Gå til innhold

Er dette urealistisk å forvente av foreldre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man er i slutten av 30 åra, bør man være i jobb, ikke studier med deltidsjobb. Og arv fra bestefar, skal gå til hans barn, ikke barnebarn, så at bestefar skal ta opp lån for at det skal trekkes av arv senere, vil jo "stjele" mors arv.

Anonymkode: 5e9c3...374

• Liker 4
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts. Her. Takk for svar og din mening. Men det er vanskelig å ta din mening seriøst når det er tydelig at du ikke vet hva seniorlån er eller har lest alle detaljene i tråden. Helt ok om du mener min bekjent er storforlangende, men begrunn det gjerne ut fra fakta og detaljer i saken. Eksempelvis ut fra fakta om hva seniorlån faktisk er,  og hvorfor du mener hvorfor rådgiveren bør få sparken. Hører gjerne en saklig og begrunnet refleksjon på det synspunktet. 

Anonymkode: 65f7b...c5d

Jeg forstår ikke hvorfor bestefar og arv, og forskudd på arv blandes inn her. Barnebarnet har ikke rett til å arve sin bestefar hvis forelderen som er barn til bestefar fortsatt lever, og det er dermed rart å forvente at man vil motta arv den dagen bestefar dør. Bestefar kan testamentere den frie 1/3 til hvem som helst, men det behøver ikke å være barnebarn.

Anonymkode: cafd2...899

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts. Her. Takk for svar og din mening. Men det er vanskelig å ta din mening seriøst når det er tydelig at du ikke vet hva seniorlån er eller har lest alle detaljene i tråden. Helt ok om du mener min bekjent er storforlangende, men begrunn det gjerne ut fra fakta og detaljer i saken. Eksempelvis ut fra fakta om hva seniorlån faktisk er,  og hvorfor du mener hvorfor rådgiveren bør få sparken. Hører gjerne en saklig og begrunnet refleksjon på det synspunktet. 

Jeg er ikke den du siterer, men støtter vedkommende 100% uavhengig av hvordan serniorlån fungerer. Bestefar skal selvsagt ikke bli bedt om å ta opp et lån(!) for å innfri ønsker til en urimelig student uten fpnuftig sans. 

Man skaffer seg ikke hund uten å vite at man har bolig. Som student, særlig i Oslo, sier det seg selv at ens situasjon er midlertidig. 

Og det å fprvente at ens foreldre (og til og med besteforeldre!) skal kjøpe en sekundærbolig for denne studenten?! Det er så respektløst og langt forbi rimelighetens gtenser. Jeg er nesten sjokkert. 

Anonymkode: 27422...fb8

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette blir for dumt. Hunden koster mer enn 750 kr i mnd men akkurat det er irrelevant, når man skaffer seg hund så er det til hundens liv når en ende, selvfølgelig. At det er 10 år siden hunden ble anskaffet betyr to ting, frontallappen til din venn var ferdig utviklet så vedkommende var i stand til å forstå at leiemarkedet med dyr var og ville forbli krevende.

Vedkommende har ti år erfaring med at hundehold har konsekvenser, økonomiske og praktiske. 

Det er kjipt at det er krevende for all del, og ennå mer kjipt at det har vært forskjellsbehandling mellom søsken, men å involvere bestefars økonomi er ugreit uansett. Mor i eksempelet har også rett til å forvalte sine penger som hun ønsker og din venn er mer enn gammel nok til å burde stå på egne ben.

Anonymkode: dfb06...f73

Takk for svar. Jeg registrerer at du tilegner både meg og min bekjent intensjoner, innsikt og markedsforståelse som ligger over 10 år tilbake i tid. Som jeg tror kanskje ingen, inkludert økonomer, banker eller politikere kunne ha forutsett. Å bruke en 10 år gammel hun som forklaring på dagens leiesituasjon er en kreativ analyse. Kommentarene dine om frontalapp og "burde visst bedre" er heller ikke relevante for problemstillingen. Det jeg spør om er forskjellsbehandling innad i en familie, ikke "psykologisk" vurdering av hvorvidt en 20-åring i 2014 burde ha forutsett boligprisene i 2025. Det går fint å diskutere dette uten å gjøre saken personlig eller insinuere at voksne mennesker ikke står på egne ben. Hvis du har synspunktet på selve problemstillingen og temaet, hører vi gjerne på det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Her tror jeg mor har frykt for å åpne en “dør” om hun ber bestefar om hjelp. Jeg ville hvertfall  fryktet at hvis jeg først involverer besteforeldre i én barnebarns økonomi, så skaper det presedens og potensielle konflikter.

Jeg ville anbefalt å sjekke andre muligheter:

A kan utvide søket geografisk og pendle (selv om hund gjør det vanskelig)

A kan leie rom hos mor / bestefar til hen er ferdig med studier 

Mor kan stå som kausjonist alene når A har mulighet til å ta opp lån og kjøpe selv (likhet mellom søsken)

Mor kan gi et mindre beløp i forskudd på arv (som over, rettferdig fordeling mellom søsken)

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor bestefar og arv, og forskudd på arv blandes inn her. Barnebarnet har ikke rett til å arve sin bestefar hvis forelderen som er barn til bestefar fortsatt lever, og det er dermed rart å forvente at man vil motta arv den dagen bestefar dør. Bestefar kan testamentere den frie 1/3 til hvem som helst, men det behøver ikke å være barnebarn.

Anonymkode: cafd2...899

Takk for svar. Mor har selv sagt at den dagen det kommer senere arv, skal hennes del fordeles mellom barna. Også bare for å ha det helt klart. A har ikke bedt mor om å spørre bestefar direkte, men da et annet søsken for kun måneder siden stod i samme situasjon informerte søskenet bestefar om situasjonen. Bestefar sa da selv uoppfordret at han ønsket å hjelpe, og foreslo kausjonist. Dette ble dessverre nektet pga. bankens regler rundt hans alder. 

AnonymBruker
Skrevet

Når man er i slutten av 30-årene er det på tide å ta økonomisk ansvar for eget liv. Økonomisk vil det mest sannsynlig ikke lønne seg med mer studier når man er så gammel. Ville vært lurere å bare jobbe. Men klart, om man følger en drøm kan det jo være verdt det for andre ting enn oenger da. Men da må man nesten ta ansvar for at man har satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Jeg kunne og tenke meg å studere igjen (39 år), men har familie og forpliktelser og kunne aldri satt de i den situasjonen at jeg plutselig skulle gå uten inntekt. Folk må ta ansvar for seg selv! 

Anonymkode: cdf49...997

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er da konsekvenser av seniorlån også.

Jeg vet ikke om hvordan bestefaren bor, men uansett vil et lån redusere hans mulighet for å endre bolig om hans helsesituasjon tilsier det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar. Jeg registrerer at du tilegner både meg og min bekjent intensjoner, innsikt og markedsforståelse som ligger over 10 år tilbake i tid. Som jeg tror kanskje ingen, inkludert økonomer, banker eller politikere kunne ha forutsett. Å bruke en 10 år gammel hun som forklaring på dagens leiesituasjon er en kreativ analyse. Kommentarene dine om frontalapp og "burde visst bedre" er heller ikke relevante for problemstillingen. Det jeg spør om er forskjellsbehandling innad i en familie, ikke "psykologisk" vurdering av hvorvidt en 20-åring i 2014 burde ha forutsett boligprisene i 2025. Det går fint å diskutere dette uten å gjøre saken personlig eller insinuere at voksne mennesker ikke står på egne ben. Hvis du har synspunktet på selve problemstillingen og temaet, hører vi gjerne på det. 

Det var uansett syke priser i Oslo i 2014 også. Både å leie og å eie. Vi fikk ikke råd til det og måtte flytte. Kanskje var dette egentlig realiteten for din bekjente og, men at hen ikke innsp det og derfor har blitt værende i et for dyrt marked og bare tapt mer enn dersom hen hadde reist til en by det er rimeligere å bo. Jeg drømmer om å bo i Oslo med familien min, men det er er helt urealistisk. Og det er ikke mine foreldres ansvar å hjelpe meg inn i markedet der heller.

Anonymkode: cdf49...997

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har definitivt synspunkt, erfaring og kunnskap. Jeg var 29 i 2012 og anskaffa hund, var på leiemarkedet i Oslo og student. Jeg har heller ikke fått hjelp til å komme inn på boligmarkedet selv om søskena mine har det. I 2012 antok jeg og hele samfunnet rundt meg at boligmarkedet ville bli mer, ikke mindre krevende og alle viste da som nå at det å leie med hund er mye mer utfordrende enn å leie uten hund. Det var et valg både jeg og din venn tok med helåpne øyne.

Det er veldig relevant for saken for det er konsekvenser av valg, ikke mor eller bestefars ansvar å løse i ettertid.

Anonymkode: dfb06...f73

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som voksen er det urimelig å forvente at andre mennesker skal betale for en. Tenk å sitte og ramse opp hva bestefar eier, det er jo ikke relevant for ens egen økonomi. Det er dumt å gjøre forskjell på søsken, men tidene forandrer seg og man trenger mer enn før for å klare seg på sine eldre dager. 

Anonymkode: 08d93...f97

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Om man fremdeles surrer rundt i slutten av 30 årene så skjønner jeg godt at mor og bestefar ikke vil stille seg i økonomisk risiko ved å kjøpe bolig for/sammen med den personen. Jeg er akkurat blitt 42, og har rukket å reise, studere, få meg hund, barna er tenåringer, og jeg har bygget opp 3 millioner i egenkapital som er investert i huset jeg bor i uten hjelp fra noen. Vi er altså jevngamle. Helt fair å være på leiemarkedet, men du kan ikke forvente samme "fallskjerm" som en 20 åring når livet skjer.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg synes studenter skal bygge seg opp slik generasjoner før har gjort. Rom i kollektiv, lære seg å leve billig og når man kommer ut i jobb, spare i BSU

Anonymkode: 16d1f...ded

Og det er derfor jeg som ung ufør fikk lån i banken, og kom meg inn på boligmarkedet uten hjelp fra foreldre 😉

Jeg studerte i 3 år, bodde i kollektivt i 6 år, levde billig og sparte til EK. Brukte bare penger på husleie, mat, telefon og transport. Det var mellom 2017-2023. Jeg visste at det var en midlertidig tilstand, og jeg prioriterte å spare fremfor det sosiale, men jeg er veldig glad for det nå. Jeg bodde ikke i Oslo da, men en annen stor by. Kjøpte meg leilighet utenfor byen.

Man må være litt realistisk når man skal kjøpe seg bolig.

Anonymkode: 0f045...ccd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på bankens "rådgiver". Dnb solgte i sin tid langsiktige spareprodukter til 80-åringer....

Anonymkode: 78dfb...334

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, jeg synes det er urealistisk. Det finnes selvsagt alternativer og hen er for gammel til å kunne forvente hjelp av foreldre. (Synes jeg, som har godt voksne barn). 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke hør på bankens "rådgiver". Dnb solgte i sin tid langsiktige spareprodukter til 80-åringer....

Anonymkode: 78dfb...334

Jepp, og da min far ville åpne en sparekonto til pengene han fikk fra boligsalg, opprettet de bare en ny brukskonto til ham med typ 0,05% rente. 

Anonymkode: 08d93...f97

AnonymBruker
Skrevet

Om det er det at a har hund som gjør boligsituasjonen så vanskelig, så synes jeg det er mest fornuftig å spørre mor, bestefar eller øvrig familie om de kan ha hunden hos seg inntil A er ferdigstudert, fremfor å be de gjøre massive investeringer som kjøp av sekundærbolig osv.. Det kan være årsaker vi ikke kjenner til at mor nøler med å gjenta en slik investering, og ingen kan forlange at andre (selv egen familie) skal gjøre slike enorme finansieller investeringer bare fordi kjæledyrhold gjør det vrient.

Anonymkode: 091bf...602

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om å sette hunden hos familie eller venner er helt uaktuelt må A stikle fingeren i jorden og innse at det ikke lar seg fjøre å bo midt i Oslo. Pendling kan være nødvendig.

Anonymkode: 091bf...602

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

A må få seg fulltidsjobb før h*n kan kjøpe bolig. 

Anonymkode: fa0b6...17e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig burde ikke bestefar involveres. Han har vel ikke bestemt hvor mange barnebarn som skulle komme til verden. Og har ingen økonomiske forpliktelser overfor dem.

Derimot synes jeg det er korttenkt og dårlig gjort av mor til A hvis hun tidligere har gitt hjelp til sine øvrige barn, men nå ikke har mulighet til å tilby A det samme. Forskjellsbehandling er ikke greit.

Jeg er veldig glad for at min mor sørget for å dele alt av midler likt mellom søsknene mine og meg. Vi fikk en god slump penger av henne til egenkapital for bolig da besteforeldre våre gikk bort (hun var enearving). 

Anonymkode: 86f96...fdc

• Liker 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...