Gå til innhold

Kollega med mulig alkoholproblem?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Honey Dew skrev (26 minutter siden):

Pass dine egne saker.

Når det går utover ts sin arbeidsdag, så er det jo hens sak 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt naturlig at kollgaene har begynt å mistenke at alkoholproblemer kan ligge bak mannens adferd. (Og nei, det er ikke alltid man kan lukte det av alle, det er noen som greier å skjule det ekstremt godt.)

Ts, jeg synes det er flott at du bryr deg. På mange måter kan det til og med være lettere for deg å ta opp dette enn det er for kollegaene som har kjent mannen i flere år. Man skulle tro det ville være motsatt, men slik er det ikke alltid. Av og til kan utfordringer/problemer til og med bli tydeligere for nye som kommer inn i miljøet, enn for de som har sett mannen endre seg veldig gradvis over lang tid, for disse kan bli litt "fartsblinde", inntil en ny kommer inn i bildet og det plutselig blir mye tydeligere hvor store endringene faktisk har blitt.

Som andre har sagt, årsaken til din kollegas manglende funksjon og adferden hans, det kan være mange forskjellige ting. Noen kan f.eks. holde samlivsbrudd totalt skjult for andre, mens de egentlig er blitt dypt deprimert og ikke fungerer lenger. Andre kan få lignende adferd av udiagnostisert diabetes. Andre har vært innom ev. tidlig demens. Det kan være hva som helst, egentlig.

Finnes det en HMS-avdeling der du jobber, koble dem på. Ellers kan du koble på verneombud, eller faktisk også tillitsvalgt - for disse vil kunne ha overlappende ansvar i en slik sak. Her er ledelse pliktig å ta seg av den ansatte som har et problem, men også de andre ansatte som belastes både oppgavemessig/ansvarsmessig og arbeidsmiljømessig. 

Jeg ville koblet på andre, hvis slike er tilgjengelige der du jobber, Ts. Så ville jeg helst fått med meg en av de andre kollegaene som har jobbet der lenger og har sett utviklingen til mannen. Jeg ville lagt frem det aktuelle veldig saklig, og vært tydelig på at det her er to viktige punkter. Det ene er at kollegaen må få hjelp for de problemene han har. Det andre er at siden han foreløpig ikke fungerer optimalt, så må noe av hans oppgaver delegeres til andre, for å sikre at alt som må gjøres blir gjort riktig og når det må gjøres.  (Så kan det bli aktuelt for andre å ev. få en kompensasjon lønnsmessig, om det er større ansvarsoppgaver, men det bør ikke være tema i første møte - nå er det viktigste at leder forstår alvoret og setter igang tiltak som gjør at denne ansatte kan få den hjelpen han trenger!)

Anonymkode: 45c8b...dee

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har en kollega som jeg har stusset noe voldsomt på helt siden jeg begynte i jobben for noen måneder siden. Han har en del sentrale oppgaver som svært ofte ikke gjøres, og jeg ender opp med å gjøre det slik at det ikke skaper problemer videre. Jeg får mye ekstraarbeid pga det. Vedkommende er også enormt humørsyk, enkelte dager er det som han ikke har sovet om natten. Sitter i møter og ser helt fjern ut og som han skal sovne. Han kan også plutselig bli kjempesint på kollegaene sine for bagateller. Og han har påfallende dårlig hukommelse (men er kun 50, så ikke gammel). Så er det noen som har lurt på om han har et alkoholproblem. Basert på hva de som har jobbet der lengre sier, er det ikke noe helt konkret, det er vel mer at han fungerer så dårlig både faglig og sosialt, og at det har vært en nedadgående kurve. Det er vel mest det som gjør at noen lurer på om alkohol er skylden her. Det er ingen som har sett han tydelig beruset eller luktet alkohol på jobb. 

Jeg vet flere har sagt fra til leder om oppførselen til kollegaen og at han ikke gjør oppgavene sine, men ingenting skjer. Og så kan man vel ikke hinte til leder om at et alkoholproblem kanskje er synderen her? Eller? Denne mannen er en virkelig plage for kollegaene sine, og jeg vil så gjerne at man skal finne en løsning. Jeg kan jo også nevne at vi har en jobb hvor man må være skjerpet og til stede, så alkohol har ingen plass her. Ståa nå er at andre dekker opp for kollegaen, og samtidig lister seg rundt for å ikke bli utsatt for hans dårlige humør.

Hva tenker dere, kan jeg si noe til leder om mine og andres mistanker, eller blir det bare sladder og ikke noe noen har noe med?

Anonymkode: 3ca5d...49e

Skjønner ikke hvorfor du tenker alkoholproblem? Kan vel være så mye- depresjon f.eks.  

Anonymkode: 5d8ed...018

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok opp bekymring for en kollega som hadde endret seg. Gjorde ikke alle oppgaver  og skjulte det. Hun var også relativt ung, i 50-årene.

Sjefen min mistenkte at hun brukte for mye beroligende.

5 år senere bor hun på sykehjem pga demens ..

Anonymkode: 1c2a1...7c4

• Hjerte 1
Skrevet

Ts her. Jeg sa kanskje ikke at jeg allerede har snakket med leder om at kollegaen ikke gjør oppgavene sine, og at en del av oppgavene blir gjort av meg. Leder virker egentlig bare fornøyd med at jeg gjør det i stedet, og bryr seg tilsynelatende ikke om at jeg får alt for mye å gjøre. 

Jeg nevnte over at personen har store humørsvingninger og kan kjefte. Jeg er en av de som jobbes tettest på han, og det er også derfor jeg ender opp med flere av hans oppgaver. Hvis jeg ikke gjør det, blir det også et problem for meg senere, fordi det blir rot og tull, derfor gjør jeg det når jeg ser det ikke blir gjort. Men det er ingen takknemlighet. Han er ofte svært ufin mot meg, så jeg lister meg rundt han. Så det kan godt være han har noen personlige problemer, men han behandler de rundt seg utrolig dårlig. Dette har jeg også sagt fra til leder om, altså oppførselen hans.

Jeg regner med jeg har gjort det jeg kan her. Jeg ser få/ingen her anbefaler at jeg sier noe til leder om mistanke om alkohol som mulig årsak. Så jeg skal ikke gjøre det. Jeg blir bare frustrert over at ingenting endrer seg. Antakelig er det bare best for meg å søke annen jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en kollega som jeg har stusset noe voldsomt på helt siden jeg begynte i jobben for noen måneder siden. Han har en del sentrale oppgaver som svært ofte ikke gjøres, og jeg ender opp med å gjøre det slik at det ikke skaper problemer videre. Jeg får mye ekstraarbeid pga det. Vedkommende er også enormt humørsyk, enkelte dager er det som han ikke har sovet om natten. Sitter i møter og ser helt fjern ut og som han skal sovne. Han kan også plutselig bli kjempesint på kollegaene sine for bagateller. Og han har påfallende dårlig hukommelse (men er kun 50, så ikke gammel). Så er det noen som har lurt på om han har et alkoholproblem. Basert på hva de som har jobbet der lengre sier, er det ikke noe helt konkret, det er vel mer at han fungerer så dårlig både faglig og sosialt, og at det har vært en nedadgående kurve. Det er vel mest det som gjør at noen lurer på om alkohol er skylden her. Det er ingen som har sett han tydelig beruset eller luktet alkohol på jobb. 

Jeg vet flere har sagt fra til leder om oppførselen til kollegaen og at han ikke gjør oppgavene sine, men ingenting skjer. Og så kan man vel ikke hinte til leder om at et alkoholproblem kanskje er synderen her? Eller? Denne mannen er en virkelig plage for kollegaene sine, og jeg vil så gjerne at man skal finne en løsning. Jeg kan jo også nevne at vi har en jobb hvor man må være skjerpet og til stede, så alkohol har ingen plass her. Ståa nå er at andre dekker opp for kollegaen, og samtidig lister seg rundt for å ikke bli utsatt for hans dårlige humør.

Hva tenker dere, kan jeg si noe til leder om mine og andres mistanker, eller blir det bare sladder og ikke noe noen har noe med?

Det høres ut som sykdom og jeg ville kalt det ondsinnet sladder dersom det uten annet grunnlag spekuleres i om vedkommende har et alkoholproblem. Det hadde jeg meldt inn til verneombudet. 

Anonymkode: 72213...189

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Mannen utsettes åpenbart for mobbing i form av stygg sladder, det kan i seg selv forklare at han sliter. Du bør melde inn at du ser at han utsettes for dette.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er helt naturlig at kollgaene har begynt å mistenke at alkoholproblemer kan ligge bak mannens adferd. (Og nei, det er ikke alltid man kan lukte det av alle, det er noen som greier å skjule det ekstremt godt.)

Ts, jeg synes det er flott at du bryr deg. På mange måter kan det til og med være lettere for deg å ta opp dette enn det er for kollegaene som har kjent mannen i flere år. Man skulle tro det ville være motsatt, men slik er det ikke alltid. Av og til kan utfordringer/problemer til og med bli tydeligere for nye som kommer inn i miljøet, enn for de som har sett mannen endre seg veldig gradvis over lang tid, for disse kan bli litt "fartsblinde", inntil en ny kommer inn i bildet og det plutselig blir mye tydeligere hvor store endringene faktisk har blitt.

Som andre har sagt, årsaken til din kollegas manglende funksjon og adferden hans, det kan være mange forskjellige ting. Noen kan f.eks. holde samlivsbrudd totalt skjult for andre, mens de egentlig er blitt dypt deprimert og ikke fungerer lenger. Andre kan få lignende adferd av udiagnostisert diabetes. Andre har vært innom ev. tidlig demens. Det kan være hva som helst, egentlig.

Finnes det en HMS-avdeling der du jobber, koble dem på. Ellers kan du koble på verneombud, eller faktisk også tillitsvalgt - for disse vil kunne ha overlappende ansvar i en slik sak. Her er ledelse pliktig å ta seg av den ansatte som har et problem, men også de andre ansatte som belastes både oppgavemessig/ansvarsmessig og arbeidsmiljømessig. 

Jeg ville koblet på andre, hvis slike er tilgjengelige der du jobber, Ts. Så ville jeg helst fått med meg en av de andre kollegaene som har jobbet der lenger og har sett utviklingen til mannen. Jeg ville lagt frem det aktuelle veldig saklig, og vært tydelig på at det her er to viktige punkter. Det ene er at kollegaen må få hjelp for de problemene han har. Det andre er at siden han foreløpig ikke fungerer optimalt, så må noe av hans oppgaver delegeres til andre, for å sikre at alt som må gjøres blir gjort riktig og når det må gjøres.  (Så kan det bli aktuelt for andre å ev. få en kompensasjon lønnsmessig, om det er større ansvarsoppgaver, men det bør ikke være tema i første møte - nå er det viktigste at leder forstår alvoret og setter igang tiltak som gjør at denne ansatte kan få den hjelpen han trenger!)

Anonymkode: 45c8b...dee

Dette kan du for lite om.

Det høres ut som mannen mobbes. Uriktige anklager om at han ikke gjør jobben sin kan også høre med til det. 

Verneombudet skal informeres om at det spres stygge rykter i arbeidsmiljøet.

Og mannen skal innkalles til et møte der han spørres om han er enig i at han ikke har gjort det han skal. Er han enig så skal han få muligheten til å forbedre seg. Er årsaken sykdom, skilsmisse e.l. så skal han tilbys hjelp og tilrettelegging. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mannen utsettes åpenbart for mobbing i form av stygg sladder, det kan i seg selv forklare at han sliter. Du bør melde inn at du ser at han utsettes for dette.

Alkoholisme er en sykdom, og symptomene som beskrives av TS kan skyldes alkoholisme. Det er ikke unaturlig at kollegaer snakker sammen dersom de ser en kollega slite, men ledelsen ikke gjør noe. Det er ikke mobbing.

Det er utrolig bra at TS sier fra til leder, og om hun i fortrolighet sier at hun mistenker alkoholisme, så er det helt greit. Hun trenger ikke være 100% sikker. Men det kan hjelpe leder med å komme på sporet av hva som er problemet.

For det er leders jobb å ta tak i problemet. Det er litt bekymringsfullt at leder tilsynelatende ikke gjør noe her, men det kan skje ting i kulissene som TS ikke ser.

Om ting ikke ordner seg, bruk tillitsvalgt og verneombud. 

Anonymkode: bee94...9b7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alkoholisme er en sykdom, og symptomene som beskrives av TS kan skyldes alkoholisme. Det er ikke unaturlig at kollegaer snakker sammen dersom de ser en kollega slite, men ledelsen ikke gjør noe. Det er ikke mobbing.

Det er utrolig bra at TS sier fra til leder, og om hun i fortrolighet sier at hun mistenker alkoholisme, så er det helt greit. Hun trenger ikke være 100% sikker. Men det kan hjelpe leder med å komme på sporet av hva som er problemet.

For det er leders jobb å ta tak i problemet. Det er litt bekymringsfullt at leder tilsynelatende ikke gjør noe her, men det kan skje ting i kulissene som TS ikke ser.

Om ting ikke ordner seg, bruk tillitsvalgt og verneombud. 

Anonymkode: bee94...9b7

Hvorfor skal ts si at hun mistenker alkoholisme? Du tenker ikke at det er belastende for noen å bli mistenkt for noe som ikke stemmer?

Ts kan fint gå til leder igjen og si at kollegaen er meget oppfarende, sløv og virker fraværende. Da får heller leder grave i årsaken til dette.

Anonymkode: bdef8...bdd

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser noen kaller dette mobbing mot kollegaen. Men jeg vil nesten heller si at det er motsatt. Dette handler om en mann som behandler de rundt seg utrolig dårlig. Som kan sitte og kritisere folk i møter for at de ikke har gjort oppgaver alle vet hører til hans stilling. Baksnakker folk som ikke er til stede, foran andre i møter. Oppførselen hans er et kjempeproblem, og er det som gjør at jeg ikke trives i jobben. Grunnen til at jeg gjør en del av hans oppgaver er at vi jobber ganske tett i et team, så hvis han ikke gjør sin del, kommer jeg ofte ikke videre i mitt arbeid. Og jeg kan risikere å sitte i møter med eksterne parter og framstå dum fordi arbeidsplassen min ikke har kontroll på en konkret sak fordi kollegaen ikke har gjort sin del.

At folk snakker om denne kollegaen vil jeg ikke kalle mobbing, da han utgjør et kjempeproblem for arbeidsmiljøet for flere. 

Nå tror jeg leder ser at det er et problem. Men samtidig er det en ganske unnvikende leder, som samtidig ser at oppgavene blir gjort av noen og det er lavt sykefravær, så da er vel vedkommende greit fornøyd med situasjonen.

Som sagt skal jeg ikke si noe om det med alkohol. Jeg vet det jo ikke, det er kun noe jeg har tenkt på og som et par andre også har lurt på. Ut fra ustabil atferd, dårlig hukommelse m.m. Det kan jo også være søvnproblemer eller noe annet. Men uansett grunn tenker jeg ikke det ok å oppføre seg sånn på jobb eller at man bare ser gjennom fingrene med at han ikke gjør jobben sin.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok flere ganger opp med leder vedr. en kollega som jeg ante hadde alkoholproblemer. Jeg ble ledd av og fikk beskjed om å passe mine egne saker.

Helt til den dagen vedkommende kom full på jobb. Da kom det frem at vedkommende hadde et alkoholproblem, og det hadde vart lenge.

De ler ikke av meg nå lengre

Anonymkode: d36d1...b6e

• Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (14 timer siden):

Hvorfor i alle dager tror du det er alkohol? Han kan ha søvnproblemer, depresjon, personlige problemer, hva som helst… 

Jepp!

Jeg fikk et lignende funksjonsfall etter å ha opplevd noe veldig traumatisk. Jeg ble utsatt for noe veldig vanskelig utenfor arbeidsplassen. Ble diagnostisert med PTSD og måtte vente lenge på behandling, og i mellomtiden fungerte jeg svært dårlig.

Traumet var så vondt og privat at jeg ikke følte for å utdype det i en profesjonell sammenheng. Hadde heller ikke lyst til å sette i gang ryktebørsen.

Men ryktene begynte å gå likevel, om at jeg hadde et rusproblem. Dersom kollegaene mine hadde påpekt hva jeg ikke fulgte opp, at jeg virket ufokusert, etc. 
hadde det vært vanskelig å høre, men jeg hadde tålt det. Men ryktene som begynte å svirre ødela meg fullstendig.

Én ting er det opprinnelige traumet, som fikk meg diagnostisert med PTSD. Men dette var fullstendig spekulativt og helt grunnløst (jeg drakk maks to enheter i uka og har aldri rørt narkotika). Det tok også tid før jeg oppfattet at disse ryktene gikk, og jeg merket at kollegaene mine tolket alt mulig jeg sa eller gjorde som bevis på at det stemte.

Psykologen anbefalte meg til slutt å si opp jobben, fordi dette var en stor tilleggsbelastning for meg.

For å gjøre alt verre er det et lite fagfelt, og jeg har jeg lang universitetsutdannelse som bare kan brukes på det fagfeltet. Yrket er slik at ingen vil finne på å ansette noen med et potensielt rusproblem. Jeg sitter igjen med stort studielån og et ødelagt rykte.

Etter flere år fant jeg en jobb der jeg er den eneste ansatte med min bakgrunn, og der jeg har fleksitid. Nå fungerer jeg nokså bra, men det er ikke mange slike jobber. Den eneste grunnen til at jeg faktisk fikk denne, var at arbeidsgiver ikke har kjennskap til feltet og kun ansatte på grunnlag av kvalifikasjoner.

Det jeg opplevde har gitt meg omfattende helseproblemer, men kollegaenes behov for å sladre og spekulere ødela langt på vei livet mitt.

Det mest fornuftige TS kan gjøre her er å gå til leder og si konkret hva som ikke fungerer når det gjelder arbeidsflyt og arbeidsoppgaver. Dette er et lederansvar. Personen det gjelder skal stå til ansvar overfor leder, ikke overfor TS…

Og så holder TS spekulasjonene sine for seg selv. Dersom det ikke stemmer kan dette både ødelegge kollegaens karriere, og pushe personen over kanten. Slike rykter kan få fatale konsekvenser.

Anonymkode: ae896...5de

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser noen kaller dette mobbing mot kollegaen. Men jeg vil nesten heller si at det er motsatt. Dette handler om en mann som behandler de rundt seg utrolig dårlig. Som kan sitte og kritisere folk i møter for at de ikke har gjort oppgaver alle vet hører til hans stilling. Baksnakker folk som ikke er til stede, foran andre i møter. Oppførselen hans er et kjempeproblem, og er det som gjør at jeg ikke trives i jobben. Grunnen til at jeg gjør en del av hans oppgaver er at vi jobber ganske tett i et team, så hvis han ikke gjør sin del, kommer jeg ofte ikke videre i mitt arbeid. Og jeg kan risikere å sitte i møter med eksterne parter og framstå dum fordi arbeidsplassen min ikke har kontroll på en konkret sak fordi kollegaen ikke har gjort sin del.

At folk snakker om denne kollegaen vil jeg ikke kalle mobbing, da han utgjør et kjempeproblem for arbeidsmiljøet for flere. 

Nå tror jeg leder ser at det er et problem. Men samtidig er det en ganske unnvikende leder, som samtidig ser at oppgavene blir gjort av noen og det er lavt sykefravær, så da er vel vedkommende greit fornøyd med situasjonen.

Som sagt skal jeg ikke si noe om det med alkohol. Jeg vet det jo ikke, det er kun noe jeg har tenkt på og som et par andre også har lurt på. Ut fra ustabil atferd, dårlig hukommelse m.m. Det kan jo også være søvnproblemer eller noe annet. Men uansett grunn tenker jeg ikke det ok å oppføre seg sånn på jobb eller at man bare ser gjennom fingrene med at han ikke gjør jobben sin.

Ts

Leder vet gjerne mer enn deg. Du har ikke krav på å vite ting som kan ha noe med kollegaens helse eller privatliv å gjøre.

Du kan gå til leder og peke på konkrete problemer med utførelsen av arbeidsoppgavene og konsekvenser av dette. Du kan også påpeke at vedkommende har en atferd som påvirker arbeidsmiljøet negativt. Men du skal ikke spre spekulasjoner eller konspirere mot folk du ikke liker.

Den dagen du selv opplever noe vanskelig, kommer du til å sette stor pris på de som er konstruktive eller forståelsesfulle. Akkurat nå fremstår du ikke som noen av delene. Og det vil fort leder og mer erfarne kollegaer legge merke til.

Ellers er ikke arbeidsfordeling alltid rettferdig, og det er ikke hensynet til deg eller dine interesser som er arbeidsgivers hovedsak. Det er å få ting til å fungere best mulig. Dermed er du én av mange som skal tas hensyn til. Du kan spille inn hva du tenker og mener, men gjør det for guds skyld på en skikkelig måte.

Velkommen til arbeidslivet!

Anonymkode: ae896...5de

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...