Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har eksamen i dette emnet i morgen, og føler at jeg ikke har lest godt nok. Vi har fått utdelt tidligere eksamensoppgaver, og det har hjulpet noe. Men jeg føler meg fremdeles ganske forvirret. Alt svirrer rundt i hodet på meg nå, og jeg synes at de forventer veldig mye for et fag på 5 studiepoeng…

Er det noen som har hatt eksamen i dette emnet tidligere, og har noen tips?

Jeg er spesielt opptatt av å vite mer om den konkrete eksamensgjennomføringen. Har forstått at vi bruker egen PC og har tilgang på Lovdata, men utover det er jeg ganske forvirret.

Anonymkode: 80372...391

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er du forvirret over? Her virker det som om du har forberedt deg dårlig, både faglig og praktisk? 

Anonymkode: ab5f5...c0e

Skrevet

Skal nok gå bra. Viktigste er at en lærer å kommunisere på en måte som ikke fører til definisjons krig, og dermed straffbar korrupsjon som ledd i norsk forvaltning (å bestikke eller motta bestikkelser i form av en økonomisk eller ikke-økonomisk verdi, av en hvis varighet; f.eks at en unnlater å følge regler opp mot forvaltningsrett, til rettstridig fordel til en annnen)

Ta for eksempel følgende, og spørsmålet stalking? Hva er stalking, og hvordan har universitet og "hun" ulike oppfatning om hva stalking er. Hva er å forfølge en annen? Hva er hensynsløs atferd? Må en fysisk forfølge en hvis en stalker? Hvis personen sier hensynsløs atferd, skal en liksom si at noen "forfølger en annen" og hva er "forfølge en annen"?. 

"Nylig skrev Universitas om en student som fikk vedtak om bortvisning fra Universitetet i Oslo (UiO). Universitetet mente at hun stalket en foreleser. Dette har hun avvist." (Flere studenter bortvist fra UiO: Oversikt over vedtak)

Anonymkode: 489f1...877

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er du forvirret over? Her virker det som om du har forberedt deg dårlig, både faglig og praktisk? 

Mest forvirret over den praktiske gjennomføringen. Er det f.eks. forventet at vi skal finne frem og bygge på forarbeider og lovproposisjoner under oppgaveløsning under selve eksamen? Eller holder det å vise til de lovene som typisk gis i den praktiske oppgaven?

Kan vi bli testet praktisk på harmonisering av EU-regler, eller er det tilstrekkelig at vi kan redegjøre teoretisk rundt hvordan dette foregår?

Det stemmer nok at jeg er dårlig forberedt, ja. Men jeg jobber heltid og studerer med langt over normert progresjon ved siden av, og dette emnet er bare én byggestein i graden min. Så lenge jeg består er jeg fornøyd :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mest forvirret over den praktiske gjennomføringen. Er det f.eks. forventet at vi skal finne frem og bygge på forarbeider og lovproposisjoner under oppgaveløsning under selve eksamen? Eller holder det å vise til de lovene som typisk gis i den praktiske oppgaven?

Kan vi bli testet praktisk på harmonisering av EU-regler, eller er det tilstrekkelig at vi kan redegjøre teoretisk rundt hvordan dette foregår?

Det stemmer nok at jeg er dårlig forberedt, ja. Men jeg jobber heltid og studerer med langt over normert progresjon ved siden av, og dette emnet er bare én byggestein i graden min. Så lenge jeg består er jeg fornøyd :) 

Jeg tok nylig eksamen i et lignende emne ved et annet universitet. Tror ikke jeg brukte proposisjoner, men hadde innarbeidet noen sånn i tilfelle. Men brukte en god del høyesterettsdommer som jeg hadde innarbeidet i lovdata. 

Du har vel en følelse på dette ut i fra hva som er vektlagt i undervisningen?

Anonymkode: 876ae...dd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette skal det ha blitt gitt informasjon om i undervisningen. Regner med du ikke har fulgt den? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette skal det ha blitt gitt informasjon om i undervisningen. Regner med du ikke har fulgt den? 

Anonymkoder: ab5f5...c0e

Jeg har fulgt undervisningen, ja. Veldig flink foreleser, men jeg synes at det var lite informasjon om den praktiske eksamensgjennomføringen.

Skrevet

Det viktigste er å vise frem at du skjønner juridisk metode og kan anvende dette. 

Anonymkode: 3dfe2...a83

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har fulgt undervisningen, ja. Veldig flink foreleser, men jeg synes at det var lite informasjon om den praktiske eksamensgjennomføringen.

Det er jo typisk ting man bør spørre foreleser om i undervisningen, for eksempel i siste time. Eksamen har vel vært nå. Hvordan gikk det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...