AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #1 Skrevet 2. desember 2025 I dag lagde jeg gule bomber, i alle fall forsøkte. Jeg får de ikke fine enda jeg pisker eggehvite og sukkeret til marengs. Jeg vender mandler forsiktig inn og sprøyter de på bakepapiret. De siger sammen og får ikke det mønsteret de skal ha, legger ved bilde av hva jeg mener. Jeg bruker riktig sprøytespiss og det mønsteret jeg savner er der felt frem til de har vært litt i ovnen. Da jeg skulle dyppe de i sjokolade, så datt de nesten fra hverandre fordi de var så veldig myke. Jeg tar svært gjerne imot tips til hvordan jeg skal få til dette. Anonymkode: 8ab9c...4fa
Fru Uperfekt Skrevet 2. desember 2025 #2 Skrevet 2. desember 2025 Jeg lar de hvile over natten slik at de kan herdes mer 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #3 Skrevet 2. desember 2025 Kan det ha kommet i noe del av plomme i hviten? Anonymkode: 643fa...2a5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #4 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan det ha kommet i noe del av plomme i hviten? Anonymkode: 643fa...2a5 Hadde hun fått det hadde det ikke vært mulig å piske de til marengs....og hun hadde merket det allerede da. Anonymkode: 12dec...eb4 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #5 Skrevet 2. desember 2025 Med marengs er det så mye som kan gå galt.. Hvis du er helt sikker på at marengsen er pisket stiv nok (bollen kan snus opp ned), så er det to mulige feil for at deigen blir for løs. En er at du rører for mye, eller at du har for lite mandler. Anonymkode: 85cb5...6bd 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #6 Skrevet 2. desember 2025 Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden): Jeg lar de hvile over natten slik at de kan herdes mer Jeg bare lot de bli avkjølte over ett par timer på kjøkken bordet. Får vel bare prøve en ny omgang. Jeg har brukt oppskriften fra det søte liv, kanskje noen har en idiotsikker oppskrift? Anonymkode: 8ab9c...4fa
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #7 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med marengs er det så mye som kan gå galt.. Hvis du er helt sikker på at marengsen er pisket stiv nok (bollen kan snus opp ned), så er det to mulige feil for at deigen blir for løs. En er at du rører for mye, eller at du har for lite mandler. Anonymkode: 85cb5...6bd Den bollen kunne snus på hodet. Ikke at jeg gjorde det, men den var skikkelig stiv. Virker som den falt litt sammen da jeg rørte inn mandlene, men ikke sånn voldsomt. Har det noe å si at jeg ikke bruker mandelkvern, men foodprossessor? Anonymkode: 8ab9c...4fa
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #8 Skrevet 2. desember 2025 Når jeg lager marengs så åpner jeg ikke ovnen på vidt gap når de er ferdige. Jeg slår av varmen og åpner døren med kun en pitteliten sprekk. Og så står den sånn lenge før jeg tar de ut. Anonymkode: df74f...1e4 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #9 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den bollen kunne snus på hodet. Ikke at jeg gjorde det, men den var skikkelig stiv. Virker som den falt litt sammen da jeg rørte inn mandlene, men ikke sånn voldsomt. Har det noe å si at jeg ikke bruker mandelkvern, men foodprossessor? Anonymkode: 8ab9c...4fa Kan du ha vispet for mye? Marengs skal holde seg stiv Kanskje du skal prøve å tørke mandlene mer. Foodprosessor kan lage mandler litt deigete Anonymkode: 85cb5...6bd 1
Alexandra.1 Skrevet 2. desember 2025 #10 Skrevet 2. desember 2025 Det er vanskelig å si hva som går galt ved å se på bildet. Jeg har laget over 1000 gule bomber hittil i år, og den ene omgangen gikk feil selv om jeg mener jeg har gjort alt riktig. Kjører du mandlene i foodprocessor må du være forsiktig så du ikke gjør det for lenge, da kommer fettet ut av mandlene. Jeg steker bombene på nest nederste rille i ovnen, det er viktig at de får en god stekeskorpe under. Ellers synes jeg kakene dine ser fine ut, tydeliger mønster synes jeg ikke er viktig.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #11 Skrevet 2. desember 2025 Kanskje foodprossesoren har gjort til at mandlene har begynt å slippe olje? Da kan fettet som er med derfra ha gjort til at de blir for myke. Eller så er jeg opplært til at en ikke skal røre inn mandler, men vende dem forsiktig inn i deigen. Bare et lite tips, da jeg lagde mange dårlige makroner/ mandel bunner med å røre dem for hardt inn i marengsen. Anonymkode: 1dd45...323 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #12 Skrevet 2. desember 2025 Meg over👆🏻 ser du skriver at du vender dem inn, jeg leser for fort og beklager for det😅 Anonymkode: 1dd45...323
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #13 Skrevet 2. desember 2025 Jeg bruker å lage en juksevariant av disse med ferdig kransekakemasse i stedet for marengs. De blir skikkelig gode. Anonymkode: 4abb5...6ab
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #14 Skrevet 2. desember 2025 Alexandra.1 skrev (3 timer siden): Det er vanskelig å si hva som går galt ved å se på bildet. Jeg har laget over 1000 gule bomber hittil i år, og den ene omgangen gikk feil selv om jeg mener jeg har gjort alt riktig. Kjører du mandlene i foodprocessor må du være forsiktig så du ikke gjør det for lenge, da kommer fettet ut av mandlene. Jeg steker bombene på nest nederste rille i ovnen, det er viktig at de får en god stekeskorpe under. Ellers synes jeg kakene dine ser fine ut, tydeliger mønster synes jeg ikke er viktig. Det er dessverre ikke mine du ser bildet av 😊 Jeg får bare kjøpe enten en mandelkvern eller kransekake masse 😂 Anonymkode: 8ab9c...4fa
every woman Skrevet 2. desember 2025 #15 Skrevet 2. desember 2025 (endret) Du kan prøve å ikke piske eggehvitene på full hastighet. Jeg pleier å piske eggedosis på litt over halv hastighet. Tar lenger tid, men da slår jeg ikke luft for fort og hardt inn, og kakene holder seg oppe etter steking. Å piske for hardt kan gjøre at kakene kollapser. Var en konditor som kom med dette tipset, husker ikke hvem. Men det har fungert godt for meg, ihvertfall. Dette kan kanskje funke for marengs også. Endret 2. desember 2025 av every woman 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #16 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bruker å lage en juksevariant av disse med ferdig kransekakemasse i stedet for marengs. De blir skikkelig gode. Anonymkode: 4abb5...6ab Vurderer gjøre det selv nå ja. Pleier aldri å ha problemer med marengs og nøttebunn til kaker, men disse bombene ble langt fra vellykket. Anonymkode: 8ab9c...4fa
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #17 Skrevet 2. desember 2025 every woman skrev (Akkurat nå): Du kan prøve å ikke piske eggehvitene på full hastighet. Jeg pleier å piske eggedosis på litt over halv hastighet. Tar lenger tid, men da slår jeg ikke luft for fort og hardt inn, og kakene holder seg oppe etter steking. Å piske for hardt kan gjøre at kakene kollapser. Var en konditor som kom med dette tipset, husker ikke hvem. Men det har fungert godt for meg, ihvertfall. Aha, jeg pisker på full hastighet. Marengsen var såpass at jeg måtte spa den ut av bollen, skikkelig stiv. Så dabbet den litt av etter å ha vendt inn mandlene. Skal prøve ditt tips neste gang jeg skal ha marengs 😊 Anonymkode: 8ab9c...4fa
Fru Uperfekt Skrevet 2. desember 2025 #18 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg bare lot de bli avkjølte over ett par timer på kjøkken bordet. Får vel bare prøve en ny omgang. Jeg har brukt oppskriften fra det søte liv, kanskje noen har en idiotsikker oppskrift? Anonymkode: 8ab9c...4fa Min er fra YouTube
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #19 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 15.02): Den bollen kunne snus på hodet. Ikke at jeg gjorde det, men den var skikkelig stiv. Virker som den falt litt sammen da jeg rørte inn mandlene, men ikke sånn voldsomt. Har det noe å si at jeg ikke bruker mandelkvern, men foodprossessor? Anonymkode: 8ab9c...4fa Du skal aldri kjøre mandler i foodprosessor. Det frigir olje, som gjør massen bløtere. Bruk en skikkelig mandelkvern så vil det gå bra. Anonymkode: 41773...f56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå