AnonymBruker Skrevet 4. desember #101 Skrevet 4. desember kommodevaran skrev (3 minutter siden): Hvis moren er villig nå, hvorfor skal man da trekke bestefaren inn i dette? Bare fordi banken foreslo det? Om moren vil og kan hjelpe, så er det da bare å drite i andre forslag. Informasjonen du gir blir bare mer og mer forvirrende. Om A ikke skal kjøpe bolig nå, hvorfor er det da snakk om kausjonist og pensjonistlån og det hele? Tenker dere at familien skal gi A lån til å leie bolig? Sånn ellers, jeg tenker det er fint om foreldre behandler barna sine mer eller mindre likt, men med såpass store ting kan man ikke alltid forvente at alle får like mye på samme tid. Så er det jo også store forskjeller på folk og omstendigheter. Kanskje A har fått mye økonomisk hjelp tidligere? Eller har vært uansvarlig med penger, sløst, ikke betalt ned lån, ikke tar vare på tingene sine, slik at familien ikke syns det er verdt å ta den sjansen? Kanskje syns moren det er flaut at alle barna skal renne ned til denne stakkars gamle bestefaren hver gang det er bruk for penger, og spesielt når det er så kort tid siden sist? Eller kanskje familien rett og slett har nådd sin økonomiske grense nå, etter å ha hjulpet ørten godt voksne barn? De hadde kanskje ikke sett for seg at også A kom til å ønske hjelp med det første? Helt ærlig, om mine foreldre hadde stilt opp som kausjonister for å hjelpe ett av mine søsken, så ville jeg vært glad på deres vegne. Jeg ville ikke tenkt at "Woohoo, da kan jeg be om det også!" Det føles for meg urimelig å forvente at familie skal hjelpe absolutt alle på den måten, de ville sikkert hjulpet så mye som de kan, og mer kan man ikke forvente. Og jeg tenker at når man er voksen så får man i all hovedsak stå på egne bein, ta ansvar, og selv finne løsninger. Så kan man eventuelt meske seg med arv når familie går bort. Har du i det hele tatt lest noe? Jeg beklager, takk for at du tar deg tid, men alt du spør om her er det informert om, og informasjonen har vært lik hele veien. Du har bare ikke fått med deg informasjonen, og i tillegg kommer du med feil informasjon. Alternativer blir å oppramse alt igjen, men jeg merker allerede det er nok liten poeng i å gjøre. Anonymkode: 65f7b...c5d
kommodevaran Skrevet 4. desember #102 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du i det hele tatt lest noe? Jeg beklager, takk for at du tar deg tid, men alt du spør om her er det informert om, og informasjonen har vært lik hele veien. Du har bare ikke fått med deg informasjonen, og i tillegg kommer du med feil informasjon. Alternativer blir å oppramse alt igjen, men jeg merker allerede det er nok liten poeng i å gjøre. Anonymkode: 65f7b...c5d Jeg har lest alt ja, inkludert de siterte innleggene, som ikke gir særlig mening. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember #103 Skrevet 4. desember kommodevaran skrev (Akkurat nå): Jeg har lest alt ja, inkludert de siterte innleggene, som ikke gir særlig mening. Ok, hva er det av informasjon vi har gitt som er forvirrende? Hvorfor spør du om A har fått hjelp tidligere? Fordi dette er det informert om tidligere, hvordan tolker det som at familien har nådd sine økonomiske grenser? Og hvor har du det med å meske seg i arv fra? Hva konkret er det som ikke gir særlig mening? Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #104 Skrevet 4. desember Ja, dette er for mye å forvente. A må kjøpe seg leilighet når hen er ferdig med å studere og har råd til det. Lite smart å ha hund når man har lite penger og er på leiemarkedet. Ja, jeg vet det fordi jeg har gjort det selv! Anonymkode: fe8b4...9e0 5
kommodevaran Skrevet 4. desember #105 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, hva er det av informasjon vi har gitt som er forvirrende? Hvorfor spør du om A har fått hjelp tidligere? Fordi dette er det informert om tidligere, hvordan tolker det som at familien har nådd sine økonomiske grenser? Og hvor har du det med å meske seg i arv fra? Hva konkret er det som ikke gir særlig mening? Anonymkode: 65f7b...c5d Leste hovedinnlegget på nytt, og skal innrømme at det var litt der som jeg misforstod ved første gjennomlesing. Men det er uansett mye av mitt innlegg som fortsatt kan stå for min del. Dere ønsker altså at mor og bestefar skal slå seg sammen, bruke av sine egne penger, ta seg lån, og kjøpe enda en bolig sånn at A skal få leie den? Kanskje familien ikke har råd til det. Eller A ikke er en pålitelig leietager, slik at de ikke er garantert å få betjent lpnet på boligen. Ikke vet jeg. Jeg spør ikke om A har fått hjelp tidligere, jeg foreslår at det kan være en grunn til at A ikke får hjelp nå. Da mener jeg ikke bare når det gjelder bolig, kan jo hende de har hjulpet A mye økonomisk med andre ting. Det jeg sa om økonomiske grenser bør da være enkelt nok å forstå. Har A full innsikt i familiens økonomi? Det kan jo hende det ikke er fysisk mulig for dem å kjøpe enda en bolig akkurat nå, særlig siden de har hjulpet et annet søsken nå nylig. Og arven? Dere ønsker pensjonistlån og hjelp og det hele. Poenget mitt var at voksne folk i utgangspunktet bør klare å stå på egne bein. At man ikke bør forvente hjelp fra familie. At man er heldig om man får litt arv etter at familie har gått bort, og kan kose seg med den da, men det er bare rart å ønske å bruke familien for alt de er verdt økonomisk mens de fortsatt er i live. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember #106 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Opplagt burde det være sånn ja. Men likevel ser vi at med en gang et slikt spørsmål blir stilt, glefser folk til, er nedlatende og tilegger TS dårlige egenskaper. Som f.eks du her som har tillagt ordet "forvente". Det ordet har ikke kommet frem fra ts. Hen spør om rettferdighet. Det er andre som legger til ordet forvente. Anonymkode: 78cc5...60d Det kan være en fordel å lese overskriften på innlegget du svarer på? Anonymkode: 08d93...f97 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember #107 Skrevet 4. desember kommodevaran skrev (2 minutter siden): Leste hovedinnlegget på nytt, og skal innrømme at det var litt der som jeg misforstod ved første gjennomlesing. Men det er uansett mye av mitt innlegg som fortsatt kan stå for min del. Dere ønsker altså at mor og bestefar skal slå seg sammen, bruke av sine egne penger, ta seg lån, og kjøpe enda en bolig sånn at A skal få leie den? Kanskje familien ikke har råd til det. Eller A ikke er en pålitelig leietager, slik at de ikke er garantert å få betjent lpnet på boligen. Ikke vet jeg. Jeg spør ikke om A har fått hjelp tidligere, jeg foreslår at det kan være en grunn til at A ikke får hjelp nå. Da mener jeg ikke bare når det gjelder bolig, kan jo hende de har hjulpet A mye økonomisk med andre ting. Det jeg sa om økonomiske grenser bør da være enkelt nok å forstå. Har A full innsikt i familiens økonomi? Det kan jo hende det ikke er fysisk mulig for dem å kjøpe enda en bolig akkurat nå, særlig siden de har hjulpet et annet søsken nå nylig. Og arven? Dere ønsker pensjonistlån og hjelp og det hele. Poenget mitt var at voksne folk i utgangspunktet bør klare å stå på egne bein. At man ikke bør forvente hjelp fra familie. At man er heldig om man får litt arv etter at familie har gått bort, og kan kose seg med den da, men det er bare rart å ønske å bruke familien for alt de er verdt økonomisk mens de fortsatt er i live. Fint at du leste det på nytt. Likevel ser vi at du fortsatt svarer og nevner en del ting som ikke stemmer med beskrivelsen vi har beskrevet. Du spurte i stad: Kanskje A har fått mye økonomisk hjelp tidligere? Vi kan svare kort og konkret: nei, det er ingen andre elementer her som ikke blir nevnt. Det er ingen informasjon vi holder tilbake. A har ikke fått noen økonomisk hjelp tidligere, A er en veldig pålitelig leietager, men A har ikke muligheten til å komme inn på markedet alene. Dette er første gang A har bedt om noe som kan minne om økonomisk hjelp. A har funn innsikt, fordi de var i en prosess med banken om å få et boliglån for sekundærbolig. Familien har absolutt råd til det. Bestefaren tilbød seg å hjelpe broren, men det endte med at han ikke trengte. Arv, økonomisk uansvarlighet eller forventninger om å bli "kjøpt ut", er ikke temaer vi har introdusert. Situasjonen handler om opplevelsen av ulik behandling og kommunikasjon. Det er mulig vi har så ulikt utgangspunkt på hva som faktisk står her, og da opplever vi bare tråden ulik. Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #108 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan være en fordel å lese overskriften på innlegget du svarer på? Anonymkode: 08d93...f97 Hvor står at noen forventer arv før en er død? Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #109 Skrevet 4. desember Selg bestefar og kjøp det huset du vil! Anonymkode: 78dfb...334
AnonymBruker Skrevet 4. desember #110 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor står at noen forventer arv før en er død? Anonymkode: 65f7b...c5d Det spørres om det er urealistisk å forvente at foreldre skal kjøpe en bolig man kan bo i. Og ja, det er urealistisk å forvente. Anonymkode: 08d93...f97 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember #111 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når det gjelder om "hvis bestefar hadde vært mangemillionær" så er han på sett vis det. Han har en gjeldsfri leilighet verdt tosifret millioner. Det er den eneste årsaken til at banken foreslo et mindre seniorlån på noen hundretusener. Forrige gang et barnebarn var i kjøpeprosessen for få måneder siden, tilbød han selv å bidra, uten at noen spurte han direkte. Det handler ikke o penger nå, men han at tidligere ved å bli informert ønsket å hjelpe hvor og med hva kan han. Men denne gangen blir han ikke informert i det hele tatt. Det er denne situasjonen vi forsøker å forstå. Anonymkode: 65f7b...c5d Det er helt innafor å være komfortabel med å tilby den slags hjelp til noen, men ikke andre - basert på deres økonomiske sans og fornuft. Anonymkode: 27422...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #112 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fint at du leste det på nytt. Likevel ser vi at du fortsatt svarer og nevner en del ting som ikke stemmer med beskrivelsen vi har beskrevet. Du spurte i stad: Kanskje A har fått mye økonomisk hjelp tidligere? Vi kan svare kort og konkret: nei, det er ingen andre elementer her som ikke blir nevnt. Det er ingen informasjon vi holder tilbake. A har ikke fått noen økonomisk hjelp tidligere, A er en veldig pålitelig leietager, men A har ikke muligheten til å komme inn på markedet alene. Dette er første gang A har bedt om noe som kan minne om økonomisk hjelp. A har funn innsikt, fordi de var i en prosess med banken om å få et boliglån for sekundærbolig. Familien har absolutt råd til det. Bestefaren tilbød seg å hjelpe broren, men det endte med at han ikke trengte. Arv, økonomisk uansvarlighet eller forventninger om å bli "kjøpt ut", er ikke temaer vi har introdusert. Situasjonen handler om opplevelsen av ulik behandling og kommunikasjon. Det er mulig vi har så ulikt utgangspunkt på hva som faktisk står her, og da opplever vi bare tråden ulik. Anonymkode: 65f7b...c5d Økonomisl uansvarlighet er, i aller høyeste grad, blant det mest relevante i denne diskusjonen. Jeg kan ikke se noen informasjon om dette fra TS, og jeg antar da at det kan være hovedproblemet her. Den antakelsen styrkes også av å være nesten førti år og å bo i Oslo med kun deltidsjobb? Anonymkode: 27422...fb8 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember #113 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det spørres om det er urealistisk å forvente at foreldre skal kjøpe en bolig man kan bo i. Og ja, det er urealistisk å forvente. Anonymkode: 08d93...f97 Da har du nok misforstått. Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #114 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er helt innafor å være komfortabel med å tilby den slags hjelp til noen, men ikke andre - basert på deres økonomiske sans og fornuft. Anonymkode: 27422...fb8 Kan du utdype og begrunne svaret ditt? Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #115 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Økonomisl uansvarlighet er, i aller høyeste grad, blant det mest relevante i denne diskusjonen. Jeg kan ikke se noen informasjon om dette fra TS, og jeg antar da at det kan være hovedproblemet her. Den antakelsen styrkes også av å være nesten førti år og å bo i Oslo med kun deltidsjobb? Anonymkode: 27422...fb8 Når diskusjonen i stor grad ender opp med antagelser vi ikke har skrevet og til og med flere ganger avfeiet, bekrefter det egentlig poenget: selve situasjonen er vanskelig å argumentere i mot uten å legge til elementer som ikke finnes. Så med andre er faktisk slike svar også nyttige. Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #116 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar. Litt usikker på hva du mener. At A bør kvitte seg med sin 10 år gamle hund for å få bedre muligheter til bolig. At A ikke burde ha skaffet seg hun og heller prioritert de 750 kronene hen bruker på forsikring på å komme inn på boligmarkedet? Det skal vi huske til evt. neste gang! Anonymkode: 65f7b...c5d A burde ikke studere eller bo i Oslo når han ikke har råd til der. Enten må han finne en et rom i kollektiv eller lignende der det er lov med hund, flytte utenfor Oslogryta og togpendle til studiet, eller vente med studier til hunden er død av alderdom om noen år. Å mase på mor og bestefar om at de skal kjøpe en bolig fordi A vil leie den er hinsides frekt. Disse søsknene som fikk kausjonist eller lån, var det mens de var studenter? Anonymkode: 6c8eb...a6b 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember #117 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): A burde ikke studere eller bo i Oslo når han ikke har råd til der. Enten må han finne en et rom i kollektiv eller lignende der det er lov med hund, flytte utenfor Oslogryta og togpendle til studiet, eller vente med studier til hunden er død av alderdom om noen år. Å mase på mor og bestefar om at de skal kjøpe en bolig fordi A vil leie den er hinsides frekt. Disse søsknene som fikk kausjonist eller lån, var det mens de var studenter? Anonymkode: 6c8eb...a6b Ja. Ene fikk da en sekundærbolig han leide. Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #118 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (3 minutter siden): A burde ikke studere eller bo i Oslo når han ikke har råd til der. Enten må han finne en et rom i kollektiv eller lignende der det er lov med hund, flytte utenfor Oslogryta og togpendle til studiet, eller vente med studier til hunden er død av alderdom om noen år. Å mase på mor og bestefar om at de skal kjøpe en bolig fordi A vil leie den er hinsides frekt. Disse søsknene som fikk kausjonist eller lån, var det mens de var studenter? Anonymkode: 6c8eb...a6b Hvorfor skal man vente på studier til hunden er død av alderdom? Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:44 #119 Skrevet torsdag kl. 18:44 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan være en fordel å lese overskriften på innlegget du svarer på? Anonymkode: 08d93...f97 Jeg så den og missa der. Likevel er det jo akkurat det ts spør om, om man kan forvente samme hjelp som søsken har fått. Og så bruker folk det mot ham, at han forventer, og sier hvor stygt og dårlig gjort det er å forvente. Jeg mener man kan forvente at en forelder ikke skal forskjellsbehandle barna sine. Om man gir økonomisk hjelp til ene, bør man planlegge slik at kan gi samme til alle barn. Mor har antagelig tatt seg vann over hodet der. Men jeg tror ikke det er mye som kan gjøres i din situasjon ts, så lenge du er student. Nr1 for å få kjøpt seg bolig er fast inntekt. Anonymkode: 78cc5...60d 1
Trolltunge Skrevet torsdag kl. 19:00 #120 Skrevet torsdag kl. 19:00 Jeg synes mor har gjort det hun kunne ja, og jeg ville ikke spurt min far om dette. Mine barn, mitt og mine barns ansvar. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå