Gå til innhold

Kollega med mulig alkoholproblem?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som jeg har stusset noe voldsomt på helt siden jeg begynte i jobben for noen måneder siden. Han har en del sentrale oppgaver som svært ofte ikke gjøres, og jeg ender opp med å gjøre det slik at det ikke skaper problemer videre. Jeg får mye ekstraarbeid pga det. Vedkommende er også enormt humørsyk, enkelte dager er det som han ikke har sovet om natten. Sitter i møter og ser helt fjern ut og som han skal sovne. Han kan også plutselig bli kjempesint på kollegaene sine for bagateller. Og han har påfallende dårlig hukommelse (men er kun 50, så ikke gammel). Så er det noen som har lurt på om han har et alkoholproblem. Basert på hva de som har jobbet der lengre sier, er det ikke noe helt konkret, det er vel mer at han fungerer så dårlig både faglig og sosialt, og at det har vært en nedadgående kurve. Det er vel mest det som gjør at noen lurer på om alkohol er skylden her. Det er ingen som har sett han tydelig beruset eller luktet alkohol på jobb. 

Jeg vet flere har sagt fra til leder om oppførselen til kollegaen og at han ikke gjør oppgavene sine, men ingenting skjer. Og så kan man vel ikke hinte til leder om at et alkoholproblem kanskje er synderen her? Eller? Denne mannen er en virkelig plage for kollegaene sine, og jeg vil så gjerne at man skal finne en løsning. Jeg kan jo også nevne at vi har en jobb hvor man må være skjerpet og til stede, så alkohol har ingen plass her. Ståa nå er at andre dekker opp for kollegaen, og samtidig lister seg rundt for å ikke bli utsatt for hans dårlige humør.

Hva tenker dere, kan jeg si noe til leder om mine og andres mistanker, eller blir det bare sladder og ikke noe noen har noe med?

Anonymkode: 3ca5d...49e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nyansatt og skal redde kollegaer fra alkoholisme.

Det blir populært! 

Anonymkode: 5213e...fc6

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Du skal ikke spekulere i årsak. Du skal saklig ta det videre med sjefen, og så må du slutte å gjøre hans arbeidsoppgaver.

Anonymkode: c344d...dac

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

At personen er en dårlig kollega er det ingen tvil om. At dårlig konsentrasjon og humørsvingninger skyldes alkoholproblemer blir derimot kun spekulasjoner. Oppførselen hans kan skyldes 100 ulike ting, og alkoholproblemer er bare ett av dem. 

Endret av Ullvott
  • Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Du kan si noe om dine mistanker. Men det her kan være demens også. 

For alkohol lukter man.

Anonymkode: 42cbb...c68

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har en kollega som jeg har stusset noe voldsomt på helt siden jeg begynte i jobben for noen måneder siden. Han har en del sentrale oppgaver som svært ofte ikke gjøres, og jeg ender opp med å gjøre det slik at det ikke skaper problemer videre. Jeg får mye ekstraarbeid pga det. Vedkommende er også enormt humørsyk, enkelte dager er det som han ikke har sovet om natten. Sitter i møter og ser helt fjern ut og som han skal sovne. Han kan også plutselig bli kjempesint på kollegaene sine for bagateller. Og han har påfallende dårlig hukommelse (men er kun 50, så ikke gammel). Så er det noen som har lurt på om han har et alkoholproblem. Basert på hva de som har jobbet der lengre sier, er det ikke noe helt konkret, det er vel mer at han fungerer så dårlig både faglig og sosialt, og at det har vært en nedadgående kurve. Det er vel mest det som gjør at noen lurer på om alkohol er skylden her. Det er ingen som har sett han tydelig beruset eller luktet alkohol på jobb. 

Jeg vet flere har sagt fra til leder om oppførselen til kollegaen og at han ikke gjør oppgavene sine, men ingenting skjer. Og så kan man vel ikke hinte til leder om at et alkoholproblem kanskje er synderen her? Eller? Denne mannen er en virkelig plage for kollegaene sine, og jeg vil så gjerne at man skal finne en løsning. Jeg kan jo også nevne at vi har en jobb hvor man må være skjerpet og til stede, så alkohol har ingen plass her. Ståa nå er at andre dekker opp for kollegaen, og samtidig lister seg rundt for å ikke bli utsatt for hans dårlige humør.

Hva tenker dere, kan jeg si noe til leder om mine og andres mistanker, eller blir det bare sladder og ikke noe noen har noe med?

Anonymkode: 3ca5d...49e

Huff, men har han kone og barn eller er han veldig ensom? 

Anonymkode: ab917...91c

Skrevet

Hvorfor i alle dager tror du det er alkohol? Han kan ha søvnproblemer, depresjon, personlige problemer, hva som helst… 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg ville tenkt sykdom også, feks i starten av en demensdiagnose. Jeg synes absolutt det er på sin plass å ta atferden hans opp med leder på. Det beste er selvsagt å snakke med den det gjelder. Si du er bekymret og hvorfor. Men hvis du er helt sikker på at det ikke vil bli møtt på en ok måte så bør du gå til leder. I tillegg synes jeg det er rart at du gjør vedkommendes oppgaver. Hvorfor ikke heller skrive avvik om at oppgavene ikke er utført eller bare vente til leder sier ifra og reagerer fordi oppgaver ikke blir sluttført fordi det stopper opp hos vedkommende? Nå er du jo med på å dekke over.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor ikke ta det opp med han direkte? Vær ærlig og spør om det går bra med han på grunn av disse tingene som du og kollegaene dine reagerer på. 

Jeg hadde satt pris på å bli spurt før alle går til sjefen for å klage. 

Anonymkode: 7e5bb...a28

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Pass dine egne saker.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor synes du dette høres ut som alkoholproblemer? Jeg jobbet med en med alkoholproblemer. Han var ofte full på jobb. Når vi ikke fant han, satt han gjerne i garderoben eller på lageret og drakk . 

det du beskriver høres ut som søvnproblemer, sorg, samlivsbrudd , migrene osv osv. merkelig konklusjon. 

Anonymkode: 549c1...1ce

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Portia Catonis skrev (6 minutter siden):

Hvorfor i alle dager tror du det er alkohol? Han kan ha søvnproblemer, depresjon, personlige problemer, hva som helst… 

Signerer denne. Hvordan i alle mener TS at hun har kvalifiseringen eller retten til å avstandsdiagnostisere en fremmed med alkoholisme, helt uten at noen har sett personen beruset eller lukter alkohol? Og vurderer å ta det til sjefen? Helt sprøtt og umåtelig frekt og dømmende. TS har sagt i fra om oppførselen, og der burde det stoppe hvis man er et snev av rasjonell. 

Anonymkode: f7db7...815

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke ta det opp med han direkte? Vær ærlig og spør om det går bra med han på grunn av disse tingene som du og kollegaene dine reagerer på. 

Jeg hadde satt pris på å bli spurt før alle går til sjefen for å klage. 

Er det ikke i så fall bedre om en som har jobbet med han lengre og kjenner han tar det opp? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta en prat med leder og si at du er bekymret for kollegaen din. 
Om det er et alkoholproblem, så må AKAN kobles inn. 

Altså, om alle kun skal passe sine egne saker så blir det er fryktelig trist og ensomt samfunn her.

Anonymkode: 9aec7...ce7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, om alle kun skal passe sine egne saker så blir det er fryktelig trist og ensomt samfunn her.

Vel, nå er det umåtelig stor forskjell på å gå til sjefen og si du er bekymret for kollegaen din som et medmenneske, og det som TS planlegger - beskylde noen for alkoholisme uten beviser, som kan ha store konsekvenser for vedkommende som mest sannsynlig lider av noe helt annet.... 

Anonymkode: f7db7...815

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan bli ganske labil, fjern og få dårlig hukommelse av f.eks. langvarige søvnproblemer, så det å gå rett til å tro at vedkommende har et alkoholproblem er rart.

Anonymkode: bdef8...bdd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke i så fall bedre om en som har jobbet med han lengre og kjenner han tar det opp? 

Jo, selvfølgelig. Det er jo tydeligvis flere på jobben som stusser, så en av de som kjenner personen bedre bør definitivt spørre enn ts. Men hvis ingen andre har baller til det syns jeg heller ts skal spørre enn å gå direkte til leder. 

Skrevet

Dette kan være demens, psykisk - hvasom helst.

Meld høflig fra til leder. Ikke nevn mulig årsak.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, ts bør snakke med leder om det hun har observert, men skal ikke nevne alkoholproblem når det åpenbart er på et så tynt grunnlag. Bekymring om oppførsel og hva denne består i er nok, så får leder nøste opp i årsaken.

Anonymkode: bdef8...bdd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tar du det opp med leder at din kollega har alkoholproblemer uten å ha 100% bevis for det da skyter du deg selv i foten. Det hadde jeg aldri gjort med noen av mine kollegaer som jeg kjenner godt. 
Hvis jeg var deg så hadde jeg sluttet å gjøre jobben hans fordi da må ledelsen inn på banen.  Men at noen burde si noe det er klart fordi han har det ikke bra, men å gjette seg til hva det er det er ikke veien å gå. Hvis du virkelig vil si noe til ledelsen så sier du at du er bekymret fordi du ser at han ikke har det bra. Du kommer ikke med alkoholisme utsagn fordi da vil de ikke ta deg seriøs. Du er også ny i jobben og du burde tråkke forsiktig her. 

Anonymkode: dd165...268

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...