Gå til innhold

Sparer deres besteforeldre til barnebarna?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Lurer litt på hva som forventes av unge foreldre nå for tiden 🙂.

Skal deres foreldre la dere bo hjemme til dere er 25, og forsørge dere når dere er voksne? Hjelpe dere inn på boligmarkedet, og så gå rett over til å spare på spreng til 5 - 6 barnebarn, som skal ha bunader til 50.000, 40.000 i konfirmasjonsgave, lappen osv?

Har det virkelig blitt sånn? Da er det litt rart, for vi som er i besteforeldergenerasjonen vokste opp med stolthet over å klare oss selv fra vi var ferdige med vgs 🙂

Anonymkode: 1a820...cc5

I vår familie er vi stolte av å kunne hjelpe neste generasjon. Mine foreldre fikk hjelp fra mammas foreldre, vi har fått hjelp fra mine foreldre og nå kan vi hjelpe våre barn inn på boligmarkedet og forhåpentligvis kan de gjøre det samme for sine barn. Hvorfor spare på pengene sine til man dør? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har aldri holdt på med øremerket sparing. Men sparer godt i fond "for fremtiden". Det er nok til egenkapital barn, en behagelig pensjonstilværelse. Og sikkert også rikelig til egenkapital barnebarn. Har jo vært en økonomisk gullalder i mange tiår nå 

Anonymkode: fe337...15c

• Liker 1
Skrevet

Det syns jeg hadde vært ganske rart, hvis mine foreldre hadde spart til min brors barn (jeg har ikke) svigerinnes familien er mye mer velstående enn oss og mine foreldre ga aldri meg og min bror noe hjelp. Jeg syns foreldre kan spare til barn, og så får de dele arven slik de vil når den kommer. 

Anonymkode: d918b...d0a

Skrevet

Mine foreldre 

Svigers gjorde en liten periode da det var lett å sette inn penger, da hadde de en sparebøsse til hvert barn og der la de 1 kroner og 5 kroner i.

Anonymkode: d8eb2...b4a

Skrevet

Vi sparer 500 kr i mnd til hver av de. Synes det kan være hyggelig å gi dem noen kroner når de blir voksne. 

Skrevet

Ja, mine foreldre setter inn 10 000 kr i året til hvert av barna mine. Ga ekstra ved dåp og skal gi ekstra til konfirmasjon. Det blir fine summer for barna å ta med inn i voksenlivet ❤️ 

Anonymkode: 93e30...79d

Skrevet

Svigers gjør vel på en møte det. De overfører hvert år arv (maks av hva man kan gi vekk skattefritt i landet de bor) til min mann hvert år. Alle barnebarna får dette. Mannen skal spare disse pengene i fond i sitt navn men øremerket barna. Dette for å unngå at de har formue når de skal ta studielån. Jeg har ikke innsyn i summene, og føler vel ikke det er min sak heller. Mine foreldre sparer ikke til dem.

Jeg sparer 2000 i måneden i fond til hvert barn i mitt navn, så jeg regner med at de ikke står uten ek når de skal inn på boligmarkedet. Jeg fikk ingenting av mine foreldre av slikt (klart meg uten hjelp fra jeg var 19), og jeg håper å gjøre det ett hakk bedre for mine.

Anonymkode: 73933...7bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Inspirert av en annen tråd her. Sparer deres foreldre til barna deres? Selv vet jeg at svigers setter av 100,- måneden. Tror også mine foreldre setter av en sum, men det har faktisk aldri blitt snakket ordentlig om.

Anonymkode: 1148c...f99

Alle barnebarna får 10.000kr hver bursdag. 

Anonymkode: b2889...a43

Skrevet

Ja, mine foreldre sparer til barnebarna, svigers gjør ikke.

Synd for meg med kun ett barn, supert for min søster med fire barn som da får fire ganger så mye penger.

Regner med at arven også deles med 5/7-deler til min søster med barn og 2/7 til meg og min. 

Anonymkode: d8b38...57c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har spart barnetrygden til mine barn, dvs de første 4 årene hadde vi ikke råd, men det ble satt inn senere. De har gode jobber i dag, og sparer selv til sine barn. 

Anonymkode: cf3ec...df0

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Synd for meg med kun ett barn, supert for min søster med fire barn som da får fire ganger så mye penger.

Regner med at arven også deles med 5/7-deler til min søster med barn og 2/7 til meg og min. 

Det er ikke synd på deg, det er ikke du og din søster som som får pengene. Det er fint og rettferdig for alle fem barn. Om noe, kunne søskenbarna fått mer. De får jo mindre uansett av arv og annet gjennom livet uansett, siden de er « så uheldige» å ha søsken. Arv deles etter arveloven. 

Anonymkode: 33495...b80

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Huh? Høres ut som du trenger en prat med foreldrene dine. Var jo veldig synd på deg faktisk.

Anonymkode: b2889...a43

• Liker 1
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her. Sparer deres foreldre til barna deres? Selv vet jeg at svigers setter av 100,- måneden. Tror også mine foreldre setter av en sum, men det har faktisk aldri blitt snakket ordentlig om.

Ja, mye hvert år. Ungen arver også en av tomtene deres. 

Anonymkode: 4e44a...93f

Skrevet

Ja barna har et fond hver som de fyller på ved bursdager og jul.. er vel blitt noen hundre tusen allerede 

Anonymkode: 8d331...9ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke synd på deg, det er ikke du og din søster som som får pengene. Det er fint og rettferdig for alle fem barn. Om noe, kunne søskenbarna fått mer. De får jo mindre uansett av arv og annet gjennom livet uansett, siden de er « så uheldige» å ha søsken. Arv deles etter arveloven. 

Anonymkode: 33495...b80

Hvorfor mener du at søskenbarna får mindre gjennom livet? Det gjør de jo ikke. De har to rike foreldre, så de arver en masse selv om det deles på fire, og besteforeldrene hopper over et ledd sånn at de også kan gi mer til søsters familie. Arveloven sier ikke at arven må deles på barna man har, så jo flere barn søster trykker ut, jo mer penger går til hennes familie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei.

De sparte ikke til oss da vi var barn og sparer ingenting til barnebarna. Jeg har klart meg selv fra jeg var 15 år og flyttet hjemmefra. 

Jeg sparer til barna mine :)

Anonymkode: bf0aa...2e7

Ser du for deg en 15 åring flytte ut og klare seg selv i dag? Det er andre tider nå. 

Anonymkode: c5aca...105

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser du for deg en 15 åring flytte ut og klare seg selv i dag? Det er andre tider nå. 

Anonymkode: c5aca...105

Nei, nå for tiden er de jo vant til å bo hjemme og bli forsørget til langt oppi 20-årene. For så å få penger av mamma og pappa for å komme seg inn på boligmarkedet. Det er synd at vi tar fra voksne mennesker stoltheten over å klare seg selv. Man vokser så enormt på det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lurer litt på hva som forventes av unge foreldre nå for tiden 🙂.

Skal deres foreldre la dere bo hjemme til dere er 25, og forsørge dere når dere er voksne? Hjelpe dere inn på boligmarkedet, og så gå rett over til å spare på spreng til 5 - 6 barnebarn, som skal ha bunader til 50.000, 40.000 i konfirmasjonsgave, lappen osv?

Har det virkelig blitt sånn? Da er det litt rart, for vi som er i besteforeldergenerasjonen vokste opp med stolthet over å klare oss selv fra vi var ferdige med vgs 🙂

Jævlig godt skrevet!!!

Anonymkode: 2f38b...7b8

Skrevet

Mine foreldre har gitt alle 10 barnebarn en god sum som er øremerket egenkapital bolig. Litt under 300 000 hver. Dette har de fordelt gjennom årene og lagt av ved boligsalg og da de arvet generasjonen før. 
Hans foreldre gir også- men 2-3000 om gangen hver gang vi er der (bor ikke i samme landsdel) 

Alt spares i fond- så det blir litt egenkapital når de blir gsmle nok. Utrolig takknemlig for dette. 

Alle besteforeldrene er helt vanlige lønnsmottakere (nå pensjonister) men nøysomme og målbevisste. 

Anonymkode: 39b78...a9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...