AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #1 Skrevet 1. desember 2025 Hei, har fått varsel om el-tilsyn og i den forbindelse lurer jeg på litt om samsvarserklæring. Har bodd her i over fem år og alle fra min tid ligger i boligmappa. Før meg har jeg en - fra utbytting av sikringsskap. Ingen andre. Når jeg kjøpte var jeg førstegangskjøper og visste ikke at man skal ha det helt fra 1999. Nå vet jeg jo ikke 100% hva som er fikset etter den tid, men ble tatt en godkjent el-kontroll her av selgerne før jeg overtok. Ser også at det ble utført en el-sjekk for 20 år siden uten anmerkninger.. Får jo ikke tak i samsvarserklæringer fra 20 år tilbake nå? Anonymkode: 0edd3...b10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #2 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, har fått varsel om el-tilsyn og i den forbindelse lurer jeg på litt om samsvarserklæring. Har bodd her i over fem år og alle fra min tid ligger i boligmappa. Før meg har jeg en - fra utbytting av sikringsskap. Ingen andre. Når jeg kjøpte var jeg førstegangskjøper og visste ikke at man skal ha det helt fra 1999. Nå vet jeg jo ikke 100% hva som er fikset etter den tid, men ble tatt en godkjent el-kontroll her av selgerne før jeg overtok. Ser også at det ble utført en el-sjekk for 20 år siden uten anmerkninger.. Får jo ikke tak i samsvarserklæringer fra 20 år tilbake nå? Anonymkode: 0edd3...b10 El-tilsyn for 20 år siden, skulle det stå. Ts Anonymkode: 0edd3...b10
skrue Skrevet 2. desember 2025 #3 Skrevet 2. desember 2025 Hadde et tilsyn noen måneder tilbake. Prøvde å finne erklæringer fra de to gangene jeg har hatt elektriker på besøk de siste 12 årene, men det eneste jeg kunne finne var tilbud fra elektriker og betaling. Nevnte dette for personen som kom på besøk og det var det. Her hos meg var det sjekking av jordforbindelse på kurser (vil avdekke begynnende jordfeil) og at utstyr på kjøkken / bad / våtrom hadde god forbindelse til jord det ble brukt mest tid på. Ellers vil de se etter overdreven bruk av skjøteledninger og fordelere og slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #4 Skrevet 2. desember 2025 Har aldri blitt spurt om noe dokumentasjon/erklæringer ved tilsyn, og jeg har eid bolig i 3 forskjellige kommuner de siste 30 årene. Er det vanlig at de spør etter det? Anonymkode: d8c43...cdd 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #5 Skrevet 2. desember 2025 Jeg hadde nettopp eltilsyn, sjekket jordforbindelser her og. Litt info om div brannfarer ved lading, elektriske småapparater osv. Ikke vist frem noen papirer. Anonymkode: 028e6...f37 2
enkefru Skrevet 2. desember 2025 #6 Skrevet 2. desember 2025 Har aldri vist frem papirer ved el-tilsyn i noen av boligene mine…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #7 Skrevet 3. desember 2025 Hadde eltilsyn i sommer, måtte vise frem papirer. Fikk trekk for manglende samsvarserklæring, men det ble ordna da vi uansett måtte ha elektriker etterpå. Anonymkode: 89789...40b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #8 Skrevet 3. desember 2025 Hadde tilsyn ifjor, viste ikke fram noe, selv om jeg fortalte at jeg hadde fått gjort noe nytt på et rom og sa jeg hadde papirer på det. Anonymkode: a519e...491
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #9 Skrevet 4. desember 2025 Har selv nettopp hatt EL tilsyn. Måtte ikke vise papirer, han bare gikk rundt og sjekka. Skifta stikkontakter for en del år siden men alt er gjort av elektriker samt oppsett av ovn på vegg. Det er ca 2-3 år siden vi hadde sjekk sist. Det er ikke forventa at du finner papirer fra 1999, er jo ikke relevant i dag. De finner fort ut hvis noe som er gjort er ikke fagmessig utført. Anonymkode: 45935...0b3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå