Gå til innhold

Hvor mye kjøttdeig til taco?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal lage taco til 6 veldig sultne voksne. Hvor mye kjøttdeig trenger jeg?? Chatgpt sier 1.2 kg er nok. Stemmer det? Høres litt lite ut!

Jeg skal bruke kylling kjøttdeig som skal tines

Anonymkode: e2b74...118

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 voksne og en ungdom. Vi bruker 1/3 kg (deler en kilosstrut i tre like deler, så vi har til tre ganger). Det er mer enn nok til oss.

1,2 kg til 6 stk er nesten dobbelt så mye, så vil tro det er nok.

Anonymkode: 89137...1a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen lesser jo på med kjøttdeig så her er det ikke noe fasitsvar. Jeg ville tatt litt ekstra. Gjør ikke noe om man har rester noen dager.

Anonymkode: e8443...fef

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det hørtes veldig mye ut 

Når jeg lager Taco så er det kun 200 g til to personer. Man skal jo ha en del grønnsaker også ikke kun kjøtt 

Anonymkode: 9512d...3dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

200 per pers og litt ekstra regner jeg.

Anonymkode: 5965a...1cc

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier og å gå for rundt 200 gram per person, men er dere 5 menn og 1 kvinne så kan det være lurt med mer.

Ellers så er det og lurt å vite at de du får besøk spiser kyllingkjøtteig for det er det ikke alle som gjør. :) 

Anonymkode: 00c89...1c1

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Vi bruker typisk 800 g til familien på 5 pers. Men er både noen som bruker mye kjøttdeig og andre som bruker lite.

Når du skriver at de er veldig sultne, er det ikke noe poeng å steke for lite. Gjør vel ikke noe å steke for mye og bruke selv dagene etter. Jeg hadde nok vært bekymret på om 1,2 kg blir akkurat nok/snaut, og heller tatt 1,6 kg hvis du har 400 g pakker. Får sikkert rester, men veldig sultne gjester bør kunne forsyne seg rikelig synes jeg.

Endret av Sniff76
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to, en mann og en kvinne, og spiser opp 400g. Så vi er akkurat på det du beregner. Spørs jo hvor mye kjøtt man lesser på, rett og slett. Jeg synes ikke jeg smaker kjøttet overhodet ved de mengdene enkelte over her skisserer, mens de sikkert hadde tenkt at de ikke smakte noe annet enn kjøtt med mine mengder. 

Tenker det er greit å ta litt høyde, i hvert fall. For meg hadde det vært ganske kjipt om det var tomt for kjøtt før siste tortilla, selv om jeg for all del hadde glemt det hele maks ti minutter etter middag. 

Det jeg spiser er sikkert ikke «ekte taco» (ikke at meksikanerne er beskjedne med kjøttet), men det er vel norsk stil dere legger opp til her også. Tenker 1200g nok bør holde, men ikke mindre. Skader ikke å legge på litt. 

Anonymkode: a14a7...23d

• Liker 5
Skrevet

Vi bruker 100 gram per pers. når vi er bare oss i familien. Men ser i tråden her at vi er småspiste! Det holder akkurat, det blir ikke rester da. Til gjester hadde jeg beregnet mer, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Heller mer salat enn masse kjøtt 

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (Akkurat nå):

Vi bruker 100 gram per pers. når vi er bare oss i familien. Men ser i tråden her at vi er småspiste! Det holder akkurat, det blir ikke rester da. Til gjester hadde jeg beregnet mer, ja.

Vi har også 100g per pers mer enn det har man ikke godt av 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minst 200 gram fordi kjøtt er sunt, næringsrikt og godt

Anonymkode: 89926...90c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Stek heller for mye ne for lite. Resten kan jo brukes dagen etterpå. Jeg steker alltid ekstra så jeg kan lage en wrap til Lunsj. Bruker som regel 800 g til familie på 5 

Anonymkode: f88c5...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvor mye tilbehør alle spiser.

Vi er to voksne, en 18-årig gutt og 15-årig jente og vi klarer aldri å spise opp 400 g kjøttdeig, blir alltid rester til dagen etter. Vi bruker mye pico de gallo, agurk, guacamole, saus, mais og så ost. 

Anonymkode: 9af28...1f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal lage taco til 6 veldig sultne voksne. Hvor mye kjøttdeig trenger jeg?? Chatgpt sier 1.2 kg er nok. Stemmer det? Høres litt lite ut!

Jeg skal bruke kylling kjøttdeig som skal tines

Vær så snill å sjekk om dine gjester faktisk spiser kyllingdeig 

Anonymkode: b3206...b36

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De spiser kylling til vanlig da. Så da tror jeg de vil like kylling kjøttdeig også?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De spiser kylling til vanlig da. Så da tror jeg de vil like kylling kjøttdeig også?

Det skal du ikke regne med. Jeg er veldig glad i kylling, men klarer ikke kyllingkjøttdeig. Det er noe med konsistensen. 

Anonymkode: adac4...8c8

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg lager taco til meg selv pleier jeg å dele karbonadedeig pakka i 3 biter, også bruke en av de og ta vare på resten til en annen dag. Så det blir vel litt over 130 gram kjøtt (med mindre fett enn kjøttdeig).

Anonymkode: 6b027...370

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ellers så er det og lurt å vite at de du får besøk spiser kyllingkjøtteig for det er det ikke alle som gjør. :) 

Anonymkode: 00c89...1c1

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jøss. Dette har jeg aldri hørt om, eller tenkt over at ville vært et problem for voksne. Jeg pleier å opplyse gjester om hva jeg tenker å servere om de kommer på besøk da.

Anonymkode: 58c83...91b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jøss. Dette har jeg aldri hørt om, eller tenkt over at ville vært et problem for voksne. Jeg pleier å opplyse gjester om hva jeg tenker å servere om de kommer på besøk da.

Anonymkode: 58c83...91b

Men hvis hvis man sier taco med kylling, antar man strimlet kylling. Fint å opplyse at det er kyllingkjøttdeig. 

Jeg er også av typen som spiser kylling, men sliter litt med kyllingkjøttdeig - både teksturen og tanken på hva som er oppi... Men altså, jeg hadde spist det på besøk uten å si noe, men jeg hadde ikke kost meg 😅🙈

Anonymkode: 423ba...582

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...