Gå til innhold

Nasjonale prøver 5.trinn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er bra middels og lav score for en skole?

Anonymkode: 3ddc3...5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er bra middels og lav score for en skole?

Først og fremst må alle delta, skolen er flink til å la de svakeste slippe.

Anonymkode: 4d943...172

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Først og fremst må alle delta, skolen er flink til å la de svakeste slippe.

Anonymkode: 4d943...172

Nesten umulig å få fritatt elever, så lurer på hva som skjer på din skole egentlig?😅🤷‍♀️

Anonymkode: bb811...15d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nesten umulig å få fritatt elever, så lurer på hva som skjer på din skole egentlig?😅🤷‍♀️

Men med en score på 45 for skolen, er det mye under snitt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er veldig lett å be barn om å ikke stille til prøven ved å gi fri eller finne andre påskudd til at eleven ikke er tilstede. 

På skolen til barna våre øver de til prøven. Det er heller ikke lov. Ungene blir drillet og forberedt i ukesvis før prøven. I tillegg legger de premisset for prøven over på ungene. At de er de som testes, mens i realiteten er det lærerne som skal testes.

Nasjonale prøver er en vits. Bare tull.

Anonymkode: b6d55...222

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men med en score på 45 for skolen, er det mye under snitt? 

45 er godt under snittet, ja. Vår skole har 56.

Anonymkode: ff9df...fab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

45 er godt under snittet, ja. Vår skole har 56.

56 er godt over snittet, snittet er som sagt på 50. 

Vår skole har også gjort det temmelig dårlig, men det er ikke så overraskende. Det har vært mye bråk og mange lærerskifter og vikarer opp igjennom årene. Har det vært noe sånt hos dere? På små skoler kan også for eksempel et par elever med ekstra behov trekke ned snittet, selv om de fleste elevene gjør det helt grei. Gjennomsnittet sier ikke alt.

Anonymkode: 82673...d2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

56 er godt over snittet, snittet er som sagt på 50. 

Vår skole har også gjort det temmelig dårlig, men det er ikke så overraskende. Det har vært mye bråk og mange lærerskifter og vikarer opp igjennom årene. Har det vært noe sånt hos dere? På små skoler kan også for eksempel et par elever med ekstra behov trekke ned snittet, selv om de fleste elevene gjør det helt grei. Gjennomsnittet sier ikke alt.

Nei, lærerteamet er fantastisk, rett og slett.  Vanligvis har skolen ligget rundt 53, så over snitt men ikke så mye som nå.

Tre paralleller, en del barn med ADHD og annet men ikke så fryktelig mange. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, lærerteamet er fantastisk, rett og slett.  Vanligvis har skolen ligget rundt 53, så over snitt men ikke så mye som nå.

Tre paralleller, en del barn med ADHD og annet men ikke så fryktelig mange. 

Men vet noen hvor stor andel av skolene som ligger under snitt? Om man får 45 er det bandt de 10 % dårligste skolene? 

Skrevet

Jeg boikottet det tullet der. 

Skrevet

Kanskje årets oppgaver var litt på siden av hva de har gjennomgått i pensum? Eller kanskje nettopp denne årgangen er et svakere kull? Aner ikke. Ble overrasket over at min skole fikk over 50. Vi har hatt mye endringer, uro og en del elever jeg tenker potensielt kan få lave poengsummer. Det skal vel også sies at de har øvd målrettet med gamle prøver i perioden før prøvene. 

Har et barn i 5.klasse og ble ganske overrasket over kompleksiteten i oppgavene. Spesielt norskprøver stiller ganske store krav til leseforståelse og evnen til å trekke ut tekst. 

I foreldresamtaler sa læreren at hun ikke mente de nasjonale prøvene nødvendigvis speilet elevenes ferdigheter så godt. Hun mente at mange sterke elever kunne score lavere enn ferdighetene tilsa grunnet prøveformen. 

Anonymkode: 266d6...42c

• Liker 1
Skrevet

Men om lærerteamet er gode og ditt barn har gjort det godt på testene er vel ikke snittet så mye å bry seg om? 

Anonymkode: 266d6...42c

Skrevet

Jeg sitter i fAU og skal komme med innspill opp mot skole og kommune., det er snittet for skolen som er 45 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gjennomsnittet er omtrent 50. Hvis du ser på udir sine sider (https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/nasjonale-prover-5.-trinn) får du opp resultatet for alle skolene. Sånn generelt ser det ut til at svært få får over 55 eller under 45, men noen er det.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min datter fikk fritak. Hun har diagnosen spesifikke språkvansker.

Det bestemte lærere, så så vanskelig er det ikke å få fritak. 

Anonymkode: 1c92f...908

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eg vet flere ble hjemsendt dagene før prøven her, skolen mente de forkjølet

Skrevet
Soft mann skrev (46 minutter siden):

Eg vet flere ble hjemsendt dagene før prøven her, skolen mente de forkjølet

Du ser lett hvor mange som ikke tok prøven i resultatlisten..hos oss var det én syk av 28

Anonymkode: e9561...ae0

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min datter fikk fritak. Hun har diagnosen spesifikke språkvansker.

Det bestemte lærere, så så vanskelig er det ikke å få fritak. 

Anonymkode: 1c92f...908

Mens mine to elever med samme diagnose gjennomførte prøvene. Så resultatene blir ikke helt sammenlignbare.

Anonymkode: f08ef...0cd

Skrevet

Ser at vår skole scoret 50 på engelsk, 47 på lesing og 46 på regning. 53 av 55 elever på trinnet deltok, så jeg regner med at to barn var syke.

Sønnen vår fikk nivå 3 i lesing og engelsk og nivå 2 i regning. Vi fikk egentlig ikke så mye mer informasjon enn det.

Anonymkode: e5808...2ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...