AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #41 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke de ønsker å fase ut relasjonen, det hadde i så fall overrasket meg veldig. De er veldig "på" ellers og understreker alltid hvor hyggelig vi har det sammen. Men ja, de har selvfølgelig lov til å invitere akkurat de de vil, og det kan være plasshensyn og annet som begrenser. Men jeg må innrømme at jeg er ganske sur over at de ikke synes de "skylder oss" en eneste bursdag etter å ha blitt servert i årevis. Også fordi de vet at vi ikke har noen annen familie her. Vet godt at det er barnslig. Men sur er jeg okke som 😄 Anonymkode: 58902...bbe Ønsker du omgåes folk som inviterer deg fordi de føler de «skylder deg»? Er det noe du ville synes var greit motivasjon? Det er et ærlig spørsmål - ikke retorisk ment. Personlig tenker jeg å bli invitert av «plikt» er det verste som kan skje et menneske. Jeg husker selv de eldre menneskene i slekta vi inviterte av plikt. Og deres skjebne slo meg selv da som noe av det verre. Og dette med at du ikke har slekt? Dere skisserer å ha bodd der såpass lenge at dere jo må ha bygget en omgangskrets? Dere har venner dere inviterer i bursdag etc? Det er ikke bare dere + kusinen? For om dere ikke har valgt å bygge en landsby men bare hvilt dere på denne ene så er ikke det hennes ansvar. En relasjon vil alltid fremstå altfor viktig om man ikke velger å skaffe seg stor nok omgangskrets. Men det er ikke andre sitt ansvar. Du må skaffe deg så mange og så tette relasjoner som du trenger, ts. Jeg ser i det hele ikke ikke problemet. Du ønsker invitere dem - de kommer. Alle er glade. De ønsker ikke invitere deg. Det er greit. Anonymkode: 72511...d67 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #42 Skrevet 3. desember 2025 Si du har en liten gave og spørre når du kan komme innom med den? Plutselig blir du invitert og vartet opp utenom den store familiebursdagen. Husker vi hadde litt slike større og mindre sammenkomster da barna var små. Et selskap med de nærmeste, ett med vennepar og deres barn, et med tante X, onkel og søskenbarnet f.eks. Anonymkode: 719b0...34c 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #43 Skrevet 3. desember 2025 Så de må invitere 4 foreldre, kanskje 4 søsken, med 8 barn, så kommer det 12 fettere og kusiner fra begge sider med 15 barn. Skal de invitere alle fettere og kusiner, kan det jo bli et voldsomt antall mennesker. I mitt regnestykke blir det 46 personer totalt til alle selskaper. Anonymkode: 5ccff...129 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #44 Skrevet 3. desember 2025 ChillyLily skrev (41 minutter siden): Foreslår at du enten tar dette opp med henne, helst en gang du har en pH over 6, eller så kan du slutte å invitere henne når din familie feirer. Alternativ 3 er selvsagt å fortsette å kose med misnøye på nettet. Ser du får en god del støtte for at kusina di er dum og teit, det er kanskje en god trøst? Hehe... oisann. Neida, jeg ønsker ikke støtte på at kusina mi er dum og teit - jeg er veldig glad i henne. Jeg ville bare lufte noen tanker og høre andres reaksjoner på at jeg var skuffet og litt lei meg over å ikke bli invitert. Og det har vært veldig nyttig å høre andres synspunkter; det er ikke alltid så lett å se helt klart når man er såret og sur. Anonymkode: 58902...bbe 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #45 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har rett i at det sikkert kan bli litt mange og at det nok er grunnen. Men er det ikke allikevel litt ... frekt? Å komme i selskap hos noen flere ganger i året i nesten 20 år med kaker, brus, middager, vin osv. og så aldri invitere tilbake når anledningen byr seg? Jeg synes ikke det går an, skal jeg være ærlig. Men jeg oppnår ingenting ved å påpeke det og kommer selvfølgelig ikke til å kommentere på det overfor barna mine. Men sur er jeg. Anonymkode: 58902...bbe De er dine nærmeste, men du er ikke deres nærmeste, så enkelt er det. I barnebursdag inviterer man de nærmeste, og siden de har flust av nær familie er du og dine perifere og ikke på lista. Syns faktisk det er merkelig at du ikke ser det selv. Jeg kommer også når jeg blir invitert, og ofte går jeg for å være høflig. Jeg er en god gjest, tar med gave/vertinnegave, bidrar til praten, hjelper hvis dett trengs og rusher ikke ut døra så fort det er mulig. Men mange av de jeg er i selskap til har aldri vært hos meg. Hvis de mener det gjør relasjonen vår ujevn så må de gjerne slutte å invitere. Det er også høflig å si at man har hatt det hyggelig, selv om man gjør ting av plikt btw. Hvis dere ila 20 år aldi har vært hos dem sp må du ts hintet. Og man kan også tenk over hvor mye tid og penger de har lagt i dere disse årene, ikke minst i gaver til kreti og pleti. Jeg syns ikke du har noen rett til å bli sur, ingen av mine søskenbarn ble invitert i ettårsdagen her i huset. Og sp er jeg enig med andre her, hvis dere har bodd ett sted i 20+ år uten skaffe dere nettverk, så må dere nesten ts en kikke på enen oppførsel og fremtoning. Og i alle fall ikke forvente at en kusine, som jeg i tillegg antar er en god del yngre siden dine barn er voksne og hennes nyfødt, skal være ditt ett og alt i sosial omgang. Anonymkode: c64ce...118 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #46 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ønsker du omgåes folk som inviterer deg fordi de føler de «skylder deg»? Er det noe du ville synes var greit motivasjon? Det er et ærlig spørsmål - ikke retorisk ment. Personlig tenker jeg å bli invitert av «plikt» er det verste som kan skje et menneske. Jeg husker selv de eldre menneskene i slekta vi inviterte av plikt. Og deres skjebne slo meg selv da som noe av det verre. Og dette med at du ikke har slekt? Dere skisserer å ha bodd der såpass lenge at dere jo må ha bygget en omgangskrets? Dere har venner dere inviterer i bursdag etc? Det er ikke bare dere + kusinen? For om dere ikke har valgt å bygge en landsby men bare hvilt dere på denne ene så er ikke det hennes ansvar. En relasjon vil alltid fremstå altfor viktig om man ikke velger å skaffe seg stor nok omgangskrets. Men det er ikke andre sitt ansvar. Du må skaffe deg så mange og så tette relasjoner som du trenger, ts. Jeg ser i det hele ikke ikke problemet. Du ønsker invitere dem - de kommer. Alle er glade. De ønsker ikke invitere deg. Det er greit. Anonymkode: 72511...d67 Ja da, det er helt klart mitt ansvar at omgangskretsen ikke er større. Jeg har aldri vært så god til å få masse nye venner, selv om jeg jo synes selv at jeg har gjort en innsats her vi er - foreldregrupper på skolen, frivillig innsats osv. Og selvfølgelig omgås jeg ikke folk fordi jeg synes de skylder meg noe - det skjønner nok du også, hvis du legger godviljen til. Men jeg er litt såret (og ja, litt snurt) over å ikke bli invitert i en ettårsdag jeg trodde vi var selskrevne til. Og derfor ville jeg gjerne høre andres synspunkter, for å se om det er jeg som er helt urimelig her. TS Anonymkode: 58902...bbe 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #47 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De er dine nærmeste, men du er ikke deres nærmeste, så enkelt er det. I barnebursdag inviterer man de nærmeste, og siden de har flust av nær familie er du og dine perifere og ikke på lista. Syns faktisk det er merkelig at du ikke ser det selv. Jeg kommer også når jeg blir invitert, og ofte går jeg for å være høflig. Jeg er en god gjest, tar med gave/vertinnegave, bidrar til praten, hjelper hvis dett trengs og rusher ikke ut døra så fort det er mulig. Men mange av de jeg er i selskap til har aldri vært hos meg. Hvis de mener det gjør relasjonen vår ujevn så må de gjerne slutte å invitere. Det er også høflig å si at man har hatt det hyggelig, selv om man gjør ting av plikt btw. Hvis dere ila 20 år aldi har vært hos dem sp må du ts hintet. Og man kan også tenk over hvor mye tid og penger de har lagt i dere disse årene, ikke minst i gaver til kreti og pleti. Jeg syns ikke du har noen rett til å bli sur, ingen av mine søskenbarn ble invitert i ettårsdagen her i huset. Og sp er jeg enig med andre her, hvis dere har bodd ett sted i 20+ år uten skaffe dere nettverk, så må dere nesten ts en kikke på enen oppførsel og fremtoning. Og i alle fall ikke forvente at en kusine, som jeg i tillegg antar er en god del yngre siden dine barn er voksne og hennes nyfødt, skal være ditt ett og alt i sosial omgang. Anonymkode: c64ce...118 Haha, hvordan gå fra én fjær til fem høns: "Hvis du ønsker at en kusine skal være ditt ett og alt". Neida, forventer ikke det. Men forventet faktisk å bli invitert i den første bursdagen. Anonymkode: 58902...bbe 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #48 Skrevet 3. desember 2025 Du skal selvfølgelig få lov til å føle det du føler, men du er sær ja. De har jo annen familie de kan invitere. Kusiner er veldig perifert. Anonymkode: 73e13...c9d 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #49 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så du ønsker nå at de skulle takket nei til alle selskapene du inviterte til. Da ville alt vært så mye bedre Anonymkode: 3df23...d41 Haha, snakk om å legge vrangviljen til. Anonymkode: 58902...bbe 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #50 Skrevet 3. desember 2025 Huff, du høres litt slitsom ut. Du får spørre om dere kan komme på besøk en annen dag da. Si at du har med gave til ungen. Hun har sikkert nok folk å invitere i selskap på selve bursdagen. Anonymkode: be8aa...424 2
ChillyLily Skrevet 3. desember 2025 #51 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hehe... oisann. Neida, jeg ønsker ikke støtte på at kusina mi er dum og teit - jeg er veldig glad i henne. Jeg ville bare lufte noen tanker og høre andres reaksjoner på at jeg var skuffet og litt lei meg over å ikke bli invitert. Og det har vært veldig nyttig å høre andres synspunkter; det er ikke alltid så lett å se helt klart når man er såret og sur. Anonymkode: 58902...bbe Det siste har du i alle fall rett i. Ser veldig tydelig hva du holder på med 😊 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #52 Skrevet 3. desember 2025 ChillyLily skrev (7 minutter siden): Det siste har du i alle fall rett i. Ser veldig tydelig hva du holder på med 😊 Ikke helt sikker på hva du mener, men ja, jeg er såret (og litt sur). Men jeg tar absolutt til meg tilbakemeldingene her inne og er i ferd med å innse at jeg nok har lagt for mye i relasjonen. Det er jeg litt lei meg for, men det er jo ikke noe å gjøre noe med. Jeg får fortsette å ha en hyggelig tone med henne, bare mer distansert. Og selvfølgelig "skylder" hun meg ingenting - jeg ser det. TS Anonymkode: 58902...bbe 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #53 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke de ønsker å fase ut relasjonen, det hadde i så fall overrasket meg veldig. De er veldig "på" ellers og understreker alltid hvor hyggelig vi har det sammen. Men ja, de har selvfølgelig lov til å invitere akkurat de de vil, og det kan være plasshensyn og annet som begrenser. Men jeg må innrømme at jeg er ganske sur over at de ikke synes de "skylder oss" en eneste bursdag etter å ha blitt servert i årevis. Også fordi de vet at vi ikke har noen annen familie her. Vet godt at det er barnslig. Men sur er jeg okke som 😄 Anonymkode: 58902...bbe De skylder deg ingenting. Ønsker du virkelig at din kusine skal invitere deg pga forventninger og ikke fordi hun har lyst? Hvis du er glad i noen så setter du de fri. Du vil binde hennes fast med press om at hun skylder deg. Det er ikke kjærlighet. Anonymkode: 3edca...c55
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #54 Skrevet 3. desember 2025 Forstår at det er litt slago trynet. Hadde kjøpt en liten gave og levert, sagt kos dere med feiring i det jeg dro. Anonymkode: 022ec...374 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #55 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De skylder deg ingenting. Ønsker du virkelig at din kusine skal invitere deg pga forventninger og ikke fordi hun har lyst? Hvis du er glad i noen så setter du de fri. Du vil binde hennes fast med press om at hun skylder deg. Det er ikke kjærlighet. Anonymkode: 3edca...c55 Oj, der ble det visst litt for mye Hollywood for meg. Anonymkode: 58902...bbe 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #56 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har rett i at det sikkert kan bli litt mange og at det nok er grunnen. Men er det ikke allikevel litt ... frekt? Å komme i selskap hos noen flere ganger i året i nesten 20 år med kaker, brus, middager, vin osv. og så aldri invitere tilbake når anledningen byr seg? Jeg synes ikke det går an, skal jeg være ærlig. Men jeg oppnår ingenting ved å påpeke det og kommer selvfølgelig ikke til å kommentere på det overfor barna mine. Men sur er jeg. Anonymkode: 58902...bbe Du får sende henne en regning. Eller i fremtiden skrive i invitasjonen at; "Om du kommer i mitt selskap og spiser kaker og drikker brus så skylder du meg å invitere meg tilbake. For jeg er en sånn person som holder score på dette og jeg sløser ikke bort kake, mat, brus eller vin på folk som ikke gir tilbake. Jeg gjør ingenting for å være hyggelig, men for å få noe tilbake". På den måten så vet folk å enten holde seg unna eller hva de har i vente. Ellers er det vel du som er frekk som i alle år har lurt folk på besøk under falske premisser. Er du gjerrig? Eller hva foregår egentlig? Anonymkode: 3edca...c55 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #57 Skrevet 3. desember 2025 Har kusinen din mange andre søskenbarn også, «på andre siden»? Det kan rett og slett være at hun tenker at hvis hun inviterer dere så må hun også invitere alle andre av tilsvarende relasjon, og da blir det rett og slett for mange. Anonymkode: 1014f...364 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #58 Skrevet 3. desember 2025 Jeg ville følt som deg. Når det er sagt, så hadde det ikke kostet meg én kalori og ringe min kusine og si at barna har gave og gleder seg til å gratulere tremenningen sin med dagen, så lurer på om det er dag det passer at vi stikker innom? Kanskje hun har tenkt at tremenninger ikke får noe relasjon uansett? Min sønn har 2 tremenninger som omtaler som søskenbarn. Fordi vi voksne er tanter og onkler til hverandres barn, tross for at vi er søskenbarn. Men mange anser det som for "langt ut" til å gidde å ha fokus på relasjonen. Anonymkode: da198...80e 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #59 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Si du har en liten gave og spørre når du kan komme innom med den? Plutselig blir du invitert og vartet opp utenom den store familiebursdagen. En gave med baktanke? Så "hyggelig" og manipulativt. Anonymkode: 3edca...c55 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #60 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Haha, snakk om å legge vrangviljen til. Anonymkode: 58902...bbe Ikke meg du siterer. Men du sa jo at hun var frekk som har kommet og spist kake, brus, middag og vin. At hun nå skyldte deg. Personen du siterer svarer jo kun på det og så kalles du personen vrang? Anonymkode: 3edca...c55 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå