AnonymBruker Skrevet 4. desember #61 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På KG kan du spørre om du ikke bør få samme i arv som søsken, og folk vil svar: NEEI, du er ego og grådig, ta ansvar for deg selv, har forventninger osv med en hel rekke negative idiotiske utsagn. Det er helt sprøtt faktisk hva folk får seg til å si her. Idioter er de alle som svarer sånn. Anonymkode: 78cc5...60d Takk. Jeg vet ikke om vi har formulert oss dårlig, eller hva som er. Vi opplever det samme, mange som hopper til konklusjoner, eller tolket dette som et krav eller egoisme. Eller mest interessante kanskje: en snart 11 år gammel hund bør vurderes å bli satt bort som hunden skulle ha vært en koffert man kan oppbevare i en bod, og/eller at hunden blir sett på som en dårlig økonomisk investering man tok for over 10 år siden. Men oppsummert: vi prøver bare å få et objektiv syn på situasjonen, slik at vi også kan forstå den bedre og forskjellen på hvordan søsknene har blitt hjulpet. Vi ønsker ikke bekreftelse på retten til hjelp, men rett og slett et saklig utenfra-blikk. Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #62 Skrevet 4. desember "Seniorlån" er et produkt designet for å lure penger ut av pensjonister. Sykt at man skal skrelle penger av stakkars pensjonister som har arbeidet hardt for sine penger. Anonymkode: 78dfb...334 8 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #63 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi kan også nevne at da et av søskene studerte, kjøpte moren en sekundærligjhet som søskenet da leide under studietiden. Det er studiestatusen som er en hindring. Poenget er: søsken har fått hjelp i tilsvarende faser av livet, og at moren ønsker å hjelpe nå også, men stopper ved å involvere bestefar. Bestefar er ikke informert om situasjonen, slik at han selv tar ingen stilling. Og ved få måneder siden da det ene søskenet var i boliglånprosess informerte søskenet om dette, og da ønsket bestefaren selv å undersøke alle muligheter for å kunne hjelpe. Anonymkode: 65f7b...c5d Du svarte ikke på spørsmålet.. når er du ferdig med studier? Jeg skjønner godt at forelder ikke ønsker å gjøre store økonomiske investeringer når ditt problem løser seg om kort tid. Å hjelpe barna sine for mye er ikke bra. Bjørnetjeneste kaller man det. Anonymkode: 89ffd...e2c 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #64 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk. Jeg vet ikke om vi har formulert oss dårlig, eller hva som er. Vi opplever det samme, mange som hopper til konklusjoner, eller tolket dette som et krav eller egoisme. Eller mest interessante kanskje: en snart 11 år gammel hund bør vurderes å bli satt bort som hunden skulle ha vært en koffert man kan oppbevare i en bod, og/eller at hunden blir sett på som en dårlig økonomisk investering man tok for over 10 år siden. Men oppsummert: vi prøver bare å få et objektiv syn på situasjonen, slik at vi også kan forstå den bedre og forskjellen på hvordan søsknene har blitt hjulpet. Vi ønsker ikke bekreftelse på retten til hjelp, men rett og slett et saklig utenfra-blikk. Anonymkode: 65f7b...c5d Vi har også hund, og det krever penger og mist 1 til å passe på i ferier etc. Man bør tenke på slike ting før man skaffer seg kjæledyr. Selvsagt kan man ikke kvitte seg med den. Anonymkode: 78dfb...334 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #65 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar. Søsken som har fått hjelp tidligere er eldre enn A og har og fått hjelp tidligere i voksen alder (nærmere 40). Og både moren og bestefaren har vært villig til å bidra hvor og der de har mulighet. Moren er og villig nå (slik skrevet i hovedinnlegget). Det som stopper henne er er ikke alder eller «voksne barn» det er at banken konkret kom med et forslag om at bestefaren kunne ta opp et mindre seniorlån for å få råd til en leilighet. Der er moren tilbakeholden og ønsker ikke å informere om situasjonen, til tross for at bestefaren for noen måneder siden tilbød seg å være kausjonist for et annet barnebarn (eldre enn dette) da barnebarnet informerte om situasjonen. Det er er altså ikke et spørsmål om «for gammelt», eller at noen ikke «tør.» når det gjelder det med banken så stemmer ikke det du sier om egenkapital, fast jobb og automatisk får da boliglån. Egenkapital er ikke nok for betjeningsevne og banken godtar ikke deltidsinntekter som en stabil inntekt for boliglån. Uavhengig av egenkapital. Situasjonen handler ikke om ansvarlighet eller mangel på innsats, men om en blanding av dagens boligmarked og hvordan foreldre håndterer informasjonen og hjelp. Anonymkode: 65f7b...c5d Jeg tror at bankene gir litt "dårlige råd" med hensikt. Det er et stort tap for banken at folk har nedbetalt boligene sine, så de ønsker jo helt at folk skal låne opp på de igjen. Lønnsomt for banken, ikke for kunden. Men det er dumt at det skal være hvilepute for mor. Når man hjelper barn bør man avpasse økonomien sin slik at man har mulighet til å hjelpe alle likedan. Det er i så fall en feil din mor har gjort. Og det er kanskje hennes samvittighet som legger det på bestefar.. men som samtidig ikke er så godt alternativ. Iom rentene vil spise av verdien. Har din mor gjeld nå? For det hun tidligere har hjulpet andre søsken med? Det finnes jo mange muligheter for å deleie sammen, med sikkerhet i hennes bolig + med forventning om arv som vil komme. Men det er godt mulig at alt vil stoppe inntil du har en fast inntekt. Hvor lenge er det til? Anonymkode: 78cc5...60d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #66 Skrevet 4. desember Barnebarn arver ikke en bestefar. Så ser ikke helt hvotdan dette går opp når han dør. Som levende gir han jo til hvem han vil. Men det er vanligvis noe man tilbyr og ikke blir spurt om. Så å forvente noe pga hva en mor har gjort, er sykt frekt og ufint Anonymkode: 12205...8a3 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember #67 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du svarte ikke på spørsmålet.. når er du ferdig med studier? Jeg skjønner godt at forelder ikke ønsker å gjøre store økonomiske investeringer når ditt problem løser seg om kort tid. Å hjelpe barna sine for mye er ikke bra. Bjørnetjeneste kaller man det. Anonymkode: 89ffd...e2c Beklager. Vi svarte på spørsmålet ditt "forstår ikke at du automatisk tenker at du, til forskjell fra de fleste, bør kunne få kjøpe bolig som student?" Tror og vi snakker litt forbi hverandre, A skal ikke kjøpe bolig nå. Så dette handler som nevnt ikke om at A skal kjøpe bolig å være student eller tidslinjen for studiene. Håper du fikk ønskelig svar nå! Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #68 Skrevet 4. desember Jeg veit jo at det mest sannsynlig blir forskjellig hjelp til våre fire barn. Nr tre i rekken er ekstremt målbevisst, har jobbet siden hen var 14 og går i 2. Klasse på vdg nå og skal ta master på NTNU. Hen har lagt seg opp egenkapital på ca 300.000 før 18årsdagen ved å spare lommepenger, pengegaver og inntekter fra jobbing. Hen ønsker ikke å bo i kollektiv, og ser på muligheten for å kjøpe seg noe. Her vurderer vi å kjøpe sammen med barnet, treroms er ikke så mye dyrere, og ved å leie ut ett rom blir det høyere bokvalitet og billigere for studenten. Mens barn nr 1 regner med å måtte flytte litt hit og dit for å få brukt utdanningen sin og barn nr 3 ønsker å reise og er veldig usikker på veien videre etter vgs. Ett av disse barna har fått dra på utveksling på vgs, det koster jo ca 200.000 kr, men da har vi ikke gitt tilsvarende sum til de andre. Ett av barna går på privatskole, uten at vi gir de andre 90.000 kr i kompensasjon. Rettferdig er ikke det samme som likt! Anonymkode: 65ae4...fb8 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #69 Skrevet 4. desember Jeg tenker at man ikke bør forskjellsbehandle søsken - så langt det går. Om søsknene har fått hjelp ved kjøp av bolig, bør også A få det, men man kan jo ikke få velge på sine egne premisser. Det må jo også være noe mor/bestefar er komfortabel med. For eksempel er jo dette med kjøp av sekundærbolig noe som har endret seg MYE på noen år - høyere rente, ingen strømstøtte etc - det er mye mindre lønnsomt enn det var før. Så syns jeg også det er litt flaut å "informere" bestefar om at snart 40-åringen trenger hjelp til bolig, kanskje det er det mor føler på. Ellers tenker jeg at man som snart 40-åring bør kunne ta litt mer ansvar for egne valg. Jeg ville ikke be mine foreldre om hjelp da jeg var student en gang, da jeg var voksen og skulle klare meg selv, da var jeg 21... Nå er jeg 35 og hadde tenkt at om mine egne valg (hund, studier langt oppi 30-åra, manglende sparing) var til så stor ulempe så var det også min egen feil. Da bør man kanskje fokusere på hva man kan gjøre selv (som noen sier, låne bort hunden til slutt på studier, jobbe mer, whatever), enn hva mamma og gamle bestefar burde gjøre for å løse problemet for en. Anonymkode: 885de...ba7 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #70 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager. Vi svarte på spørsmålet ditt "forstår ikke at du automatisk tenker at du, til forskjell fra de fleste, bør kunne få kjøpe bolig som student?" Tror og vi snakker litt forbi hverandre, A skal ikke kjøpe bolig nå. Så dette handler som nevnt ikke om at A skal kjøpe bolig å være student eller tidslinjen for studiene. Håper du fikk ønskelig svar nå! Anonymkode: 65f7b...c5d Hehe nei. Men det er ikke så farlig for meg. A vet vel selv når han får lån på egenhånd Anonymkode: 89ffd...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #71 Skrevet 4. desember Både det at A har hund selv om man er på leiemarkedet i Oslo. Og er student i slutten av 30-årene. Peker mot dårlig dømmekraft og dårlige valg. Oppsummert en person jeg aldri ville risikert noe økonomisk med - selv ikke egne barn. Anonymkode: 731fe...8c3 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #72 Skrevet 4. desember Hadde forøvrig det andre søskenet som fikk leie av mor kjæledyr? Grunnen til at det er vanskelig å leie om man har dyr er jo fordi utleier er redd for mer slitasje på leieobjektet, både av hendelige årsaker men også fordi mange hundeeiere nødvendigvis tar seg tid til å trene hunden på åbære hjemme alene/går nok tur/gir nok stimuli som fører til destruktiv oppførsel hos hunden. Kan det rett og slett være samme bekymring hos mor? Anonymkode: 091bf...602 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #73 Skrevet 4. desember Ikke nødvendigvis* skulle det stå over Anonymkode: 091bf...602
AnonymBruker Skrevet 4. desember #74 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde forøvrig det andre søskenet som fikk leie av mor kjæledyr? Grunnen til at det er vanskelig å leie om man har dyr er jo fordi utleier er redd for mer slitasje på leieobjektet, både av hendelige årsaker men også fordi mange hundeeiere nødvendigvis tar seg tid til å trene hunden på åbære hjemme alene/går nok tur/gir nok stimuli som fører til destruktiv oppførsel hos hunden. Kan det rett og slett være samme bekymring hos mor? Anonymkode: 091bf...602 Moren har flere hunder selv, og hatt katt. Mange i familien vår har hund og/eller katt, jeg forstår hvordan du tenker. Men hunden er ikke hindringen hos henne. Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #75 Skrevet 4. desember Nei, det er ikke urealistisk å forvente samme hjelp som søsken. Men det er rart å ikke avfeie totalt at bestefar tar opp seniorlån. Denne mannen må være ganske gammel hvis TS er i slutten av 30-årene. Anonymkode: 4caec...5a0 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #76 Skrevet 4. desember Det kan også være aldersbetinget i så måte at hvis søskenet fikl hjelp for 10 år siden, så var mor 10 år yngre. Det snakkes om at mor har pensjon nå, så mor er sent i 60, starten av 70-årene anslagsvis. Kanskje er kjøp av sekundærbolig og alt det medfører finansielt av ansvar og merarbeid for mye med økt alder? Anonymkode: 091bf...602 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #77 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan også være aldersbetinget i så måte at hvis søskenet fikl hjelp for 10 år siden, så var mor 10 år yngre. Det snakkes om at mor har pensjon nå, så mor er sent i 60, starten av 70-årene anslagsvis. Kanskje er kjøp av sekundærbolig og alt det medfører finansielt av ansvar og merarbeid for mye med økt alder? Anonymkode: 091bf...602 Siste søskenet fikk tilbud om hjelp for ca. 4 måneder siden. Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #78 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke urealistisk å forvente samme hjelp som søsken. Men det er rart å ikke avfeie totalt at bestefar tar opp seniorlån. Denne mannen må være ganske gammel hvis TS er i slutten av 30-årene. Anonymkode: 4caec...5a0 Ikke uenig nødvendigvis. Poenget er at bestefaren ble informert om et annet søsken sin prosess om å komme inn på boligmarkedet for under et halvt år siden. Søskenet informerte da om situasjonen sin. I dette tilfellet nekter mor å informere bestefaren, slik at bestefaren har ikke tatt direkte stilling til om han ønsker å hjelpe. Anonymkode: 65f7b...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. desember #79 Skrevet 4. desember Man kan aldri forvente økonomisk hjelp av foreldre/besteforeldre når man er voksen. Får man det skal man være takknemlig. Det sagt er jo ikke tydelig forskjellsbehandling heller helt greit. Kanskje besteforelderen synes du ikke er takknemlig nok og det derfor har vært det? Anonymkode: d295b...f06 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #80 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Barnebarn arver ikke en bestefar. Så ser ikke helt hvotdan dette går opp når han dør. Som levende gir han jo til hvem han vil. Men det er vanligvis noe man tilbyr og ikke blir spurt om. Så å forvente noe pga hva en mor har gjort, er sykt frekt og ufint Anonymkode: 12205...8a3 Mener du virkelig at det er sykt frekt å reagere på forskjellsbehandling mellom søsken? Og å stille anonymt spørsmål i et forum? Jeg for min del har to sønner og det kunne aldri falt meg inn å gitt stor hjelp kun til ene av dem. Jeg er sikker på at de fleste ser samme logikk og rettferdighet. Å svare som du gjør er derfor sykt frekt og ufint! Anonymkode: 78cc5...60d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå