Gå til innhold

Folk som ignorerer butikkers stengetid

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man ikke har arbeidstid som dekker inn at kunder kommer 1 sekund før stengetid og blir der opp til 10 minutter, så tenker jeg at det er arbeidsgiveren du må klage til, i stedet for å klage på kundene.

Som kunde tar jeg det som en selvfølge at såfremt jeg er inne før døra er lukka, så kan jeg handle der i noen minutters tid,

Anonymkode: 3e2d5...73c

Hvorfor tar du som en selvfølge at du skal få handle etter stengetid? Er ikke rart det er kundene som blir klagd på når de oppfører seg slik.

Anonymkode: b1cd4...604

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man ikke har arbeidstid som dekker inn at kunder kommer 1 sekund før stengetid og blir der opp til 10 minutter, så tenker jeg at det er arbeidsgiveren du må klage til, i stedet for å klage på kundene.

Som kunde tar jeg det som en selvfølge at såfremt jeg er inne før døra er lukka, så kan jeg handle der i noen minutters tid,

Men da tar du feil og bra du lærer det nå. Stengetid betyr ikke siste frist for å gå inn i butikken, det betyr siste frist for å være ferdig med å handle. De som jobber har kanskje arbeidstid som varer 10 minutter etter stengetid, men den skal brukes på å gjøre opp kassa, slukke, skifte og låse.

De som jobber der har et liv utenom, en buss de skal rekke og familie som venter, så å ta det som en selvfølge at det bare er å bruke tid bare du rekker innen for døra er ganske så frekt.

Anonymkode: d3b96...9d7

• Liker 4
Skrevet

Da jeg jobbet i butikk ble jeg mer streng etter en stund. De fleste tåler å bli påminnet om at butikken stenger. Selv om jeg mistenker at en del vet at de er der over tiden, fremstår de fleste flaue over å være der over tiden og gå mot kassen. Hvis man da velger å ignorere denne vennlige beskjeden må de få tydeligere beskjed. Jeg har selv med et tilfelle måttet kaste ut noen som gikk inn over tiden (de dro opp døra var stengt for inngang, men åpen for utgang).

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp, så da skal man skrive en halvtime overtid for kunden som handler noen minutter etter stengetid da? Det går jo ikke. Det vil jo bli tap for butikken om kunden ikke handler veldig mye. 

Anonymkode: 5642f...481

Jeg gjør det på min jobb. Det går helt fint. Hva annet skal man gjøre? Jobbe gratis? Også tenker jeg litt at det er de ansatte sitt ansvar. Jeg ville ikke hatt noen problemer med å gå inn i butikken og handle 22:59. Hvis ingen av de ansatte hadde sagt ifra,så ville jeg tenkt det var greit. Hadde selvfølgelig også forstått at det ble for sent,men da må nesten de ansatte snakke med kundene som kommer valsende inn 22:59 og minne de på at det er stengetid.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosa Gnom skrev (24 minutter siden):

Jeg gjør det på min jobb. Det går helt fint. Hva annet skal man gjøre? Jobbe gratis? Også tenker jeg litt at det er de ansatte sitt ansvar. Jeg ville ikke hatt noen problemer med å gå inn i butikken og handle 22:59. Hvis ingen av de ansatte hadde sagt ifra,så ville jeg tenkt det var greit. Hadde selvfølgelig også forstått at det ble for sent,men da må nesten de ansatte snakke med kundene som kommer valsende inn 22:59 og minne de på at det er stengetid.

Men det må være mulig å tenke litt selv også.

Du er vel oppegående og får bevege deg ute uten assistent? For da bør du være smart nok til å vite hva stengetid betyr og at begynne å handle 22:59 bare gir deg ett minutt. Det er faktisk ikke så vanskelig å forstå.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hadde vist vedkommende rett ut. 

Anonymkode: 13c6b...84e

Vedkommende forsto plutselig verken norsk, engelsk eller tysk, eller tok hintet da vi begynte å slukke lys, tømme brødhylla osv.

Anonymkode: 41c6f...31c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da tar du feil og bra du lærer det nå. Stengetid betyr ikke siste frist for å gå inn i butikken, det betyr siste frist for å være ferdig med å handle. De som jobber har kanskje arbeidstid som varer 10 minutter etter stengetid, men den skal brukes på å gjøre opp kassa, slukke, skifte og låse.

De som jobber der har et liv utenom, en buss de skal rekke og familie som venter, så å ta det som en selvfølge at det bare er å bruke tid bare du rekker innen for døra er ganske så frekt.

Jeg tar ikke feil, jeg mener at det bør være sånn. Og at man bør gå på arbeidsgiver og fagforening fremfor kundene, om man ikke har betalt for litt ekstra tid etter stengetid.

Tror du vi andre folk som jobber på kontor, er lærere, sykepleiere eller hva enn annet går på slaget når arbeidstida formelt er over?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herrefred for noen sytpeiser dere som jobber i butikk er. Jeg har typisk kontorjobb, og det hender neste daglig at jeg får en ordre/epost/telefon mot slutten av arbeidsdagen som MÅ besvares/håndteres før jeg går hjem. Og jeg skriver da vitterlig ikke overtid selv om klokka blir 16.18 før jeg kommer meg ut døra. 

Over tid vil det lønne seg for meg at bedriften har fornøyde kunder.

Anonymkode: 275c7...b9e

Folk har kanskje kollektivtransport de skal rekke for å komme seg hjem i seng? Sent på kvelden går ikke kollektivtransporten like hyppig som i 16-tiden.

Anonymkode: 0a5df...98b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det må være mulig å tenke litt selv også.

Du er vel oppegående og får bevege deg ute uten assistent? For da bør du være smart nok til å vite hva stengetid betyr og at begynne å handle 22:59 bare gir deg ett minutt. Det er faktisk ikke så vanskelig å forstå.

Neida. Det går fint det. Tenker at hvis de ansatte ikke tørr å si ifra, så burde de kanskje finne seg en ny jobb. Stengetid for meg er når butikken faktisk er stengt. Ikke når dørene fortsatt er oppe og jeg bare kan valse inn. Hvis jeg ser at det fortsatt er lys, folk inne i butikken og dørene åpne så tenker jeg ikke noe mer på det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Altså, hva i himmelens navn feiler disse folkene som gir totalt blaffen i når en butikk stenger?! Og hvorfor er dette kvinnfolk over 50 som dominerer denne kategorien.. 

Siste kunde gikk ut døra klokken 19.10. Butikken skulle vært stengt for 10 minutter siden. 

Anonymkode: 1ee78...a37

Joda, men nå får du jo kost masse med misnøyen din her, og håver inn på sympati. Alternativt ser du på de gode innspillene du har fått fra andre her, og setter fokus på hva du selv kan bidra med for å få kundene ut av butikken til rett tid.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor i alle dager tar du det som en selvfølge at du kan være i butikken opp til 10 minutter etter at det er stengt? 
jeg fatter det ikke 😅 

• Liker 1
Skrevet
Rosa Gnom skrev (3 timer siden):

Ja, det er jo de ansatte sitt ansvar. Derfor kan ikke jeg bli på overtid og skrive overtid uten en god grunn . Selvom du gjør det på din jobb. 
du høres helt kokko ut. Folk som deg gidder jeg ikke og gå i samtaler med, trykker på alarmen. 

Skrevet
Rosa Gnom skrev (2 timer siden):

Neida. Det går fint det. Tenker at hvis de ansatte ikke tørr å si ifra, så burde de kanskje finne seg en ny jobb. Stengetid for meg er når butikken faktisk er stengt. Ikke når dørene fortsatt er oppe og jeg bare kan valse inn. Hvis jeg ser at det fortsatt er lys, folk inne i butikken og dørene åpne så tenker jeg ikke noe mer på det.

Så du skal være med på kasseoppgjør, klesskift osv før slukking av lys før du godtar at det er stengt og blir med ut døren? Nei, vent, døren må jo åpnes for at dere skal komme ut, så da er det jo fortsatt åpent og du kan bli litt lenger? 
det går ikke an og være så dum. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 19.42):

Så fordi en dør er ulåst, så går du inn? 
Det er ikke sånn det fungerer. Man forholder seg til åpningstider. 

Anonymkode: 8ac13...70c

Ikke spill dum, om butikken er åpen til 19.00 så er den akkurat det. Da skal ikke alle være ute , men den siste være inne. Og da kan ikke du ha arbeidstiden din til 19.00 men til du har fått ut siste kunden, ryddet og tatt oppgjøret i kassa. Og det skal du ha betalt for. Så ikke skyld på kunden for dette, bruk hodet som bedriftseier og ansatte om hva pokker tilbyr folk.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor i alle dager tar du det som en selvfølge at du kan være i butikken opp til 10 minutter etter at det er stengt? 
jeg fatter det ikke 😅 

Så de kan komme inn 18.58 da, men må dra seg ut igjen 19.00 ? Helt meningløst. Butikken er stengt for nye kunder kl. 19.00 og de som er der får gjøre seg ferdig, og vet du hva ? Om dere har problemer med det ? Steng 18.30 slik at du kommer deg hjem og ut døren kl. 19.00. Helt greit det, dere kan også bare si i fra så kan vi la være å handle der og finne andre som vil ha kunder.

Skrevet
TomKrus skrev (4 minutter siden):

Ikke spill dum, om butikken er åpen til 19.00 så er den akkurat det. Da skal ikke alle være ute , men den siste være inne. Og da kan ikke du ha arbeidstiden din til 19.00 men til du har fått ut siste kunden, ryddet og tatt oppgjøret i kassa. Og det skal du ha betalt for. Så ikke skyld på kunden for dette, bruk hodet som bedriftseier og ansatte om hva pokker tilbyr folk.

Hvor lang tid mener du at det er greit å tilbringe i butikken etter at du subbet inn kl. 18:59?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lang tid mener du at det er greit å tilbringe i butikken etter at du subbet inn kl. 18:59?

Til jeg har handlet ferdig ! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ikke kunden som er ute 2 minutter over stengetid som er problemet, det er arbeidsvilkårene dine. 

At noen ikke er ute på minuttet ved stengetid må man faktisk regne med. I de tilfellene det har skjedd meg selv har jeg ofte gått inn i butikken 15 minutter før stengetid, fordi jeg trengte noe helt konkret som jeg vet akkurat hvor ligger. Plutselig er det lang kø, varen jeg ser etter er utsolgt og jeg må finne et alternativ i full fart, etc.

Kundene som loker rundt og «bare kikker» 10 minutter over stengetid kan jeg forstå at er irriterende. Men småbarnsmoren som kommer joggende inn på nærbutikken rett før stengetid for å kjøpe bleier eller Paracet (og er ute igjen 2 minutter over stengetid), må man faktisk ta høyde for. 

Det er bedriftens ansvar å tilrettelegge for at de siste kundene kommer ut døra med en hyggelig opplevelse. Dersom det krever at én ansatt får betalt for å være tilstede 10 minutter over stengetid, tenker jeg at det er en god investering i kundetilfredshet.

Anonymkode: 46b9d...2a8

Neh. Nå jobber ikke jeg på IKEA mer, men gjorde det en gang i tiden. Vet fagforeningen grep inn der av andre årsaker, som blant annet at HR prøvde å rævkjøre alle andre (og de visste ikke hva arbeidsmiljøloven var heller), så kanskje det er bedre i dag. Jeg går heller ikke etter de du nevner med syke barn etc. Nå var jeg faktisk en av få på IKEA i min tid som gadd å bli igjen for å hjelpe Kari (40) fordi hun hadde kjempelyst til å «titte litt» på lamper, selv i mørklagt avdeling, fordi både jeg og hun hadde tid🤷🏼‍♀️ Så jeg er ikke så grusom som person, altså. Men når klokka er over 23.00 (som var stengetid da), kan «Kari» også komme tilbake å titte på lamper en annen dag. 

Jeg vet også at IKEA hadde en tariffavtale via Handel og Kontor og Virke på den tiden, så hvis du syntes det er grusomt at man ikke får betalt for å henge rundt etter butikkens stengetid så er du sikkert hjertelig velkommen til å maile HK og Virke om at tariffavtale er ræv. Mener huske det var en god grunn til at ansatte ikke hadde mulighet til overtid.

Anonymkode: 1f44f...080

• Nyttig 1
Skrevet
TomKrus skrev (3 minutter siden):

Det er jo bare tull.Kasseoppgjøret tar 1 minutt , og hvis det gjenstår rydding blir det tatt på morgenen. Vi får betalt for kasseoppgjør og rydding, men ikke overtidsbetalt for og krangle med idioter. Nå jobber jeg uansett på et stort senter, så vaktene er med på og stenge og de vil og hjem. « i dag må alle jobbe overtid , for jeg og bedriftseier har bestemt at jeg skal krangle med tomkrus til kl 19.15» skjer ikke. Du får hjelp ut om du ikke hører på den ansatte i butikken. Jeg har opplevd en gang at politiet og måtte hjelpe til , fordi en voksen mann nektet og gå ut og kverulerte med vaktene om sin rett til og få handle etter stengetid . Utrolig hva folk får seg til . 

jeg har aldri jobbet i en butikk eller på et senter som har siste innslipp , og ikke stengetid. Det er nok likt overalt, og jeg tror du skjønner det selvom du tøffer deg på nett. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
TomKrus skrev (14 minutter siden):

Så de kan komme inn 18.58 da, men må dra seg ut igjen 19.00 ? Helt meningløst. Butikken er stengt for nye kunder kl. 19.00 og de som er der får gjøre seg ferdig, og vet du hva ? Om dere har problemer med det ? Steng 18.30 slik at du kommer deg hjem og ut døren kl. 19.00. Helt greit det, dere kan også bare si i fra så kan vi la være å handle der og finne andre som vil ha kunder.

Vi sier ifra. Butikken stenger ved oppgitt stengetid. Bare og gå et annet sted. Bruker ikke 30 minutter på og gå ut en dør og låse den, så det går greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...