AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #1 Skrevet 2. desember 2025 Hei. Jegog arbeidsgiver har bestemt oss for å nylig avslutte arbeidsforholdet,ble enige om en avtale. Jeg er sykemeldt å vært det en stund, da jeg var ansatt ba arbeidsgiver NAV om et dialogmøte, dette har jeg nå fått innkalling om skal være i februar hvordan blir det nå som jeg er arbeidsledig og sykemeldt? Har informert både lege og NAV at jeg ikke er ansatt lengre. ( blir nok desverre langstidsykemeldt om formen ikke blir drastisk bedre snart) Anonymkode: 33acf...9a9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #2 Skrevet 2. desember 2025 Ble du og arbeidsgiver enig i dette? Ble du overtalt? Det er jo ikke særlig lurt å si opp når man er sykmeldt. Dette skulle du aldri gått med på. Anonymkode: 818fb...462 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #3 Skrevet 2. desember 2025 Det blir selvsagt ikke noe dialogmøte med arbeidsgiver nå når du har sagt opp. Du blir sikkert innkalt til et møte med NAV i stedet angående arbeidsevnevurdering, tiltaksbedrift, eller hjelp til jobbsøknad. Anonymkode: 818fb...462
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #4 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ble du og arbeidsgiver enig i dette? Ble du overtalt? Det er jo ikke særlig lurt å si opp når man er sykmeldt. Dette skulle du aldri gått med på. Anonymkode: 818fb...462 «Nedbemanning» sluttpakke. Anonymkode: 33acf...9a9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #5 Skrevet 2. desember 2025 Da risikerer du dagpenger foran sykepenger. Anonymkode: f6d65...137
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #6 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Da risikerer du dagpenger foran sykepenger. Anonymkode: f6d65...137 Risikerer å ikke få noenting i den perioden sluttpakken er ment og dekke. Anonymkode: cdd0c...e93
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #7 Skrevet 2. desember 2025 Det skal stå i innkallingen hva møtet handler om. Dersom det mot formodning ikke gjør det, må du spørre. Det er viktig at du er godt forberedt til slike møter. Anonymkode: cbd4d...7cc
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #8 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Da risikerer du dagpenger foran sykepenger. Anonymkode: f6d65...137 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Risikerer å ikke få noenting i den perioden sluttpakken er ment og dekke. Anonymkode: cdd0c...e93 Det kan også være at hun fortsetter å motta sykepenger, forutsatt at hun fortsetter å være sykemeldt. Hvis arbeidsgiver forskutterte sykepenger, og hun hadde en lønn som var over det Nav dekker, kan hun få mindre sykepenger. Anonymkode: cbd4d...7cc
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #9 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan også være at hun fortsetter å motta sykepenger, forutsatt at hun fortsetter å være sykemeldt. Hvis arbeidsgiver forskutterte sykepenger, og hun hadde en lønn som var over det Nav dekker, kan hun få mindre sykepenger. Anonymkode: cbd4d...7cc Kommer nok til å være sykmeldt til jeg ender på aap tipper jeg, slik helse-situasjonen er nå…. Desverre Anonymkode: 33acf...9a9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #10 Skrevet 2. desember 2025 Derfor man aldri bør frivillig si opp arbeidsforholdet, fordi man mister så mange rettigheter. Anonymkode: 60b6b...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #11 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Derfor man aldri bør frivillig si opp arbeidsforholdet, fordi man mister så mange rettigheter. Anonymkode: 60b6b...1ab I tilfeller hvor man er så syk at det er veldig lite sannsynlig at man kan komme tilbake til jobben, hvor det er en reell risiko for at man blir nedbemannet, og hvor man i tillegg kan få en god sluttpakke, så kan det for noen være det mest rasjonelle valget. Mao håper sluttpakken var god. Anonymkode: cbd4d...7cc
Leo Skrevet 2. desember 2025 #12 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Nedbemanning» sluttpakke. Anonymkode: 33acf...9a9 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I tilfeller hvor man er så syk at det er veldig lite sannsynlig at man kan komme tilbake til jobben, hvor det er en reell risiko for at man blir nedbemannet, og hvor man i tillegg kan få en god sluttpakke, så kan det for noen være det mest rasjonelle valget. Mao håper sluttpakken var god. Anonymkode: cbd4d...7cc Sluttpakke er en svært risikabel løsning når man er sykmeldt. Du risikerer at NAV regner dette som lønn og dermed kan det påvirke rettighetene dine både i forhold til sykepenger og AAP fordi begge disse ytelsene er ment å skulle erstatte arbeidsinntekt og du kan ikke både få sykepenger/AAP og lønn fra arbeidsgiver samtidig. Å si opp selv, som jeg antar at TS har gjort, er heller ikke nødvendigvis spesielt lurt. Man kan riktignok være sykmeldt som arbeidsledig, men NAV kan finne på å stille spørsmål ved hvorfor man har sagt opp og om sykmeldingen i realiteten skyldes forhold på arbeidsplassen. Hvis jeg var TS ville jeg ha kontaktet NAV så fort som mulig for å få avklart disse tingene. Hvis ikke kan h*n risikere å bli sittende med et krav om tilbakebetaling for flere måneder og i det hele tatt en prosess som kan bli svært krevende når man i tillegg er syk.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #13 Skrevet 2. desember 2025 Hvis du har sagt opp/ har blitt sagt opp kan du være i problemer. Man får 18 uker karantene før man kan få dagpenger om man blir sagt opp i alle fall. Du bør nok sjekke opp i dine rettigheter. Anonymkode: 2496b...ed1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #14 Skrevet 2. desember 2025 Leo skrev (8 minutter siden): Sluttpakke er en svært risikabel løsning når man er sykmeldt. Du risikerer at NAV regner dette som lønn og dermed kan det påvirke rettighetene dine både i forhold til sykepenger og AAP fordi begge disse ytelsene er ment å skulle erstatte arbeidsinntekt og du kan ikke både få sykepenger/AAP og lønn fra arbeidsgiver samtidig. Å si opp selv, som jeg antar at TS har gjort, er heller ikke nødvendigvis spesielt lurt. Man kan riktignok være sykmeldt som arbeidsledig, men NAV kan finne på å stille spørsmål ved hvorfor man har sagt opp og om sykmeldingen i realiteten skyldes forhold på arbeidsplassen. Hvis jeg var TS ville jeg ha kontaktet NAV så fort som mulig for å få avklart disse tingene. Hvis ikke kan h*n risikere å bli sittende med et krav om tilbakebetaling for flere måneder og i det hele tatt en prosess som kan bli svært krevende når man i tillegg er syk. Jeg sier absolutt ikke at å ta sluttpakke når man er sykemeldt er det lureste, men at det i noen tilfeller kan være en god løsning, gitt x, y, z. Anonymkode: cbd4d...7cc
Leo Skrevet 2. desember 2025 #15 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sier absolutt ikke at å ta sluttpakke når man er sykemeldt er det lureste, men at det i noen tilfeller kan være en god løsning, gitt x, y, z. Anonymkode: cbd4d...7cc Da bør man ha fått adekvat juridisk hjelp for å gjøre alt riktig og man bør avklare ting med NAV underveis.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #16 Skrevet 2. desember 2025 Leo skrev (1 minutt siden): Da bør man ha fått adekvat juridisk hjelp for å gjøre alt riktig og man bør avklare ting med NAV underveis. Det er jeg heller ikke uenig i. Anonymkode: cbd4d...7cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå