AnonymBruker Skrevet 3. desember #41 Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan er katt lettere å ha enn hund? Anonymkode: ec05c...e30 Først og fremst dette med tidsbruk og tilstedeværelse. Vi er en travel familie, som også reiser mye. Kattene bryr seg ikke så mye fra eller til. Det er også derfor vi har to - de har selskap i hverandre. Vi kan fint være 14 timer ute av huset en dag - det kan du ikke med hund. Vi kan også reise på ferie en uke og la de være hjemme med kun ett besøk om dagen - det kan du ikke med hund. Og før jeg blir skutt; alt dette er innenfor anbefalingene. Og det er harmoniske og lykkelige katter. De får også mye kos og oppmerksomhet - har en på hver side her jeg sitter med morgenkaffen, før hjemmekontordagen starter. Anonymkode: c6c48...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember #42 Skrevet 3. desember Det virker ikke som at det å ha katt er spesielt krevende. Flere av mine naboer har katt, og samtlige katter gjør fra seg i mine bed, bruker min dørmatte som klorematte, og er ute hele natta og slåss. Så noe særlig ansvar ser det ikke ut til at kattehold fører med seg. Anonymkode: aca51...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember #43 Skrevet 3. desember Jada, litt pes er det. Men ikke verre enn du gjør det til selv, og hvis du har noen unger, så er det mye kos, selskap, psykolog og bestevenn i en katt. Så det er verd det. Når de ungene flytter ut, så er katten så voksen at du ikke merker noe. Det er styr de første årene. Bare husk at du velger en katt som har vært så lenge som den skal hos kattemor, og en som ser ut til å være sosial. Anonymkode: 2789f...9fc
AnonymBruker Skrevet 3. desember #44 Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Haha.. Ser kattungeperioden ble glemt da jeg skrev mitt innlegg om harmoni og idyll. Jeg måtte fjerne alle gardiner, alle ledninger, ingenting kunne stå på benk/bord - for alt måtte dyttes ned. En dag kom jeg ut til at lyset over spisestua var revet ned, neste hadde hun lært seg å åpne søppelskapet. Men sjarmerende tid, da.. Anonymkode: c6c48...7ff Jeg knøyt opp gardinene en periode 😅 gjemte alt av ledninger jeg kunne. Hun var oppi monsteraen min 😅 satt på bort i nesten et år før jeg tok den frem igjen 🤭 og bildet taler vel for seg 🤣 7 åring kom løpende opp en morgen og sa Selma var i juletreet 😅 Anonymkode: 99bb9...d06 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember #45 Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er opptil flere husstandsmedlemmer som maser om katt. Innrømmer lett at tanken begeistrer ikke og tenker at kattebeistet klatrer og klorer over alt, gjør fra seg inne og er generelt ustyrlig. Hva sier dere med katte erfaring, er det mye pes med katt i hus? Anonymkode: af17d...0bc Kattehatere bør ikke ha katt. Men å ha katt er ganske chill og koselig. Bare husk å tilrettelegge så pus ikke klorer opp sofaen og er renslig. Anonymkode: 85ed3...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember #46 Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): Katten min er et høyt elsket individ, og siden hen ikke har samtykket til å bli skrytt av på Kvinneguiden, tenker jeg det er best å ta hensyn til hens anonymitet. Anonymkode: c7276...4a3 «Den». Anonymkode: 85ed3...0b4
AnonymBruker Skrevet 3. desember #47 Skrevet 3. desember Katten vår er stor, fluffy, kosete og nydelig, og tar mye plass i familien med sin store personlighet. Men med katteluke som han styrer selv med chip'en sin, er det stort sett bare kos og ikke noe arbeid med ham. Anonymkode: 6823f...aed 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember #48 Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå får jeg sikkert mye kjeft fra Dyrebeskyttelsens venner o.l., men anbefaler sterkt en rasekatt. Da vet du i større grad hva du får, når du tross alt skal ha den i mange år. Jeg har hatt katt stort sett hele livet, og et par av de har rett og slett ikke vært helt gode. Derfor var det viktig for oss å ha en rolig katt vi kunne være trygg på da vi for noen år siden skulle få katt igjen. Det er faktisk bare en glede med han. Praktisk talt ingen jobb, og barna elsker han. Han er snill, rolig og svært tillitsfull. Vil leke en sjelden gang, men da foretrekker han å spille hockey med et hårstrikk fremfor å klore og bite. Han forstår at barna er barn, er forsiktig med dem, og legger seg på rommene deres når de legger seg (han bytter litt på). Han tåler også at barna støyer og leker, hender til og med han oppsøker dem for å bare legge seg til å sove midt i leken deres. Han lar også alle som ser han langs veien klappe han, og hvis det er vi selv som går langs veien, blir han med og «går tur». Helt super katt. Anonymkode: 8cc83...ba5 Nei rasekatt er ingen garanti for det du beskriver. jeg har både egen erfaring i form av at jeg har katter hele livet og erfaring fra å jobbe med omplassering. kattene jeg har hatt selv er ikke rasekatter, men jeg har vært borti en del rasekatter via jobb. Og en del huskattene jeg selv har hatt og som jeg har jobbet med er sånn som du beskriver og en del av rasekattene har ikke vært sånn. Anonymkode: a1c92...38a
AdonisFFM Skrevet 3. desember #49 Skrevet 3. desember Har en kjæreste som har 5 katter i huset og nå vil hun at jeg skal skaffe henne en Siameser., så snart blir det vel 6. Ellers er det jo utrolig hvor bra jobb katter gjør for å holde skadedyr unna hus. Finnes det ikke katter i Oslo lenger? Katt er helt konge. De tar vare på seg selv; lar deg i fred og samtidig er de der.
AnonymBruker Skrevet 3. desember #50 Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei rasekatt er ingen garanti for det du beskriver. jeg har både egen erfaring i form av at jeg har katter hele livet og erfaring fra å jobbe med omplassering. kattene jeg har hatt selv er ikke rasekatter, men jeg har vært borti en del rasekatter via jobb. Og en del huskattene jeg selv har hatt og som jeg har jobbet med er sånn som du beskriver og en del av rasekattene har ikke vært sånn. Anonymkode: a1c92...38a "Da vet du i større grad hva du får", sa jeg. Ingen har sagt noe om garanti her. Anonymkode: 8cc83...ba5 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember #51 Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg synes det var mer pes enn kos. Ble etterhvert drittlei av å måke avføring hver dag, og sand på gulvet. Og lukt… de som sier det ikke lukter, jo det gjør det. Du kan ikke ha en tissekasse innendørs som er 100% luktfri. Og oppklorte dørkarmer, til tross for at de hadde digre klorestativ. Anonymkode: 4942a...03c Luktfri do når man har kattedo i stål, koster litt mer men verdt pengene. Har en matte rundt doen som samler opp sand,så ingen sand rundt i huset her. Man må oppdra katten fra de er små, til ikke å klore på annet enn klorestativet. Anonymkode: a06a3...9ef
AnonymBruker Skrevet 3. desember #52 Skrevet 3. desember Både ja og nei. Noen katter er enkle og andre er det ikke. Har en bengal og det var som å starte babytiden på nytt. Tok vel 3 år før vi fikk et godt forhold og der jeg klarte å lese katten så hun trivdes. Har jeg både innendørs klartevegger og stort utebur. Har vi fått en kattunge til og det er mye lyd, løping , hår, pelsstell, leke med pusene flere ganger om dagen, jeg driver med hjernetrim og klikkertrening på begge. Har reine doer hele tiden og selv som utekatt må de ha do. Med den innstillingen du har så burde virkelig ikke få katt. For barna kommer til å bidra. Mine sa de ville, men de leker knapt med kattene 🤦♀️ Så kattene er mitt ansvar. Anonymkode: 39565...24e
AnonymBruker Skrevet 3. desember #53 Skrevet 3. desember Er kattene mere urolige om de er innekatter enn utekatter? Finner de på mere ugagn da? Anonymkode: ec05c...e30
AnonymBruker Skrevet 4. desember #54 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 16.12): "Da vet du i større grad hva du får", sa jeg. Ingen har sagt noe om garanti her. Anonymkode: 8cc83...ba5 Og jeg er helt uenig at man da i større grad vet hva man får. Anonymkode: a1c92...38a
AdonisFFM Skrevet 19 timer siden #55 Skrevet 19 timer siden Kjæresten har 5 katter og sier at hvis noen av dem tydelig ikke liker gjester så blir hun også skeptisk. Heldigvis har jeg selv alltid hatt katt og vet å hanskes med dem selv om de ikke er lett å forstå. Katter er mer uforutsigbare enn hunder og det tar mer tid å bli kjent med dem. De fleste katter jeg har blitt kjent med har også temmelig spesielle måter å si ifra om vanlige ting på. Det jeg har forsøkt å ikke gjøre er å ta kattene til sengs eller soverom. Det fungerer helt til det ikke gjør det. Katt er kult..
AdonisFFM Skrevet 19 timer siden #56 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 17.09): Er kattene mere urolige om de er innekatter enn utekatter? Finner de på mere ugagn da? Anonymkode: ec05c...e30 Hvis du har en utekatt INNE over lengre tid av en eller annen grunn så blir det fort kaos. Ei venninne av kjæresten har 7 siamesiske katter i hus. Dette er noen av de mest utspekulerte innekattene jeg har opplevd. Veldig masete og skal ha oppmerksomhet hele tida. Vi introduserte henne til en venn av meg som kom på besøk og han hadde aldri hatt noen erfaring med katter før. De gjorde ham skikkelig nervøs og selv om han likte henne veldig godt så bøe det avskrekkende. Tror kattene ble sjalu også 😊😊
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #57 Skrevet 19 timer siden Katt er bare kos! Litt stress med kattunge før de kan gå ut mtp. Do og at de en stund er litt ustyrlige. Etter det har det bare vert koselig. Har to. Anonymkode: 09d7b...c83
mamanodrama Skrevet 19 timer siden #58 Skrevet 19 timer siden Katter kan og bør dresseres. Det er går ikke like kjapt som med en hund, men det går. Da blir katteholdet mye koseligere for både menneskene og katten. Innekatt, utekatt, huskatt eller rasekatt. Trening og oppdragelse er det som gjelder. Og ja, jeg har hatt flere katter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå