AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:29 #121 Skrevet torsdag kl. 10:29 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da bikker det strengt tatt over i vennskap. Det er for øvrig heller ikke vanlig å invitere venner av mor og far i barnets bursdag. Anonymkode: da223...bd7 Herlighet hvem. Er du til å bestemme det? Helt vanlig å invitere venner av foreldre i bursdag jo Anonymkode: 5ea61...bdb 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:44 #122 Skrevet torsdag kl. 10:44 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kan gjøre kort prosess for TS, så slipper hun. Du er smålig som ikke klarer å se at TS blir lei seg. Hun sier gang på gang at hun ber om innspill, fordi hun er sur og lei seg. Og så kommer du og vrir om på det hun sier. Dersom noen har kommet i år etter år, sittet lenge ved bordet og blitt etter selskapet for middag, da er det totalt ubalanse i å ikke invitere tilbake. At noen ikke ser det er ikke mindre enn pussig. Anonymkode: f4f97...878 Jeg er ikke den du siterer. Men jeg går i bursdager og andre selskaper ut av plikt. Jeg tenker ikke jippi. Jeg har faktisk tenkt jippi om jeg ikke har blitt invitert i noe. Det er ikke noe gøy. Men dere får det til høres ut som jeg har vært heldig og at jeg nå må invitere tilbake alle jeg har vært hos fordi jeg har kommet til dekket bord og fått mat, kake og brus. Skulle da bare mangle når jeg blir invitert. Jeg tenker at ts laget en plan i hodet sitt om hvordan ting skulle være mellom henne og kusinen. Men hun sjekket aldri oppi om kusinen var enig. Og det er jo trist for ts at kusinen ikke har hatt samme mindsett som henne oppi dette. Men å telle på kaker og brus og snakke om at kusinen skylder henne synes jeg virker smålig og rart. Anonymkode: 3edca...c55
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:52 #123 Skrevet torsdag kl. 10:52 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nei, du har rett, jeg må visst prøve å holde fast i at jeg er glad i henne og velge å tro på at hun tross alt har trivdes hos oss gjennom årene. Hun har alltid sendt meldinger i etterkant som f.eks. "Takk for oss, elsker å være sammen med dere!" o.l., så jeg må prøve å tro på det fremdeles. Merkelig hvor såret man kan bli av noe som sikkert er en filleting... Men jeg er nok litt overfølsom på dette området fordi jeg har foreldre og søsken så langt unna og savner dem, også nevøene og niesene mine. TS Anonymkode: 58902...bbe Du kan ikke flytte hjem igjen da? Jeg hadde det slik som deg, ingen familie i nærheten og det gnagde på samvittigheten ovenfor barna. Endte med at vi flyttet tilbake til familien. Har aldri angret på det. Hvor gammel er venninna di? Anonymkode: cf568...704
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:54 #124 Skrevet torsdag kl. 10:54 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke den du siterer. Men jeg går i bursdager og andre selskaper ut av plikt. Jeg tenker ikke jippi. Jeg har faktisk tenkt jippi om jeg ikke har blitt invitert i noe. Det er ikke noe gøy. Men dere får det til høres ut som jeg har vært heldig og at jeg nå må invitere tilbake alle jeg har vært hos fordi jeg har kommet til dekket bord og fått mat, kake og brus. Skulle da bare mangle når jeg blir invitert. Jeg tenker at ts laget en plan i hodet sitt om hvordan ting skulle være mellom henne og kusinen. Men hun sjekket aldri oppi om kusinen var enig. Og det er jo trist for ts at kusinen ikke har hatt samme mindsett som henne oppi dette. Men å telle på kaker og brus og snakke om at kusinen skylder henne synes jeg virker smålig og rart. Anonymkode: 3edca...c55 Dette har jeg svart på tidligere i tråden. Anonymkode: 58902...bbe
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:55 #125 Skrevet torsdag kl. 10:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ikke flytte hjem igjen da? Jeg hadde det slik som deg, ingen familie i nærheten og det gnagde på samvittigheten ovenfor barna. Endte med at vi flyttet tilbake til familien. Har aldri angret på det. Hvor gammel er venninna di? Anonymkode: cf568...704 Nei, som jeg har skrevet tidligere i tråden kan jeg ikke flytte herfra fordi barnas far er her + de har skole, venner og hele sitt liv her. TS Anonymkode: 58902...bbe
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:56 #126 Skrevet torsdag kl. 10:56 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo, det er det. Jeg kjenner absolutt null familier hvor kusiner og fettere av mor og far inkluderes i barnebursdager. I barnebursdager er det barnets nærmeste familie som inkluderes, dvs barnets besteforeldre, tanter, onkler og kusiner/fettere som ikke er voksne. Anonymkode: da223...bd7 Jeg klarer bare ikke å dy meg.. Hvor vanlig er det å vite slikt om alle familier du kjenner egentlig? Går du rundt og spør hvem dem inviterer i selskaper? Høres jo veldig oppegående ut🙄 Anonymkode: cf568...704 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:58 #127 Skrevet torsdag kl. 10:58 Det er så mange her som leser og tydeligvis tenker veldig konkret og svart/hvitt. Å forstå selve budskapet til TS, det er ikke så veldig viktig, tilsynelatende. Anonymkode: f4f97...878 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:08 #128 Skrevet torsdag kl. 11:08 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er kanskje noe annet når man savner å ha familie i nærheten, som jeg gjør. Jeg har ikke kunnet flytte nærmere familien fordi barnas far er her, og fordi de har hatt skole, venner og hele sitt liv her. Men jeg har følt meg ensom i perioder og savnet et familiefellesskap rundt barna. Vi har så å si ingen familieselskaper her, så den ene bursdagen i året hadde vært veldig hyggelig, synes jeg. Jeg angrer litt på denne tråden nå, selv om den sikkert har vært nyttig. Kjenner bare at jeg nå tviler på om min "kusine" overhodet har hatt lyst til å komme til oss i alle de årene - kanskje har det bare vært et ork for henne? Jeg som trodde vi var like glade for å kunne være familie for hverandre - at det gikk begge veier. Hvem vet. TS Anonymkode: 58902...bbe Kommer ikke familien din på besøk i en bursdag hvis du inviterer dem til å komme i en helg? Det med din kusine kan være logistikk problemer. Jeg ble fortalt en gang at jeg ikke kom til å bli invitert i en bursdag siden jubilanten da følte at han måtte invitere X, Y og Z også. Og selv om flere av oss i tråden synes selskap er mas så kjenner vi jo ikke kusinen din. Mulig hun elsker det. Selskap er jo også en måte å holde på kontakten. Anonymkode: 3edca...c55 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:12 #129 Skrevet torsdag kl. 11:12 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er så mange her som leser og tydeligvis tenker veldig konkret og svart/hvitt. Å forstå selve budskapet til TS, det er ikke så veldig viktig, tilsynelatende. Anonymkode: f4f97...878 Enig! Jeg er overrasket over hvor bokstavelig mange leser, som når de skriver at "Hun SKYLDER deg ingenting" eller "De har vel gitt gave for det du har servert" (!) som om det handler om kroner og øre og milimeterberegning av hvem som har gitt hva. Jeg trodde det var et vanlig begrep at man "skylder" noen man selv har vært hos (ikke av plikt eller for å "få igjen det man har gitt", men fordi det er vanlig, høflig og hyggelig), men det er nok et gammeldags uttrykk og ikke et folk bruker lenger. TS Anonymkode: 58902...bbe 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:16 #130 Skrevet torsdag kl. 11:16 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer ikke familien din på besøk i en bursdag hvis du inviterer dem til å komme i en helg? Det med din kusine kan være logistikk problemer. Jeg ble fortalt en gang at jeg ikke kom til å bli invitert i en bursdag siden jubilanten da følte at han måtte invitere X, Y og Z også. Og selv om flere av oss i tråden synes selskap er mas så kjenner vi jo ikke kusinen din. Mulig hun elsker det. Selskap er jo også en måte å holde på kontakten. Anonymkode: 3edca...c55 Jo da, mine foreldre og søsken kommer noen ganger også, men det kan ikke bli så ofte siden det involverer flyreise + hotell (vi har ikke plass til mer enn én gjest av gangen) og derfor er litt dyrt og kronglete. Enig at det kan være plassmangel som gjør at vi ikke er bedt, men som skrevet tidligere hadde jeg satt pris på at hun hadde sagt noe om det, ikke bare latt som ingenting. TS Anonymkode: 58902...bbe 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:21 #131 Skrevet torsdag kl. 11:21 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kommer ikke til å invitere henne til noe som helst på en god stund, verken middager, selskaper eller annet. Det er visst på tide at jeg tar et hint og lar henne være i fred. Og det er for ordens skyld ikke "andre barn som leker man trenger å sitte å se på". Mine barn er tenåringer. Vi har spist kaker og snakket og bestilt pizza og tatt et glass vin og ikke minst (det siste året) gitt hennes barn masse kos og oppmerksomhet. Anonymkode: 58902...bbe Hvis hun har kommet til deg flere ganger i året på ting som ikke er bursdager også så skulle en jo tro at hun ville det. Ellers kunne hun jo funnet på unnskyldninger. Men blir det for langt for familie å besøke dere? Hvor ofte i året ser dere nærmere familie? Anonymkode: 3edca...c55
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:22 #132 Skrevet torsdag kl. 11:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, du har rett, jeg må visst prøve å holde fast i at jeg er glad i henne og velge å tro på at hun tross alt har trivdes hos oss gjennom årene. Hun har alltid sendt meldinger i etterkant som f.eks. "Takk for oss, elsker å være sammen med dere!" o.l., så jeg må prøve å tro på det fremdeles. Merkelig hvor såret man kan bli av noe som sikkert er en filleting... Men jeg er nok litt overfølsom på dette området fordi jeg har foreldre og søsken så langt unna og savner dem, også nevøene og niesene mine. TS Anonymkode: 58902...bbe Du kan jo tenke to tanker; at hun er glad i deg og vil omgås ellers OG at akkurat barnebursdag for barnet hennes kun er for barnets nærmeste familie. Er nok så enkelt som at et sted må streken gå pga plasshensyn. Skulle du kommet, kan det hende barnets far har noen på sin side som "burde" vært der og, så har de bare satt en rettferdig grense med å kun invitere barnets nærmeste familie. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke setter pris på deg. Anonymkode: da223...bd7 2
Daria Skrevet torsdag kl. 11:24 #133 Skrevet torsdag kl. 11:24 (endret) Som singel og barnløs og 40+ har jeg brukt mye tid og penger på å stille i andres barnebursdager, dåpsselskap, bryllup og andre feiringer. Jeg trodde det jeg gjorde var å stille opp for andre i deres liv, ikke at de i sin genereøsitet ga meg noe jeg var pliktig til å gjengjelde. Det er en pussig tankegang, særlig når man er på forskjellige steder i livet. Familieselskap kan være en vanskelig balansegang, særlig når man skal forene to familier av svært forskjellig større og/eller nærhet. Da kan det være enklest og tryggest å basere seg på slektskap, uten at det trenger å si noe om relasjonen til og følelsene for de som da ikke blir invitert. Snakk med henne - hun har sannsynligvis en helt annen og mer pragmatisk tilnærming til dette og har ikke tenkt på dine forventninger og følelser her. Endret torsdag kl. 11:24 av Daria
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:28 #134 Skrevet torsdag kl. 11:28 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Enig! Jeg er overrasket over hvor bokstavelig mange leser, som når de skriver at "Hun SKYLDER deg ingenting" eller "De har vel gitt gave for det du har servert" (!) som om det handler om kroner og øre og milimeterberegning av hvem som har gitt hva. Jeg trodde det var et vanlig begrep at man "skylder" noen man selv har vært hos (ikke av plikt eller for å "få igjen det man har gitt", men fordi det er vanlig, høflig og hyggelig), men det er nok et gammeldags uttrykk og ikke et folk bruker lenger. TS Anonymkode: 58902...bbe Folk tar deg bokstavelig. Jeg tror at du mener det du skriver. Ønsker du ikke å bli tatt på ordet når du snakker? Aldri hørt at man skylder noen noe om man kommer i besøk. Det høres jo helt forferdelig ut. At man har blitt satt i takknemlighetsskyld fordi man gikk i en bursdag. Anonymkode: 3edca...c55
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:32 #135 Skrevet torsdag kl. 11:32 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk tar deg bokstavelig. Jeg tror at du mener det du skriver. Ønsker du ikke å bli tatt på ordet når du snakker? Aldri hørt at man skylder noen noe om man kommer i besøk. Det høres jo helt forferdelig ut. At man har blitt satt i takknemlighetsskyld fordi man gikk i en bursdag. Anonymkode: 3edca...c55 Som sagt, det er et gammeldags begrep fra selskapslivet og tydeligvis ikke i bruk lenger. Mine foreldre sa f.eks. "Vi skylder dem" når de inviterte noen de selv hadde vært hos. Ikke fordi det var et regnskap, men et ønske og vanlig høflighet. Og ja, jeg mener det jeg skriver, men jeg skjønner at du ikke forstår hva jeg mener. Synes jeg har forklart mye flere ganger gjennom tråden, men mange leser kanskje bare hovedinnlegget og siste side. TS Anonymkode: 58902...bbe 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:36 #136 Skrevet torsdag kl. 11:36 Daria skrev (8 minutter siden): Som singel og barnløs og 40+ har jeg brukt mye tid og penger på å stille i andres barnebursdager, dåpsselskap, bryllup og andre feiringer. Jeg trodde det jeg gjorde var å stille opp for andre i deres liv, ikke at de i sin genereøsitet ga meg noe jeg var pliktig til å gjengjelde. Det er en pussig tankegang, særlig når man er på forskjellige steder i livet. Familieselskap kan være en vanskelig balansegang, særlig når man skal forene to familier av svært forskjellig større og/eller nærhet. Da kan det være enklest og tryggest å basere seg på slektskap, uten at det trenger å si noe om relasjonen til og følelsene for de som da ikke blir invitert. Snakk med henne - hun har sannsynligvis en helt annen og mer pragmatisk tilnærming til dette og har ikke tenkt på dine forventninger og følelser her. Takk for innspill. Det er nettopp det jeg er redd for nå, at hun bare har kommet av plikt i alle år og for å gjøre meg en tjeneste, mens jeg hele tiden har trodd at hun var oppriktig glad for å komme, også fordi hun selv har så liten familie. Føler meg litt naiv og litt dum, egentlig. Det med "plikt til å gjengjelde" orker jeg nesten ikke å skulle forklare enda en gang, synes jeg har skrevet det samme så mange ganger nå. TS Anonymkode: 58902...bbe 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:40 #137 Skrevet torsdag kl. 11:40 Når mine tantebarn fikk egne barn så bare regnet jeg med at jeg og mine søsken var selvskrevne gjester fordi vi alle var så involverte i hverandres liv. Så fikk jeg vite at jeg ikke var invitert i dåpen fordi det kun var tanter og onkler av barnet som var invitert. Og så gir jo det mening. Jeg hadde bare aldri tenkt på det. Blir heller ikke invitert i barnebursdag til grandtante barna. Det er uvant, men så blir man vant. Vi ser hverandre i andre familiesammenkomster. Og jeg tror ikke at jeg betyr mindre fordi om det er sånn. Og jeg fikk ikke vite noe av dette av min niese som fikk barn. Bare fant ut av det som du gjorde. Anonymkode: 3edca...c55 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:54 #138 Skrevet torsdag kl. 11:54 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk for svar, alle sammen. Skjønner at mange leser det jeg skriver veldig bokstavelig, så jeg må visst presisere at når jeg skriver "skylder noen å invitere tilbake", så handler det ikke om penger eller at jeg holder regnskap på hva jeg serverer. Det er bare en gammeldags greie jeg ble oppdratt med, at man "gjør gjengjeld" når man har blitt invitert til noen. For å være hyggelig, og høflig, ikke for å holde regnskap. Min kusine er enebarn av to enebarn, så hun har heller ikke stor familie. Jeg er glad i henne og håper og tror hun også er glad i meg og barna, og jeg velger å tro at hun har satt pris på å bli invitert opp igjennom årene, også fordi hun heller ikke har noen stor familie (det har mannen hennes derimot). Hun står helt fritt til å invitere de hun har lyst til, og det er tydeligvis ikke oss, om det nå dreier seg om plasshensyn eller annet. Det er jeg skuffet og lei meg for, og dermed kom jeg nok til å fremstå som endel mer smålig og muggen i denne tråden enn jeg egentlig er. Men takker for input, det er alltid nyttig å se andres syn på noe. TS Anonymkode: 58902...bbe Hvordan kan hun være barn av 2 enebarn når hun er kusinen din? Da må en av foreldrene hennes være en av dine foreldre sitt søsken. Bare surr Anonymkode: fea6f...69c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:54 #139 Skrevet torsdag kl. 11:54 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dine følelser er dine følelser, og ingen kan si at de er feil - du har alltid rett til å føle hva enn du føler på. Samtidig er ikke det ensbetydende med at de har gjort noe galt, fordi du føler deg såret - to sannheter kan eksistere på samme tid. Du har rett til å føle deg skuffet og trist, og de har rett til å invitere dem de ønsker i bursdagen. I de fleste tilfeller, vet vi heller ikke alle detaljer bak andres valg - kanskje har de ønsket å fase ut relasjonen en stund? Eller kanskje er de overveldet for tiden, og kun ønsker nær familie der? Man kan spekulere i det uendelige, uten å vite. Jeg synes vi burde gå utifra at vedkommende har gode grunner til å velge som de gjør, uten å tilegne dem vonde hensikter av den grunn. Men, jeg kan legge til, at nå er ikke jeg av typen som tenker at invitasjoner og slikt må gjøres i gjengjeld etc - noen elsker å invitere, mens andre misliker det. Men, da er det selvsagt også helt i orden å velge å ikke invitere noen, uansett hva årsaken er - i mine øyne. Jeg ønsker at folk skal gjøre som de selv helst ønsker, spesielt dem jeg er glad i. Anonymkode: 6c3b1...d4a Bla bla blablabla... Anonymkode: 1a4b8...ad2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:58 #140 Skrevet torsdag kl. 11:58 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men hvis din kusine har sine foreldre i byen, er ikke de da din onkel og tante? Sånn siden du skriver at hun er din eneste slektning på denne siden av landet...? 😅 Anonymkode: 4759c...ab5 Hun skrev kusinen var enebarn av to enebarn, så bare merkelig hele greia Anonymkode: fea6f...69c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå