Gå til innhold

Er det mye pes med katt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er opptil flere husstandsmedlemmer som maser om katt. Innrømmer lett at tanken begeistrer ikke og tenker at kattebeistet klatrer og klorer over alt, gjør fra seg inne og er generelt ustyrlig. 

Hva sier dere med katte erfaring, er det mye pes med katt i hus? 

Anonymkode: af17d...0bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er opptil flere husstandsmedlemmer som maser om katt. Innrømmer lett at tanken begeistrer ikke og tenker at kattebeistet klatrer og klorer over alt, gjør fra seg inne og er generelt ustyrlig. 

Hva sier dere med katte erfaring, er det mye pes med katt i hus? 

Anonymkode: af17d...0bc

Med denne holdningen så er det ganske tydelig at det ikke burde komme noe katt inn i deres hus. Og med tanke på at en katt kan bli opptil 20 år så er det  stor sjanse for at katten fortsatt lever når barna har flyttet ut og hva tenker du å gjøre med katten da?

Anonymkode: a1c92...38a

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Med den grunninnstillingen der bør du aldri gå til anskaffelse av dyr, nei.

Anonymkode: 716c1...9b1

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Pes? Kan ikke si det. Har 4 katter.

Anonymkode: 0e920...3f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var mer pes enn kos. Ble etterhvert drittlei av å måke avføring hver dag, og sand på gulvet. Og lukt… de som sier det ikke lukter, jo det gjør det. Du kan ikke ha en tissekasse innendørs som er 100% luktfri. Og oppklorte dørkarmer, til tross for at de hadde digre klorestativ.

Anonymkode: 4942a...03c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Katt er ikke pes. Kattunge derimot kan være det en periode. 

Anonymkode: 317fb...7eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du tenker. Jeg gikk også mange runder før jeg valgte å ta katt i hus. Det er 20 år siden, og jeg har fortsatt katt :) (ikke den samme da)

Litt styr er det, særlig når de er kattunger og bare er inne. Da må dokassen tømmes oftere, de krever aktivitet, kan risikere at de henger i gardinene og klorer. Og så må katten steriliseres / kasteres. Det er noe du vil gjøre, så du slipper stank fra urin, vanvittig mjauing, markering over alt og uønsket graviditet eller reking og slossing. 

Når de bikker året og kan begynne å være ute synes jeg det er enklere. De skal fortsatt ha mat, rent vann, kassen må tømmes innimellom (mine går stort sett bare på do ute), det må følges opp med vaksiner etc. Krever å ha pass når vi er bortreist. Da hyrer jeg inn noen av ungdommene i gata. 

Litt styr er det, men av det koselige slaget :) Vi tar 2 katter og det er fint. 

Anonymkode: 8aac0...3ac

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ute katt er enklere..men du må jo huske på at den må gres og passe på, gi ormekur, flått tabletter. Vaksinasjon. Forsikringen.. chippet.. du må gi den riktig for( ikke Rema mat)

Den må få utfolde seg, noen katter er rolig..andre er høyt og lavt.

Kattungene skal være inne i8-12 mnd før de slippes ut.

De kan bli påkjørt.... komme i krangel 

Veterinær regning kan bli høye 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt katt hele livet omtrent, aldri vært noe pes. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Katt er ikke pes, katt er pus. 

Pus er bare lovidovi ❤️❤️❤️❤️

Anonymkode: d3c1d...06b

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Katt er da ikke pes! Bare kos. ❤️

Anonymkode: 8ea5c...3b2

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en katt på 5 mnd. De første månedene var hun tidvis vill. Klatret i gardiner og har klort en del nederst på sofaen. Nå har hun roet seg veldig. Jeg vet at man burde vente lenger, men hun trenger å lufte seg. Hun snuser rundt i skråningen bak huset en liten stund, også kommer hun inn igjen 🫶 Hun har aldri tisset noe sted enn i kattedoen. Hun er kosete og sosial. Når det er sagt så spiser og tisser/bæsjer hun overraskende mye. På 5 måneder har hun kostet meg… 1000 for å kjøpe henne, ca 1000 i kvalitetsfor, nesten 2000 hos veterinær, ca 500 i kattesand, sikkert 1000 til for bur, klorestativ, leker, snacks, skåler og våtfor, pluss 200 pr mnd for forsikring, så da er vi vel oppe i over 6000kr, og neste uke er det sterilisering for 1500.

Så om du ikke er gira selv, ikke gjør det. Jeg hadde vært rimelig lei av den katten om ikke jeg ville ha henne selv 🫶

Anonymkode: c9ae5...c5f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ser så mørkt på å få deg katt, så vil det nok bli mye pes ja. 
Jeg har ikke opplevd at kattene har gjort fra seg utenfor kassen eller vært helt rabiat med å klore i stykker møbler. Men de røyter MASSE, kaster opp hårballer, og er mye arbeid om de blir syke. Bare litt diare ender ofte med mye bajs i rumpehårene, og det havner overalt hvor de setter seg (og de drar gjerne ræva bortover gulvet hvis det klør). De roter i sakene dine, river ned ting og gauler høyt om ting ikke skjer i deres tempo. Og er de utekatt, så får man ofte veterinærutgifter og ekstraarbeide med medisinering av et lite villdyr med tenner og klør (lykke til!)
Er man glad i katt, overser man glatt alt dette og fokuserer lett på alt det fine og koselige med katt i hus. Hvis man derimot stiller med negativ innstilling og egentlig ikke synes katter er noe stas, så vil det bli mye pes, ja.

Ikke skaff en katt for ungenes skyld. Det er du som må ta vare på den i opptil 20 år fremover.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det var mer pes enn kos. Ble etterhvert drittlei av å måke avføring hver dag, og sand på gulvet. Og lukt… de som sier det ikke lukter, jo det gjør det. Du kan ikke ha en tissekasse innendørs som er 100% luktfri. Og oppklorte dørkarmer, til tross for at de hadde digre klorestativ.

Selvfølgelig er det ikke 100% luktfritt, men om kattene er friske og får bra fór, og man bruker kvalitetssand i kassa, så lukter det svært lite og sjeldent. Jeg har heller ingen erfaring med oppklorte dørkarmer, selv med innekatter som til tider er litt understimulerte.

Anonymkode: 523a4...024

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker også pus. Pus er kos. Hen går ut og inn som hen vil, verken tisser eller bæsjer inne, elsker oss og vi hen, og vi får mange år sammen siden de blir så gamle.

Anonymkode: c7276...4a3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er pes. Mye lettere enn å ha hund.

Men vil ikke anbefale deg med din holdning å anskaffe en. Katter fortjener å bo hos familier der alle ønsker katt og det ansvaret det innebærer.

Anonymkode: 5fd1d...5d7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en katt på 5 mnd. De første månedene var hun tidvis vill. Klatret i gardiner og har klort en del nederst på sofaen. Nå har hun roet seg veldig. Jeg vet at man burde vente lenger, men hun trenger å lufte seg. Hun snuser rundt i skråningen bak huset en liten stund, også kommer hun inn igjen 🫶 Hun har aldri tisset noe sted enn i kattedoen. Hun er kosete og sosial. Når det er sagt så spiser og tisser/bæsjer hun overraskende mye. På 5 måneder har hun kostet meg… 1000 for å kjøpe henne, ca 1000 i kvalitetsfor, nesten 2000 hos veterinær, ca 500 i kattesand, sikkert 1000 til for bur, klorestativ, leker, snacks, skåler og våtfor, pluss 200 pr mnd for forsikring, så da er vi vel oppe i over 6000kr, og neste uke er det sterilisering for 1500.

Så om du ikke er gira selv, ikke gjør det. Jeg hadde vært rimelig lei av den katten om ikke jeg ville ha henne selv 🫶

Anonymkode: c9ae5...c5f

Katter under 9 mnd ca har ikke utviklet retningssans så faktisk ganske uansvarlig å slippe den ut så tidlig 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes ikke det er pes. Mye lettere enn å ha hund.

Men vil ikke anbefale deg med din holdning å anskaffe en. Katter fortjener å bo hos familier der alle ønsker katt og det ansvaret det innebærer.

Anonymkode: 5fd1d...5d7

Hvordan er katt lettere å ha enn hund?

Anonymkode: ec05c...e30

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på katten det da 

Min katt er veldig grei men gamle katten til tante tok liv av nabo katten og hadde svulst på hjernen så den ble helt gal og måtte avlives 

Anonymkode: 703ba...f45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er katt lettere å ha enn hund?

Anonymkode: ec05c...e30

Jeg synes katt er mye mer arbeid enn hund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Melkesyrebakterier på maten og PeeWee kattepellets i doen og det lukter ikke en dritt. Lukter det da har du oversett doen leeeenge. 

Anonymkode: 7557a...83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...