AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #1 Skrevet 7. desember 2025 Sitter her og får ikke sove. Pus virker plutselig alvorlig syk. Begynte med litt hoste, og tenkte at det bare var noe i halsen. Nå ligger han kun under stuebordet krøket sammen og orker ikke å gå. Kan sette seg opp når jeg ber han komme og da sitter han bare helt rolig og kniper med øynene før han legger seg igjen. Vil kun være under bordet. Er så redd han har lagt seg ned for å dø. Får ikke ringt veterinær på denne tiden heller, og er alene med barn som ligger og sover. Føler meg så maktesløs og får ikke gjort noe. Vet ikke hva som skjer, han var helt frisk før dette og alt har skjedd så fort. Anonymkode: 927b5...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #2 Skrevet 7. desember 2025 Da drar du til dyrlegen med katten. Anonymkode: 4dfbe...5b5 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #3 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Får ikke ringt veterinær på denne tiden heller Ring vakttelefon. Ikke vanskelig det. Anonymkode: 4dfbe...5b5 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #5 Skrevet 7. desember 2025 Har som sagt vært alene med barn i hele natt, så kommer meg ikke noe sted. Lite en veterinær får gjort på tlf. Nå istad virket han plutselig bedre, gikk som vanlig og var oppe og spiste. Hoster fortsatt med jevne mellomrom og er slapp så noe er galt, men virker heldigvis ikke døden nær som istad. Drar til dyrlegen med han så fort det er mulig. Anonymkode: 927b5...d1e
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #6 Skrevet 7. desember 2025 Veterinærklinikkene bytter på å ha helge/nattevakt. Du kan ringe vakttelefonen. Pass på at katten din får i seg nok veske. Vann og våtfòr. Anonymkode: 3aa0c...74d 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #7 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lite en veterinær får gjort på tlf. Ehh nei, de kan ta i mot informasjon fra deg, og hjelpe deg med råd og tips, og vurdere situasjonen. Kanskje anbefalingen er å se det an, kanskje anbefalingen er alle mann i en taxi til dyresykehuset. Det kan de hjelpe deg med på telefonen. Anonymkode: 7ea3a...f77 7 1 3
Lili-S Skrevet 7. desember 2025 #8 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sitter her og får ikke sove. Pus virker plutselig alvorlig syk. Begynte med litt hoste, og tenkte at det bare var noe i halsen. Nå ligger han kun under stuebordet krøket sammen og orker ikke å gå. Kan sette seg opp når jeg ber han komme og da sitter han bare helt rolig og kniper med øynene før han legger seg igjen. Vil kun være under bordet. Er så redd han har lagt seg ned for å dø. Får ikke ringt veterinær på denne tiden heller, og er alene med barn som ligger og sover. Føler meg så maktesløs og får ikke gjort noe. Vet ikke hva som skjer, han var helt frisk før dette og alt har skjedd så fort. Anonymkode: 927b5...d1e Hvor lenge er det siden pus har fått markkur? De kan hoste og bli ganske dårlige hvis de har gått lenge med mark. 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #9 Skrevet 7. desember 2025 Ring veterinær vakttelefon og la de vurdere situasjonen. I verste fall blir du bedt om å komme inn med katten og da er du pent nødt til å eventuelt vekke og ta med unger. Dyrevelferdsloven § 18 - Plikt til å hjelpe dyr i nød Loven pålegger alle personer å bidra til å hjelpe dyr som er i nød, og det er spesielt presisert at den som har kunnskap om eller får kjennskap til at et dyr lider, har en plikt til å gi dyret hjelp. Dette kan være hjelp i form av å kontakte veterinær eller tilkalle de nødvendige myndighetene for å sørge for dyrets velferd. § 18 lyder: "Dyr som lider eller er i nød, skal få hjelp. Alle som får kjennskap til at et dyr lider eller er i nød, skal etter beste evne sørge for at dyret får nødvendig hjelp." Dette betyr at det er et klart ansvar for de som kommer over et dyr i nød å handle raskt. Dette kan for eksempel innebære å kontakte veterinær for å få hjelp til å håndtere situasjonen på riktig måte. Anonymkode: 7d8e6...c36 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #10 Skrevet 7. desember 2025 I vårt område har en vi veterinær som kjører hjem. Du kan jo sjekke om han er på vakt. Hjemmeveterinær & Hjemmevet, heter han på Facebook. Anonymkode: 6a92d...89a 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #11 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har som sagt vært alene med barn i hele natt, så kommer meg ikke noe sted. Lite en veterinær får gjort på tlf. Nå istad virket han plutselig bedre, gikk som vanlig og var oppe og spiste. Hoster fortsatt med jevne mellomrom og er slapp så noe er galt, men virker heldigvis ikke døden nær som istad. Drar til dyrlegen med han så fort det er mulig. Anonymkode: 927b5...d1e Da tar du med deg barnet. Når du har valgt å ta på deg ansvaret for et annet levende vesen så er det din jobb å hjelpe ved sykdom!!! og et raskt søk på Internett ville vist deg at det finnes nettbaserte tjenester hvor du kan komme i kontakt med en veterinær Pronto! Anonymkode: ba49c...41f 7 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #12 Skrevet 8. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da tar du med deg barnet. Når du har valgt å ta på deg ansvaret for et annet levende vesen så er det din jobb å hjelpe ved sykdom!!! og et raskt søk på Internett ville vist deg at det finnes nettbaserte tjenester hvor du kan komme i kontakt med en veterinær Pronto! Anonymkode: ba49c...41f Flere barn, ikke bare et. Fullt klar over at det er mitt ansvar etter mange års erfaring med dyr, og det er også sjelden jeg er alene slik jeg var i natt. Heldigvis ble katten frisk og normal igjen utover morgenen av seg selv, så hva det var vet jeg ikke. Er helt seg selv igjen, men holder et ekstra godt øye med han framover. Anonymkode: 927b5...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #13 Skrevet 8. desember 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Da drar du til dyrlegen med katten. Anonymkode: 4dfbe...5b5 Så latterlig svar. Leste du innlegget? Anonymkode: c6bcf...da2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #14 Skrevet 8. desember 2025 Glad katten ble bedre ❤️ Men ser jo utifra svarene du får at hvis jeg selv havner i en lignende situasjon så kommer jeg ikke til å spørre her inne hvertfall. Alle som svarer fremstiller det som om du er helt blåst i huet og ikke bryr deg og at du allerede skulle vært i en taxi med katta og alle barna på slep. Prater om ansvar for et levende vesen som om du ikke skjønner noe som helst og slettes ikke bryr deg om katten…..og enda er du flerbarnsmor som sikkert har masse omsorg for både dyr og barn. Alltid når det handler om dyr på KG så er det kvalmende å lese hvor høy på pæra alle er og hvor spydig folk svarer. Anonymkode: c6bcf...da2 5 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #15 Skrevet 8. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Flere barn, ikke bare et. Fullt klar over at det er mitt ansvar etter mange års erfaring med dyr, og det er også sjelden jeg er alene slik jeg var i natt. Heldigvis ble katten frisk og normal igjen utover morgenen av seg selv, så hva det var vet jeg ikke. Er helt seg selv igjen, men holder et ekstra godt øye med han framover. Anonymkode: 927b5...d1e Uansett hvor mange barn du har så har du fortsatt ansvar for katten din. Men selv om katten virker bedre nå så håper jeg du hvertfall har ringt og snakket med veterinæren om i tilfelle dette skulle skje igjen? Anonymkode: ba49c...41f 4 2
Maskinfører Skrevet 8. desember 2025 #16 Skrevet 8. desember 2025 Godt pus ble frisk 😻❤️ kanskje hadde den litt vondt i magen er de skikkelig syke trekker de seg unna og gjemmer seg 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2025 #17 Skrevet 9. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 2.11): Glad katten ble bedre ❤️ Men ser jo utifra svarene du får at hvis jeg selv havner i en lignende situasjon så kommer jeg ikke til å spørre her inne hvertfall Nei, det er siste gang jeg gjorde også😅 Anonymkode: 927b5...d1e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2025 #18 Skrevet 9. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 6.16): Har som sagt vært alene med barn i hele natt, så kommer meg ikke noe sted. Lite en veterinær får gjort på tlf. Nå istad virket han plutselig bedre, gikk som vanlig og var oppe og spiste. Hoster fortsatt med jevne mellomrom og er slapp så noe er galt, men virker heldigvis ikke døden nær som istad. Drar til dyrlegen med han så fort det er mulig. Anonymkode: 927b5...d1e Ta med barnet til veterinær? Anonymkode: ea06f...2bf 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #19 Skrevet 11. desember 2025 Nå svarer ikke jeg dyrlege for å være verken spydig eller nedlatende - jeg svarer jo det fordi det er det beste rådet jeg kan gi. Når det er vage, men tilsynelatende bekyrmingsverdige symptomer burde man jo kontakte dyrlege. Om man ikke har mulighet til å dra fysisk, så har jo for eksempel FirstVet tilgjengelig videokonsultasjon 07-24 for eksempel og regner med det fins tilsvarende tjenester. Anonymkode: 7d8e6...c36 3
Helene Skrevet 11. desember 2025 #20 Skrevet 11. desember 2025 Jeg lurer på om Ts har kontaktet veterinær i etterkant. Skjønner godt at Ts var i en vanskelig situasjon. Hadde dette vært min katt ville jeg kontakte veterinær i etterkant for å prøve å finne ut hva som skjedde, og om dette kommer til å skje igjen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå