AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:27 #61 Skrevet torsdag kl. 21:27 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mat som er UltraProssesert. Typisk Toro, grandis, ferdigretter osv. Anonymkode: 9e0d3...b7e ok jeg ser ikke på toro som så ille jeg da Anonymkode: f9e0f...736
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl. 23:04 #62 Skrevet torsdag kl. 23:04 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kjøper Torgersen, men Gilde har, Br Ringstad.. Jeg sjekket i Trygg Mat-appen nå, og det er faktisk overraskende mange karbonader som er renvare. Anonymkode: 0d959...adb Kjekt å vite da kan jeg kjøpe sunnere på camping
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 00:49 #63 Skrevet fredag kl. 00:49 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ok jeg ser ikke på toro som så ille jeg da Anonymkode: f9e0f...736 En gang i ny og ne er ikke noe problem, men forskningen er ganske klar. Men for all del, tro hva du vil. Din kropp og din helse- får gjøre som du vil. Er jo utrolig bra at folk ønsker lage mat fra bunnen som hovedregel, også kan UP være nødløsning innimellom ☺️ Anonymkode: 9e0d3...b7e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:54 #64 Skrevet fredag kl. 08:54 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En gang i ny og ne er ikke noe problem, men forskningen er ganske klar. Men for all del, tro hva du vil. Din kropp og din helse- får gjøre som du vil. Er jo utrolig bra at folk ønsker lage mat fra bunnen som hovedregel, også kan UP være nødløsning innimellom ☺️ Anonymkode: 9e0d3...b7e Jeg spiser ikke toro hver dag Anonymkode: f9e0f...736
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:58 #65 Skrevet fredag kl. 08:58 AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 23.31): Kom med dine tips til en hektisk hverdag eller dager med lite overskudd, raskeste retter som er renvare/lite prosessert. Anonymkode: dec19...473 Omelett med grønnsaker i. Egg + grønnsaker i biter, litt salt og pepper. Genial mat, utrolig kjapt, næringsrikt og rene råvarer. Og mettende. Vi tyr nesten alltid til egg på de travle dagene. Noen ganger med litt røkelaks eller røkt ørret til. Men ellers er det mer enn nok mat i en god omelett faktisk. Anonymkode: fa183...b31
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:59 #66 Skrevet fredag kl. 08:59 AnonymBruker skrev (11 timer siden): ok jeg ser ikke på toro som så ille jeg da Anonymkode: f9e0f...736 Ikke all Toro er så ille (men noe er veldig ille). Risgrøt, riktignok Fjordland, er f.eks renvare. Det er bare å sjekke ingrediensene. 🙂 Anonymkode: 0d959...adb
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:33 #67 Skrevet fredag kl. 09:33 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ikke all Toro er så ille (men noe er veldig ille). Risgrøt, riktignok Fjordland, er f.eks renvare. Det er bare å sjekke ingrediensene. 🙂 Anonymkode: 0d959...adb Jeg bruker det ikke så ofte så da går det helt fint, jeg bruker det bare på middager som jeg ikke kan lage fra bunn som indisk og biff stroganoff Anonymkode: f9e0f...736
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl. 18:32 #68 Skrevet fredag kl. 18:32 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg bruker det ikke så ofte så da går det helt fint, jeg bruker det bare på middager som jeg ikke kan lage fra bunn som indisk og biff stroganoff Anonymkode: f9e0f...736 Biff stroganoff er relativt enkelt å lage fra bunn 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:08 #69 Skrevet fredag kl. 21:08 Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Biff stroganoff er relativt enkelt å lage fra bunn Kanskje for dem som kan det men det tar nok også mye lenger tid. Det er ikke farlig med up mat det som er farlig er det overdreven hysteriet med kosthold Anonymkode: f9e0f...736
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:20 #70 Skrevet fredag kl. 21:20 Kommer litt an på hvor mange man er da. Men kutte opp ønskede grønnsaker ha det i sølvfolie, fiskebiter på toppen. Litt soyasaus på toppen å deretter inn i steikeovn Anonymkode: dd104...5a3
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 00:52 #71 Skrevet lørdag kl. 00:52 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kanskje for dem som kan det men det tar nok også mye lenger tid. Det er ikke farlig med up mat det som er farlig er det overdreven hysteriet med kosthold Anonymkode: f9e0f...736 https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/biff-stroganoff/ Det er en rett selv de minste her klarer lage. Men enig i at UP ikke er farlig så lenge det ikke er daglig
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:30 #72 Skrevet lørdag kl. 09:30 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kanskje for dem som kan det men det tar nok også mye lenger tid. Det er ikke farlig med up mat det som er farlig er det overdreven hysteriet med kosthold Anonymkode: f9e0f...736 Det er helt vilt at helseskadelig UP-mat er så normalisert at det blir sett på som hysteri (og farlig, faktisk..) å velge å spise renvare. Anonymkode: 0d959...adb 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:32 #73 Skrevet lørdag kl. 09:32 AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 23.41): Tysk knøpfle (pasta laget av å røre sammen mel, egg, litt salt og litt kullsyrevann. Servert med erter, andre grønnsaker vi måtte ha tilgjengelig og revet ost. Tar ti minutter. Anonymkode: f1e13...1da 10 minutter? Høres litt lenger ut. Anonymkode: 7b398...e3c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:37 #74 Skrevet lørdag kl. 09:37 Fru Uperfekt skrev (8 timer siden): https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/biff-stroganoff/ Det er en rett selv de minste her klarer lage. Men enig i at UP ikke er farlig så lenge det ikke er daglig De fleste spiser jo UP daglig. Butikkbrød og det meste av pålegg er UP. Det meste saft, sukkerfrie drikker, yoghurter, osv er UP. I tillegg kommer snacks, godteri og brus = UP. Sier ikke at alt over er UP, for det finnes unntak, men da må man vite hva man kikker etter og være bevisst på hva man kjøper. Anonymkode: 0d959...adb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:23 #75 Skrevet lørdag kl. 15:23 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De fleste spiser jo UP daglig. Butikkbrød og det meste av pålegg er UP. Det meste saft, sukkerfrie drikker, yoghurter, osv er UP. I tillegg kommer snacks, godteri og brus = UP. Sier ikke at alt over er UP, for det finnes unntak, men da må man vite hva man kikker etter og være bevisst på hva man kjøper. Anonymkode: 0d959...adb Ingenting av dette har inngått i mitt daglige kosthold på mange år, lenge før noen snakket om ultraprosessert mat. Dvs jeg bruker noe pålegg som er ultraprosessert, feks kaviar. Ellers går det i ost, tomat, agurk, eple, honning, syltetøy fra Bondens marked, kokt egg, hjemmelagde fiskekaker og salami fra Ask som pålegg (som ikke er UP). Brød baker jeg selv, og saft, sukkerfri drikke, yoghurt med smak, godteri, snacks og brus spiser jeg ikke. De fleste av disse produktene bør jo ikke unngå i et hverdagskosthold uansett, og slett ikke daglig - heller ikke ut fra tradisjonelle kostholdsråd. Håper virkelig ikke det er vanlig i kostholdet til folk flest. Anonymkode: 1a589...9f5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:26 #76 Skrevet lørdag kl. 15:26 Steker noe reinkjøtt, potet og eventuelt løk, paprika, og neo grønnsaker til. Eller lage Bidos i forkant, gjerne dagen før, og bare varme opp. Anonymkode: 3e38d...816 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:34 #77 Skrevet lørdag kl. 15:34 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kommer litt an på hvor mange man er da. Men kutte opp ønskede grønnsaker ha det i sølvfolie, fiskebiter på toppen. Litt soyasaus på toppen å deretter inn i steikeovn Anonymkode: dd104...5a3 Man skal ikke lage mat i folie... Anonymkode: 2a9ec...c4f 2
TomKrus Skrevet lørdag kl. 15:38 #78 Skrevet lørdag kl. 15:38 AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 23.31): Kom med dine tips til en hektisk hverdag eller dager med lite overskudd, raskeste retter som er renvare/lite prosessert. Anonymkode: dec19...473 Pasta cabonara
TomKrus Skrevet lørdag kl. 15:44 #79 Skrevet lørdag kl. 15:44 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er helt vilt at helseskadelig UP-mat er så normalisert at det blir sett på som hysteri (og farlig, faktisk..) å velge å spise renvare. Anonymkode: 0d959...adb Nei det er helt vilt at så mange får så ekstrem fobi mot UP mat av og til. Skal alle bare spise ferske matvarer så er det ikke nok mat på denne jorden lenger til alle. "Renvare" Må le meg skakk av det ! Det finnes ikke. Ikke fisk, ikke kjøtt, ikke kylling eller grønnsaker. Ingenting. Det meste har stoffer i seg som kan være skadelige i store mengder, blant annet sprøyte stoffer i grønsak produksjonen og masse mikroplast blandet i alt dette. Det utrolige er at vi blir gamle i snitt de aller fleste, levealderen holder seg oppe og øker sakte. Selvfølgelig på grunn av mange andre faktorer en maten. Mosjon og moderne medisin blant annet. Gjennomsnitt levealder på et menneske i Norge er i dag godt over 80 år for menn og litt mer for kvinner. Gå 200 år tilbake i tid ! Da hadde man null UP mat, og da rundet man knapt 50 år. Ergo er UP mat sunt
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:49 #80 Skrevet lørdag kl. 15:49 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ingenting av dette har inngått i mitt daglige kosthold på mange år, lenge før noen snakket om ultraprosessert mat. Dvs jeg bruker noe pålegg som er ultraprosessert, feks kaviar. Ellers går det i ost, tomat, agurk, eple, honning, syltetøy fra Bondens marked, kokt egg, hjemmelagde fiskekaker og salami fra Ask som pålegg (som ikke er UP). Brød baker jeg selv, og saft, sukkerfri drikke, yoghurt med smak, godteri, snacks og brus spiser jeg ikke. De fleste av disse produktene bør jo ikke unngå i et hverdagskosthold uansett, og slett ikke daglig - heller ikke ut fra tradisjonelle kostholdsråd. Håper virkelig ikke det er vanlig i kostholdet til folk flest. Anonymkode: 1a589...9f5 Da er du jo bevisst på det. Vi er også bevisst på det, men er man ikke det, så får man i seg mye UP. På jobb kjøper de inn brød og pålegg til felles lunsj. Da jeg startet der kjøpte de KUN lettprodukter, soft flora, fun light, kjøpebrød osv. Nå kjøper de i alle fall aldri lettprodukter og ekte smør 😅 Jeg kan ha påvirket litt Anonymkode: 0d959...adb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå