AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #1 Skrevet 1. desember 2025 Barnet mitt pleier å «jokke» på en bamse før hun skal sove. Har ikke sagt noe på det, siden jeg vet det er naturlig og det uansett kun er i sengen om kvelden. Men nylig tok ped.leder opp i foreldresamtale at hun gjør dette når de har hvilestund. Hun var nøye med å påpeke at det er helt uproblematisk og helt naturlig. Og at det er viktig å unngå å påføre barnet skam. Men jeg lurer jo så klart på om vi bør si noe for å unngå at hun kommer i kjipe sosiale situasjoner hvis det fortsetter. Har noen erfaring? Anonymkode: 7e9f7...f6d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #2 Skrevet 2. desember 2025 Det er veldig vanlig. Barn tenker ikke at det er noe seksuelt over det. De kjenner bare en god følelse når de gjør det, derfor gjør de det. dette går over av seg selv på et tidspunkt. Ikke lag noe sak rundt det og påfør skam. Hun er nok ikke den eneste som gjør det i en hvilestund, og barna er små. Men hjemme kan du si at hun kan gjøre det på rommet når hun er alene om hun begynner når dere har besøk. Anonymkode: 8c406...2bb
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #3 Skrevet 2. desember 2025 Som andre skriver er dette noe som går over av seg selv. Jeg ville ikke sagt noe om det - heller ikke "dette kan du gjøre på rommet" - for det utløser jo bare spørsmål om hvorfor etc. Hvis barnet gjør det i "upassende" situasjoner ville jeg heller bare avledet ved å få oppmerksomheten over på noe annet. Anonymkode: 0bc0d...c5b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #4 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som andre skriver er dette noe som går over av seg selv. Jeg ville ikke sagt noe om det - heller ikke "dette kan du gjøre på rommet" - for det utløser jo bare spørsmål om hvorfor etc. Hvis barnet gjør det i "upassende" situasjoner ville jeg heller bare avledet ved å få oppmerksomheten over på noe annet. Anonymkode: 0bc0d...c5b Takk for svar. Prøvde en gang å si at «dette kan du gjøre på rommet» men da opplevde jeg å bli svar skyldig, så har droppet å si noe mer og tenker vi bare lar det ligge. Anonymkode: 7e9f7...f6d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå