AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Hei. Har et barn på 5 år som har testet positivt for influensa type A. Har hørt mye om at akkurat denne virusvarianten er verst og kraftigst… Jeg er livredd for å bli smittet, men må vel bare regne med det… Jeg er gravid i uke 9+4 nå, og kjemperedd for hva slags følger det kan få om jeg blir syk. Noen som har hatt dette og i samme situasjon som meg? Jeg har jo ikke fått tatt noe vaksine enda, så dette stresser meg forferdelig mye….. Anonymkode: 84a39...121
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Hvorfor har du ikke vaksinert deg, vil jo si det er direkte uansvarlig. Anonymkode: e67f1...8a3 1 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Det skal gå bra. Bare sørg for å få nok søvn og hvile, hold deg i form med f.eks trening, spis sunn mat. Kan være du er heldig og slipper unna. Får du influensa så forsøk å holde feberen nede. Anonymkode: a2146...305 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har jo ikke fått tatt noe vaksine enda, så dette stresser meg forferdelig mye….. Anonymkode: 84a39...121 få deg vaksine ASAP. Det er fremdeles håp om at du ikke er smittet og vaksinen hjelper deg om du smittes. Om ikke kommunen har tid stikk på apoteket. Trodde Gravide var prioritert og ville få time kjapt. Anonymkode: 1a29f...36d
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Skyll nesa med neseskyller, det kan forkorte sykdomsperioden. Viktig at du holder feberen nede og får mye hvile. Ellers er det normalt å være syk som gravid, og barnet tar sjeldent skade av det. Det er mest feber og oksygen til morkaken som er viktig å huske på Anonymkode: 46f40...656 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden Det vil helst gå godt! Les anbefalinger og hør med helsesøster/lege. https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/vaksiner-i-svangerskapet/#influensavaksine-til-gravide Anonymkode: 1dbb9...307 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): få deg vaksine ASAP. Det er fremdeles håp om at du ikke er smittet og vaksinen hjelper deg om du smittes. Om ikke kommunen har tid stikk på apoteket. Trodde Gravide var prioritert og ville få time kjapt. Anonymkode: 1a29f...36d Her er det ts som har somlet med å ta vaksine. Veldig mange legekontor tilbyr dette, i tillegg til svært mange apotek. Mange steder trenger man ikke engang time. Anonymkode: 0a7d0...38e
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden Til dere som sier vaksine, det er ikke anbefalt å ta vaksine i første trimester. Anonymkode: f6105...2eb 2 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Til dere som sier vaksine, det er ikke anbefalt å ta vaksine i første trimester. Anonymkode: f6105...2eb Dette er feil. Du må oppdatere deg. Anonymkode: 0a7d0...38e
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er feil. Du må oppdatere deg. Anonymkode: 0a7d0...38e https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/influensa-vaksinering/hvem-anbefales-vaksine https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/influensavaksinasjon/#mlgrupper-for-influensavaksinasjon Ifølge kilder kan gravide som har andre risikofaktorer enn graviditet vaksineres i første trimester. Ellers anbefales det til gravide i 2. Og 3. Trimester. Jeg fikk ikke ta før 2. Trimester. Har spurt jordmor, lege og apotek. Så jeg er ganske oppdatert. Anonymkode: f6105...2eb 8
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/influensa-vaksinering/hvem-anbefales-vaksine https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/influensavaksinasjon/#mlgrupper-for-influensavaksinasjon Ifølge kilder kan gravide som har andre risikofaktorer enn graviditet vaksineres i første trimester. Ellers anbefales det til gravide i 2. Og 3. Trimester. Jeg fikk ikke ta før 2. Trimester. Har spurt jordmor, lege og apotek. Så jeg er ganske oppdatert. Anonymkode: f6105...2eb Det betyr ikke at det ikke er anbefalt. Alle oppegående mennesker tar influensavaksinen, de går på apoteket og betaler av egen lomme. Anonymkode: e67f1...8a3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/influensa-vaksinering/hvem-anbefales-vaksine https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/influensavaksinasjon/#mlgrupper-for-influensavaksinasjon Ifølge kilder kan gravide som har andre risikofaktorer enn graviditet vaksineres i første trimester. Ellers anbefales det til gravide i 2. Og 3. Trimester. Jeg fikk ikke ta før 2. Trimester. Har spurt jordmor, lege og apotek. Så jeg er ganske oppdatert. Anonymkode: f6105...2eb Og veldig spesielt at du ikke fikk ta, skulle gjerne hørt hvem som nektet deg vaskine i første trimester. Anonymkode: e67f1...8a3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og veldig spesielt at du ikke fikk ta, skulle gjerne hørt hvem som nektet deg vaskine i første trimester. Anonymkode: e67f1...8a3 De sa det ikke var anbefalt. Anonymkode: f6105...2eb
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): De sa det ikke var anbefalt. Anonymkode: f6105...2eb Men det er ikke frarådet. Synes det er uansvarlig og ikke vaksinere seg, gravid eller ei Fra din egen link "Gravide kan vaksineres når som helst i svangerskapet" Anonymkode: e67f1...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det er ikke frarådet. Synes det er uansvarlig og ikke vaksinere seg, gravid eller ei Fra din egen link "Gravide kan vaksineres når som helst i svangerskapet" Anonymkode: e67f1...8a3 Men herregud! Hva feiler det deg som prøver å tråkke på en som er redd og gravid? Jeg føler anbefalinger, og gjør ikke alt som ikke er frarådet. TS har handlet i tråd med retningslinjene fra helsemyndighetene. TS, dette går fint! Ta det med ro, nøye på håndhygiene. Veldig ofte blir ikke vi voksne syke, selv om barna får influensa. Anonymkode: 50488...18c 4
Katrin94 Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden Jeg fikk påvist influensa type A da jeg var rundt 25 uker gravid. Hadde tatt vaksinen.. Det var tøft. Hadde over 40 i feber og var skikkelig dårlig, men det gikk fint både med meg og baby (som nå er 6 mnd gammel ☺️)
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden Til dere som maser om vaksine; i min kommune får man ikke ta vaksine før man er ferdig med uke 14, dvs at man må vente ca gjennom hele sesongen om man ble gravid tidlig i høst. Anonymkode: f7eb1...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det betyr ikke at det ikke er anbefalt. Alle oppegående mennesker tar influensavaksinen, de går på apoteket og betaler av egen lomme. Anonymkode: e67f1...8a3 Jeg fikk ikke lov av mitt Boots apotek da jeg bare var i uke 8, og ikke hadde risikofaktorer. Dette gjelder flere steder. Så så voldsomt oppegående virker du ikke, akkurat. Anonymkode: f7eb1...7c9 4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden Hva er det med dere som skal gi ts skyldfølelse og skam for at hun ikke har tatt vaksinen? Og kaller andre for mindre oppegående? Dere burde skamme dere, dessuten virker dere jo helt overhysteriske. Ts, sannsynligvis går dette helt fint. Anonymkode: d5d14...c3c 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden TS, sannsynligvis vil du kunne få Relenza om du er smittet. Hør med fastlegen i morgen. Anonymkode: d5d14...c3c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå