Gå til innhold

Lovebombing i voksen alder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke historier har dere? Følte dette kunne skje hyppig i 20-årene, de jeg vet av fra den tiden forble stortsett enslige med diverse issues eller stor interesse for festing videre i livet. 

Nå har det skjedd fra en på 50. Altså det er overdrevne kompliment og planer, og vi kjenner ikke en gang hverandre. Det jeg vet er at han har hatt få/ingen forhold på veldig mange år, så jeg er jo helt klart ikke "den han har venta på" 😅

Hva tenker dere er årsaken til dette "fenomenet" blant menn, og kvinner for den del? Er det noe dere noen gang har bitt på, og hvordan endte det?

Anonymkode: daa66...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er overrasket over at det finnes umodne og manipulerende menn i alle aldre?

Anonymkode: a286b...cc6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er overrasket over at det finnes umodne og manipulerende menn i alle aldre?

Nei. Jeg er nysgjerrig på "fenomenet" 😉

Skrevet

1 av 3 er i et psykisk voldelig forhold. Samfunnet har et stort problem med vold i nære relasjoner. 

Det er ikke et fenomen, men ganske vanlig. 

• Liker 5
Skrevet

Hallo, kanskje han er forelsket i deg ! Herregud, ikke hør på disse bitre trollene her på KG. Kanskje du endelig er den han er lett etter. Det er ikke lett å golde seg til «spillet» deee damer driver med. Jeg ble også sånn da jeg traff kjæresten min 🥰

Anonymkode: 75f45...4f4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

*å holde seg til «spillet» - autocorrect 

Anonymkode: 75f45...4f4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke historier har dere? Følte dette kunne skje hyppig i 20-årene, de jeg vet av fra den tiden forble stortsett enslige med diverse issues eller stor interesse for festing videre i livet. 

Nå har det skjedd fra en på 50. Altså det er overdrevne kompliment og planer, og vi kjenner ikke en gang hverandre. Det jeg vet er at han har hatt få/ingen forhold på veldig mange år, så jeg er jo helt klart ikke "den han har venta på" 😅

Hva tenker dere er årsaken til dette "fenomenet" blant menn, og kvinner for den del? Er det noe dere noen gang har bitt på, og hvordan endte det?

Årsaken bak dette fenomenet tror jeg er at han vil sikre seg tilgang på sex. Hvis han klarer og få en dame hekta eller avhengig, så har han sikret seg lettere muligheten for sex. 

Årsaken bak adferden kan være et lavt selvbilde, at han er emosjonelt frakoblet eller emosjonelt utilgjengelig. 

Mest sannsynlig så vil det ikke vare med mindre hun er veldig uerfaren og naiv.

Dette er litt av grunnen til at jeg har betenkeligheter imot stor aldersforskjell, der mannen er vesentlig eldre enn dama, og motsatt. Sjansen for at dette fenomenet forekommer med økt aldersforskjell er betraktelig høyere. 

Er hun moden, reflektert, veldig bevisst på seg selv, trygg på seg selv og har et godt selvbilde, så vil hun mest sannsynlig ikke være mottakelig for slik adferd. 

Kunnskap og bevisstgjøring er viktig. 

Så vil jeg bare gjøre oppmerksom på at det finnes damer som også gjør dette. Her tror jeg det er store mørketall. 

Endret av Strigiformes
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del spiller det egentlig ingen rolle hva som ligger bak denne oppførselen, erfaringsmessig er det aldri en helt sunn psyke bak. Om han er "forelsket " (før vi har møttes engang?), manipulerende, har dårlig sosiale antenner, vil sikre seg sex etc., jeg har til gode å finne ut at fyren er helt normal og en man bør date (det hendte da jeg var yngre at jeg ville gi fyren en sjanse selv om jeg var skeptisk). Jeg sitter ikke på fasit, men jeg har vært lenge i datinglivet. At man kan møtes og falle pladask IRL kan være, jeg har jo hørt par som følte det slik, men da trenger man jo ikke lovebombe, begge føler det bare.

Anonymkode: 9fffd...948

• Nyttig 6
Skrevet

-de har gått varsomt fram før, og da fikk de ikke pult.

-nå prøver de full gass for å teste om de da får pult.

- narsissist som vil erobre og styrke sitt ego.

-desp mann som bare vil få pult.

Anonymkode: a318f...9f8

• Liker 1
Skrevet

Lovebombing har ingen alder...

Har opplevd det fra flere "voksne" menn, fra jeg selv var fra 16 år til sent i 30-årene.

Felles for dem at de er sterkt tilknytningsskada, og IKKE har jobbet med det. Som regel lovebomber de for å regulere sin egen angst for nærhet, men de takler jo ikke nærhet, så da blir det ofte en push-pull dynamikk.

Min egen rolle i det var at jeg var dårlig på grensesetting. Ble ikke lovebombet etter at jeg begynte å sette grenser for hvor fort ting gikk, og har holdt det sånn siden.

Anonymkode: 4af34...495

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det brukes jo av mange, fordi det funker på mange. Mennesker som ikke enda har lært seg å validere seg selv, som baserer sin egenverdi utifra ekstern validering og bekreftelse, de ønsker å tro på love bombingen. Da fungerer det. 

Så selvsagt skjer det i alle aldre, fordi lav selvfølelse og lav selvrespekt finnes i alle aldre. 

Anonymkode: bec99...de7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ei venninne i 50 årene som er i et helvete nå pga dette. Hun falt dessverre for en mann som lovet alt mulig, fra stort, fint hus til fancy ferier. Hun flyttet sammen med han alt for tidlig og han endret seg så fort de hadde overtatt huset de eier nå. Han er rett og slett slem mot henne og barna hennes. Hvorfor han er sånn? Vet ikke. Han skjuler visst nok ikke hvor kjip han er når de har besøk engang. Skikkelig idiot.

Anonymkode: dfe79...004

Skrevet

Jeg syns det er så trist at alt er blitt så Enten/Eller, jeg.

Og det er jo blitt så enten/eller - at hvis du virkelig forelsker deg i et menneske, så tør du jo ikke å vise det, eller si det, eller uttrykke det, eller være impulsiv når det gjelder flørting og nyting av boblende følelser i kroppen, eller sex eller noe som helst. For enten opplever motparten som som "lovebombing", eller så må du tenke sjøl at det antageligvis er "lovebombing" . Og så, når du holder alt av følelser tilbake og ikke tør vise en dritt av skrekk for å være en, eller bli utsatt for en.. ja, hvordan i all verden skal man kunne uttrykke glede og forelskelse til et menneske man har lyst til å dele tia si med??  Jeg er snart 60, og jeg er blitt "bomba ned" hvis det er et uttrykk det er lov å bruke. Plutselig ble det lunka, og min første tanke var ikke; "åj, hva er skjedd. Har h*n fått panikk? Går det bra med h*n?" Neida - min første tanke var at h*n var en j***** idiot av en dust som prøvde å manipulere meg til det ene og det andre. Men fakta er - at det vet jeg lite om før jeg har fått snakka med vedkommende ansikt til ansikt. Og hvis jeg dukker opp rasende, eller sender masse slemme meldinger om at han er en gjøk og you name it, så kommer ikke den kommunikasjonen til å gå særlig bra.  Alle mennesker er ikke drittsekker, det kan jeg ikke slutte å tro på.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Menn vet mange kvinner har et umettelig behov for å føle seg bekreftet, speilet, elsket og begært, og regner med at en strøm av kjærlighetserklæringer og komplimenter kan åpne lukkede dører. Kvinner med en viss kritisk/realistisk sans gjennomskuer dette (særlig hvis det går over alle støvleskafter), men forbausende mange lar seg blende av alle godordene. Det er derfor det er såpass utbredt.

Anonymkode: 4e1d4...a83

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk også fullstendig på lovebombing fra en 48-åring. Når jeg ser tilbake på det blir jeg så uendelig flau over meg selv. 

Anonymkode: e9ab3...af6

• Liker 1
Skrevet

Snart vært sammen med kjæresten min i 3 år og kjent hverandre nesten hele livet. Jeg har aldri før "love bombet" noen så mye som jeg gjør med han nå, først etter så lang tid. Fordi jeg bobler over av forelskelse og kjærlighet og takknemlighet. Men det er ikke i den ekle manipulerende måten for å få han på kroken.

Anonymkode: 00a21...972

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snart vært sammen med kjæresten min i 3 år og kjent hverandre nesten hele livet. Jeg har aldri før "love bombet" noen så mye som jeg gjør med han nå, først etter så lang tid. Fordi jeg bobler over av forelskelse og kjærlighet og takknemlighet. Men det er ikke i den ekle manipulerende måten for å få han på kroken.

Anonymkode: 00a21...972

Definisjonen på love bombing er at det er en manipulerende taktikk for å få noen på kroken. Det du driver med er ikke love bombing. 

Skrevet

Dere har misforstått begrepet lovebombing. 

Lovebombing er manipulative metoder med vonde hensikter bak. 

Ikke tro at det er overdrevent flørting, komplimenter eller påskruddhet med gode hensikter bak. 

Jeg forstår at når ting er overdrevent så virker det mye, men lovebombing er det IKKE. For at noe skal være lovebombing så må hensiktene bak være dårlige.

Anonymkode: 29e68...46a

• Nyttig 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Dette er lovebombing:

Akkurat nå er det ei på snart 50 som går gjennom dette med en i begynnelsen av 40 årene. Noe som andre kan tenke over, stille spørsmål ved eller være skeptisk/ ekstra observant på, er avstand. Løgn er en del av personligheten hans. En egen lille verden, ett narrativ. Jo lenger unna en kjæreste er, jo mindre sjans er det for at løgner kan rakne fordi noen avslører noe. Familien er med på og opprettholde narrativet, eller så blir man holdt unna. Slike personer har også få ekte venner. De kan ha mange de snakker med, som regel svarer de for å være hyggelige. Mange av "vennene" har også status eller kjente/ kjendiser.

Dette er en som har bedrevet med psykisk, seksuell og økonomisk vold over flere år mot eks, mot stebarn og rundt eget barn. Psykisk mot og rundt barn. Man ser dette meget klart når man har "kommet seg ut" av ett slikt forhold. Han var i ett nytt forhold bak eksen sin rygg, når hun måtte ha hjelp av krisesenter for å avslutte. Det samme mønsteret gjentar seg, og ganske synlig i sosiale medier for de som ikke er blokkert/ valgt bort. 

https://stralende-tanker.com/inspirasjon/7-tegn-pa-at-det-er-kjaerlighetsbombing-og-ikke-ekte-kjaerlighet/?fbclid=IwY2xjawOy-1pleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR5uPSDYdLnmqdxpn6qJGmojJKX7XENfLcuRN7xiavOXbOFIfVSVBTryLIg0vw_aem_JyTIEvTPjX0tK559AIOowQ

Anonymkode: 15919...723

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...