Gå til innhold

Beinhinnebetennelse og aktivitet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk påvist beinhinnebetennelse begge leggene for litt siden, har hatt smerter i både aktivitet og hvile lenge og klarer nå knapt å gå tur i 5 minutter uten at jeg får sterke smerter etterpå. Jeg forsøker å avlaste så mye som mulig, men kjenner at det tærer på å være så lite i aktivitet. Bortsett fra styrketrening av overkroppen, hva kan jeg egentlig gjøre som ikke involverer leggene? 

Har vurdert roing men bruker jo beina en del der også.

Anonymkode: 3b79f...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Roing og sykling belaster ikke på samme måte som løping f.eks. samme med svømming, elipsemaskin.

Anonymkode: d40dc...8ae

Skrevet

Jeg har en venninne som var mye plaget med dette i slutten av tenårene. Hun begynte å bruke svømming som treningsform.

Anonymkode: 91d95...e78

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 14.43):

Jeg fikk påvist beinhinnebetennelse begge leggene for litt siden, har hatt smerter i både aktivitet og hvile lenge og klarer nå knapt å gå tur i 5 minutter uten at jeg får sterke smerter etterpå. Jeg forsøker å avlaste så mye som mulig, men kjenner at det tærer på å være så lite i aktivitet. Bortsett fra styrketrening av overkroppen, hva kan jeg egentlig gjøre som ikke involverer leggene? 

Husk at beinhinnebetennelse som regel er et resultat av for mye trening eller for brå og for stor økning i treningsmengde, så nå er ikke tiden for å trene masse. Helt i starten trenger beina mye ro, deretter kan du begynne å gradvis trene deg opp igjen. Mht styrkeøvelser bør du gjøre overkroppsøvelser sittende for å avlaste leggene mest mulig, og når du begynner å trene bein igjen, kan det være lurt å begynne med apparater hvor du kan sitte, i stedet for frivekter i stående posisjon som gir mer belastning på leggene. Kondisjonsopptreningen bør tas gradvis og med ikke-vektbelastende kondisjonsapparater i starten (f.eks, svømming, vann-aerobic, sittende sykling uten for sterk motstand (sykling med stor motstand er belastende for leggene), rolig ellipse). Løping, hopping, prowler og tunge knebøy bør du vente en god stund med. 

Anonymkode: bb6ab...9c8

Skrevet

Hvis betennelsen har blitt kronisk slik at du ikke kan være i aktivitet, så er neste steg operasjon. Der man spalter muskulaturen.

Kan ikke leve et liv der man ikke kan gå i 5 minutter. Det er et liv i rullestol. Helt unødvendig når operasjon som regel løser problemet permanent.

Anonymkode: 9f0c4...8ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 14.43):

Roing er veldig smart, og man belaster ikke leggene sånn at man får vondt av det. Du burde kanskje hatt en kur med noe betennelsesdempende tabletter?

Skrevet

Hvem har sagt du ikke skal trene bena? Lett trening fungerer jo. Selv om det gjør vondt.

Anonymkode: f54cd...e5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 2.31):

Hvem har sagt du ikke skal trene bena? Lett trening fungerer jo. Selv om det gjør vondt.

Anonymkode: f54cd...e5b

Jeg er veldig usikker på hvor mye det er ok å belaste og hvor vondt det er "ok" at jeg har. Får forskjellige meninger av fysioterapeut, lege og andre.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...