AnonymBruker Skrevet 4. desember #81 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener du virkelig at det er sykt frekt å reagere på forskjellsbehandling mellom søsken? Og å stille anonymt spørsmål i et forum? Jeg for min del har to sønner og det kunne aldri falt meg inn å gitt stor hjelp kun til ene av dem. Jeg er sikker på at de fleste ser samme logikk og rettferdighet. Å svare som du gjør er derfor sykt frekt og ufint! Anonymkode: 78cc5...60d Takk! ❤️ Anonymkode: 65f7b...c5d
piggrokken Skrevet 4. desember #82 Skrevet 4. desember Får vondt inni meg når jeg ser poster hvor man planlegger hvordan man skal fordele og bruke arv. Nei, du har ikke krav på en skit! Foreldrene dine har gitt deg 18 (om ikke mer) år av livet sitt, hva er pengeverdien av det? Foreldrene mine hadde penger, men mye ble gitt bort til kirken og de koste seg på ferier - egentid som de selv hadde spart opp til. Vi arvet ikke særlig med penger, men det er ikke viktig. De hhv 24 og 25 årene jeg fikk med pappa og mamma er for meg verdt mer enn alt gull i verden. Jeg har ikke barn, nevøen og niesen min vil arve noe, men gir også bort mesteparten. Dessuten, hvorfor skal jeg slite meg ihjel nå i 40 åra da jeg jobber 2 jobber, og ikke førtidspensjonerer meg? Jeg skal kose meg i alderdommen. Da jeg dør, får de ta det lille jeg har igjen. Så ikke forvente å få noe, minner meg om en jeg gikk på ungdomsskolen med. Ifølge han sparte besteforeldrene på en hver krone og "da han ble stor, skulle han få masse penger". Spoiler: De sparte i aksjer, gikk adundas, 0 i arv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #83 Skrevet 4. desember Har det kommet svar på hvor det ble av sekundærboligen moren eide før? Slike ting endrer seg voldsomt over tid. Min far ga blant annet bort sin halvdel av en bolig han arvet fra sin mor, til søsteren som trengte bolig. Den gangen var det bare et par hundre tusen. Men han hadde neppe gjort det samme i dag når det dreier seg om millioner. Men sånt er ikke lett å vite på forhånd. Det betyr jo ikke at han må kompensere sine arvinger for å i praksis ha gitt vekk millioner, det var helt hans valg. Det kunne aldri falt meg inn å spørre ham om arv på forskudd. Anonymkode: 08d93...f97 2
Knirke Skrevet 4. desember #84 Skrevet 4. desember Hvorfor må personen bo i Oslo? Hvis hun snart er ferdig studert så kan hun flytte til et sted med lave boligpriser. I mellomtiden ksn hun bo i kollektiv, slik som alle andre studenter gjør. PS: Synes synd på hunden. Eieren er både student, singel og har en jobb. Moren eller bestefaren burde tilby seg å overta den. 7
Sniff76 Skrevet 4. desember #85 Skrevet 4. desember Kan hende mor ser og vet noe som du ikke vet eller du ikke skriver i tråden. F.eks. hva personen har gjort de siste 20 årene som har gjort at det ikke har blitt spart egenkapital til bolig. Om penger har blitt sølet bort eller prioritert rart, frister det kanskje ikke å gi penger. Vet du noe om hvor mye personen har spart eller hva som er årsaken til at han ikke har kjøpt bolig tidligere? Hadde jo vært lurt å kjøpe bolig før studiene i voksen alder. 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember #86 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Mener du virkelig at det er sykt frekt å reagere på forskjellsbehandling mellom søsken? Og å stille anonymt spørsmål i et forum? Jeg for min del har to sønner og det kunne aldri falt meg inn å gitt stor hjelp kun til ene av dem. Jeg er sikker på at de fleste ser samme logikk og rettferdighet. Å svare som du gjør er derfor sykt frekt og ufint! Anonymkode: 78cc5...60d Men det endrer da ikke det fakta at en ikke arver sine besteforeldre, som du lett hoppet over. Anonymkode: e730e...e0c 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember #87 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det endrer da ikke det fakta at en ikke arver sine besteforeldre, som du lett hoppet over. Anonymkode: e730e...e0c Nei, du hopper over. Det har aldri vært snakk om det Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #88 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk. Jeg vet ikke om vi har formulert oss dårlig, eller hva som er. Vi opplever det samme, mange som hopper til konklusjoner, eller tolket dette som et krav eller egoisme. Eller mest interessante kanskje: en snart 11 år gammel hund bør vurderes å bli satt bort som hunden skulle ha vært en koffert man kan oppbevare i en bod, og/eller at hunden blir sett på som en dårlig økonomisk investering man tok for over 10 år siden. Men oppsummert: vi prøver bare å få et objektiv syn på situasjonen, slik at vi også kan forstå den bedre og forskjellen på hvordan søsknene har blitt hjulpet. Vi ønsker ikke bekreftelse på retten til hjelp, men rett og slett et saklig utenfra-blikk. Anonymkode: 65f7b...c5d Hvem er "vi"? Jeg oppfatter deg til å være studenten det er snakk om, men hvem er da "vi"? Hvor mye har du - eller studenten - spart opp i egenkapital? Er vedkommende fornuftig med penger? Har vedkommende sløst med penger oppigjennom? Det vil jo være relevant informasjon i denne saken. Anonymkode: 27422...fb8 7 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember #89 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det endrer da ikke det fakta at en ikke arver sine besteforeldre, som du lett hoppet over. Anonymkode: e730e...e0c Det står i HI at mor har sagt at arv fra besteforeldre kommer til å gå til hennes barn. TS vet derfor at han kommer til å få arv etter sin bestefar. Akkurat samme kommer jeg til å gjøre når jeg mottar arv etter min mor - det blir EK til mine barn. Og selv om folk på KG synes det er helt forferdelig at noen arver penger, så er det bare sånn det er. Cry me a river og hvor enn mye drittslenging de gjør, så arver likevel folk penger. Denne er ikke bare til deg, men alle her som blir så sinna og er nedlatende. Anonymkode: 78cc5...60d 1 1
Ulven Skrevet 4. desember #90 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (3 timer siden): A ble veldig lei seg fordi hen føler alle andre i familien har fått hjelp, de eier boliger nå, og hen er nå den eneste i familien som står uten boligmuligheter. Hen har og vanskeligheter med å finne seg leiebolig selv pga. hund og presset og dyrt leiemarked. Moren mener hun har gjort det hun for å hjelpe. Hva tenker dere? Er det urealistiske forventninger fra A? Er det forståelig at moren ikke vil involvere bestefar? Hva ville dere ha tenksom dere stod uten reel mulighet til å kjøpe, mens alle andre i familien er etablert med bolig og tidligere fått hjelp til å komme inn på markedet? Anonymkode: 65f7b...c5d Jeg forstår ikke hvordan A kan føle at hun ikke er tilbud hjelp når moren har sett på de muligheter som finnes for å kjøpe bolig innenfor de remmene mor og A har. Å involvere en gammel bestefar i denne ligningen sier det seg selv at normale oppegående mennesker ikke gjør. Hadde bestefar vært mangemillionær hadde det sett litt annerledes ut å spørre om hjelp, men her er det snakk om et seniorlån for å løse ligningen, og da er det veldig forståelig at mor ikke vil innvolvere bestefar. 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember #91 Skrevet 4. desember Ulven skrev (4 minutter siden): Jeg forstår ikke hvordan A kan føle at hun ikke er tilbud hjelp når moren har sett på de muligheter som finnes for å kjøpe bolig innenfor de remmene mor og A har. Å involvere en gammel bestefar i denne ligningen sier det seg selv at normale oppegående mennesker ikke gjør. Hadde bestefar vært mangemillionær hadde det sett litt annerledes ut å spørre om hjelp, men her er det snakk om et seniorlån for å løse ligningen, og da er det veldig forståelig at mor ikke vil innvolvere bestefar. Når det gjelder om "hvis bestefar hadde vært mangemillionær" så er han på sett vis det. Han har en gjeldsfri leilighet verdt tosifret millioner. Det er den eneste årsaken til at banken foreslo et mindre seniorlån på noen hundretusener. Forrige gang et barnebarn var i kjøpeprosessen for få måneder siden, tilbød han selv å bidra, uten at noen spurte han direkte. Det handler ikke o penger nå, men han at tidligere ved å bli informert ønsket å hjelpe hvor og med hva kan han. Men denne gangen blir han ikke informert i det hele tatt. Det er denne situasjonen vi forsøker å forstå. Anonymkode: 65f7b...c5d 1 1
Ulven Skrevet 4. desember #92 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når det gjelder om "hvis bestefar hadde vært mangemillionær" så er han på sett vis det. Han har en gjeldsfri leilighet verdt tosifret millioner. Det er den eneste årsaken til at banken foreslo et mindre seniorlån på noen hundretusener. Forrige gang et barnebarn var i kjøpeprosessen for få måneder siden, tilbød han selv å bidra, uten at noen spurte han direkte. Det handler ikke o penger nå, men han at tidligere ved å bli informert ønsket å hjelpe hvor og med hva kan han. Men denne gangen blir han ikke informert i det hele tatt. Det er denne situasjonen vi forsøker å forstå. Anonymkode: 65f7b...c5d Dere behøver ikke å forstå. Mor ønsker, forståelig nok, ikke å involvere bestefar og da forholder man seg til det. At bestefar eier en leilighet verdt mange millioner er ikke det samme som å ha millioner på bok til utlån. 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember #93 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det står i HI at mor har sagt at arv fra besteforeldre kommer til å gå til hennes barn. TS vet derfor at han kommer til å få arv etter sin bestefar. Akkurat samme kommer jeg til å gjøre når jeg mottar arv etter min mor - det blir EK til mine barn. Og selv om folk på KG synes det er helt forferdelig at noen arver penger, så er det bare sånn det er. Cry me a river og hvor enn mye drittslenging de gjør, så arver likevel folk penger. Denne er ikke bare til deg, men alle her som blir så sinna og er nedlatende. Anonymkode: 78cc5...60d De færreste synes det er forferdelig at noen arver penger, det de fleste synes er en uting er å be om og forvente arv før noen er død. Anonymkode: 08d93...f97 6 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember #94 Skrevet 4. desember Ulven skrev (4 minutter siden): Dere behøver ikke å forstå. Mor ønsker, forståelig nok, ikke å involvere bestefar og da forholder man seg til det. At bestefar eier en leilighet verdt mange millioner er ikke det samme som å ha millioner på bok til utlån. De færreste mange-millionærer også de aller rikeste har nok ikke "milloner på bok til utlån", men du må gjerne komme med eksempler på noen. Selv de aller rikeste har nok formuen bundet i eiendom, selskaper, aksjer. Men ikke "på bok til utlån." Det gjelder også bestefar, selv om han selvsagt ikke er blant noen av de rikeste, men har gode verdier, men ikke penger på bok. Det var derfor banken foreslo seniorlån som en mulig måte å frigjøre kapital på. Men har flere millioner i nettoformue. Det er uansett ikke dette som er poenget vårt. At du mener vi ikke behøver å forstå er selvfølgelig en mening du står fritt til å ha, på lik linje som at vi har en mening om at vi ønsker å forstå. Anonymkode: 65f7b...c5d 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #95 Skrevet 4. desember Å lage en plan der bestefar skal ta opp seniorlån, er helt hinsides og i tillegg lite økonomisk smart. Renta er som regel 1-1,5 prosentpoeng høyere enn vanlig boligrente, og ettersom man belastes renter for hele lånebeløpet i hele låneperioden, og blir det fort veldig høye summer. Det passer stort sett bare for de som ikke har noen arvinger de bryr seg om eller ikke arvinger i det hele tatt, eller om det er tvingende nødvendig av andre grunner. Det er ikke noe man bør ta opp for å utbetale forskudd på arv, det er veldig lite lønnsomt. Anonymkode: d7102...50f 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember #96 Skrevet 4. desember Hvorfor er det sånn at folk som har soset bort økonomien i årevis forventer at familien skal komme inn og finansiere bolig for dem? I slutten av 30-årene og prioriterer å bo i Oslo med hund og kun deltidsjobb... Jeg hadde heller ikke bidratt til at et barn/barnebarn som har stilt seg slik fikk kjøpt bolig. Jeg forventer faktisk at barna mine greier å stå på egne ben når de er voksne. Og det gjør de også... Anonymkode: 521c4...f99 9 1
Rotemor Skrevet 4. desember #97 Skrevet 4. desember Forventningene er ikke bare urealistiske. Dette er storforlangende og risikofylt for investorene. Å legge sin økonomiske fremtid i andres hender, som senior, ville jeg ALDRI ha gjort. Skjønner ikke hvordan man kan finne på å spørre. 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember #98 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (48 minutter siden): De færreste synes det er forferdelig at noen arver penger, det de fleste synes er en uting er å be om og forvente arv før noen er død. Anonymkode: 08d93...f97 Opplagt burde det være sånn ja. Men likevel ser vi at med en gang et slikt spørsmål blir stilt, glefser folk til, er nedlatende og tilegger TS dårlige egenskaper. Som f.eks du her som har tillagt ordet "forvente". Det ordet har ikke kommet frem fra ts. Hen spør om rettferdighet. Det er andre som legger til ordet forvente. Anonymkode: 78cc5...60d 1 1
kommodevaran Skrevet 4. desember #99 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Og både moren og bestefaren har vært villig til å bidra hvor og der de har mulighet. Moren er og villig nå (slik skrevet i hovedinnlegget). Det som stopper henne er er ikke alder eller «voksne barn» det er at banken konkret kom med et forslag om at bestefaren kunne ta opp et mindre seniorlån for å få råd til en leilighet. Der er moren tilbakeholden og ønsker ikke å informere om situasjonen, til tross for at bestefaren for noen måneder siden tilbød seg å være kausjonist for et annet barnebarn (eldre enn dette) da barnebarnet informerte om situasjonen. Det er er altså ikke et spørsmål om «for gammelt», eller at noen ikke «tør.» Anonymkode: 65f7b...c5d Hvis moren er villig nå, hvorfor skal man da trekke bestefaren inn i dette? Bare fordi banken foreslo det? Om moren vil og kan hjelpe, så er det da bare å drite i andre forslag. AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Tror og vi snakker litt forbi hverandre, A skal ikke kjøpe bolig nå. Så dette handler som nevnt ikke om at A skal kjøpe bolig å være student eller tidslinjen for studiene. Håper du fikk ønskelig svar nå! Anonymkode: 65f7b...c5d Informasjonen du gir blir bare mer og mer forvirrende. Om A ikke skal kjøpe bolig nå, hvorfor er det da snakk om kausjonist og pensjonistlån og det hele? Tenker dere at familien skal gi A lån til å leie bolig? Sånn ellers, jeg tenker det er fint om foreldre behandler barna sine mer eller mindre likt, men med såpass store ting kan man ikke alltid forvente at alle får like mye på samme tid. Så er det jo også store forskjeller på folk og omstendigheter. Kanskje A har fått mye økonomisk hjelp tidligere? Eller har vært uansvarlig med penger, sløst, ikke betalt ned lån, ikke tar vare på tingene sine, slik at familien ikke syns det er verdt å ta den sjansen? Kanskje syns moren det er flaut at alle barna skal renne ned til denne stakkars gamle bestefaren hver gang det er bruk for penger, og spesielt når det er så kort tid siden sist? Eller kanskje familien rett og slett har nådd sin økonomiske grense nå, etter å ha hjulpet ørten godt voksne barn? De hadde kanskje ikke sett for seg at også A kom til å ønske hjelp med det første? Helt ærlig, om mine foreldre hadde stilt opp som kausjonister for å hjelpe ett av mine søsken, så ville jeg vært glad på deres vegne. Jeg ville ikke tenkt at "Woohoo, da kan jeg be om det også!" Det føles for meg urimelig å forvente at familie skal hjelpe absolutt alle på den måten, de ville sikkert hjulpet så mye som de kan, og mer kan man ikke forvente. Og jeg tenker at når man er voksen så får man i all hovedsak stå på egne bein, ta ansvar, og selv finne løsninger. Så kan man eventuelt meske seg med arv når familie går bort. 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #100 Skrevet 4. desember Knirke skrev (2 timer siden): Hvorfor må personen bo i Oslo? Hvis hun snart er ferdig studert så kan hun flytte til et sted med lave boligpriser. I mellomtiden ksn hun bo i kollektiv, slik som alle andre studenter gjør. PS: Synes synd på hunden. Eieren er både student, singel og har en jobb. Moren eller bestefaren burde tilby seg å overta den. Takk for bekymringen om hunden og at du tenker på han. Men ikke uroe deg, hunden har det beste hundelivet han kan ha. Med gode lange turer hver dag, sjelden lenge alene og en eier som elsker han over alt på jord. Både moren min og bestefaren er og single og har jobb og forpliktelser, men moren har hund hun også, så kan dele bekymringen videre med henne om hennes hund. Det er forøvrig fascinerende hvordan du klarer å gjøre deg så komfortabel med å dømme en totalt fremmed basert på noen linjer du har misforstått. Du vet ingenting om livet til A, valgene A har tatt , eller hunden. Men likevel sitter du her slenger ut antagelser som om det var fakta. Jeg synes ikke synd på hunden, men jeg synes synd på deg som må tråkke på andre for å føle deg bedre. Det er ikke vi som avslører noe om livet vårt her, det er du som avslører mye om ditt. Hunden har det helt perfekt. Godt at livet mitt ikke er ditt prosjekt. Anonymkode: 65f7b...c5d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå