Gå til innhold

Lære å lage mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 30 år og har aldri lært skikkelig å lage mat. Er ganske flaut.. skal ikke gå i detalj, men jeg vokste opp i ett hus hvor de voksne ikke laget noe særlig mat. Så jeg fikk aldri interessen for det. Det mest avanserte var grandiosa, posesaus, toro og varme en Fiskegrateng. 

Da jeg ble voksne begynte jeg i forsvaret og kjøpte messemat i mange år. Jeg har dermed ikke hatt behov for å lage varmmat selv. Men nå har jeg egen familie og ønsker ikke at ungen min skal flytte ut uten å ha hjemmelaget middag som normalen. 

Hvor kan jeg lære å kutte riktige størrelser, temperaturer, steke kjøtt, lage ulike sauser, og alt annet som er "noe alle kan"? Helst ikke bøker eller podcasting eller konkurranser med drama, men steg for steg læring med forklaring hvor oppskriften er resultatet og ikke målet. 

Anonymkode: fb416...adc

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ønsk deg grunnboken til Eivind Hellstrøm til jul, og observer god mat på restaurant og ellers, les også andre kokebøker og se matprogrammer. 

Anonymkode: a51de...9eb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Se programmer med Jamie Oliver. Søk opp matretter på Instagram for videoer og oppskrifter. 

Anonymkode: 737ae...fba

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Se programmer med Jamie Oliver. Søk opp matretter på Instagram for videoer og oppskrifter. 

Og YouTube seff. 

• Liker 1
Skrevet

jeg vil heller anbefale den rutete kokeboken 

Anonymkode: 3cfa0...306

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig! Fikk den selv da jeg flyttet hjemmefra og er idiotsikker. Kanskje litt utdaterte matretter, men all basic er der. 

Anonymkode: 2bbdd...a8e

• Liker 3
Skrevet

Å lage mat er en del kjemi, en del planlegging og en del å forstå smakskombinasjoner. Den siste av de tre delene er den vanskeligste. Noen har naturlig gode smaksløker, noen har ikke det.
Det hele starter med grunnleggende teknikker og det er de du bør lære deg først, ikke kjøp noe kjip Hellstrøm bok, bruk YouTube, å se noe bli laget fremfor å lese om det er et hav av forskjell. Det finnes kokebøker som har alle de grunnleggende oppskriftene.
Begynn med å lære deg å steke kjøtt, fisk og fugl, det er ganske basic og det er kun et fåtall kjernetemperaturer du trenger å huske i hodet.
Når det kommer til sauser, sjyer, emulsjoner osv, så har de forskjellige tingene ofte noen fellesnevnere som du kan ekspandere, så du kan utvide repertoaret. 
Kjøp deg et steketermometer, det gjør ting så mye enklere.
Sørg for at du har det grunnleggende utstyret sånn at du kan lage det du vil:
Kokkekniv
Skjærebrett
Vekt
DL mål
En kvalitets stålpanne
En kvalitets støpejernspanne
Noen gode kjeler i forskjellige størelser
Microplane
Dyp form til ovnsbaking
Støpejernsgryte
Stavmikser
En kjøkkenmaskin for hakking, kutting osv.

Finn noen enkle oppskrifter du kunne tenke deg å prøve, les gjennom ingrediensene og stegene og prøv å forstå timingen sånn at alt er klart noenlunde samtidig. Prøv de samme oppskriftene til du skjønner stegene og timingen og når det sitter, ekspander utover. Ikke gå for overambisiøse ting, bare jobb deg utover i sirkler, prøv forskjellige mettningstilbehør; ris, potete variasjoner, cuscus osv. Prøv forskjellige sauser og emulsjoner, kan du lage béchamel og majones, så kan du lage en drøss av varianter av de samme sausene og emulsjonene.
En av de beste kanalene på YouTube nå er uten tvil Fallow sin kanal, sjekk den ut: 
https://www.youtube.com/@FallowChefs

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg elsker å lage mat og lager mye mat, og så og si alt fra bunnen, og vil si jeg er veldig god på å lage mat. Det er hobbyen min rett og slett. 

Jeg hadde heller ikke grunnleggende kunnskap om matlaging da jeg flyttet hjemmenfra, til tross for at jeg vokste opp med besteforeldre som lagde all mat fea bunnen av, men har bygget meg opp kunnskapen gjennom årene. Men det har tatt ganske mange år. Det kan nok gå mye fortete nå med alt som er tilgjengelig av informasjon! 

Du skriver at du ikke vil ha bøker og podcaster, men noe inspirasjon må du jo få. Hva med instagram? Hvis du begynner der, finner inspirasjon for hva du vil lage, hva du syns ser godt ut, og når du vet hva du vil lage kan du finne ut hvordan du skal lage det. Jeg bruker også pinterest en del. 

Jeg har faktisk brukt chatGTP en del i det siste for å optimalisere enkelte retter med veldig godt hell. Kanksje du kan bruke det for å lære å lage mat? 

Skriv inn hva du vil lage, skriv at du ikke har grunnleggende kunnskaper i matlaging og be om instruksjoner? Da kan du også få råd underveis. 

Jeg vil også anbefale deg å starte i det små. I starten tar det jo tid fordi alt er nytt, og det er viktig at det ikke blir for mye. 

Jeg vil anbefale deg å starte med middag og ikke baking. Baking er mer presisjon syns jeg, og jeg syns ofte man blir låst av oppskriftene for at det skal bli vellykket. På annen mat må du ikke være så pedimeter, men kan smake deg frem og ekspremintere mer.

Når det gjelder type retter å starte med vil jeg anbefale supper. Årsaken til det er at der er det ganske mye grunnleggende kunnskap som også er nyttig for annen matlaging. Det er også et hav av ulike supper, og du vil få erfaring med kraft, hvordan grønnsaker smaker ulikt om de er kokt eller bakt, tekstur og krydder. Det er også perfekt for tiden vi er inne i :) 

Det natrulige steget videre der i fra er gryter. For å legge opp et pedagogisk løp her tenker jeg du også kan bruke chatGTP. 

Hvilken type kjøkken du lager mat fra kan også ha noe å si. Jeg syns ofte fransk kan bli vel avanset og mye dill dall, mens middelhavs kjøkken er mer rett frem, men med masse gode smaker. Nordisk syns jeg enten blir litt blast, eller så skal det være hyper avansert. Kanskje har du også tilhørighet til et kjøkken du ønsker å bli bedre kjent med? 

Jeg har gått noen kurs, men har ikke hatt så mye utbytte av det. Jeg har funnet min stil, og hvilket kjøkken jeg liker best og som føles som mitt, og så har jeg prøvd meg frem og kost meg rett og slett ❤️

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Kok deg noen poteter. Plukk noen som er like store så de trenger akkurat samme koketid. Kok opp vann...tilsett litt salt. Kok potetene med skallet på. Tar tid å koke poteter. Større = lengre tid. Bruk en kniv eller gaffel og stikk potetene når det nærmer seg, når den er myk og klar er motstanden i poteten nesten borte. Plukk skinnet. Presto, Potet! Kjøp noe Lofoten fisk, erter eller brokkoli...remulade og sitron. Flott middag...men poteten er faktisk det viktigste å mestre...!

Saltet er forresten for at poteten ikke skal sprekke opp under kokingen. 

Endret av ThereGoesBob
Skrevet

Folk lærer på forskjellige måter, så det å tipse andre kan være vanskelig. Det jeg gjorde var bare å finne oppskrifter som appellerte til meg, og lage dem. Det står jo i oppskriften hva man skal gjøre, og man kan begynn enkelt. F.ex. denne suppa som er halvveis pose og halvveis hjemmelaget: https://www.matprat.no/oppskrifter/rask/tomatsuppe-med-kjottdeig/ Om du lurer på hvordan du steker kjøttdeigen, så googler du bare "hvordan steke kjøttdeig". Det finnes også guide inne på Matprat: https://www.matprat.no/artikler/tilberedning/hvordan-steke-kjottdeig/

Og når du har lagd den, så kan du steke kjøttdeig (som du kanskje kan allerede), og da kan du f.ex. utivde til å lage tomatsuppa fra bunnen, som de også linker til, eller lage en annen rett med kjøttdeig: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/gryterett-med-kjottdeig/

Og sånn kan du bygge videre. Og alt kan googles, absolutt alt, du kan lære alt på youtube nå i dag.

Anonymkode: cffdd...d08

• Liker 1
Skrevet

Laget mat som tenåring for mor og far. Lærte grunnleggende for hvit saus mm! Anbefaler internett. Bruker det ofte selv om jeg kan lage en rett av feks Kveite  evt hjort osv. Men nettet gir meg masse nye tips slik at jeg kan utvikle meg selv. Men det er sjelden jeg følger oppskriftene der slavisk. Men det gir meg inspirasjon. 

Anonymkode: 0f69a...fbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 21.34):

Jeg er 30 år og har aldri lært skikkelig å lage mat. Er ganske flaut.. skal ikke gå i detalj, men jeg vokste opp i ett hus hvor de voksne ikke laget noe særlig mat. Så jeg fikk aldri interessen for det. Det mest avanserte var grandiosa, posesaus, toro og varme en Fiskegrateng. 

Da jeg ble voksne begynte jeg i forsvaret og kjøpte messemat i mange år. Jeg har dermed ikke hatt behov for å lage varmmat selv. Men nå har jeg egen familie og ønsker ikke at ungen min skal flytte ut uten å ha hjemmelaget middag som normalen. 

Hvor kan jeg lære å kutte riktige størrelser, temperaturer, steke kjøtt, lage ulike sauser, og alt annet som er "noe alle kan"? Helst ikke bøker eller podcasting eller konkurranser med drama, men steg for steg læring med forklaring hvor oppskriften er resultatet og ikke målet. 

Kokebøker for barn

Skrevet

Ser "helst ikke bøker", men avhengig av hvor fast det kravet er burde du fortsatt ta en titt på "Salt, Fat, Acid, Heat" av Samin Nosrat. Den forklarer mye av tankegangen, dvs ikke "følg oppskrift lol" men teknikker og tankemåter og hvorfor oppskrifter er som de er. Spørsmålet hvorfor/hvorfor ikke mangler mye i oppskrifter, dette er noe Nosrat og videogjengen er hakket flinkere på.

Selv har jeg lært mye av å bli matnerd og patologisk Youtube-titter under pandemien. Youtube-kanaler uten noen spesiell rekkefølge: 

Fallow (kjent londonrestaurant)
Binging with Babish (spesielt den eldre Basics with Babish-serien)
Andy Cooks
Adam Ragusea
Made with Lau (kantonesisk-amerikansk)
ThatDudeCanCook
Sorted Food ("infotainment" fra UK, fortsatt mye god informasjon, særlig bakover i tid)
Sip and Feast (italoamerikansk fra NY)
Beryl Shereshewsky (episodene er ofte "X antall oppskrifter"; forskjellige land, temaingredienser osv)
LifeByMikeG (het tidligere... øh, noe annet)
Brian Lagerstrom

(Nesten) alt er på engelsk, den kinesisk-amerikanske herremannen snakker kantonesisk og blir tekstet og får voiceover-hjelp på engelsk. Andy, Lau, "That Dude" og Lagerstrom har erfaring fra restaurant, hvis jeg husker rett.

Hvis du er ustø i engelsk har jeg ikke spesielt mye å komme med - automatiske undertekster er bedritne, og oversettelsene er verre. Anbefaler uBlock Origin og SponsorBlock (browser extensions) også, ellers er reklamen uutholdelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 21.47):

Enig. Sikkert mulig å få tak i brukt også. 

Anonymkode: 5266b...274

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 21.34):

Men hva kan du fra før, da?

Jeg tenker at en god begynnelse kan være å abonnere på matkasser en stund. Da får man litt mengdetrening og forsøkt nye ingredienser som man ikke er så kjent med. Så kan du etterhvert prøve litt mer på egenhånd. Velg retter som er litt nye og ukjente, ikke bare det du er vant med fra før.

Som andre nevner så er det viktig å ha et bra utvalg med kjøkkenredskaper, og at disse er skarpe og gode. Det gjør det mye lettere å kutte ting i riktig størrelse, og med lavere risiko for å kutte seg. Sats på ordinære redskaper som er allsidige, og unngå alle mulige temu/tupperwareting som kun har én funksjon.

Så gjelder det å ha litt basisvarer i hus. Et bra utvalg av krydder, men samtidig unngå å basere matlagingen rundt salte "kryddermikser" som kyllingkrydder, lammekrydder, viltkrydder, tacokrydder, grillkrydder. De er ok å ha i hus som en quick fix, men bruk de sparsomt til tidsknipemat.

Eksempel på gode krydder å ha, kan være: Svart pepper, oregano, timian, estragon, løkpulver, hvitløkpulver, paprikapulver, cayennepepper, spisskummen, kanel, kardemomme, muskatnøtt.

Så når det kommer til tørrvarer, hermetikk og annet med lang holdbarhet, så kan jeg anbefale:

Hvitt hvetemel, vanlig Maizena, Maizena jevner.
En nøytral olje (f.eks. raps, solsikke), samt en kaldpresset (virgin) olivenolje og en varmpresset olivenolje
Eddik
Soyasaus
Sweet chili sauce
Buljong (gjerne én kjøttbuljong, en grønnsaksbuljong, og kanskje noe kyllingbuljong fra en asiatisk/internasjonal sjappe)

Videre bør man også ha litt forksjellige langtidsholdbare råvarer. 

Ris, gjerne noen linser

Så spørs det litt hvor dypt "fra bunn" alt skal være, men realiteten er at man ikke alltid får laget ting autentisk fra bunn, og da er det greit å ha ting som:
Tørrvarer som forskjellig pasta, 
Hermetiserte tomater, tomatpuré, kokosmelk.
Ha litt kjøttvarer i fryseboksen (kjøttdeig, kyllingfilet, sei) , og noen frosne oppskårne grønnsaksblandinger (wok mix, amerikansk blanding).

Med dette så har man et godt basis arsenal til å få gjort mye matlaging, og så må man jo planlegge litt og supplere med de råvarene som har kort holdbarhet som ferske grønnsaker, kjøtt og meieriprodukter etter hva man lager.

Anonymkode: 3873d...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...