AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #1 Skrevet 4. desember 2025 Hei! Datter på 7 år har fått hull i en svak 6-års jeksel, tross topp pussing, fluor etc. Noen ganger skjer visst dette i følge tannlegen MEN - jeg får jo sjokk over konseptet tannbehandling i det offentlige. De har jo ikke tid. Timer avbestilles, hun skulle hatt penslet fluor i høst, det GLEMTE de. Nå har vi startet tilvenning for å få fikset tanna, det er vel og bra, men neste time er ikke før over en måned frem i tid. Hun sa selv "vi skulle jo ønske å gjennomføre tilvenning og behandling på ca 14 dager slik at barna husker tilvenningen og har det best mulig, men slik det er med kapasitet nå er det dessverre umulig. Jeg kan heller ikke garantere at ikke timen i januar må flyttes på, det beklager vi jo, men slik er det nå". Og så prøver hun å fortelle meg at det ikke er så farlig med det lille hullet osv. YEAH RIGHT!! Alle vet hva som skjer med små hull man dropper å fikse. De er dobbelt så store neste gang man kommer inn. Jeg er sjokkert men ikke overrasket sånn egentlig. Og tenker at nå er det på tide å bruke pengene vi har til nettopp det vi sparer for - å skaffe oss bedre tjenester. Så, om noen har erfaring fra privat klinikk i Oslo eller på Romerike som er flinke med barn som trenger tannbehandling for første gang, som kan kjøre tilvenning og behandling tett nok til at det er nyttig og har kapasitet... så tips meg gjerne om gode erfaringer. Det er trist at man nå må ut av det offentlige... men svake tenner trenger god oppfølging og en trygg tannlege som tar seg tid til pasienten. Skal selvsagt begynne å ringe rundt, men tenkte kanskje noen allerede har høstet gode erfaringer et sted. Anonymkode: 33341...33f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #2 Skrevet 4. desember 2025 Hva mener du med tilvenning? Anonymkode: 5b61d...db8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #3 Skrevet 4. desember 2025 Mener de jeg gikk hos het Lillestrøm tannklinikk og tannlegevakt. Nå er det en del år siden, så jeg skal ikke banne på at det er rett navn. Kan jo ikke si om de er flinke med barn. Anonymkode: 1d4f1...5cf 1
moomino Skrevet 4. desember 2025 #4 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du med tilvenning? Anonymkode: 5b61d...db8 Mener sikkert det at barnet blir trygg i stolen, lar tannlege/tannpleier gjøre det de ska inne i munnen 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #5 Skrevet 4. desember 2025 Bare hør med dem du selv går til? Anonymkode: 7f143...3d7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #6 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du med tilvenning? Anonymkode: 5b61d...db8 De øver, må jo få satt bedøvelse og boret osv, så tilvenningen er å ta seg god tid til å gjøre barna trygge på utstyr, smaker, klare å slappe av osv Det er jo kjempefint og viktig. Tenk om de også hadde hatt tid til å gjøre dette ordentlig. Men vedder mye på at jeg klarer å finne private som har tid. Eks i dag har hun øvd på det med bedøvelse, som de skal sette med sprøyte der vi er i alle fall. Det er jo greit skummelt når man er 7. Så har øvd på å se på sprøyta, få den i munnen osv. Som sagt kjempefint! Men hvor mye tror noen at en 7 åring husker av det i slutten av januar sånn egentlig? Etter en sydenferie i romjula så mistenker jo jeg at den sprøyta ser omtrent like skummel ut i slutten av januar. Dessuten må hun gå å grue seg til dette i månedsvis, mens de ideelt skulle ha gjort det i løpet av 14 dager. Det er jo på ingen måte ideelt. Mitt håp er å finne noen som har tid til ordentlig tannbehandling av barn. Står ikke på kompetansen hos oss, de virker veldig flinke, men de har jo null kapasitet. Og lar da problemer utvikle seg i mangel av andre muligheter. Vil helst ikke la det skje. Anonymkode: 33341...33f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #7 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare hør med dem du selv går til? Anonymkode: 7f143...3d7 Har gjort det, de behandler ikke barn dessverre. Henviser til det offentlige, men det er på en måte ikke stedet for å få noe gjort da kan man si... Anonymkode: 33341...33f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #8 Skrevet 4. desember 2025 Svært få private tannleger som behandler barn, og dermed er de også ikke like godt oppdatert med retningslinjer som de i det offentlige. Noen private har heller ikke behandlet barn siden studiet. Det er synd å høre at kapasiteten i ditt område er så dårlig. Har ikke noe annet råd enn å se etter en tannlege som har tidligere erfaring i det offentlige. Pleier å stå en del om hver tannlege på nettsidene. Anonymkode: d9140...4d3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #9 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De øver, må jo få satt bedøvelse og boret osv, så tilvenningen er å ta seg god tid til å gjøre barna trygge på utstyr, smaker, klare å slappe av osv Det er jo kjempefint og viktig. Tenk om de også hadde hatt tid til å gjøre dette ordentlig. Men vedder mye på at jeg klarer å finne private som har tid. Eks i dag har hun øvd på det med bedøvelse, som de skal sette med sprøyte der vi er i alle fall. Det er jo greit skummelt når man er 7. Så har øvd på å se på sprøyta, få den i munnen osv. Som sagt kjempefint! Men hvor mye tror noen at en 7 åring husker av det i slutten av januar sånn egentlig? Etter en sydenferie i romjula så mistenker jo jeg at den sprøyta ser omtrent like skummel ut i slutten av januar. Dessuten må hun gå å grue seg til dette i månedsvis, mens de ideelt skulle ha gjort det i løpet av 14 dager. Det er jo på ingen måte ideelt. Mitt håp er å finne noen som har tid til ordentlig tannbehandling av barn. Står ikke på kompetansen hos oss, de virker veldig flinke, men de har jo null kapasitet. Og lar da problemer utvikle seg i mangel av andre muligheter. Vil helst ikke la det skje. Anonymkode: 33341...33f Så mye dill… Om dette er standard praksis er det jo ikke rart at kapasiteten er sprengt. Om de må bruke flere timer i forkant på noe som kunne ha vært gjort på en time. Mine har foreløpig ikke hatt noen problemer med tennene, mulig jeg endrer mening om de får det, men jeg er generelt tilhenger av å få ting gjort kjapt og effektivt uten for mye dikkedarer. (Vi har vært mye på sykehus, med masse blodprøver, venefloner osv så jeg er nok litt farget av at det; det gjør vondt et lite øyeblikk, men det må gjøres. Har snakket mye hjemme på forhånd om hva som skal skje, at det må gjøres og belønnes etterpå) Anonymkode: 5b61d...db8 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #10 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Datter på 7 år har fått hull i en svak 6-års jeksel, tross topp pussing, fluor etc. Noen ganger skjer visst dette i følge tannlegen MEN - jeg får jo sjokk over konseptet tannbehandling i det offentlige. De har jo ikke tid. Timer avbestilles, hun skulle hatt penslet fluor i høst, det GLEMTE de. Nå har vi startet tilvenning for å få fikset tanna, det er vel og bra, men neste time er ikke før over en måned frem i tid. Hun sa selv "vi skulle jo ønske å gjennomføre tilvenning og behandling på ca 14 dager slik at barna husker tilvenningen og har det best mulig, men slik det er med kapasitet nå er det dessverre umulig. Jeg kan heller ikke garantere at ikke timen i januar må flyttes på, det beklager vi jo, men slik er det nå". Og så prøver hun å fortelle meg at det ikke er så farlig med det lille hullet osv. YEAH RIGHT!! Alle vet hva som skjer med små hull man dropper å fikse. De er dobbelt så store neste gang man kommer inn. Jeg er sjokkert men ikke overrasket sånn egentlig. Og tenker at nå er det på tide å bruke pengene vi har til nettopp det vi sparer for - å skaffe oss bedre tjenester. Så, om noen har erfaring fra privat klinikk i Oslo eller på Romerike som er flinke med barn som trenger tannbehandling for første gang, som kan kjøre tilvenning og behandling tett nok til at det er nyttig og har kapasitet... så tips meg gjerne om gode erfaringer. Det er trist at man nå må ut av det offentlige... men svake tenner trenger god oppfølging og en trygg tannlege som tar seg tid til pasienten. Skal selvsagt begynne å ringe rundt, men tenkte kanskje noen allerede har høstet gode erfaringer et sted. Anonymkode: 33341...33f Gå til Morten her, veldig nøye mann: https://www.hagantannlegene.no/vare-medarbeidere/ Anonymkode: 9d590...db0
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #11 Skrevet 4. desember 2025 Du får sende er sur tanke til SV og Rødt som har sørget for at en allerede sprengt kapasitet i den offentlige tannhelsetjenesten er blitt uholdbar for alle parter ved å innføre lovfestede rettigheter i den offentlige tannhelsetjenesten til og med 28 år. Du må også klage til fylkeskommunen som har ansvar for den offentlige tannhelsetjenesten slik at problemet blir synliggjort. Anonymkode: 8894a...6a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #12 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så mye dill… Om dette er standard praksis er det jo ikke rart at kapasiteten er sprengt. Om de må bruke flere timer i forkant på noe som kunne ha vært gjort på en time. Mine har foreløpig ikke hatt noen problemer med tennene, mulig jeg endrer mening om de får det, men jeg er generelt tilhenger av å få ting gjort kjapt og effektivt uten for mye dikkedarer. (Vi har vært mye på sykehus, med masse blodprøver, venefloner osv så jeg er nok litt farget av at det; det gjør vondt et lite øyeblikk, men det må gjøres. Har snakket mye hjemme på forhånd om hva som skal skje, at det må gjøres og belønnes etterpå) Anonymkode: 5b61d...db8 Forsåvidt enig med deg. Jeg hadde forberedt barnet på å fikse tannen. Men de hadde ikke satt av tid til det... Altså, hele greia er helt dustete. Hun er en tøff jente, måtte ut etter 30 minutter. Hadde de hatt en time vedder jeg på at de kunne fikset det der og da. Samtidig er det jo bra de tar seg tid, de skal jo ikke få skrekken. Har funnet noe ved googlesøk, ser at det ikke er så mange ja. Skulle tro flere så muligheten til å tjene penger på dette... Kommer nok. Jeg sa at kanskje vi kunne komme inn hvis noen avbestiller, det er jo mye sykdom for tiden. Men nei, ventelisten er kjempelang og folk kommer inn syke fordi det er så lenge til neste mulige time. Trivelig sted å være da i disse tider. Ble en real håndvask etterpå kan man si...glad det var første time om morgenen... Hun skyldte på dette: Nytt tannhelsetilbud til 25- 28-åringer - Akershus fylkeskommune Utvidede rettigheter, ekstrem pågang og de har fått null nye ressurser. Men visst nok prioriterer de barna, derfor skulle hun få den første ledige timen langt ut i januar. Derfor ser jeg seriøst etter bedre muligheter. Ideelt sett noen barna kan komme til hvert år for en sjekk bare så de blir vant til det egentlig. Det må finnes. Anonymkode: 33341...33f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #13 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så mye dill… Om dette er standard praksis er det jo ikke rart at kapasiteten er sprengt. Om de må bruke flere timer i forkant på noe som kunne ha vært gjort på en time. Mine har foreløpig ikke hatt noen problemer med tennene, mulig jeg endrer mening om de får det, men jeg er generelt tilhenger av å få ting gjort kjapt og effektivt uten for mye dikkedarer. (Vi har vært mye på sykehus, med masse blodprøver, venefloner osv så jeg er nok litt farget av at det; det gjør vondt et lite øyeblikk, men det må gjøres. Har snakket mye hjemme på forhånd om hva som skal skje, at det må gjøres og belønnes etterpå) Anonymkode: 5b61d...db8 Tror ikke du hadde sagt det samme om du hadde et barn som var engstelig for tannbehandling. Ingen «dikker» med noen som ikke behøver det. Anonymkode: 8894a...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #14 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke du hadde sagt det samme om du hadde et barn som var engstelig for tannbehandling. Ingen «dikker» med noen som ikke behøver det. Anonymkode: 8894a...6a4 Si ikke det. Tror ikke min datter egentlig behøver det så mye. Var mer "det er prosedyre". Altså, det skader jo ikke, men mi er også vant til at ting bare må gjøres hos leger osv og takler ting fint. Så var litt teit å se tannlegen bruke tid på å pirke på fingeren med den pirkeren som forrige tannlege bare feide over tennene med uten problem eller noen tilvenning. Føler nesten egentlig at hun gjør en stor greie av noe barnet trolig ville taklet helt greit om hun IKKE hadde gjort det til noe stort og skummelt. Anonymkode: 33341...33f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #15 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Si ikke det. Tror ikke min datter egentlig behøver det så mye. Var mer "det er prosedyre". Altså, det skader jo ikke, men mi er også vant til at ting bare må gjøres hos leger osv og takler ting fint. Så var litt teit å se tannlegen bruke tid på å pirke på fingeren med den pirkeren som forrige tannlege bare feide over tennene med uten problem eller noen tilvenning. Føler nesten egentlig at hun gjør en stor greie av noe barnet trolig ville taklet helt greit om hun IKKE hadde gjort det til noe stort og skummelt. Anonymkode: 33341...33f Det er ikke prosedyre hos oss. Vi ser barnet an. Så det blir helt feil å hevde at hele den offentlige tannhelsetjenesten er «feil». Anonymkode: 8894a...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #16 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er ikke prosedyre hos oss. Vi ser barnet an. Så det blir helt feil å hevde at hele den offentlige tannhelsetjenesten er «feil». Anonymkode: 8894a...6a4 Neida, og jeg tenker det ikke er feil uansett. Mitt problem er kapasiteten. Eller er det greit at barn går med hull i en jeksel i to mnd etter de finner det? De mener det ikke er hullet som gjør vondt, men tannkjøttet og at den er sensitiv etter gjennombrudd. Jeg vet jo ikke, min eneste erfaring med egne tenner er at det ikke et sjakktrekk å utsette å tette hull. Hun kan ha vært så heldig å arve sin mors elendige tenner muligens, hvem vet. Så jeg vil at hun skal ha GOD tannoppfølging resten av livet. Og en og annen innkalling hvert 3. år hvis de HUSKER DET - eller har kapasitet - kaller jeg ikke god oppfølging. Men det må være lov å påstå at det er noe feil når hull ikke kan fikses før om det jeg mener er lenge, tilvenning må stykkes opp med over en mnd mellomrom, og folk møter spysyke fordi de ellers kan se langt etter ny time. Ikke noe galt med kompetanse eller behandling, men utvilsomt noe galt med kapasitet. Og jeg gidder ikke ofre mine barns tenner for å holde fast ved det offentlige om jeg ikke må. Det må det være lov å si. Anonymkode: 33341...33f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #17 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): De øver, må jo få satt bedøvelse og boret osv, så tilvenningen er å ta seg god tid til å gjøre barna trygge på utstyr, smaker, klare å slappe av osv Det er jo kjempefint og viktig. Tenk om de også hadde hatt tid til å gjøre dette ordentlig. Men vedder mye på at jeg klarer å finne private som har tid. Eks i dag har hun øvd på det med bedøvelse, som de skal sette med sprøyte der vi er i alle fall. Det er jo greit skummelt når man er 7. Så har øvd på å se på sprøyta, få den i munnen osv. Som sagt kjempefint! Men hvor mye tror noen at en 7 åring husker av det i slutten av januar sånn egentlig? Etter en sydenferie i romjula så mistenker jo jeg at den sprøyta ser omtrent like skummel ut i slutten av januar. Dessuten må hun gå å grue seg til dette i månedsvis, mens de ideelt skulle ha gjort det i løpet av 14 dager. Det er jo på ingen måte ideelt. Mitt håp er å finne noen som har tid til ordentlig tannbehandling av barn. Står ikke på kompetansen hos oss, de virker veldig flinke, men de har jo null kapasitet. Og lar da problemer utvikle seg i mangel av andre muligheter. Vil helst ikke la det skje. Anonymkode: 33341...33f Hvor er det du holder til egentlig? Jeg bor i Oslo. Dattera mi hadde hull i en melketann, vi fikk time, hun fikk bedøvelseskrem med jordbærsmak, bedøvelsessprøyte og borret, ferdig på et blunk. Hvorfor skal det være så mye greier med dattera di? Er det du, tannlegen eller dattera di som har dette behovet? Anonymkode: b4783...4e8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #18 Skrevet 4. desember 2025 Tror ikke det blir noe mindre skummelt neste gang av at man øver på å ha sprøyte i munnen. Høres helt dustete ut. Skaper bare større frykt. Anonymkode: b4783...4e8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #19 Skrevet 4. desember 2025 Tannklinikken på cc-vest tar i mot barn. Vår jente hadde ikke vegring, men tannlegen var veldig dyktig, og gjorde ting tannlegene på offentlig mente var umulig (de ville trekke tennene). Jeg har dessverre samme erfaring som deg med offentlig tannlege, jenta mi gikk med smertefulle hull i tennene i godt over et halvt år før alt var fikset. Det gikk månedsvis mellom første sjekk, ja hun har hull, måned venting for å ta bilder for å sjekke hvor mye hull, deretter flere mnd for å fikse. Jeg måtte hisse meg kraftig opp - da fikk jeg plutselig timer med kun to ukers ventetid. Anonymkode: 7293f...744 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #20 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror ikke det blir noe mindre skummelt neste gang av at man øver på å ha sprøyte i munnen. Høres helt dustete ut. Skaper bare større frykt. Anonymkode: b4783...4e8 Du tar feil. Det finnes mye forskning på dette. Anonymkode: 8894a...6a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå