Gå til innhold

Operasjon for urinveislekkasje

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bulkamid, men det hjalp ingenting. Jeg vurderer operasjon (slynge), men jeg ble advart av legen at dette er en operasjon som har høy risiko for skader, f.eks at man ikke selv klarer å tisse. Det var visst en høy andel som opplevde dette, og operasjonen er ikke reversibel. 

Anonymkode: a8a8f...de9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har opprettet bruker her inne for at jeg føler meg «kalt» til å advare mine medsøstre mot å gjennomgå TVT operasjon. Jeg fikk dette gjort fordi jeg ikke klarte å holde tilbake tissing når jeg hostet og løp. Det har ikke gått en dag etter operasjonen at jeg ikke har angret sårt på at jeg gjennomgikk dette inngrepet. Jeg ble ikke advart/informert om de grusomme konsekvensene dette kunne få for meg men jeg har sett i ettertid at det er mange som har fått det slik som meg, og at det har vært flere massesøksmål forskjellige steder i verden fra kvinner som har fått livskvaliteten ødelagt etter operasjonen. Det er snakk om å ikke lenger kunne få orgasme, eller å få en mye svakere orgasme, konstante smerter i buken,  kjenne på en tissetrengthet dag og natt, kun ha plass til en halv desiliter i blæren før man må på do. Ja man blir tett/slutter å tisse på seg men det er bare IKKE verdt det. Man mister også evnen til å presse ut tiss, tissingen tar lang tid fordi det bare må renne sakte ut av seg selv, og når man tror man er ferdig å tisse så venter man et halvt minutt så kommer det en ny liten mengde urin ut. Det er helt forferdelig. Man kan miste virkelig viktige kroppsfunksjoner etter operasjonen. Det er en ekstremt stor påkjenning når dette skjer. Jeg forstår at ikke alle får det slik, men jeg har i alle fall aldri kunnet sove mer enn maks to timer av gangen etter operasjonen. Jeg ville mye heller ha brukt en tena lady de gangner jeg skal løpe/jogge, enn å ha det slik. 

Anonymkode: 42fd5...a62

Dette høres ikke bra ut. Hvor lenge siden er det du tok operasjonen og har du vært til vurdering om noe kan gjøres? ❤️

Anonymkode: ffa1f...0e2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ti år siden jeg tok operasjonen. Jeg har klaget på de ekstremt negative konsekvensene til flere leger og gynekologer men fått beskjed om at det er ikke-reversibelt og at hvis man prøver å fjerne båndet så kan man ødelegge viktige organer i underlivet slik at alt bare blir verre. At det egentlig ikke går an å fjerne det. Så jeg har egentlig følt at hele livet mitt har blitt ødelagt og mer eller mindre verdiløst pga den fatale beslutningen jeg tok om å la meg operere. Jeg tenkte at jeg måtte bli ufør pga det er vanskelig å jobbe når jeg må tisse hvert kvarter, jeg har holdt på sånn lenge og er utslitt av det. Jeg er bare i førtiårene. Men nå sist gikk jeg til en ny gynekolog som henviste meg til å kanskje få båndet klippet. Så da håper jeg det kan bli bedre og at jeg kan få sjansen til et slags liv igjen. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble operert for 5 år siden og er veldig fornøyd. Føler jeg har fått livet tilbake og kan være aktiv og fri uten frykt for lekkasje.

Anonymkode: 768f5...b60

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mina75 skrev (På 2.12.2025 den 23.08):

Tusen takk for svar 🙂 Høres ut som det bare er å få det gjort. Men 6 uker uten sex?? Det var lenge det... Og var du sykemeldt etter operasjonen?

Tror jeg var sykemeldt tre dager. 

Ja det var litt lenge, men så var det verdt det også. 

Vi hadde nok litt sex etterhvert, men ikke penetrering. 

Anonymkode: ab896...b16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare hyggelig. Det kan også være en psykisk påkjenning å vite at det ligger en plaststrimmel og trykker opp urinrøret syns jeg. Folk snakker om mikroplast men dette er flere cm lang og bred plast som for alltid skal ligge i kroppen din. Og denne plaststrimmelen kan faktisk gnage seg gjennom urinrøret eller andre organer og hvis det skjer er det livsfarlig. Hvis du søker på dette vil du finne en del beskrivelser på at det forekommer. Det jeg derimot vil anbefale deg å be om er en kolpoperineoplastikk, hvis noe av problemet er fødselsskader og f eks at du får luft i skjeden hvis du bøyer deg, har samleie osv (prompe lyder). Da strammes muskulaturen og skjeden opp og blir som før du fødte mer eller mindre. Hvis noe av problemet er at du føler deg annerledes og åpen nedentil pga skader ved fødsel, kan du kanskje leve bedre med at det lekker litt akkurat når du hoster og løper/hopper. Det er jammen ikke småtteri en stakkars kvinnekropp skal igjennom. Jeg bare håper at ingen andre får det så forferdelig som jeg har hatt det pga en tvt operasjon som har slått feil. 

Jeg har ingen plaststrimmel i kroppen etter min operasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Mina75 skrev (På 2.12.2025 den 18.22):

Hei. Jeg har fått time til operasjon mot urinveislekkasje og lurer på om det er noen her som har fått gjort dette? Mitt problem er at dette hindrer meg i å trene og løpe, ikke at jeg lekker ved vanlig aktivitet. Må også knipe bena samme når jeg hoster eller nyser, men det plager meg ikke så mye i dagliglivet. Er veldig usikker på om jeg skal gjennomføre operasjonen og hører gjerne om deres erfaringer.

Moren min gjorde dette. Hun kunne ikke gå noe særlig tur,ikke trene å hadde generelt store problemer pga dette. Livet hennes ble endret seg drastisk til det bedre etter operasjonen. Nå går hun lange fjellturer, trener på treningssenteret , hoster uten at det kommer noe

Anonymkode: 2ed8b...a46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har ingen plaststrimmel i kroppen etter min operasjon. 

Mesh tapen er laget av ikke-absorberende, ikke-tøyelig plast. Det er det båndet som legges bak urinrøret og festes over og holdes fast ved «skam»beinet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg husker ikke navnet, men finnes en slags «plastpropp» som føres inn i skjeden for å forebygge lekkasje. Tror kanskje det er ment å bruke under aktivitet hvor en risikerer å lekke. Det er jo ikke noe varig. Men kanskje du kan forsøke det for å se om det hjelper? Se om det oppleves optimalt før eventuell operasjon. 
Samtidig så er det trist at mange kvinner skal oppleve lekkasje. Jeg forstår det er en del av det å være kvinne og at kroppen påvirkes av hormoner, graviditet, fødsel, alder osv. Det er naturlig. Samtidig så skulle jeg ønske at ikke kvinner skulle fått redusert livskvalitet av dette. Jeg tenker på hva som skjer når man blir eldre feks. Forverrer det seg enda mer? At en kan klare å leve med det nå, men så må man bruke bleie fra man er 70år fordi det forverres? Det er også synd at det kan være kronglete å få operasjon når andre tiltak er forsøkt uten nok effekt. 

Anonymkode: 70022...565

Har fått informasjon om disse plastproppene og også fysioterapi med elektrobehandling. Fikk beskjed om at lekkasjen var såpass stor at operasjon ville gi best resultat for meg. Nå er jeg veldig i tvil for jeg har fått operasjonsdato og har forhørt meg litt hos sykepleierene på jobben og alle advarer mot å ta den. Tror nok jeg heller mot å vente, prøve plasproppene og Tena jeg trener.. 

AnonymBruker
Skrevet

Eller det har vel en viss tøyelighet. Jeg fikk med meg bånd hjem for å vite hva jeg hadde fått i kroppen, og det gikk jo fint an å bøye det men ikke strekke det liksom. Dere som er fornøyd syns så klart det er verdt det, og jeg forstår at jeg har vært uheldig og fått båndet satt altfor stramt. Det triste at det er såpass mange som får problemer etterpå og hvis man er en av de uheldige som får det slik så hjelper det ikke for oss at mange også har vært heldige og blitt fornøyd etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ti år siden jeg tok operasjonen. Jeg har klaget på de ekstremt negative konsekvensene til flere leger og gynekologer men fått beskjed om at det er ikke-reversibelt og at hvis man prøver å fjerne båndet så kan man ødelegge viktige organer i underlivet slik at alt bare blir verre. At det egentlig ikke går an å fjerne det. Så jeg har egentlig følt at hele livet mitt har blitt ødelagt og mer eller mindre verdiløst pga den fatale beslutningen jeg tok om å la meg operere. Jeg tenkte at jeg måtte bli ufør pga det er vanskelig å jobbe når jeg må tisse hvert kvarter, jeg har holdt på sånn lenge og er utslitt av det. Jeg er bare i førtiårene. Men nå sist gikk jeg til en ny gynekolog som henviste meg til å kanskje få båndet klippet. Så da håper jeg det kan bli bedre og at jeg kan få sjansen til et slags liv igjen. 

Jeg håper av hele mitt hjerte at du blir bra igjen, i det minste bedre. Angående det at du må tisse hvert kvarter. Har du fått overaktiv blære? Kan du sjekke om båndet ligger feil slik at du får feil «vinkel» på blæren eller urinrøret? Eller har du blærefremfall? Jeg ville sjekket dette før du gjør noe annet. MR eller ultralyd kanskje? 

PS! Jeg er ikke lege altså. Tenker på de tingene jeg nevner fordi jeg hadde problemer med å måtte tisse hele tiden før jeg fikk tvt (som var vellykket). Teorien til legen var at fremfallet (hadde blærefremfall) gjorde at jeg aldri fikk tømt meg ordentlig, og derfor måtte jeg raskt på toalettet igjen. 

Anonymkode: ffa1f...0e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...