Gå til innhold

Barn i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk utdanningen barnehagelærer for 3 år siden, og lurer litt på om barna var snillere med hverandre før. Eks de slår mye både andre barn og voksne. Og kaller hverandre stygge ting. 

Noen barn har slåss kamp. Og mye utestenging allerede fra 3 års alderen. 

Og hvis enkelte barn ikke får viljen sin så går de inn for å ødelegge for de andre barna, eller så sier de at vi er ikke venene, du får ikke komme i bursdagen min. 

Var det sånn før eller har det blitt verre med tiden. 

Barna sier også at de skal drepe hverandre eller de ansatte i barnehagen. 

Og hvis den ansatte på avdelingen sier at nå må vi rydde eller at vi skal ut og barna/barnet ikke vil, så er det hyling og skriking. Barnet får ikke viljen sin og sliter ut personalet. 

Er det sånn i flere barnehager ? 

Har dere eksempel fra barnehager ? 

Anonymkode: 115ba...17d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det hørtes ut som en barnehage med fryktelig dårlig miljø. 

Har ikke opplevd slikt hos oss i det hele tatt. Merker at foreldregruppen er mye mer krevende, og mer egoistiske (ser kun eget barn), men stort sett så er barna snille med hverandre. 
Stygg språkbruk slåes hardt ned på med en gang, det samme med dårlig oppførsel overfor andre barn. Vi har mye rollelek og prat om hvordan man skal være mot andre, og at andre kan bli veldig lei seg. 

Å bruke bursdag som "pressmiddel" har blitt gjort i alle tider. Jeg er 42år, og husker det skjedde da jeg selv gikk i barnehagen/småskolen, det samme med at de ikke vil være venner lenger om de krangler i lek. Men så hjelper vi de så de får ordnet opp seg i mellom, også er de venner igjen ganske så raskt.

Anonymkode: 916cf...834

• Liker 1
Skrevet

Spør dine kollegaer som har vært i jobben lenge. Og når definerer du "før"? Jeg gikk selv i bhg på 1970-tallet. Mine barn på tidlig 2000-tall. 
Og hvis enkelte barn ikke får viljen sin så går de inn for å ødelegge for de andre barna, eller så sier de at vi er ikke venene, du får ikke komme i bursdagen min. 
Dette er i hvertfall tidløst. 
Slik oppførsel du beskriver skjedde "før" også, men det har da alltid vært enkeltbarn, og så spørs det litt hvor "uheldig" man er som har dem (og i flertall) på sin (sitt barns) avdeling, og hvor flinke foreldrene og barnehagen er med å avlære slikt. Jeg nekter å tro at alle barna 1-6 år som går i din barnehage nå holder på slik hele tiden, selv i dag. 
Men ja, det var sånn enkelte ganger med enkelte barn før også. 

Anonymkode: 84954...27e

Skrevet

Det høres ut som at du jobber i en bydel med belastet miljø eller i en barnehage som tar imot de som ikke fikk plass andre steder. 

Jeg ville søkt jobb i en barnehage i et bedre område eller tatt ny utdanning. Eller bare jobbet i dagligvarebutikk i stedet. 

Anonymkode: f4ea2...aa3

Skrevet

Det var sånn i barnehagen jeg gikk i på tidlig 2000-tallet. Var hardt miljø i hele bygda, og var ikke bedre på skolene. Det er IKKE slik i barnehagen vi har barnet vårt i nå. Det er en montessoribarnehage med svært godt miljø, og foreldrene virker stabile og gode. 

De barna som er krevende har stort sett dårlige forbilder hjemme. I form av mye tv, foreldre som krangler eller utagerende eldre søsken. 

Anbefaler deg å sjekke ut montessori! Mye fokus på å bygge selvstendighet og gode kommunikasjonsvaner for barna. 

Anonymkode: 8448e...c2b

Skrevet

Da jeg gikk i barnehagen på 80 tallet, så fikk barna masse kjeft foran alle, om vi ga utrykk for følelser, eller gjorde noe som ikke var sosialt akseptert. Vi ble satt i skammekroken om vi ikke spiste opp all maten. Vi ble hengt ut og ledd av om vi sa noe "dumt" i fellessamling. Barn var ikke bedre før. Barn var stygge med hverandre før også, men det ble også akseptert av voksne. Litt mobbing gjør deg tøffere. 

Anonymkode: 9c716...39a

Skrevet

Jeg liker å jobbe i barnehage og koser meg der jeg er nå, det handler ikke noe om det. Men ser ulikheter fra jeg var i praksis (ca 6 år siden) til nå. Selvfølgelig var barna  rampete og ertende som barn er. 

Men jeg såg ikke så ille tendenser som jeg ser nå i barnehagen. 

Kan de ha noe med at barna får gjøre som de vil hjemme ? Et eksempel fra barnehagen. Søsken som slås skikkelig, en som ligger på bakken og blir sparket i magen og hode. Sier ifra til foreldrene. Foreldrene sier  bare at de vet grensene sine og går ikke over den. Men vet en 4/5 åring og 2/3 åring grensene sine 

Et annet barn bet og klorte pga hun måtte vente på sin tur. Og får ikke dette barne viljen sin med en gang så biter og klorer hun. Kan være at to barn tar samme leke og da blir det biting og kloring med en gang 

Jeg sier ikke at hele barnegruppen er sånn. Men har noen barn som vi må følge med på hele tiden for at det ikke skal bli trøbbel. Som tar vekk tiden personalet kunne vært med de andre barna. 

Barna i den ene barnehagen var så ille at personalet begynte å grine for vi viste ikke hva vi skulle gjøre. 

Jeg selv sluttet i den barnehagen for jeg klarte ikke mer.

Ser noen små tendenser der jeg er nå, men langt fra like ille. 

Hvorfor er der noen barnehager som er skikkelig ille så det går både utover barna men og de ansatte ? 

Anonymkode: 115ba...17d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...