Gå til innhold

Er dette urealistisk å forvente av foreldre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, Jeg skriver anonymt om en familie jeg kjenner, fordi jeg ønsker et utenfra-blikk. 

Person A i slutten av 30-årene, må snart flytte ut fra leiligheten hen leier i Oslo. Hen har hund, singel, har hund og studerer ved siden av deltidsjobb. Boligmarkedet i Oslo gjør det nesten umulig for A å komme inn på egenhånd. Leiemarkedet er også tøft: mange om benet og dyre leiepriser, i tillegg at mange ikke godtar hund.

Mor til A eier en gjeldsfri leilighet verdt mange millioner, bestefar eier også en gjeldsfri bolig verdt langt mer, og begge har en trygg økonomi og god pensjon. Søskenene til A har tidligere fått hjelp av mor i form av kausjon, egenkapital og mor har tidligere kjøpt sekundærbolig det ene søskenet leide. A har aldri fått tilsvarende hjelp. A spurte om moren kunne undersøke muligheten for at hun kjøpe sekundærbolig som A kunne leie til markedspris. A har ikke mulighet til å stå som medlåner da banken ikke godtar situasjonen hen står i med studier og deltidsjobb. Banken ga et låneanslag som ikke er nok til å dekke kjøpesummen, men rådgiveren foreslo at bestefaren kunne ta opp et mindre seniorlån. Dvs. noe som ikke gir bestefaren løpende kostnader, han trenger ikke å nedbetale noe, det trekkes fra arv senere.  Frigjøringen av forskudd på arv kunne de da bruke som egenkapital og da få nok til å kjøpe en sekundærbolig. Mor ønsker ikke å involvere bestefar, selv om han har for kort tid siden tilbød seg å være kausjonist for et barnebarn da hen skulle kjøpe.

A ble veldig lei seg fordi hen føler alle andre i familien har fått hjelp, de eier boliger nå, og hen er nå den eneste i familien som står uten boligmuligheter. Hen har og vanskeligheter med å finne seg leiebolig selv pga. hund og presset og dyrt leiemarked. Moren mener hun har gjort det hun for å hjelpe. 

Hva tenker dere? Er det urealistiske forventninger fra A? Er det forståelig at moren ikke vil involvere bestefar? Hva ville dere ha tenksom dere stod uten reel mulighet til å kjøpe, mens alle andre i familien er etablert med bolig og tidligere fått hjelp til å komme inn på markedet? 

Anonymkode: 65f7b...c5d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med B og hen?

Uansett - selvsagt "rådgiveren foreslo at bestefaren kunne ta opp et mindre seniorlån". Veldig dårlig ide. Dyrt og fattigdom går i generasjoner.

Vi investerer i barna våre, dvs fond fra de er små, men ingen kan forlange penger av foreldre eller besteforeldre.

Anonymkode: 78dfb...334

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Skal studenter få hjelp med bolig fra flere generasjoner fordi det er vanskelig å leie i Oslo når man har skaffet seg hund?
Jeg synes studenter skal bygge seg opp slik generasjoner før har gjort. Rom i kollektiv, lære seg å leve billig og når man kommer ut i jobb, spare i BSU, føle på gleden av selvstendighet, skaffe seg hund og en dag sitte med nedbetalt hus/leilelighet. Om man også da har barn er de forhåpentligvis oppdratt til selvstendighet og ikke sitter og er gretne fordi mor har har fulgt en naturlig utvikling og har skodd seg for alderdommen.

Anonymkode: 16d1f...ded

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den rådgiveren som til et barnebarn foreslår å spørre bestefar om å ta opp seniorlån, bør få sparken. Egentlig så tror jeg ikke noe på det, jeg tror det er denne storforlangende, urimelig studenten som har lansert ideen og at «rådgiver» har samtykket i at det er en mulighet.

• Liker 28
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Denne knipen må bestefar ikke bli satt i. et seniorlån er aldri gratis og vil helt klart gi utgifter. Man skaffer ikke hund og forventer å bo i Oslo når man ikke har inntekt til det.

At andre har fått hjelp er det mor som må ta ansvaret for. Nå vet vi heller ikke noe om familieforholdet og om det er spesielle årsaker til at vedkommende ikke får hjelp. Hvis man ikke tar tak selv men bare forventer at andre stiller opp så må man nesten bare forholde seg til det.

Man er ansvarlig for eget liv. 

Anonymkode: 8c9b3...49a

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Familien synes kanskje du sikter for høyt? For stort, for dyrt, for sentralt? En student med hund kan så klart ikke forvente å bo i Oslo, det er jo langt over evne.

Anonymkode: eff01...8a9

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den rådgiveren som til et barnebarn foreslår å spørre bestefar om å ta opp seniorlån, bør få sparken. Egentlig så tror jeg ikke noe på det, jeg tror det er denne storforlangende, urimelig studenten som har lansert ideen og at «rådgiver» har samtykket i at det er en mulighet.

Ts. Her. Takk for svar og din mening. Men det er vanskelig å ta din mening seriøst når det er tydelig at du ikke vet hva seniorlån er eller har lest alle detaljene i tråden. Helt ok om du mener min bekjent er storforlangende, men begrunn det gjerne ut fra fakta og detaljer i saken. Eksempelvis ut fra fakta om hva seniorlån faktisk er,  og hvorfor du mener hvorfor rådgiveren bør få sparken. Hører gjerne en saklig og begrunnet refleksjon på det synspunktet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville visst hvor mye denne hunden koster i måneden med mat og forsikring og annet før jeg svarer 

Anonymkode: 89ffd...e2c

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg synes A er urimelig og forventer for mye. Ikke spør noe mer om seniorlånet. A har selv valgt å studere/studere på nytt. Er bare snakk om få år til med studier før vedkommende klarer å forsørge seg selv og spare opp mer til bolig. Har vært nesten 20 år før dette da personen kunne ha jobbet og spart penger også. Hvis vedkommende er veldig langt unna å ha nok egenkapital nå, er det jo litt rart , tenker jeg. Det kanskje vanskeligere for mor å komme med et bidrag når hun ser at vedkommende er godt voksen men ikke har noe særlig med egenkapital selv. Kanskje lettere hvis det var snakk om at det manglet 100.000 f.eks. men her er det snakk om en person som ønsker at andre gjør veldig mye for vedkommende - at mor skal kjøpe en hel leilighet, eller at bestefar skal ta opp seniorlån.

Endret av Sniff76
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Denne knipen må bestefar ikke bli satt i. et seniorlån er aldri gratis og vil helt klart gi utgifter. Man skaffer ikke hund og forventer å bo i Oslo når man ikke har inntekt til det.

At andre har fått hjelp er det mor som må ta ansvaret for. Nå vet vi heller ikke noe om familieforholdet og om det er spesielle årsaker til at vedkommende ikke får hjelp. Hvis man ikke tar tak selv men bare forventer at andre stiller opp så må man nesten bare forholde seg til det.

Man er ansvarlig for eget liv. 

Anonymkode: 8c9b3...49a

Takk for svar. Hunden er 10 år gammel, så litt utfordrende å gå tilbake 10 år og ta med han i betraktningen. Hvorfor mener du det blir utgifter ved et seniorlån? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Person A er snart 40 og må klare seg selv. Når person A til nå ikke har greid å etablere seg vil jeg tro den har fått en del hjelp allerede hjemmefra, men prioritert livet annerledes. 
For en pensjonist vil det uansett være kostbart å drifte en leilighet, uavhengig av hvor mye den er verdt, og person A er litt sent ute til å få ungdomshjelp. 

Anonymkode: fe390...9f6

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror jeg ville visst hvor mye denne hunden koster i måneden med mat og forsikring og annet før jeg svarer 

Takk for svar. Litt usikker på hva du mener. At A bør kvitte seg med sin 10 år gamle hund for å få bedre muligheter til bolig. At A ikke burde ha skaffet seg hun og heller prioritert de 750 kronene hen bruker på forsikring på å komme inn på boligmarkedet? Det skal vi huske til evt. neste gang! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er A student og hvordan er inntekts/jobbmulighetene etter at studiene er ferdig?

Tenker at hvis det er snakk om et skoleår til kunne A kanskje leie et rom billig hos mor eller bestefar og så evt spørre om kausjonisthjelp når hun er ferdigstudert og banken mer villig til å låne et høyt nok beløp til å kjøpe bolig.

Som mor selv så er jeg enig i at ja, det er "urettferdig" hvis feks to barn få hjelp til bolig og en ikke får. Men å be noen kjøpe en sekundærbolig de ikke har behov for selv, og ikke har nok penger til å cashe ut for, er faktisk veldig mye å be om. 

Studenten må finne andre løsningsforslag.

Anonymkode: f205b...fa1

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kan ligge mer mellom linjene her som ikke fremkommer av teksten i HI. Familie er ikke bare blod, det er også relasjoner. Kjenner jeg lurer på om A har like god relasjon til generasjonene oppover som B og C?

Vi er 5 søsken og jeg vet at foreldrene våre har bidratt ulikt til bl.a bolig i voksen alder ut ifra situasjon og relasjon.

Har en søster som bare har rotet siden hun ble voksen, noe studier og noe strøjobber. Litt her og litt der, all over the place. Der har ikke foreldrene turt å bidra da de er redd hun kommer til å rote med pengene/muligheten.

Tenker A får gjøre seg ferdig med studier og få en fast jobb før vedkommende tar opp tråden med mor og bestefar igjen :) 

Anonymkode: aaf40...b4f

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. Litt usikker på hva du mener. At A bør kvitte seg med sin 10 år gamle hund for å få bedre muligheter til bolig. At A ikke burde ha skaffet seg hun og heller prioritert de 750 kronene hen bruker på forsikring på å komme inn på boligmarkedet? Det skal vi huske til evt. neste gang! 

Hvis den hunden koster 1000 kr i mnd, så er det 120.000 i løpet av 10 år.

Men ja, for å svare på spørsmålet ditt. Du har helt urealistiske forventninger ja. Du er snart 40

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette blir for dumt. Hunden koster mer enn 750 kr i mnd men akkurat det er irrelevant, når man skaffer seg hund så er det til hundens liv når en ende, selvfølgelig. At det er 10 år siden hunden ble anskaffet betyr to ting, frontallappen til din venn var ferdig utviklet så vedkommende var i stand til å forstå at leiemarkedet med dyr var og ville forbli krevende.

Vedkommende har ti år erfaring med at hundehold har konsekvenser, økonomiske og praktiske. 

Det er kjipt at det er krevende for all del, og ennå mer kjipt at det har vært forskjellsbehandling mellom søsken, men å involvere bestefars økonomi er ugreit uansett. Mor i eksempelet har også rett til å forvalte sine penger som hun ønsker og din venn er mer enn gammel nok til å burde stå på egne ben.

Anonymkode: dfb06...f73

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er HELT urimelig ar bestefar skal involveres i dette. Student i slutten av trettiårene (!) burde ha tatt ansvar for eget liv. Bare det å tenke dette, er helt hinsides.

Det fremstår som hunden er årsaken eller unnskyldningen til at han «havnet» i denne situasjonen. En voksen mann på snart førti år verken kan eller bør forvente hjelp fra mor eller bestefar (!!!) for å skaffe seg bolig. Ja - helt uavhengig av hvilken hjelp alle andre har fått tidligere.

Anonymkode: 9a271...955

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi tjener ca 2 mill før skatt og har heller ikke råd til god bolig i godt område i Oslo.... Måtte flytte ut, og ikke noe problem heller. Mye roligere og billigere utenfor byen.

Anonymkode: 78dfb...334

• Liker 5
Skrevet

Hvordan har han syslet bort alle mill han har tent mellom 20-40 år?

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Du må vokse opp ts (eller person A som du kaller deg)

• Liker 11
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...