Gå til innhold

Stor aldersforskjell

Fremhevede innlegg

Skrevet
Erfarenmann skrev (6 timer siden):

Ja det er akkurat det jeg sier, ganske utvetydig. Jeg sier ikke noe annet men mener egentlig dette.

Frotallappen var tydeligvis en trigger for enkelte så jeg skal ikke nevne den flere ganger. Men den er nå en gang der og den har sin effekt og sånn er det bare. 

Jeg sier ikke at det ikke er individuelle forskjeller eller at det er noen absolutte grenser biologisk og aldersmessig. 

Jeg tror egentlig vi er ganske nær hverandre i syn her. Poenget mitt var aldri å avvise biologien, men å tydeliggjøre at måten den brukes i diskusjoner på ofte blir langt mer rigid enn det forskningen tilsier.

At frontallappen utvikler seg inn i 20-årene er selvsagt ikke omstridt, det er mer et spørsmål om hvordan det bør forstås i en samtale om relasjoner. Det er der nyansene forsvinner litt på nettet.

Så slik jeg ser det er dette en veldig rimelig oppsummering: ja, yngre voksne har større spenn i modenhet. Ja, det kan skape ubalanse dersom den ene er langt mer erfaren. Nei, det betyr ikke at aldersforskjell i seg selv er problematisk, eller at man kan sette noen klar "cutoff". Og ja, folk mellom 18 og 25 kan være alt fra ekstremt modne til ganske uferdige, og det gjelder jo eldre også.

Det du sier om «risiko, ikke forbud» er egentlig helt greit og realistisk. Det er der de fleste seriøse fagfolk også ligger: Det handler ikke om at en viss alder gjør et forhold uetisk, men at dynamikken kan være annerledes, og derfor krever mer bevissthet.

Så ingen trenger å trigges av frontallappen i seg selv, det er bruken av den som moralsk lakmustest som ofte skaper misforståelser. Her virker det som vi langt på vei er enige i nyansene.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vil påstå at det er langt fra vanlig med velfungerende parforhold, der den ene ene er i 50 årene, og i fullt arbeid, mens den andre er 70+, og forlengst pensjonist. Ja, dette kan være en fin løsning for den gamle, men en stadig tyngre klamp om foten på den yngste. Det vil ligne mer og mer på en datter som hjelper sin gamle far snarere enn på et romantisk kjærlighetsforhold.

Selvfølgelig finnes det individuelle variasjoner, men jeg skrev altså om systematiske, aldersbetingede sammenhenger, og problemer som i større eller mindre grad vil gjøre seg gjeldende i de fleste forhold med stor aldersforskjell når den eldste når en viss alder. Det er selvsagt menneskelig å stikke hodet i sanden; særlig når man selv er den «gamle» i forholdet, men det beste for begge parter (og særlig for den «unge») er nok å våge å ta realitetene innover seg.

At hjernefunksjoner hos de aller, aller fleste blir mer eller mindre merkbart svekket i løpet av 60- og 70- årene er det  ingen tvil om. Å tro at det dreier seg om en jevn, gradvis utvikling, eller at de individuelle forskjellene er så store at det ikke kan sies å finnes noe mønster, er et rent selvbedrag. De konkrete mekanismene bak den hjernebiologiske utviklingen, er det ulike teorier om. Her er en av de nyeste.

https://www.abcnyheter.no/livsstil/ny-studie-hjernen-omkobles-ved-9-32-66-og-83-ar/1306154

Anonymkode: cc0f5...9eb

Takk for at du deler studien, det er interessant og viser at hjernealder og funksjon kan endres med tid. Jeg mener likevel at det er viktig å være nyansert. Studien peker på generelle tendenser, ikke skjebner. Det betyr at alder kan være en faktor som øker sannsynlighet for visse utfordringer, men det betyr ikke at det automatisk ødelegger ethvert forhold med stor aldersforskjell.

Studien viser altså at dette gjelder på gruppenivå, altså gjennomsnitt over mange hjerner. Den sier ikke at hver enkelt hjerne forandrer seg nøyaktig på disse tidspunktene. 

Altså: hjerneforskningen viser at det finnes generelle mønstre i hvordan hjerner endrer struktur med alder, og at gamle hjerner kan ha andre nettverksmønstre enn unge. Men det er stor individuell variasjon, og dette er ikke en fasit for hvordan en gitt person tenker, føler, yter eller fungerer. Forskningen sier i seg selv at man ikke kan oversette disse funnene direkte til "funksjonell modenhet", "partner-egnethet" eller "forholdsstabilitet".

Du argumenterer med at en stor aldersforskjell, særlig hvis den eldste er godt opp i årene, som regel vil føre til problemer, fordi (noe i retning av) "aldring + hjernebiologi = ubalanse, forskjellig livsfase, og dertil belastning for den yngre". Det er klart at forskningen du lenker til gir en viss støtte til at hjernen endrer seg over tid, og at det etter hvert kan komme biologiske og nevrologiske endringer som kan påvirke mental kapasitet, energi og livskvalitet. Så langt er det ikke urimelig å peke på slike risikoer.

Men det bør ikke, etter min vurdering, brukes som et absolutt argument for at alle forhold med stor aldersforskjell vil "gå galt" eller være "tapsprosjekter", fordi: studien viser generelle mønstre, ikke individuelle skjebner. Mange 70-, 75-, 80-åringer kan fortsatt ha god helse, mental skarphet og livskvalitet langt inn i alderdommen.

"Hjerneomkobling" eller endret nettverksstruktur betyr ikke automatisk at en person mister all form for stabilitet, empati, dømmekraft eller evne til forhold. Det er mange andre faktorer i spill i et forhold, som f.eks livsstil, helse, økonomi, felles verdier, kommunikasjon, omgivelser etc.

Forhold handler ikke bare om hjernens "kabler". Mennesker er komplekse, identitet, livserfaring, personlighet, modenhet, ønsker for fremtiden, alle disse kan veie tyngre enn nevroanatomi.

Risikoen du beskriver er reell, men som med alle generaliseringer: det er en sannsynlighet for at ting kan bli vanskelig, ikke en garanti.

For noen par kan det fungere fint, selv med 20-30 år mellom. Biologi, helse og hjerneendringer er bare én del. Det viktigste er kanskje personlighet, respekt, kommunikasjon, verdier og livsforventning. Dersom begge er enige, reflekterte og realistiske, kan de klare å navigere forskjellene.

ja, man bør være bevisst på risiko. Men å si at "det blir som en datter som passer faren" som en generell regel, det mener jeg er for kategorisk. Det finnes flere mulige utfall mellom "perfekt balanse" og "tragisk skjevhet".

Anonymkode: d82a3...835

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 22.56):

Noen som har hatt stor aldersforskjell i sexrelasjon? Jeg er 30 og drømmer sånn om å ligge med en kjekk mann på 50 år. Men er det Like bra? Hva tenker han om meg? Og hva sier det om han at han ligger med ei som er 20 år yngre?

Anonymkode: 2aaa3...2b2

Dere er begge godt voksne. Personlig forstår jeg ikke problemet. Gjør det du har lyst til og ta eierskap over deg selv! 

Anonymkode: fb948...1a9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du argumenterer med at en stor aldersforskjell, særlig hvis den eldste er godt opp i årene, som regel vil føre til problemer, fordi (noe i retning av) "aldring + hjernebiologi = ubalanse, forskjellig livsfase, og dertil belastning for den yngre". Det er klart at forskningen du lenker til gir en viss støtte til at hjernen endrer seg over tid, og at det etter hvert kan komme biologiske og nevrologiske endringer som kan påvirke mental kapasitet, energi og livskvalitet. Så langt er det ikke urimelig å peke på slike risikoer.

Men det bør ikke, etter min vurdering, brukes som et absolutt argument for at alle forhold med stor aldersforskjell vil "gå galt" eller være "tapsprosjekter", fordi: studien viser generelle mønstre, ikke individuelle skjebner. Mange 70-, 75-, 80-åringer kan fortsatt ha god helse, mental skarphet og livskvalitet langt inn i alderdommen.

Det er nettopp de generelle mønstrene jeg fremhever. Selvfølgelig finnes det unntak på individnivå, men de er nettopp det; unntak. Skal man gjøre en vurdering, si når man er 35-40, om hvorvidt det er klokt å satse på et langvarig forhold til en 15 år eldre mann, må man vurdere hva som vil være en sannsynlig utvikling/risiko. Og det må man gjøre før aldringsprosessen slår over i galopp. For det gjør den etterhvert hos alle.

Å slå seg til ro med at «individer er forskjellige og utvkler seg ulikt» er en irrasjonell tilnærming til problemstillingen. Den overser kunnskapen om tydelige mønstre i biologisk, mental og sosial aldring. For den yngste (og kanskje også for den eldste) er det  viktig å holde kaldt; særlig når hjertet er varmt.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nettopp de generelle mønstrene jeg fremhever. Selvfølgelig finnes det unntak på individnivå, men de er nettopp det; unntak. Skal man gjøre en vurdering, si når man er 35-40, om hvorvidt det er klokt å satse på et langvarig forhold til en 15 år eldre mann, må man vurdere hva som vil være en sannsynlig utvikling/risiko. Og det må man gjøre før aldringsprosessen slår over i galopp. For det gjør den etterhvert hos alle.

Å slå seg til ro med at «individer er forskjellige og utvkler seg ulikt» er en irrasjonell tilnærming til problemstillingen. Den overser kunnskapen om tydelige mønstre i biologisk, mental og sosial aldring. For den yngste (og kanskje også for den eldste) er det  viktig å holde kaldt; særlig når hjertet er varmt.

*holde hodet kaldt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner godt at du ønsker å vektlegge generelle mønstre, det er selvfølgelig relevant når man tenker langsiktig. Men jeg mener likevel at du overtolker hvor tydelige og prediktive disse mønstrene faktisk er.

At noe er et "generelt mønster" betyr ikke at det er et sikkert utfall for et gitt individ eller et gitt forhold. Det betyr bare at det finnes en økt sannsynlighet. Det er akkurat slik medisinsk og psykologisk forskning brukes: som risikoindikatorer, ikke som deterministiske fremtidsutsikter.

Aldringsforskning viser for eksempel stor spredning i mental kapasitet blant 60-80-åringer, stor variasjon i fysisk helse og funksjon, enorm betydning av livsstil, genetikk, sosial aktivitet, sykdomshistorikk osv. og at mange 30 år gamle par uten aldersforskjell havner i situasjoner med "ulik livsfase", pga sykdom, utbrenthet, ulykker, karrierevalg, barn med særskilte behov osv. Dette er ikke "unntak", dette er normal variasjon.

Derfor blir det vanskelig å si at aldersforskjell i seg selv gjør et forhold til et "tapsprosjekt", eller at utfallet nærmest er gitt. Det du egentlig snakker om er risiko, ikke skjebne. Det er jeg helt enig i. Det er fornuftig for en 25- eller 35-åring å tenke gjennom langsiktige konsekvenser dersom partneren er betydelig eldre. Men det betyr ikke at utfallet er gitt, at store aldersforskjeller som gruppe er dømt til å bli omsorgsforhold, eller at de som velger det "overser kunnskap".

Man kan ta informerte valg samtidig som man vurderer individet man faktisk har foran seg, ikke bare en statistisk gjennomsnittsmann. For å si det litt enkelt, statistikk gir retning, men individet avgjør utfallet. Det er nettopp derfor noen slike forhold fungerer strålende livet ut, mens andre ikke gjør det, akkurat som i jevnaldrende par.

Så jeg er hundre prosent enig i at man bør tenke gjennom risiko. Men jeg mener fortsatt det er en for sterk konklusjon å si at man bør styre unna generelt. Det er for mange faktorer som påvirker livsløp, kompatibilitet og helse til at alder alene kan bære hele forklaringen.

• Hjerte 1
Skrevet
Erfarenmann skrev (På 9.12.2025 den 9.00):

Ojsann. Her var vi gretne og "kunnskapsrike" fra start 😆

Poenget mitt med dette er ikke å late som noe som helst, men bare antyde en slags "aldersgrense" for når en aldersforskjell begynner å bli ubehagelig. Altså et unntak fra "regelen min" om at aldersforskjell er helt greit.

Dess mindre modenhetsnivået hos den ene parten ikke er "på plass", dess større er sjansen for at forholdet bygger på en usunn dynamikk eller usunn maktfordeling i forholdet. Klassikeren er "eldre mann utnytter umoden tenåringsjente".

Limer bare kjapt inn litt fakta - som verken er en klisje eller min påstand: Frontallappen, eller pannelappen, er den største hjernelappen helt foran i hjernen, ansvarlig for komplekse funksjoner som personlighet, beslutningstaking, planlegging, språk, impulskontroll, og viljestyrte bevegelser. Den fungerer som hjernens "sjef" eller "utøvende myndighet", regulerer atferd og emosjoner, og utvikles sent – ofte først ferdig i 20-årene, noe som forklarer ungdoms risikotaking

Fin copy paste som viser at du ikke forstår at det ikke utvikler seg til noen golden standard, og at det at noen har 1% høyere impulskontroll som 24 åring enn 25 åring ikke betyr at de har noe dårligere impulskontroll enn Olga på 94

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at du ønsker å vektlegge generelle mønstre, det er selvfølgelig relevant når man tenker langsiktig. Men jeg mener likevel at du overtolker hvor tydelige og prediktive disse mønstrene faktisk er.

At noe er et "generelt mønster" betyr ikke at det er et sikkert utfall for et gitt individ eller et gitt forhold. Det betyr bare at det finnes en økt sannsynlighet. Det er akkurat slik medisinsk og psykologisk forskning brukes: som risikoindikatorer, ikke som deterministiske fremtidsutsikter.

Aldringsforskning viser for eksempel stor spredning i mental kapasitet blant 60-80-åringer, stor variasjon i fysisk helse og funksjon, enorm betydning av livsstil, genetikk, sosial aktivitet, sykdomshistorikk osv. og at mange 30 år gamle par uten aldersforskjell havner i situasjoner med "ulik livsfase", pga sykdom, utbrenthet, ulykker, karrierevalg, barn med særskilte behov osv. Dette er ikke "unntak", dette er normal variasjon.

Derfor blir det vanskelig å si at aldersforskjell i seg selv gjør et forhold til et "tapsprosjekt", eller at utfallet nærmest er gitt. Det du egentlig snakker om er risiko, ikke skjebne. Det er jeg helt enig i. Det er fornuftig for en 25- eller 35-åring å tenke gjennom langsiktige konsekvenser dersom partneren er betydelig eldre. Men det betyr ikke at utfallet er gitt, at store aldersforskjeller som gruppe er dømt til å bli omsorgsforhold, eller at de som velger det "overser kunnskap".

Man kan ta informerte valg samtidig som man vurderer individet man faktisk har foran seg, ikke bare en statistisk gjennomsnittsmann. For å si det litt enkelt, statistikk gir retning, men individet avgjør utfallet. Det er nettopp derfor noen slike forhold fungerer strålende livet ut, mens andre ikke gjør det, akkurat som i jevnaldrende par.

Så jeg er hundre prosent enig i at man bør tenke gjennom risiko. Men jeg mener fortsatt det er en for sterk konklusjon å si at man bør styre unna generelt. Det er for mange faktorer som påvirker livsløp, kompatibilitet og helse til at alder alene kan bære hele forklaringen.

Mange ord, men intet nytt. Det virker som du tror at problemet kan manes bort med besvergelser, men det går jo ikke. Du bør heller konsentrere deg om å finne noen på din egen alder:)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 17.08):

Aldersforskjell trenger ikke nødvendigvis bety noe så lenge partene i relasjonen, (som ofte har en tendens til å utvikle seg til et forhold), er spreke. Men, det kommer en tid, da den ene kanskje er 50 og den andre er 70 år gammel. Da vil det merkes. En 70 åring eldes i et langt kjappere tempo enn 50 åringen.

Anonymkode: 59db7...d84

Det du beskriver er reelt nok, forskjellen i biologisk aldring kan bli mer merkbar når den ene passerer 70. Det gjelder ikke alle, men det gjelder mange, og det er en relevant faktor for alle som vurderer et langvarig forhold med stor aldersforskjell. Men samtidig er det også viktig å huske at aldring er ekstremt individuelt. Jeg har møtt 70-åringer med mer energi, helse og sosialt liv enn enkelte 50-åringer. Livsstil, genetikk, helsetilstand og aktivitetsnivå spiller enormt inn.

Alle par møter skjevheter i livsfase før eller siden. Også jevnaldrende par kan få store sprik i funksjon og helse hvis én av dem rammes av sykdom, utbrenthet, uførhet eller lignende. Det er ikke noe bare aldersforskjell skaper. Derfor handler dette også mest om bevissthet. For noen vil det være uaktuelt å leve mesteparten av et forhold sammen med en betydelig eldre partner. For andre er det helt greit, og verdt det. Begge deler er legitime valg så lenge de er gjør bevisst.

Så ja, det er en faktor. Men det er ikke nødvendigvis en stopper. Det viktigste er egentlig at man er ærlig med seg selv om hva slags liv man ser for seg, og hvordan man ønsker å ha det om 15-20 år.

Mange ord, men intet nytt. Det virker som du tror at problemet kan manes bort med besvergelser, men det går jo ikke. Du bør heller konsentrere deg om å finne noen på din egen alder:)

Det er helt greit at du er uenig, men du trenger ikke tillegge meg motiver jeg ikke har. Jeg forsøker ikke å "mane bort" noe, jeg sier bare at risiko ikke er det samme som garanti, og at individuelle forhold faktisk betyr noe i relasjoner. Det er ikke kontroversielt.

At du velger å oppsummere det som "finn noen på din egen alder" er selvfølgelig et råd du står fritt til å gi, men det er ikke egentlig et argument. Poenget mitt er jo at mennesker lever ulike liv og har ulike preferanser, og at det er fullt mulig å ta informerte valg uten å konkludere at én modell passer alle.

Så vi kan være uenige helt fint, men det går an å gjøre det uten å redusere hele diskusjonen til en personlig oppfordring. Jeg diskuterer prinsippene her, ikke min egen sivilstatus.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

jeg sier bare at risiko ikke er det samme som garanti,

Er det noen som har sagt noe annet? Å ignorere tydelige mønstre er imidlertid irrasjonell atferd medmindre du gjør det mot bedre vitende for å rettferdiggjøre egne valg.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå skyver du meg over i en posisjon jeg ikke har inntatt. Poenget mitt er nettopp at ingen her ignorerer mønstre. Jeg har aldri hevdet at man skal overse risiko, eller at statistiske trender ikke finnes, tvert imot. Det jeg diskuterer er hvordan slike trender bør forstås og brukes.

Det går nemlig an å ta risiko på alvor uten å konkludere at alle i en gitt kategori er "dømt" til samme utfall. Det er ikke å ignorere mønstre, det er å bruke dem slik de faktisk er ment: som retningsgivende, ikke deterministiske.

I praksis betyr det at to ting kan være sanne samtidig, det finnes generelle mønstre i aldring, både fysisk og mentalt. Individuelle forskjeller er så store at mange faktisk bryter mønsteret. Det ene utelukker ikke det andre.

Det du fremstiller som "irrasjonelt" er i virkeligheten en helt normal måte å gjøre livsvalg på, man ser på både statistikk og den faktiske personen man har foran seg. Hvis noen velger en eldre partner med åpne øyne, innsikt i risiko og realistiske forventninger, så er ikke det et forsøk på å rettferdiggjøre noe, det er bare en annen avveiing enn den du selv ville gjort.

Vi trenger ikke være enige om vektingen av risiko, men det er fint om vi slipper å tillegge hverandre motiver eller psykologiske forklaringer. Det er mulig å diskutere sak uten å patologisere uenighet.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 20.27):

Som kvinne som nærmer meg 50 synes jeg sexen er ubeskrivelig med de 15-20 år yngre🔥

Anonymkode: ef048...d60

Kunne ikke være mer enig  🤩    Må oppleves for å skjønne

Kv. 50

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 22.23):

Hadde du som kvinne på 50-60+ for noen få tiår siden "holdt på" med en ung mann hadde du blitt uglesett og fordømt både fra andre kvinner og av menn. Men dette har forandret seg. I dag er menn over 50 nærmest bannlyst av modne kvinner, da de kan vasse i unge virile gutter/menn.  Ikke mye håp lenger for menn 50+. Moralen har forandret seg, kvinner kan ta kosmiske operasjoner, kle seg opp, sminke seg og se ut som sexy 30 åringer.. 

Anonymkode: 187ca...97f

Da er det bare en løsning. Han får be til Gud om hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...