Gå til innhold

Er dette urealistisk å forvente av foreldre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette må være noe av det verste jeg har lest av en person som nærmer seg 40 år. På tide å ta ansvar for sin egen situasjon. Helt uhørt å dra bestefar inn i dette, jeg blir flau over at du i det hele tatt tenker på det. Du har vel bodd et sted fram til 40 år også? Har du bare leid hele livet i stedet for å kjøpe? Du får bo i kollektiv eller leie usentralt fram til du er ferdig å studere, når du tjener egne penger kan du komme deg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: 21f8a...a73

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mor til A eier en gjeldsfri leilighet verdt mange millioner, bestefar eier også en gjeldsfri bolig verdt langt mer, og begge har en trygg økonomi og god pensjon. Søskenene til A har tidligere fått hjelp av mor i form av kausjon, egenkapital og mor har tidligere kjøpt sekundærbolig det ene søskenet leide. A har aldri fått tilsvarende hjelp. A spurte om moren kunne undersøke muligheten for at hun kjøpe sekundærbolig som A kunne leie til markedspris.

Anonymkode: 65f7b...c5d

Hvorfor er det relevant for "A" hva mor og bestefar eier av boliger? Tenker du de burde flytte til noe billigere for å hjelpe A? Har de så god pensjon at de lett kan kjøpe seg en ekstra bolig? Hva skjedde med den sekundærboligen moren tidligere hadde? Synes ikke A det er litt frekt å spørre noen rett ut om de kan kjøpe seg en ekstra bolig på sine eldre dager? 

Anonymkode: 08d93...f97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende må rett og slett bli voksen og sørge for eget liv slik brorparten av folket må, svært få har blitt båret frem av familien. 

Anonymkode: 36d2e...037

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et spørsmål som får frem det verste i folk, og alle troll ynder å komme frem og skrive noe nedlatende til deg. "Skulle du også fått hjelp liksom", "storforlangende", "grådig" osv. Det er mange pengetroll på KG! 

Selvfølgelig er det idiotisk å forskjellsbehandle søsken så mye som du beskriver. Selvfølgelig burde du også fått hjelp når søsken har fått det!

Men alt blir dessverre "burde" her, for juridisk, så lenge det ikke er snakk om noen arv fra noen som har gått bort, blir alt bare diskusjon og synsing. Jeg forstår ikke den mor som kan forskjellesbehandle barn sånn. Det er idiotisk og slemt. Jeg regner med din far lever.

Jeg vet ikke om seniorlån er så lurt for det må likevel betales rente på. Noen seniorlån blir renten konstant lagt til lånet, slik at lånet umerkelig blir større og større og spiser av boligens verdi. Skal man ha et seniorlån bør renten betales av hver måned. Jeg forstår således mor at bestefar ikke bør ta opp seniorlån. Men kausjonist kunne han jo absolutt vært. 

Når mor har vært kausjonist for andre, kan kanskje den sikkerheten i deres lån sløyfes nå, sånn at hun kan være for deg heller. Stort sett trenger man ikke kausjonist i så mange år, iom boligmarkedet i Oslo stiger så raskt. 

Anonymkode: 78cc5...60d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har definitivt synspunkt, erfaring og kunnskap. Jeg var 29 i 2012 og anskaffa hund, var på leiemarkedet i Oslo og student. Jeg har heller ikke fått hjelp til å komme inn på boligmarkedet selv om søskena mine har det. I 2012 antok jeg og hele samfunnet rundt meg at boligmarkedet ville bli mer, ikke mindre krevende og alle viste da som nå at det å leie med hund er mye mer utfordrende enn å leie uten hund. Det var et valg både jeg og din venn tok med helåpne øyne.

Det er veldig relevant for saken for det er konsekvenser av valg, ikke mor eller bestefars ansvar å løse i ettertid.

Anonymkode: dfb06...f73

Vi tar definitivt med oss dette perspektivet når vi skal planlegge økonomiske strategier for 2036, 2040, og eventuell klimaendringene i 2050. Interessant at hund i din verden ikke er et kjæledyr, men en finansrisiko på linje med gamling eller aksjespekulasjon. Det kan hende vi legger litt ulike forskjellige betydninger i ordet «konsekvenser». Men det er helt i orden. For ordens skyld: mange i familien har hund. Inkludert de som tidligere har fått hjelpe, så hundehold har ikke blitt oppfattet som et problem tidligere. Derfor er det kanskje litt spesielt å gjøre dette til hovedforklaringen nå. Når det gjelder teamet i tråden - så er det fortatt det som er relevant for oss. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er et spørsmål som får frem det verste i folk, og alle troll ynder å komme frem og skrive noe nedlatende til deg. "Skulle du også fått hjelp liksom", "storforlangende", "grådig" osv. Det er mange pengetroll på KG! 

Selvfølgelig er det idiotisk å forskjellsbehandle søsken så mye som du beskriver. Selvfølgelig burde du også fått hjelp når søsken har fått det!

Men alt blir dessverre "burde" her, for juridisk, så lenge det ikke er snakk om noen arv fra noen som har gått bort, blir alt bare diskusjon og synsing. Jeg forstår ikke den mor som kan forskjellesbehandle barn sånn. Det er idiotisk og slemt. Jeg regner med din far lever.

Jeg vet ikke om seniorlån er så lurt for det må likevel betales rente på. Noen seniorlån blir renten konstant lagt til lånet, slik at lånet umerkelig blir større og større og spiser av boligens verdi. Skal man ha et seniorlån bør renten betales av hver måned. Jeg forstår således mor at bestefar ikke bør ta opp seniorlån. Men kausjonist kunne han jo absolutt vært. 

Når mor har vært kausjonist for andre, kan kanskje den sikkerheten i deres lån sløyfes nå, sånn at hun kan være for deg heller. Stort sett trenger man ikke kausjonist i så mange år, iom boligmarkedet i Oslo stiger så raskt. 

Men, det vi ikke er vet er hvorvidt denne personen har fått sin hjelp av mor tidligere, som ung student etc. Kanskje har personen skuslet bort endel penger som den burde ha brukt til å bygge seg opp. Her mangler veldig mye av konteksten, og TS virker veldig lite reflektert og modent, noe som igjen kan tyde på at her er det mye vi ikke veit.

Anonymkode: e4b6f...78a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Som voksen er det urimelig å forvente at andre mennesker skal betale for en. Tenk å sitte og ramse opp hva bestefar eier, det er jo ikke relevant for ens egen økonomi. Det er dumt å gjøre forskjell på søsken, men tidene forandrer seg og man trenger mer enn før for å klare seg på sine eldre dager. 

Kan du forklare hvorfor du får denne oppfatningen? Hva er det vi ber andre om å betale for A? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare hvorfor du får denne oppfatningen? Hva er det vi ber andre om å betale for A? 

Vi andre? Hvilke andre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men, det vi ikke er vet er hvorvidt denne personen har fått sin hjelp av mor tidligere, som ung student etc. Kanskje har personen skuslet bort endel penger som den burde ha brukt til å bygge seg opp. Her mangler veldig mye av konteksten, og TS virker veldig lite reflektert og modent, noe som igjen kan tyde på at her er det mye vi ikke veit.

Anonymkode: e4b6f...78a

Det står forklart i hovedinnlegget det du tror du ikke vet noe om. Hvis du mener opplysningene ikke stemmer ikke stemmer din teori, så betyr det ikke at kontekst mangler. Det betyr at du legger til elementer som ikke finnes. Du skriver at jeg virker lite reflektert og moden basert på elementer du har funnet på. Det blir litt vanskelig å diskutere når du har behov for å fylle inn hull med egne antagelser og kritisere antagelsene som om de var fakta. Det blir litt som å debattere en versjon av saken som eksisterer i ditt eget hode. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, Jeg skriver anonymt om en familie jeg kjenner, fordi jeg ønsker et utenfra-blikk. 

Person A i slutten av 30-årene, må snart flytte ut fra leiligheten hen leier i Oslo. Hen har hund, singel, har hund og studerer ved siden av deltidsjobb. Boligmarkedet i Oslo gjør det nesten umulig for A å komme inn på egenhånd. Leiemarkedet er også tøft: mange om benet og dyre leiepriser, i tillegg at mange ikke godtar hund.

Mor til A eier en gjeldsfri leilighet verdt mange millioner, bestefar eier også en gjeldsfri bolig verdt langt mer, og begge har en trygg økonomi og god pensjon. Søskenene til A har tidligere fått hjelp av mor i form av kausjon, egenkapital og mor har tidligere kjøpt sekundærbolig det ene søskenet leide. A har aldri fått tilsvarende hjelp. A spurte om moren kunne undersøke muligheten for at hun kjøpe sekundærbolig som A kunne leie til markedspris. A har ikke mulighet til å stå som medlåner da banken ikke godtar situasjonen hen står i med studier og deltidsjobb. Banken ga et låneanslag som ikke er nok til å dekke kjøpesummen, men rådgiveren foreslo at bestefaren kunne ta opp et mindre seniorlån. Dvs. noe som ikke gir bestefaren løpende kostnader, han trenger ikke å nedbetale noe, det trekkes fra arv senere.  Frigjøringen av forskudd på arv kunne de da bruke som egenkapital og da få nok til å kjøpe en sekundærbolig. Mor ønsker ikke å involvere bestefar, selv om han har for kort tid siden tilbød seg å være kausjonist for et barnebarn da hen skulle kjøpe.

A ble veldig lei seg fordi hen føler alle andre i familien har fått hjelp, de eier boliger nå, og hen er nå den eneste i familien som står uten boligmuligheter. Hen har og vanskeligheter med å finne seg leiebolig selv pga. hund og presset og dyrt leiemarked. Moren mener hun har gjort det hun for å hjelpe. 

Hva tenker dere? Er det urealistiske forventninger fra A? Er det forståelig at moren ikke vil involvere bestefar? Hva ville dere ha tenksom dere stod uten reel mulighet til å kjøpe, mens alle andre i familien er etablert med bolig og tidligere fått hjelp til å komme inn på markedet? 

Er kun det uthevede som er relevant, person A må vurdere å flytte ett sted hvor det er mulig å få leid seg bolig/hybel. 

Anonymkode: 77bb9...9fb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for at leser hovedinnlegget, og svarer saklig og reflektert. Setter stor pris på det 

AnonymBruker
Skrevet

Fremstillingen og reaksjonen på svar om at du er åpenbart urimelig, gjør det veldig tydelig hvorfor familien er skeptisk til å ta økonomisk risiko for deg. 

Anonymkode: 77e42...bfa

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg synes absolutt søsken bør få samme økonomiske hjelp hjemmefra. Det bør være en veldig god grunn om man velger å forskjellsbehandle. Jeg regner med A har bodd for seg selv i nærmere 20 år. Har hen bedt om hjelp tidligere? Hvorfor har hen ikke fått det?

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to søsken som begge fikk hjelp av våre foreldre som kausjonister, men da var vi i begynnelsen av tyveårene. Hvis vi hadde vært nærmere 40 år uten å ha mulighet til å kjøpe noe på egenhånd, så tror ikke jeg de hadde turt å ta den risikoen.

Du har vært i jobb i mange år, så hvorfor har du ikke kjøpt bolig tidligere? Du kan heller ikke ha spart om mye egenkapital, da ville banken lånt deg penger til boligkjøp, selv om du er deltidsstudent. 

Anonymkode: 3a270...17f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synest mange her er veldig hard mot A.

Jeg synest jo det virker urettferdig at vedkommende ikke har fått noe hjelp fra sin mor om alle søskene tidligere har fått det. Her kan det selvsagt ligge ulike grunner til det.

Livet kan endre seg, fra A fikk hund for 10 år siden. Jeg hadde aldri gitt fra meg hunden, men vurdert andre bosteder.

Anonymkode: 02765...539

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi er to søsken som begge fikk hjelp av våre foreldre som kausjonister, men da var vi i begynnelsen av tyveårene. Hvis vi hadde vært nærmere 40 år uten å ha mulighet til å kjøpe noe på egenhånd, så tror ikke jeg de hadde turt å ta den risikoen.

Du har vært i jobb i mange år, så hvorfor har du ikke kjøpt bolig tidligere? Du kan heller ikke ha spart om mye egenkapital, da ville banken lånt deg penger til boligkjøp, selv om du er deltidsstudent. 

Anonymkode: 3a270...17f

Takk for svar. Søsken som har fått hjelp tidligere er eldre enn A og har og fått hjelp tidligere i voksen alder (nærmere 40). Og både moren og bestefaren har vært villig til å bidra hvor og der de har mulighet. Moren er og villig nå (slik skrevet i hovedinnlegget). Det som stopper henne er er ikke alder eller «voksne barn» det er at banken konkret kom med et forslag om at bestefaren kunne ta opp et mindre seniorlån for å få råd til en leilighet. Der er moren tilbakeholden og ønsker ikke å informere om situasjonen, til tross for at bestefaren for noen måneder siden tilbød seg å være kausjonist for et annet barnebarn (eldre enn dette) da barnebarnet informerte om situasjonen. Det er er altså ikke et spørsmål om «for gammelt», eller at noen ikke «tør.» når det gjelder det med banken så stemmer ikke det du sier om egenkapital, fast jobb og automatisk får da boliglån. Egenkapital er ikke nok for betjeningsevne og banken godtar ikke deltidsinntekter som en stabil inntekt for boliglån. Uavhengig av egenkapital. Situasjonen handler ikke om ansvarlighet eller mangel på innsats, men om en blanding av dagens boligmarked og hvordan foreldre håndterer informasjonen og hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk, dette var et veldig nyansert svar. Vi opplever det nettopp slik du beskriver – ikke som et spørsmål om krav, men om at søsken tidligere har fått hjelp som voksne, og at det nå blir en veldig tydelig forskjell i hvordan situasjonene håndteres. Det er det som gjør det sårt.

Når det gjelder seniorlån, er vi helt enig i at det ikke nødvendigvis er den beste løsningen. Det var banken som foreslo det som en måte å dekke egenkapitalkravet på, og det er nettopp derfor moren stopper opp – ikke fordi hun ikke vil hjelpe, men fordi hun ikke ønsker å involvere bestefar i et seniorlån. Det handler mer om formen på hjelpen enn om viljen.

Kausjon hadde vært en helt annen sak, og det er også det bestefar tilbød seg for et annet barnebarn da han fikk høre om situasjonen. Derfor oppleves det litt vanskelig at han ikke blir informert nå, slik han ble da det gjaldt broren.

Vi setter pris på at du faktisk ser forskjellsbehandlingen og ikke hopper rett til “grådighet” eller “forventninger”, for det er ikke slik situasjonen er ment eller opplevd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du automatisk tenker at du, til forskjell fra de fleste, bør kunne få kjøpe bolig som student? 

Når er du ferdig med studiene? 

Det er vanskelig å samle så mye empati for noen som har hatt plenty av tid å komme inn på boligmarkedet, nå har valgt å studere i voksen alder. Du er ikke student evig. Det er vel bare snakk om noen år fremover til du er i 100% jobb og får lån på egentlig 

Anonymkode: 89ffd...e2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, dette var et veldig nyansert svar. Vi opplever det nettopp slik du beskriver – ikke som et spørsmål om krav, men om at søsken tidligere har fått hjelp som voksne, og at det nå blir en veldig tydelig forskjell i hvordan situasjonene håndteres. Det er det som gjør det sårt.

Når det gjelder seniorlån, er vi helt enig i at det ikke nødvendigvis er den beste løsningen. Det var banken som foreslo det som en måte å dekke egenkapitalkravet på, og det er nettopp derfor moren stopper opp – ikke fordi hun ikke vil hjelpe, men fordi hun ikke ønsker å involvere bestefar i et seniorlån. Det handler mer om formen på hjelpen enn om viljen.

Kausjon hadde vært en helt annen sak, og det er også det bestefar tilbød seg for et annet barnebarn da han fikk høre om situasjonen. Derfor oppleves det litt vanskelig at han ikke blir informert nå, slik han ble da det gjaldt broren.

Vi setter pris på at du faktisk ser forskjellsbehandlingen og ikke hopper rett til “grådighet” eller “forventninger”, for det er ikke slik situasjonen er ment eller opplevd

På KG kan du spørre om du ikke bør få samme i arv som søsken, og folk vil svar: NEEI, du er ego og grådig, ta ansvar for deg selv, har forventninger osv med en hel rekke negative idiotiske utsagn. 

Det er helt sprøtt faktisk hva folk får seg til å si her. Idioter er de alle som svarer sånn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du automatisk tenker at du, til forskjell fra de fleste, bør kunne få kjøpe bolig som student? 

Når er du ferdig med studiene? 

Det er vanskelig å samle så mye empati for noen som har hatt plenty av tid å komme inn på boligmarkedet, nå har valgt å studere i voksen alder. Du er ikke student evig. Det er vel bare snakk om noen år fremover til du er i 100% jobb og får lån på egentlig 

Anonymkode: 89ffd...e2c

Vi kan også nevne at da et av søskene studerte, kjøpte moren en sekundærligjhet som søskenet da leide under studietiden. Det er studiestatusen som er en hindring. Poenget er: søsken har fått hjelp i tilsvarende faser av livet, og at moren ønsker å hjelpe nå også, men stopper ved å involvere bestefar. Bestefar er ikke informert om situasjonen, slik at han selv tar ingen stilling. Og ved få måneder siden da det ene søskenet var i boliglånprosess informerte søskenet om dette, og da ønsket bestefaren selv å undersøke alle muligheter for å kunne hjelpe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...