Bacteria Skrevet 10. desember 2025 #21 Skrevet 10. desember 2025 Klossmajor skrev (30 minutter siden): Forutsetninger for kristen terrorisme er bruk av kristne symboler, kristen gudstro, og retorikk eller begrunnelser for volden basert på bibelen. Anders Behring Breivik benyttet seg av kristne symboler, men alt det andre var fraværende. I den grad han brukte kristne symboler, var de kulturelle. Ikke teologiske. Når han brukte ord som «kulturkristen», handlet det om europeisk kulturarv. Ikke tro og lære. På samme måte som noen kan kalle seg «kulturelt jødisk» eller «kulturelt hindu», uten at de følger religionen. Verken kristen tro, kristen teologi, eller kristne tekster ble brukt som begrunnelse eller motivasjon for volden. Siden ingen av disse elementene er til stede i ideologien hans, plasseres han i stedet i kategoriene høyreekstrem, etnonasjonalistisk og anti-islamsk terrorisme. Det er riktig. Hvis noen ønsker å finne beveggrunn i kristendommen for folkemord, terror og tvangskristning ønsker jeg lykke til. Undertrykkelse og vold også. Jesus var også meget kritisk mot de rike (det er vel nesten den gruppa som får mest pes i NT) og det prekes sekularisme (gi keiseren det keiserens er, og gud det guds er) Voldsbruk og maktovergrep er fraværende i jesu lære, som tross alt er det som kristendommen bygger på. 3
Snok1 Skrevet 10. desember 2025 #22 Skrevet 10. desember 2025 Pippi Lotta skrev (På 6.12.2025 den 17.41): Hvordan kan man da forsvare en påstand om at han ikke var en kristen terorist? Man kan ikke det. Han hadde jo sin egen korsfarer orden. Jeg mener Philip Manshaus grovt sett hadde samme syn på religion, men her er jeg mer usikker.
Klossmajor Skrevet 10. desember 2025 #23 Skrevet 10. desember 2025 Snok1 skrev (53 minutter siden): Man kan ikke det. Han hadde jo sin egen korsfarer orden. Jeg mener Philip Manshaus grovt sett hadde samme syn på religion, men her er jeg mer usikker. Det kan man så absolutt, og jeg har forklart hvorfor et par innlegg bakover i tråden. 4
LeveMannen Skrevet 11. desember 2025 #24 Skrevet 11. desember 2025 (endret) Hans angrep var vel først og fremst politisk motivert, ikke religiøst. Mot innvandring og AP politikken. Og som nevnt omtalte han seg som "kultur kristen", som vel ikke er det samme som en troende kristen. Korstog greiene brukte han vel også for den kulturelle betydningen, ikke den religiøse. Han er jo også selverklært nazist og de drev vel med mye forskjellig mystisisme og en del norrøn mytologi, men ikke spesifikt kristendommen. Selv om Tyskland var overveldende kristent mens nazistene hadde makten var nazi Tyskland først og fremst en autoritær stat hvor staten skulle gå foran alt annet inkludert religion. Staten og ideologien var relgionen. Endret 11. desember 2025 av LeveMannen 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå