Gå til innhold

Vi er ikke invitert...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forstår at dette oppleves leit, men samtidig er det en stor og vesentlig forskjell her, og det er at hun og mannen har sin kjernefamilie i nærheten. Det høres ut som dette familieselskapet allerede er ganske stortom alle besteforeldre, tanter og onkler og eventuelt barnets søskenbarn skal være med. 

Anonymkode: 7fb00...7fc

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg får ikke disse to til å passe? For meg virker det som at dere har ulikt oppfatning av relasjonen og hva dere legger i den.

Anonymkode: 39564...df8

Nei, ikke jeg heller - det er det som er så forvirrende! Hun har alltid virket så glad for å være sammen med oss, ofte foreslått at hun og jeg skal møtes til et glass vin o.l. og vært så hyggelig og "kul tante" overfor tenåringene. Og som sagt den som blir lengst av alle i alle selskapene. 

Anonymkode: 58902...bbe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror de tenker de er snille fordi dere slipper barnebursdag. Antagelig har bursdagene for deres barn vært plikt og ikke noe høydepunkt. 

Anonymkode: 6673a...018

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner begge sider her. Bodde i Oslo i 10 år uten noen nær familie i nærheten. Så møtte jeg mannen min som har både foreldre og søsken her. De har veldig hyggelige tradisjoner med familiefeiring på bursdager. Jeg setter veldig pris på å være en del av dette med mine barn nå, og er faktisk noe jeg har tenkt jeg hadde savnet i tilfelle skilsmisse (uten at jeg har planer om å skilles). Vi er ganske mange totalt når familien samles, så vi kan ikke invitere en nær vennefamilie som har barn på samme alder som våre. De inviterer oss men vi har rett og slett ikke plass til å invitere dem. 

Anonymkode: 63664...368

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke jeg heller - det er det som er så forvirrende! Hun har alltid virket så glad for å være sammen med oss, ofte foreslått at hun og jeg skal møtes til et glass vin o.l. og vært så hyggelig og "kul tante" overfor tenåringene. Og som sagt den som blir lengst av alle i alle selskapene. 

Jeg skjønner godt at du kjenner på dette, selv hadde jeg blitt dritlei meg. Hvis du tør, tror jeg kanskje det er best å spørre henne rett ut. Ikke på en konfronterende måte, men "nå blir jeg veldig usikker og forstår ikke, kan vi snakke om dette?".

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror de tenker de er snille fordi dere slipper barnebursdag. Antagelig har bursdagene for deres barn vært plikt og ikke noe høydepunkt. 

Anonymkode: 6673a...018

Tja, hvorfor har de blitt lengst av alle da, tro? 

TS

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner godt at du kjenner på dette, selv hadde jeg blitt dritlei meg. Hvis du tør, tror jeg kanskje det er best å spørre henne rett ut. Ikke på en konfronterende måte, men "nå blir jeg veldig usikker og forstår ikke, kan vi snakke om dette?".

Takk for forståelsen.

Du har helt rett, men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det allikevel, med mindre hun selv tar det opp/forklarer at vi ikke er bedt fordi de er så mange allerede e.l. 

Jeg tør ikke risikere at de blir sure på oss/ikke har lyst til å fortsette å ses på samme hyggelige måte. Barna mine har så lite familie her, jeg må beskytte de få relasjonene de faktisk har. Feigt, ja. Men sånn er det. 

TS

• Hjerte 4
Skrevet

Veldig kjedelig, og jeg hadde også blitt skuffet om jeg var i din situasjon! Spesielt pga den hviskesamtalen du overhørte. Da var det jo tydelig at du ikke var ment å høre. Det hadde vært mye bedre om hun snakket åpent og ærlig med deg om grunnen (hva det nå kan være)..  Hun må da regne med at du får høre om bursdagen uansett?! Men; du sier at du bare har din kusine i nærheten, men også at hun har foreldrene sine der. Har du ikke kontakt med din tante/onkel? 

Anonymkode: c36b7...5f3

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er sært og litt uhøflig av dem å ikke invitere tilbake ja.. men det er vel mange som ikke tenker sånn for tiden. Det ser man i en del av svarene du får også, «de skylder deg ingenting» osv. Men det kan jo være at de rett og slett ikke har plass til så mange gjester.

Anonymkode: 20255...e71

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig kjedelig, og jeg hadde også blitt skuffet om jeg var i din situasjon! Spesielt pga den hviskesamtalen du overhørte. Da var det jo tydelig at du ikke var ment å høre. Det hadde vært mye bedre om hun snakket åpent og ærlig med deg om grunnen (hva det nå kan være)..  Hun må da regne med at du får høre om bursdagen uansett?! Men; du sier at du bare har din kusine i nærheten, men også at hun har foreldrene sine der. Har du ikke kontakt med din tante/onkel? 

Anonymkode: c36b7...5f3

Jo, hennes far var også i bursdagen hos oss, han bor et par timers kjøring herfra. Vi ser ham aldri utenom bursdagene, han inviterer aldri selv til noe - det må være noe som ligger til den grenen av familien! Han er skilt, og ekskona har jeg ikke sett på mange år. 

TS

Skrevet

Hvis jeg hadde overhørt sånn hvisking, kunne jeg nok enten kommentert det jeg hadde hørt "kan du ikke si det en gang til, jeg fikk ikke med meg når dere tenkte å feire?" Eller bare spurt senere i selskapet om "når de tenkte å feire, for du gleder deg sånn"

Skjønner veldig godt du er lei deg for dette, TS. Det er en tøff pille å svelge når man selv legger mer i en relasjon enn det andre parten gjør. 

Anonymkode: 82e93...cdd

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ah, du er en slik som gir julegave for å få julegave. Ikke for å gi. 

Skjønner. 

De skylder deg selvsagt ingenting. I fremtiden bør du begynne å gi beskjed når du krevr noe tilbake, slik at mottaker kan velge å ikke ta i mot for å opparbeide gjeld til deg. 

Anonymkode: d2322...64b

Ah, du er en sånn som ikke ser verdien av en relasjon hvor begge parter bidrar med godhet mot hverandre og både gir og tar. 

Anonymkode: c7ed2...dca

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du har rett i at det sikkert kan bli litt mange og at det nok er grunnen. Men er det ikke allikevel litt ... frekt? Å komme i selskap hos noen flere ganger i året i nesten 20 år med kaker, brus, middager, vin osv. og så aldri invitere tilbake når anledningen byr seg? 

Jeg synes ikke det går an, skal jeg være ærlig. Men jeg oppnår ingenting ved å påpeke det og kommer selvfølgelig ikke til å kommentere på det overfor barna mine. Men sur er jeg. 

Foreslår at du enten tar dette opp med henne, helst en gang du har en pH over 6, eller så kan du slutte å invitere henne når din familie feirer. Alternativ 3 er selvsagt å fortsette å kose med misnøye på nettet. Ser du får en god del støtte for at kusina di er dum og teit, det er kanskje en god trøst?

• Liker 2
Skrevet

Dette synes jeg var temmelig dårlig gjort overfor dere, ts. 

Anonymkode: afbec...43e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for forståelsen.

Du har helt rett, men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det allikevel, med mindre hun selv tar det opp/forklarer at vi ikke er bedt fordi de er så mange allerede e.l. 

Jeg tør ikke risikere at de blir sure på oss/ikke har lyst til å fortsette å ses på samme hyggelige måte. Barna mine har så lite familie her, jeg må beskytte de få relasjonene de faktisk har. Feigt, ja. Men sånn er det. 

TS

Ikke feigt, jeg skjønner deg godt. Men, jeg hadde nok blitt så usikker på hele relasjonen at jeg nok hadde tatt litt avstand.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor i den andre enden av landet enn familien min, bortsett fra en kusine. Når mine to barn har hatt bursdag opp igjennom årene, har vi alltid invitert kusinen min og hennes mann, de eneste vi er i slekt med som bor i samme by. Jeg og barna har et veldig godt forhold til dem begge to, og jeg er takknemlig for at de alltid har kommet i bursdagene. 

For snart et år siden fikk min kusine en datter, og barna og jeg snakket om hvor hyggelig det kom til å bli å komme i bursdagene hennes i årene fremover, som en slags fortsettelse av tradisjonen hos oss, bare med motsatt fortegn. Men nå viser det seg at vi ikke er invitert.

Min kusine har foreldrene sine her i byen, og det samme har mannen hennes (pluss flere søsken), så jeg forstår jo at det kanskje blir litt mange. Men samtidig kjenner jeg at jeg rett og slett er litt... snurt. Vi har invitert dem til alt i over femten år, barnedåp, konfirmasjoner, bursdager osv, og nå som det var "min tur" til å være gjest og komme til dekket bord, blir jeg ikke invitert? Er det bare meg som er sær, eller har jeg lov til å være litt sur her?

Vi har som sagt heller ingen annen familie her, så det å gå i én hyggelig familiebursdag i året hadde faktisk betydd endel for meg, det handler ikke bare om at de skal gjøre gjengjeld. Er nok litt såret, egentlig.

Du hadde ingen familie der du bor, annet enn din kusine (og onkel og tante?)
Det ble da din familie + henne + hennes mann. 

Din kusine har to foreldre ? , to svigerforeldre ? , + flere svogere og svigerinner, da muligens også flere nieser og nevøer. 
Og kanskje et ukjent antall søskenbarn av mannen + tanter og onkler? 

Når du og din familie da er 4 +/-  så blir det kanskje litt vel mange mennesker? 

Hvis de først må prioritere hvem som skal inviteres og ikke 
så skjønner jeg hvorfor de prioriterer mannens søsken, 
barnets tanter og onkler, foran deg, mors søskenbarn. 

Skrevet

Jeg bor i den andre enden av landet enn familien min, bortsett fra en kusine. Når mine to barn har hatt bursdag opp igjennom årene, har vi alltid invitert kusinen min og hennes mann, de eneste vi er i slekt med som bor i samme by. Jeg og barna har et veldig godt forhold til dem begge to, og jeg er takknemlig for at de alltid har kommet i bursdagene. 

For snart et år siden fikk min kusine en datter, og barna og jeg snakket om hvor hyggelig det kom til å bli å komme i bursdagene hennes i årene fremover, som en slags fortsettelse av tradisjonen hos oss, bare med motsatt fortegn

De vet at de inviteres fordi verken du rller mannen din har noen andre. De har mange andre og fullt hus. Hadde dere hatt det samme ville du neppe invitert kusina di. Det vet hun, men hun har stilt opp fordi du og mannen ikke har annen familie. 

Du tenker at det er en tradisjon og at de nå skal videreføre den. Har du verbalt formidlet til henne at dette er en tradisjon og dine forventninger til henne? 

Anonymkode: b32cd...9b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg synes det er skikkelig kjipt, faktisk. Vi har så få her, og barna mine er så glade i henne og mannen, og det hadde faktisk ikke falt meg inn at vi ikke kunne bli invitert. Men jeg vil liksom ikke ta det opp heller, da vil jeg bare føle meg smålig som synes de "skylder oss" å invitere. 

Det er jo ingen som får noe mer lyst til å invitere snurte tanter som synes de har "rett til" å bli invitert, jeg skjønner jo det... hehe. Men er oppriktig lei meg for at noe jeg tenkte kunne blitt en ny, hyggelig tradisjon ikke kommer til å bli noe av. Det er nok mest fordi jeg har savnet å ha slekt rundt ungene (og meg selv) i oppveksten deres, og så blir det ekstra sårt. 

Du får ikke gjort så mye annet enn å fortsette å invitere og se om de dukker opp.

Stusser veldig på den hviskingen hos dere - herregud. Send en melding eller ring faren senere 🤷‍♀️

• Liker 4
Skrevet

Søskenbarn med barn er litt langt ute å invitere/bli invitert til i barnebursdag.

Tror ikke de mente å såre eller ekskludere, men at de har stilt i alle år for å gjøre stas på dine barn siden det ikke er mer nær familie der (og sikkert setter pris på dere 🙂), men at de ikke har tenkt seg til at dere har sterkt ønske om å stille like tett opp for deres som har mye av familie nært. 

Sånn ville ihvertfall jeg sett på saken 🙂

• Liker 2
Skrevet

Du har rett i at det sikkert kan bli litt mange og at det nok er grunnen. Men er det ikke allikevel litt ... frekt? Å komme i selskap hos noen flere ganger i året i nesten 20 år med kaker, brus, middager, vin osv. og så aldri invitere tilbake når anledningen byr seg? 

Jeg synes ikke det går an, skal jeg være ærlig. Men jeg oppnår ingenting ved å påpeke det og kommer selvfølgelig ikke til å kommentere på det overfor barna mine. Men sur er jeg. 

Så du ønsker nå at de skulle takket nei til alle selskapene du inviterte til. Da ville alt vært så mye bedre 

Anonymkode: 3df23...d41

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...