Gå til innhold

Renovering av hus

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det står så mye renovering av hus på finn. Kan man bo der om huset er pusset opp innvendig? Kan man bo der om man ikke pusser opp selv?

Hva er forskjellen på renovering og oppussing?

Er det sånn at huset faller sammen utvendig?

Anonymkode: 71f07...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe fasit på hvordan begrepene benyttes. Om det er mulig å bo et sted er høyst varierende i forhold til de krav en stiller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på renovering som mer omfattende, feks skift av vinduer, tak, bordkledning, kjøkken, bad (ikke nødvendigvis alt på en gang, da ville jeg kalt det totalrenovering).

Oppussing ser jeg på som maling av vegger, skifting av gulv og andre kosmetiske oppfriskninger.

Kan bo i oppussing, kan jo ta det rom for rom, men ved renovering usikker, kommer an på omfanget.

Anonymkode: 1d0f1...1af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ser på renovering som mer omfattende, feks skift av vinduer, tak, bordkledning, kjøkken, bad (ikke nødvendigvis alt på en gang, da ville jeg kalt det totalrenovering).

Oppussing ser jeg på som maling av vegger, skifting av gulv og andre kosmetiske oppfriskninger.

Kan bo i oppussing, kan jo ta det rom for rom, men ved renovering usikker, kommer an på omfanget.

Anonymkode: 1d0f1...1af

Oppussing er en form for renovering. maling er per definisjon renovering. Oppussing er bare er folkelig begrep for det. 

Anonymkode: a6ebb...54e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oppussing er en form for renovering. maling er per definisjon renovering. Oppussing er bare er folkelig begrep for det. 

Anonymkode: a6ebb...54e

Nei, det er forskjell. Maling er ikke renovering. 

Oppussing er overflatearbeid hvor man fikser den synlige overflaten i et rom. Renovering er mer omfattenede, hvor man oppgraderer byggets tekniske stand. 

Et oppusset bad vil si at man kjøper nye baderomsmøbler, nytt speil, kanskje legger flispåflis eller maler flisene. Et nyrenovert bad er revet til reisverk og bygget opp igjen på riktig vis. 

Totalrenovering strippes hele bygget til reisverket, og man bygger det opp igjen fra grunnen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...