Gå til innhold

Lære gammel mor ny bil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mor mi har fortsatt en firkantet Volvo fra 1994. Den har snart gått en million kilometer og er innom service én gang i året. Jeg tror mor kjører innom Volvo av og til bare for å flørte med verkstedmesteren.

Uansett: Det går jo uhorvelige mengder drivstoff på denne. Hun har en helt ok pensjon, men jeg tenker det må jo være mye rimeligere å skaffe en brukt elbil til henne - mindre service, nesten gratis "drivstoff". Enklere er det også.

Men hun vil egentlig ikke bytte. Selv om bilen er den eneste store utgiftsposten hennes; huset var nedbetalt på 80-tallet, hun går ut på kafé med venniner hver dag, og that's it. Er det noe vits i å mase mer på henne? Jeg er egentlig litt usikker, men skulle ønske hun kunne ha en enkel, trygg og rimelig bil.

Anonymkode: b1341...25d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk kvinnfolk mentalitet. De skal ha en mening om alt og endre alt og alle rundt seg bare fordi liksom...

Om jeg hadde vært din bror så hadde jeg bedt deg ligge unna, hun er mentalt frisk nok til å kjøre bil da er hun også mental frisk nok til å bestemme selv om hun vil bytte bilen.. 

Anonymkode: 5fc1e...4bd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

En gammel Volvo er da både enkel og trygg? Og hun kjører vel ikke så mye med den at den blir så veldig dyr å ha mht til drivstoff?

Det koster å ha nyere bil også. Volvoen er vel blitt veteran, så det er vel ikke lenger veibruksavgift på den, og sikker veldig billig forsikring også. Og heretter stiger vel bilen i bruktprisverdi fremfor en nyere bil som synker 10-20% i verdi for hver år. Om hun bytter til elbil må hun vel få motert elbillader hjemme også, og i tillegg til prisen på en nyere bil, går det fort mye penger ut. Penger som i stedet kan brukes til å holde Volvoen på veien i flere år til.

Hvis hun trives med den bilen hun har, tenker jeg ikke det er noen grunn til å tvinge henne over på noe nytt. Ikke sikkert det blir billigere, heller.

Endret av aksase
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
aksase skrev (5 timer siden):

En gammel Volvo er da både enkel og trygg? Og hun kjører vel ikke så mye med den at den blir så veldig dyr å ha mht til drivstoff?

Det koster å ha nyere bil også. Volvoen er vel blitt veteran, så det er vel ikke lenger veibruksavgift på den, og sikker veldig billig forsikring også. Og heretter stiger vel bilen i bruktprisverdi fremfor en nyere bil som synker 10-20% i verdi for hver år. Om hun bytter til elbil må hun vel få motert elbillader hjemme også, og i tillegg til prisen på en nyere bil, går det fort mye penger ut. Penger som i stedet kan brukes til å holde Volvoen på veien i flere år til.

Hvis hun trives med den bilen hun har, tenker jeg ikke det er noen grunn til å tvinge henne over på noe nytt. Ikke sikkert det blir billigere, heller.

Takk for et godt svar! Vi i søskenflokken har bare tenkt at det hadde vært enklere, men i det siste har jeg begynt å tvile. Hun bor ute på landet og kjører en del, kanskje 20000 i året? Kaffeen er over 4 mil t/r, for eksempel. Men det at bilen har blitt veteran...det tenkte jeg ikke på. Bør vi se på forsikringen da?

Skrevet

Sjekk heller forsikringene hennes, og la hun beholde den gamle bilen. 

Anonymkode: a2e6f...c40

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis hun skal bytte ville jeg funnet en litt mindre, men ikke for liten bil fra 2010-2015. Da unngår dere mye elektronisk dritt som bare forstyrrer. Å gå direkte fra en 1994 Volvo til elbil kommer til å ta livet av henne.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for et godt svar! Vi i søskenflokken har bare tenkt at det hadde vært enklere, men i det siste har jeg begynt å tvile. Hun bor ute på landet og kjører en del, kanskje 20000 i året? Kaffeen er over 4 mil t/r, for eksempel. Men det at bilen har blitt veteran...det tenkte jeg ikke på. Bør vi se på forsikringen da?

Biler eldre enn 30 år regnes som veteranbiler og slipper veiavgift. I tillegg kan det være ekstra gunstige betingelser på forsikring, så jeg ville sjekket det med forsikringsselskapet. Uansett alltid lurt å ta en runde på forsikringer av og til, for det kan være penger å spare.

Gamle Volvoer er ikke spesielt drivstofføkonomiske, men hvis den bruker 1 liter på mila på pen kjøring og den kjøres 20000 km i året, blir det ca. 3000,- i månededen i drivstoff. Hvis bilen ellers er gjeldfri med lite reparasjonsbehov og har billig forsikring, er det vanskelig å finne en nyere bil som koster mindre enn denne Volvoen i måneden når man regner med forsikringer, verditap og kanskje lånekostnader/leasing.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger ikke gjøre noe med forsikringen, bilen har sikkert vanlig forsikring som er riktig når bilen er i vanlig bruk.

For å få veteranforsikring så er det ofte noen ekstra krav som f.eks. at bilen ikke kan regnes som bruksbil, man må altså ha en bil i tillegg som er bruksbil. Det er også på begrensinger på kjørelengde og slike ting. 

Anonymkode: b5a0f...4ad

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er hun på elektroniske "dingser" generelt? Har hun smarttelefon og ipad hun bruker aktivt? Laster hun frivillig ned nye apper og skjønner hvordan hun hvordan de fungerer uten hjelp? Må hun ha hjelp til hver minste ting som går galt på telefonen eller klarer hun å finne ut av de enkleste tingene selv? 

Hvis hun må ha hjelp til den minste ting, tror jeg det vil føles som alt for mye å skulle ha en elbil hvor mye foregår på en skjerm. Min mor klarer en del tekniske ting selv, men hun sier at den fasen boken hun har i dag må byttes ut, så slutter hun heller å kjøre fordi hun ikke ønsket å måtte dette seg inn i en helt ny bil. Hun bor riktignok sentralt og vil klare seg helt fint uten bil, men tror forte eldre tenker likt som henne.

Anonymkode: 1b41c...657

• Liker 1
Skrevet
spinner skrev (2 timer siden):

Hvis hun skal bytte ville jeg funnet en litt mindre, men ikke for liten bil fra 2010-2015. Da unngår dere mye elektronisk dritt som bare forstyrrer. Å gå direkte fra en 1994 Volvo til elbil kommer til å ta livet av henne.

En elbil er jo vesentlig enklere både å kjøre og å følge opp en en gammel fossilbil.

Likevel: Hun bestemmer selvsagt selv over bilen sin. Hun har sikkert mange minner knyttet til den.

• Liker 1
Skrevet

Volvo fra 90 tallet er uslitelige biler, hold deg unna med el bil tjafset.

Anonymkode: 3d1f8...584

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal dere legge dere opp i det? Hvorfor ikke akseptere hennes valg og la henne beholde en bil som er trygg og kjent for henne?

moren min har en eldgammel Toyota fra 90-tallet. Har aldri falt meg inn å tenke at hun må kjøpe ny bil, fordi JEG synes hun skal ha det?  Hun elsker bilen sin, og ingenting er vel bedre enn det? 

Skjerp deg! Virkelig!

Anonymkode: 1d4cb...374

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

La henne beholde den uten innblanding. 

Hvis hun skal kvitte seg med noe så er det kanskje heller huset?

Anonymkode: 14c78...f16

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...