for deltakelse og så da blir det jo slik. Når det er sagt så er ikke dette stedet og tilsvarende noe for en som er skjør og sliter psykisk men man kan ikke beskytte folk fra alt heller. Folk må beskytte seg selv, sånn er det bare og jeg tror de fleste oppegående mennesker skjønner at det er variabelt innhold her inne og at de klarer å skille assholes fra konstruktive tilbakemeldinger på eventuelle problemstillinger i en tråd. 1
Daisy-love Skrevet 7. desember 2025 #8 Skrevet 7. desember 2025 Ja det er blitt verre. Jeg liker meg egentlig her inne, men er mer skvetten for å svare i en del tråder hvor en ser hvor fort det snur. Det er lett å si at KG er underholdning og at en heller burde gå annet sted for hjelp, men alle har ikke noen. Jeg tenker det er noe fint med å kunne være anonym (med eller uten nick) og kunne lette hjertet for små og store ting og høre litt med andre. Noen ting burde en selvsagt ta videre igjen, men ikke alt. Noe er mer for venninner, eller familie, men alle har ikke det. Jeg skulle ønske vi var bedre på å løfte hverandre frem. En kan være uenig, men likevel ikke kvass og ondskapsfull. En trenger heller ikke kverulere på alt. Det er nok mange her inne som sliter en del, og har mindre nettverk, og det er lett å gjemme seg bak tastaturet. 4 3 5
sakteglød Skrevet 7. desember 2025 #9 Skrevet 7. desember 2025 Maia70 skrev (2 timer siden): Det er slik på KG fordi det blir tillatt, admins vil ha det slik. ALLE forum som er dårlig moderert ender til slutt akkurat sånn. jeg er ganske sikker på at admin ikke ville hatt det sånn, jeg ser jo det hele tiden at admin rydder opp i frekke kommenterer 1
skeiv-ostepop Skrevet 7. desember 2025 #10 Skrevet 7. desember 2025 Min teori er at dette er en konsekvens av anonym bruker funksjonen og den enorme mengden med trolleinnlegg som godtas. 8 6
Fighter83 Skrevet 7. desember 2025 #11 Skrevet 7. desember 2025 (endret) Tough cookie skrev (3 timer siden): Jeg har vært bruker her på Kvinneguiden i rundt 6 år, og har lagt merke til at tonen har blitt mer ondskapsfull og kverulantisk. Det er få forum der ts ikke blir latterliggjort, misforstått med vilje og det ts skriver blir vridd og vrengt på, og folk er ute etter å ta ts for enhver pris, selv om de ikke har lest skikkelig hovedinnlegget eller svarene til de andre. Jeg har har lagt merke til at faktisk bare i høst, har tonen i visse forum tippet over til ondskapsfull trakassering. I dag hadde jeg besøk av en venn som jobber i psykiatrien, dvs akuttpsykiatrisk avdeling og avdeling der pasienter er innlagt over en lengre periode. Vi begynte å snakke om Kvinneguiden, og han fortalte at flere av pasientene på hans avdeling (nå er det sikkert flere som begynner å kverulere med at han brukte "min avdeling") er på Kvinneguiden mens de er innlagt, og at de ikke alltid burde ha tilgang til nettet, fordi de er psykisk ustabile. Jeg viste han noen av innleggene som har blitt skrevet bare denne helgen, og han ble ikke sjokkert over hvordan folk hakker på hverandre. Han sa at det mest skremmende er ikke de som er innlagt for å få hjelp, men de som sitter hjemme og freser bak tastaturet og tømmer seg for dritt. Jeg tenker at det ofte kan være et sart menneske som skjuler seg bak ts, og at ikke alle har psyke til å tåle all kveruleringen og dritten som blir slengt ut, til og med inne på sorgforumet, og at det kan føre til at folk klapper sammen. Lurer på hvilke type mennesker som misforstår med vilje, sprer edder og galle og kverulerer? De kan umulig ha det godt med seg selv. Mye rart her ja. Kan unngå en del oppgulp ved at alle må legge ut innlegg med nicket sitt. Men da får ikke Klikk.no mm under Egmont nok stoff å skrive om og promotere fordi folk unngår å komme med så mange innlegg og kommentere innleggene. Viktig å skrive om noe som fenger og KG er en veldig flott måte å vite hva som fenger. Dette er en teori jeg har ihvertfall 👍 Endret 7. desember 2025 av Fighter83 2 2
Maia70 Skrevet 7. desember 2025 #12 Skrevet 7. desember 2025 Portia Catonis skrev (1 time siden): Folk må skjønne at KG er en underholdningsplattform, på lik linje med Facebook og andre sosiale medier. Man starter ikke tråder på KG hvis man trenger profesjonell hjelp. Profesjonell hjelp må man betale for, enten det dreier seg om psykolog eller andre tjenester. Hvis jeg f.eks trenger hjelp til å borre et hull i en tann, så går jeg til tannlegen, ikke til hobbymekanikeren over gata. Det er jo ikke det ts snakker om. Det er snakk om å være såpass skikkelig med folk at de som sliter ikke går mer i dass enn de allered har gjort den dagen. 1 8
Maia70 Skrevet 7. desember 2025 #13 Skrevet 7. desember 2025 sakteglød skrev (1 time siden): jeg er ganske sikker på at admin ikke ville hatt det sånn, jeg ser jo det hele tiden at admin rydder opp i frekke kommenterer Hvorfor starter da folk stadig tråder her inne der de klager over stygge personangrep? Tydelig at disse brukerne ikke blir utestengt når det pågår måned etter måned, år etter år. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1471887-dårlig-psykisk-helse-av-kvinneguiden/ https://forum.kvinneguiden.no/topic/1861612-kg-menn-som-hater-kvinner-samletråd/ https://forum.kvinneguiden.no/topic/1675064-er-kvinneguiden-skadelig/ https://forum.kvinneguiden.no/topic/1693440-hvorfor-er-personangrep-og-nedlatende-kommentarer-så-vanlig-her-inne/ https://forum.kvinneguiden.no/topic/1516198-kg-er-ekstremt-toxic-jeg-er-sjokkert-hvordan-kan-voksne-mennesker-holde-på-slik/ 1 3
Tough cookie Skrevet 7. desember 2025 Forfatter #14 Skrevet 7. desember 2025 Virrevirrevapp skrev (2 timer siden): Mange som er innlagt foretar seg nok mye verre ting på nett enn å kverrrulere litt på KG. Jeg tror ikke at alle som er stygge og kverulerende her inne er psykiatriske pasienter altså, men hva er grunnen til at folk er så frekke her inne? Ts 2
Virrevirrevapp Skrevet 7. desember 2025 #15 Skrevet 7. desember 2025 Tough cookie skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke at alle som er stygge og kverulerende her inne er psykiatriske pasienter altså, men hva er grunnen til at folk er så frekke her inne? Ts En god del er nok svar på tiltale. Noen vet ikke hva de skal svare på innlegg preget av forvirring/rus/psykiatri. Da blir det kanskje teite/frekke svar. Noe er ulovlig å diskutere eksplisitt på KG, som selvmord, eller folk bryter andre regler her inne, og sykesengen det er frekt når de blir opplyst om dette. Og så er ikke folk nødvendigvis enige om hva som er frekt eller hva det er å være frekk. Da jeg var ny på KG var det iblant folk som kom med rare kommentarer. De gjør nok sånt av sine egne grunner som ikke alltid er vits å grave i. Man lærer av det også. Mye går i bølger. November/desember er nok tida for å være mer gretten både på og utenfor KG. 1
sakteglød Skrevet 7. desember 2025 #16 Skrevet 7. desember 2025 Maia70 skrev (4 minutter siden): Hvorfor starter da folk stadig tråder her inne der de klager over stygge personangrep? Tydelig at disse brukerne ikke blir utestengt når det pågår måned etter måned, år etter år. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1471887-dårlig-psykisk-helse-av-kvinneguiden/ https://forum.kvinneguiden.no/topic/1861612-kg-menn-som-hater-kvinner-samletråd/ https://forum.kvinneguiden.no/topic/1675064-er-kvinneguiden-skadelig/ https://forum.kvinneguiden.no/topic/1693440-hvorfor-er-personangrep-og-nedlatende-kommentarer-så-vanlig-her-inne/ https://forum.kvinneguiden.no/topic/1516198-kg-er-ekstremt-toxic-jeg-er-sjokkert-hvordan-kan-voksne-mennesker-holde-på-slik/ Jeg kan ikke svare for andre men man må jo også raportere inn, gjør man ikke det så er det ikke sikkert admin får det med seg. Hver gang jeg har raportert så blir det ryddet opp på dagen, jeg selv har laget innlegg om person angrep men det har aldri vært for at jeg føler at admin ikke har gjort sitt, det er ikke dems feil at enkelte er frekke og jeg har også sett folk takker admin for jobben dem gjør her
parmanoia Skrevet 7. desember 2025 #17 Skrevet 7. desember 2025 Tonen og oppførselen på nett har generelt blitt mye verre de siste årene. Nytter ikke gi psykisk syke skylden for det. 2 4
isbre Skrevet 7. desember 2025 #18 Skrevet 7. desember 2025 Jeg tror du undervurderer hvor mange ressurssterke og tilsynelatende helt vanlige, til og med oppegående mennesker som kan være skikkelig ugreie når de skriver på forum. Slike steder kan hente frem det verste i folk, enten fordi de trenger et sted å slippe ut frustrasjon, vil føle seg overlegne eller ønsker å markere makt (ofte definisjonsmakt spess når man snakker ned noen ). Noen er ute etter å spre rykter eller få bekreftelser, mens andre bare vil trolle for underholdningens del. Forum fungerer ofte som ekkokamre. Man merker at mange blir stygge i kommentarfelt fordi de ikke tør å være det i virkeligheten der fasaden må holdes oppe. Ikke alt som skrives her tåler dagslys, og det vet flere enn de innrømmer 3 6
Adiladi Skrevet 7. desember 2025 #19 Skrevet 7. desember 2025 Maia70 skrev (3 timer siden): Og folk vil jo ikke ha det sånn, for det har blitt startet mange tråder på dette i det siste. Jeg har selv opplevd de utroligste ting i helt uskyldige tråder som jeg har startet. Det er på personangrep med en gang, der de trekker konklusjoner om deg ut fra ingenting, og rakker ned på deg ut fra det de har tenkt ut oppi hodet sitt. Samme. Og fra meg til deg, du har alltid vært høflig og fin. Synes du fremstår helt flott. Jeg vil at du tar med deg dette. Ikke fokuser på «livets harde skole» folk. Det vil alltid være noen som blir tilfredsstilt av å være ja «ekkel» klem til deg
Portia Catonis Skrevet 8. desember 2025 #20 Skrevet 8. desember 2025 Maia70 skrev (9 timer siden): Det er jo ikke det ts snakker om. Det er snakk om å være såpass skikkelig med folk at de som sliter ikke går mer i dass enn de allered har gjort den dagen. Det er da ikke noe KG fenomen at folk er frekke mot andre. Anonym-funksjonen tillater dem å være ekstra spydige uten at det får konsekvenser. På Facebook er det personangrep med fullt navn som gjelder. Det får skjelden konsekvenser der heller. 4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå