Gå til innhold

Folk som ignorerer butikkers stengetid

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (3 timer siden):

Butikkansatte som ikke klarer å si fra at butikken stenger bør ikke jobbe i butikk.

Å gå rundt å innbille seg at kundene gjør det av vondt vilje sier mye om folk.

Nå er det jo flere her i tråden som sier de mener at åpningstiden kun gjelder døra, og at om man er inne før døra stenger har man rett til å få handle ferdig, uavhengig av klokka. Jeg hadde ingen problemer med å yte service til de menneskene som kom inn i butikken rundt stengetid som behandlet meg som et menneske og ikke en undersått.

Anonymkode: ddbbf...1ee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Unnskyld, men du må nesten lese hva jeg har skrevet.

Du siterte meg på et innlegg der det var snakk om å jobbe TO MINUTTER over normert overtid, og virker nesten manisk opptatt av å få avklart muligheten for overtidstillegg for de to minuttene man jobber overtid. 

Selv har jeg aldri ønsket eller bedt om overtidstillegg for dette. Jeg var fornøyd med å få betalt for denne tiden, uten å be om overtid. Problemstillingen er heller ikke relevant, da jeg har sluttet i denne jobben. Dette fremgår tydelig av innleggene mitt.

Som jeg skriver veldig tydelig i innlegget mitt, var de 15 minuttene satt opp på vaktplanen på forhånd som en del av den ordinære arbeidstiden. Arbeidsgiver hadde kalkulert inn at det ville ta oss ca. 15 minutter å stenge butikken, og lagt inn dette i arbeidstiden vår. Si at butikken stengte klokken 23.00, så var jeg satt opp på vakt frem til 23.15. 

De som jobbet heltid på denne butikken var også satt opp ett kvarter over stengetid, og det kvarteret var regnet inn i deres 100% stilling. Det var ikke overtid.

Dette er veldig vanlig i mange bransjer, f.eks. dagligvare og serveringsbransjen. Dersom du mener at det er ulovlig å sette opp vaktplan på denne måten, må du nesten oppgi kilder på det.

Jeg tror også at du setter likhetstegn mellom det «å være organisert» og det å ha tariffavtale. Alle som er organisert har ikke nødvendigvis tariffavtale. I min nåværende jobb er jeg organisert, men jeg har ikke tariffavtale. Det er fordi jeg er den eneste i bedriften som er medlem av fagforening.

Anonymkode: 46b9d...2a8

Jeg lurer på de som får betalt for minutter ja. Jeg får ikke betalt i minutter. Vi får overtidsbetalt , vi følger tariff. Så hvis vi jobber 30 min over , får vi overtidstillegg på den siste halvtimen. 
jeg har ikke bedt om og få overtidstillegg på overtid, det er jo sånn kontrakten og avtalen er.  

du svarer ikke på det jeg spør om, du jobbet ikke fulltid , så det er jo logisk at du ikke fikk overtidsbetalt. Jeg lurte på de som jobber fullt og som får betalt i minutter på overtid når de er 2, 5 eller 10 minutter over. 

jeg har aldri skrevet at det er ulovlig og sette opp vaktplan på denne måten. Det var helt vanlig før når det var mye kontanter i omløp og man selv gikk i bankinndkuddboks og i vekslingsautomat etter stengetid. Det har forsåvidt ingenting med kunders rett til og handle etter stengetid , for det utsetter jo hele prosessen uansett.  Og ta kasseoppgjøret i dag tar jo 1-2 minutter, jeg ser ingen andre butikker på sentret som holder på i 15 min heller, så tror ikke dette er så vanlig lenger nei .

nei, og være organisert er ikke det samme som og ha tariffavtale. Over 50% må vel være organisert for og tvinge frem en tariffavtale , ellers er det opp til bedriften. Jeg får ikke betalt for minutter , men blir jo over et kvarter over tiden og da helst med salg på kassen får jeg betalt for den halvtimen og overtidstillegg jeg ikke har bedt om . 

Anonymkode: 5642f...481

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 19.42):

Så fordi en dør er ulåst, så går du inn? 
Det er ikke sånn det fungerer. Man forholder seg til åpningstider. 

Anonymkode: 8ac13...70c

Nei, man forholder seg til om det er ÅPENT.

Om man ikke ønsker folk i butikken, så steng døra da for pokker.

Anonymkode: 0b54e...442

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at noen ikke ser den språklige koblingen mellom åpningstider og å være åpen, holde åpent.

Hva kom først, montro? At døren var åpen, eller tidene?

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (16 timer siden):

Kanskje butikkene som er plaget med dette bør skaffe seg høytaleranlegg som annonserer:"Nå er det 5 min. til stengetid", "Nå er det 1 min. til stengetid", Nå er det stengetid - vennligst forlat butikken" (Siden mange butikker tydeligvis har stumme ansatte).

Vi har det. 5 minutter før stengetid opplyses over høytaleren at vi stenger nå, vi takker for handelen og ønsker god kveld og på gjensyn. Det hjelper jo lite når @Rosa Gnom og @TomKrus kommer seg inn 30 sekunder før vi stenger. 

tror ikke mange butikker har stumme ansatte , vi prater jo med folk hele dagen. Jeg opplever uhyre sjelden dette som et problem, men når det gjør det overlater jeg det i stor grad til vaktene. Folk som ikke får med seg hva som skjer rundt seg er oftest enten rusa eller kverulanter som ikke bryr seg, det er ikke min kamp og ta. Ellers jobber jeg som selger hele dagen og få til gode samtaler med folk er viktig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, man forholder seg til om det er ÅPENT.

Om man ikke ønsker folk i butikken, så steng døra da for pokker.

Får jo ikke stengt døren før alle er ute. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får jo ikke stengt døren før alle er ute. 

Hvorfor det? Er det ikke bare å låse opp igjen for de som skal ut?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (19 timer siden):

Ikke spill dum, om butikken er åpen til 19.00 så er den akkurat det. Da skal ikke alle være ute , men den siste være inne. Og da kan ikke du ha arbeidstiden din til 19.00 men til du har fått ut siste kunden, ryddet og tatt oppgjøret i kassa. Og det skal du ha betalt for. Så ikke skyld på kunden for dette, bruk hodet som bedriftseier og ansatte om hva pokker tilbyr folk.

Så hvis man spaserer inn på IKEA ett minutt før stengetid, så er det en selvfølge at man kan vandre rundt og prøvesitte sofaer, teste senger og fikle med servietter i ro og mak, til man til slutt bestemmer seg for å kjøpe noen telys, bare fordi døren ikke var stengt?

Anonymkode: 0a5df...98b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det engelske ordet for åpningstid er egentlig bedre: opening hours. 

Det er åpent i timene mellom 10 og 20.

Det burde egentlig ikke hete åpningstid på norsk, siden det tydeligvis får noen mennesker til å tenke at så lenge døren ikke er låst(les: åpen) er det fritt frem :himle: 

Så hvis du som kunde klarer SMETTE INN i det den ansatte åpner døren selv for å gå ut og låse, ja da er det åpent og fritt frem! Fordi så lenge DØREN er åpen…….. 

Nei det er så dumt at jeg ikke engang tror på at noen mener dette. Hallo i luken! 

Anonymkode: df870...9c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 minutter siden):

Det ville jo ta fryktelig lang tid da? Ville du som kunde likt det? 
det er selvsagt litt forskjell, noen enkeltstående butikker har 1 dør med en lås på innsiden og smekklås , da kan man si til de som evt står i kø at man skal låse døren og så låse ut en og en noenlunde effektivt. 
med gitter eller dører som låses med nøkkel blir det håpløs praksis. Hvis det ikke er noen i butikken låser en jo på slaget, men når det er noen i butikken er man jo gjerne opptatt med og ekspedere og hjelpe de? 

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (8 minutter siden):

Den som er på jobb er jo allerede opptatt med å slå inn salget på kassen til de siste idiotene som skal handle den dagen :himle: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (9 minutter siden):

Jeg har jobbet et sted hvor vi gjorde det, det var på 90- tallet i en enkeltstående butikk. Vi hadde smekklås og lås på innsiden. Sto det feks 5 i kø et kvarter før stengetid låste vi døren fordi vi visste at vi ikke ville rekke og ekspedere flere før vi avsluttet. Kundene låste seg selv ut. Dette vil aldri fungere på et senter, det fungerer ikke på alle dører og jeg vet ikke om det hadde fungert med dagens kunder / folk heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker da jeg jobbet på apotek at det alltid kom noen på slutten, sånn to minutter før stengetid . Ofte skulle de bare se i hyllene, ikke kjøpe noe. Bare svime rundt. Utrolig irriterende 😠 

Vi hadde et gitter vi rullet ned foran apotekets inngang ved stengetid. Husker en mann i 50-60 årene som ofte kom løpende i siste liten, la seg ned på gulvet og ålte seg under gitteret akkurat før det ble rullet helt ned. Da jeg kommenterte at han vel skjønte at vi nå stengte fikk jeg kjeft for å yte dårlig service 🤣

Anonymkode: 9d4e4...7d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Den som er på jobb er jo allerede opptatt med å slå inn salget på kassen til de siste idiotene som skal handle den dagen :himle: 

Nå er jeg blitt veldig nysgjerrig på hvilke butikker det er haugevis av kunder ved stengetid og kun en ansatt på jobb 🤔

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (4 minutter siden):

Nå er jeg blitt veldig nysgjerrig på hvilke butikker det er haugevis av kunder ved stengetid og kun en ansatt på jobb 🤔

Haugevis eller 2-3?  Vil tro de fleste småbutikker i høysesong ? I desember vil du se mye av det. I juni og frem til fellesferien og. Ellers kan jo kampanjer eller andre ting føre til trøkk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haugevis eller 2-3?  Vil tro de fleste småbutikker i høysesong ? I desember vil du se mye av det. I juni og frem til fellesferien og. Ellers kan jo kampanjer eller andre ting føre til trøkk. 

I denne tråden høres det ut som det kø i kassene på matbutikken kl. 23.

Jeg har kjørt forbi mange butikker på kvelden og det er tom parkeringsplass lenge før kl. 23.

Jeg har også jobbet i butikk på turiststed og kan ikke huske det var noe problem.

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 minutter siden):

I denne tråden høres det ut som det kø i kassene på matbutikken kl. 23.

Jeg har kjørt forbi mange butikker på kvelden og det er tom parkeringsplass lenge før kl. 23.

Jeg har også jobbet i butikk på turiststed og kan ikke huske det var noe problem.

Kan det være at turister er flinkere til og handle på dagtid generelt? Det er jo sikkert ulikheter rundt i landet. Jeg jobber i en nisjebutikk som stenger 1 time før matbutikkene rundt her. Så er ofte i matbutikk den siste halvtimen før de stenger når jeg selv er ferdig på jobb . Jeg opplever variasjon, noen ganger er det mye folk og andre ganger lite. Sånn som det er i butikken jeg jobber i og. Om jeg ikke har kunder siste timen låser jeg på slaget , det er når det er travelt og kunder i butikken det ikke lar seg gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan det være at turister er flinkere til og handle på dagtid generelt? Det er jo sikkert ulikheter rundt i landet. Jeg jobber i en nisjebutikk som stenger 1 time før matbutikkene rundt her. Så er ofte i matbutikk den siste halvtimen før de stenger når jeg selv er ferdig på jobb . Jeg opplever variasjon, noen ganger er det mye folk og andre ganger lite. Sånn som det er i butikken jeg jobber i og. Om jeg ikke har kunder siste timen låser jeg på slaget , det er når det er travelt og kunder i butikken det ikke lar seg gjøre. 

Så man bør egentlig ikke gå på butikken siste timen før stengetid da, eller hva er akseptabelt for dere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har det. 5 minutter før stengetid opplyses over høytaleren at vi stenger nå, vi takker for handelen og ønsker god kveld og på gjensyn. Det hjelper jo lite når @Rosa Gnom og @TomKrus kommer seg inn 30 sekunder før vi stenger. 

tror ikke mange butikker har stumme ansatte , vi prater jo med folk hele dagen. Jeg opplever uhyre sjelden dette som et problem, men når det gjør det overlater jeg det i stor grad til vaktene. Folk som ikke får med seg hva som skjer rundt seg er oftest enten rusa eller kverulanter som ikke bryr seg, det er ikke min kamp og ta. Ellers jobber jeg som selger hele dagen og få til gode samtaler med folk er viktig. 

Det har aldri skjedd at jeg kommer inn 30 sekunder før stengetid. Dette var hypotetisk ifra min side. Det eneste jeg har etterlyst er kommunikasjon. Det får dere jo fint til over høytaler. Jeg snakker om de som sitter å erger seg,jobber i butikk og ikke tørr å si ifra til kunde at de stenger straks og at man derfor ikke får handle. Selvfølgelig går jeg hvis jeg hører at butikken stenger over høytaler. Det er helt normal folkeskikk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 19.40):

Dørene er jo oppe til 19.

Mener man at dørene skal være stengt til 19 må man jo låse de før, og bare slippe ut de siste kundene. 

Anonymkode: 6ceb4...490

Da skjønner du ike hvordan det funker. Kundene skal være UTE av butikken 19:00, for da skal den være klar til å låses.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...