Gå til innhold

Folk som ignorerer butikkers stengetid

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
TomKrus skrev (15 minutter siden):

Til jeg har handlet ferdig ! 

😅😅😅

Anonymkode: 5642f...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet
TomKrus skrev (16 minutter siden):

Til jeg har handlet ferdig ! 

Så alt mellom 5 og 45 minutter, altså?

Anonymkode: 0a5df...98b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg blir ikke sur på kunden som forlater butikken 2 minutter over. ( jeg blir sur på de som sniker seg under gitteret 2 minutter over og argumenterer med at det ikke var stengt ) . De 2 minuttene til kunder som handler og ikke bli ferdige før tar jeg på egen kappe ja. Det viktigste for meg er at jeg rekker bussen. Jeg har aldri hørt om noen arbeidplass som skriver overtid i minutter. Får man da overtids tillegg på minuttene og? Vi har overtidstillegg når vi jobber overtid. 
der jeg jobber nå får vi betalt for hver halvtime, og vi har lov til og se kunder litt an. Hvis det er travelt og mye handel og kunder står i kø feks kan vi skrive overtid. Det er viktig og vise til salg på kassen etter stengetid . Vi kan ikke la en kunde sose rundt og kikke i et kvarter og skrive en halv times overtid. Vi kan heller ikke jobbe overtid for og kreve 180 kr for neste halvtime for en kunde som kjøper noe til 50 kr. 
noenganger er jeg ute av butikken akkurat på tid, stort sett er jeg ute av butikken 2 minutter over tid, i høysesong jobber jeg stort sett en halvtime overtid med betalt, og en sjelden kjip gang må jeg få hjelp av vakten til og fjerne folk som mener de har rett til og sose rundt i butikken så lenge de vil, da jobber jeg gratis overtid og kommer hjem en time senere enn planlagt og lurer på hva i alle dager som feiler folk. 

Mener du seriøst at du aldri har hørt om stemplingsur. 

Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Mener du seriøst at du aldri har hørt om stemplingsur. 

Jo. Jeg har seriøst både hørt om og jobbet i bedrifter med stemplingsur. Jeg har seriøst ikke jobbet i en butikk som skriver  overtid i minutter , og jeg kjente ikke til konseptet før jeg leste om det her i dag. Etter 37 år i arbeidslivet. 

de stedene jeg har stemplet inn og ut har vi fått betalt for det første påbegynte kvarteret. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo. Jeg har seriøst både hørt om og jobbet i bedrifter med stemplingsur. Jeg har seriøst ikke jobbet i en butikk som skriver  overtid i minutter , og jeg kjente ikke til konseptet før jeg leste om det her i dag. Etter 37 år i arbeidslivet. 

de stedene jeg har stemplet inn og ut har vi fått betalt for det første påbegynte kvarteret. 

Jeg har aldri jobbet et sted der man ikke har fått betalt eller avspasert på minuttet av det man har jobbet. Gjelder både timesbetaling ekstrajobber under studietiden og jobb med fastlønn. 

Da jeg jobbet i matbutikk stemplet vi ut da vi gikk ut av butikken uavhengig av om det var fem eller trettisju minutter etter stengetid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så du skal være med på kasseoppgjør, klesskift osv før slukking av lys før du godtar at det er stengt og blir med ut døren? Nei, vent, døren må jo åpnes for at dere skal komme ut, så da er det jo fortsatt åpent og du kan bli litt lenger? 
det går ikke an og være så dum. 

Er jeg dum fordi at jeg ikke blir stoppet av de ansatte? Hva om jeg ikke har fått med meg at klokken er 22:59? Det hender det skjer at man glemmer tiden.  Det er lov å snakke med kunder i butikken. Kommunikasjon er vel alt jeg etterlyser her. Det burde vel ikke være så fryktelig vanskelig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi sier ifra. Butikken stenger ved oppgitt stengetid. Bare og gå et annet sted. Bruker ikke 30 minutter på og gå ut en dør og låse den, så det går greit. 

Endelig ett fornuftig menneske i tråden. Det må da vel være lov å glemme tiden som kunde. Det er også helt lov å si ifra at nå er det stengetid. Jeg forstår ikke at det er mulig å skape så mye problemer som mange andre her gjør, istedet for bare å snakke med kunden at det nærmer seg stengetid og komme tilbake senere liksom. Hva er problemet.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje butikkene som er plaget med dette bør skaffe seg høytaleranlegg som annonserer:"Nå er det 5 min. til stengetid", "Nå er det 1 min. til stengetid", Nå er det stengetid - vennligst forlat butikken" (Siden mange butikker tydeligvis har stumme ansatte).

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg blir ikke sur på kunden som forlater butikken 2 minutter over. ( jeg blir sur på de som sniker seg under gitteret 2 minutter over og argumenterer med at det ikke var stengt ) . De 2 minuttene til kunder som handler og ikke bli ferdige før tar jeg på egen kappe ja. Det viktigste for meg er at jeg rekker bussen. Jeg har aldri hørt om noen arbeidplass som skriver overtid i minutter. Får man da overtids tillegg på minuttene og? Vi har overtidstillegg når vi jobber overtid. 
der jeg jobber nå får vi betalt for hver halvtime, og vi har lov til og se kunder litt an. Hvis det er travelt og mye handel og kunder står i kø feks kan vi skrive overtid. Det er viktig og vise til salg på kassen etter stengetid . Vi kan ikke la en kunde sose rundt og kikke i et kvarter og skrive en halv times overtid. Vi kan heller ikke jobbe overtid for og kreve 180 kr for neste halvtime for en kunde som kjøper noe til 50 kr. 
noenganger er jeg ute av butikken akkurat på tid, stort sett er jeg ute av butikken 2 minutter over tid, i høysesong jobber jeg stort sett en halvtime overtid med betalt, og en sjelden kjip gang må jeg få hjelp av vakten til og fjerne folk som mener de har rett til og sose rundt i butikken så lenge de vil, da jobber jeg gratis overtid og kommer hjem en time senere enn planlagt og lurer på hva i alle dager som feiler folk. 

Hvor har du dette med overtidstillegg fra?

Vi hadde vakter som gikk fra f.eks. 16.00-23.15. 

Butikken stengte klokken 23.00. Etter det måtte vi telle opp kassene (dette var den gangen det var mye kontanter i omløp), løpe en runde på parkeringsplassen å sjekke at det ikke sto handlekurver eller vogner der, tømme ferskvaredisken, feie inngangspartiet, ta med søpla ut, etc.

Det hadde butikken regnet med at vi skulle klare på de 15 minuttene som var satt av. Som regel telte vi opp alle kassene unntatt én litt i forkant. Da kunne de andre kassererne begynne med resten av stengeoppgavene litt før tiden, mens én sto igjen for å hjelpe de siste kundene å betale. 

Det du spør om når det gjelder overtid har jeg aldri satt meg inn i. Vil anta at jeg hadde for lav stillingsprosent til å få utbetalt overtid uansett. 

Men jeg fikk betalt ordinær lønn i noen minutter over stengetid, fordi det var urealistisk å stenge butikken på minuttet.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neh. Nå jobber ikke jeg på IKEA mer, men gjorde det en gang i tiden. Vet fagforeningen grep inn der av andre årsaker, som blant annet at HR prøvde å rævkjøre alle andre (og de visste ikke hva arbeidsmiljøloven var heller), så kanskje det er bedre i dag. Jeg går heller ikke etter de du nevner med syke barn etc. Nå var jeg faktisk en av få på IKEA i min tid som gadd å bli igjen for å hjelpe Kari (40) fordi hun hadde kjempelyst til å «titte litt» på lamper, selv i mørklagt avdeling, fordi både jeg og hun hadde tid🤷🏼‍♀️ Så jeg er ikke så grusom som person, altså. Men når klokka er over 23.00 (som var stengetid da), kan «Kari» også komme tilbake å titte på lamper en annen dag. 

Jeg vet også at IKEA hadde en tariffavtale via Handel og Kontor og Virke på den tiden, så hvis du syntes det er grusomt at man ikke får betalt for å henge rundt etter butikkens stengetid så er du sikkert hjertelig velkommen til å maile HK og Virke om at tariffavtale er ræv. Mener huske det var en god grunn til at ansatte ikke hadde mulighet til overtid.

Anonymkode: 1f44f...080

Det er litt vanskelig å forstå sammenhengen i det du skriver, og du tillegger meg meninger jeg ikke har («tariffavtale er ræv»).

Jeg forstår ikke hvorfor tariffavtalen er til hinder for at man får betalt for de minuttene man trenger for å stenge butikken, nei. Det kan dessuten løses uten å utbetale overtid (se kommentaren min over).

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tar ikke feil, jeg mener at det bør være sånn. Og at man bør gå på arbeidsgiver og fagforening fremfor kundene, om man ikke har betalt for litt ekstra tid etter stengetid.

Tror du vi andre folk som jobber på kontor, er lærere, sykepleiere eller hva enn annet går på slaget når arbeidstida formelt er over?

Anonymkode: 3e2d5...73c

Word! 

Anonymkode: 46b9d...2a8

Skrevet
Rosa Gnom skrev (1 time siden):

Er jeg dum fordi at jeg ikke blir stoppet av de ansatte? Hva om jeg ikke har fått med meg at klokken er 22:59? Det hender det skjer at man glemmer tiden.  Det er lov å snakke med kunder i butikken. Kommunikasjon er vel alt jeg etterlyser her. Det burde vel ikke være så fryktelig vanskelig.

Snakker med kunder hele dagen. 

du er dum fordi du tror butikken er åpen forvreng etter stengetid hvis det er lys på, folk der og døren ikke er løst.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Snakker med kunder hele dagen. 

du er dum fordi du tror butikken er åpen forvreng etter stengetid hvis det er lys på, folk der og døren ikke er løst.

Så jeg er dum hvis jeg glemmer klokken, det er lys på, folk er der og døren ikke er låst. Skjønner. Det kunne også vært fint om du opplyste oss om hvilken butikk du jobbet i, slik at jeg aldri handlet der igjen.

Endret av Rosa Gnom
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor har du dette med overtidstillegg fra?

Vi hadde vakter som gikk fra f.eks. 16.00-23.15. 

Butikken stengte klokken 23.00. Etter det måtte vi telle opp kassene (dette var den gangen det var mye kontanter i omløp), løpe en runde på parkeringsplassen å sjekke at det ikke sto handlekurver eller vogner der, tømme ferskvaredisken, feie inngangspartiet, ta med søpla ut, etc.

Det hadde butikken regnet med at vi skulle klare på de 15 minuttene som var satt av. Som regel telte vi opp alle kassene unntatt én litt i forkant. Da kunne de andre kassererne begynne med resten av stengeoppgavene litt før tiden, mens én sto igjen for å hjelpe de siste kundene å betale. 

Det du spør om når det gjelder overtid har jeg aldri satt meg inn i. Vil anta at jeg hadde for lav stillingsprosent til å få utbetalt overtid uansett. 

Men jeg fikk betalt ordinær lønn i noen minutter over stengetid, fordi det var urealistisk å stenge butikken på minuttet.

Det er litt vanskelig å forstå sammenhengen i det du skriver, og du tillegger meg meninger jeg ikke har («tariffavtale er ræv»).

Jeg forstår ikke hvorfor tariffavtalen er til hinder for at man får betalt for de minuttene man trenger for å stenge butikken, nei. Det kan dessuten løses uten å utbetale overtid (se kommentaren min over).

Word! 

Du jobbet jo ikke full dag, derfor fikk du ikke overtid. Hvis du er organisert skal du ha overtidsbetalt når du jobber overtid . Vi skal helst ikke jobbe overtid. Bruker 1 min på det du skriver, så det får vi ikke overtid for. 

Det du siterer som ikke gjelder meg, tarifflønn er til hinder. Du skal helst ikke jobbe overtid, og hvis du skriver minutter på overtid så blir jo det er problem. Nei, det kan ikke ordnes lovlig uten og betale overtid når det er overtid. Du jobber jo ikke fullt? 

Skrevet
Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Så jeg er dum hvis jeg glemmer klokken, det er lys på, folk er der og døren ikke er låst. Skjønner. Det kunne også vært fint om du sa hvilken butikk du jobbet i, slik at jeg aldri handlet der igjen.

Tviler på at du er kunde, men hold deg unna de største kjøpesentrene i Oslo og bærum så er du trygg.

Skrevet

Virker som det er litt forskjellig som gjelder der... jobbet i butikker selv og en sjelden gang pga overtid på jobb kommet i siste liten og da spør jeg om det er greit. Alltid (med unntak av europris) så har jeg fått beskjed at kunder som befinner seg i butikken skal få handle ferdig men dørene låses slik at man bare kommer ut, ikke inn. Aldri opplevd sure miner eller noe fra ansatte. Men som sagt og, er jeg i seneste laget så spør jeg om det er greit. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du jobbet jo ikke full dag, derfor fikk du ikke overtid. Hvis du er organisert skal du ha overtidsbetalt når du jobber overtid . Vi skal helst ikke jobbe overtid. Bruker 1 min på det du skriver, så det får vi ikke overtid for. 

Det du siterer som ikke gjelder meg, tarifflønn er til hinder. Du skal helst ikke jobbe overtid, og hvis du skriver minutter på overtid så blir jo det er problem. Nei, det kan ikke ordnes lovlig uten og betale overtid når det er overtid. Du jobber jo ikke fullt? 

Unnskyld, men du må nesten lese hva jeg har skrevet.

Du siterte meg på et innlegg der det var snakk om å jobbe TO MINUTTER over normert overtid, og virker nesten manisk opptatt av å få avklart muligheten for overtidstillegg for de to minuttene man jobber overtid. 

Selv har jeg aldri ønsket eller bedt om overtidstillegg for dette. Jeg var fornøyd med å få betalt for denne tiden, uten å be om overtid. Problemstillingen er heller ikke relevant, da jeg har sluttet i denne jobben. Dette fremgår tydelig av innleggene mitt.

Som jeg skriver veldig tydelig i innlegget mitt, var de 15 minuttene satt opp på vaktplanen på forhånd som en del av den ordinære arbeidstiden. Arbeidsgiver hadde kalkulert inn at det ville ta oss ca. 15 minutter å stenge butikken, og lagt inn dette i arbeidstiden vår. Si at butikken stengte klokken 23.00, så var jeg satt opp på vakt frem til 23.15. 

De som jobbet heltid på denne butikken var også satt opp ett kvarter over stengetid, og det kvarteret var regnet inn i deres 100% stilling. Det var ikke overtid.

Dette er veldig vanlig i mange bransjer, f.eks. dagligvare og serveringsbransjen. Dersom du mener at det er ulovlig å sette opp vaktplan på denne måten, må du nesten oppgi kilder på det.

Jeg tror også at du setter likhetstegn mellom det «å være organisert» og det å ha tariffavtale. Alle som er organisert har ikke nødvendigvis tariffavtale. I min nåværende jobb er jeg organisert, men jeg har ikke tariffavtale. Det er fordi jeg er den eneste i bedriften som er medlem av fagforening.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 19.15):

Altså, hva i himmelens navn feiler disse folkene som gir totalt blaffen i når en butikk stenger?! Og hvorfor er dette kvinnfolk over 50 som dominerer denne kategorien.. 

Siste kunde gikk ut døra klokken 19.10. Butikken skulle vært stengt for 10 minutter siden. 

Anonymkode: 1ee78...a37

Fordi kvinnfolk over 50 TROR det kan få viljen sin uansett!!! Kvinner på 50+ er det verste du kan møte på i serviceyrker.

Hilsen eks-butikk, resepsjon og cafe-ansatt.

Anonymkode: 6276c...62c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Verste sorten folk! Det er så navlebeskuende og selvopptatt å forvente at andre folk skal misse siste buss hjem bare fordi de ikke greier å forholde seg til konseptet «åpningstider», i motsetning til  98% av befolkningen, som forstår det helt fint.

Anonymkode: ddbbf...1ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ignorerer butikkens stengetid..

... skulle blitt nektet å komme tilbake!!! 

Anonymkode: 086a6...b57

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel 12 år siden jeg sist jobbet sånn, og det var et postkontor (hvis noen husker dem).

Rundt juletider var det alltid sånn, og vi holdt dørene oppe til stengetid (som de siste par årene var kl 17, helt på trynet). Det resulterte selvfølgelig i at det var en haug av mennesker i kø da gitteret gikk ned, og alle fikk selvsagt hjelp. Sånn var det bare.

Jeg har opplevd at noen prøvde å snike seg under gitteret som sto halvveis oppe, eller gikk inn da jeg slapp noen ut, og det er jo bare frekt.

Vi fikk overtidsbetalt for hver påbegynte halvtime, og jeg hadde bare meg selv på den tiden, så det var helt greit for meg om klokken ble 17.35 før siste kunde forlat lokalet.

Anonymkode: e093d...dda

Skrevet (endret)

Verste sorten folk! Det er så navlebeskuende og selvopptatt å forvente at andre folk skal misse siste buss hjem bare fordi de ikke greier å forholde seg til konseptet «åpningstider», i motsetning til  98% av befolkningen, som forstår det helt fint.

Anonymkode: ddbbf...1ee

Folk som ignorerer butikkens stengetid..

... skulle blitt nektet å komme tilbake!!! 

Anonymkode: 086a6...b57

Butikkansatte som ikke klarer å si fra at butikken stenger bør ikke jobbe i butikk.

Å gå rundt å innbille seg at kundene gjør det av vondt vilje sier mye om folk.

Endret av Grønnsaksvaffel
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...